بازدید 6804
۳

تاکید تلویحی معاون وزیر علوم بر مسئولیت درازهی در قبال مقاله‌اش!

به فاصله چند روز از افشای تقلب علمی در مقاله‌ای که محمدباسط درازهی، نماینده سراوان در مجلس شورای اسلامی از جمله مولفان آن است، معاون وزیر علوم تلویحا بر مسئولیت وی در این پرونده تاکید کرد.
کد خبر: ۸۶۳۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۶ 24 December 2018
به فاصله چند روز از افشای تقلب علمی در مقاله‌ای که محمدباسط درازهی، نماینده سراوان در مجلس شورای اسلامی از جمله مولفان آن است، معاون وزیر علوم تلویحا بر مسئولیت وی در این پرونده تاکید کرد.

به گزارش «تابناک»، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر، معاون وزیر علوم که در مراسم تجلیل از دانشجویان ممتاز دانشگاه صنعتی علم و صنعت سخن می‌گفت، در بخشی از سخنانش، با تاکید براینکه تخلفات علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی استاد و چه از سوی دانشجو به هیچ عنوان قابل توجیه نیست، گفت: «براساس قانون با متخلفان علمی برخورد می‌کنیم.»

وی بی آنکه به اخبار منتشر شده در خصوص تقلب علمی تازه کشف شده در مقاله‌ای که چند سال پیش از نماینده مشهور شده این روز‌های مجلس منتشر شده، اشاره کند، گفت: «آموزش عالی کشور یکی از سالم‌ترین فضا‌ها به شمار می‌رود و کمترین خطا‌ها در این حوزه اتفاق می‌افتد. تقلب‌های علمی از دیدگاه ما اگر چه محدود است، اما قابل توجیه نیست. به همین دلیل لایحه مقابله با تخلف علمی در مجلس شورای اسلامی تصویب و به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.»

معاون وزیر علوم با تاکید بر اینکه استاد و دانشجو، هر دو مسئول سلامت علمی مقالاتی که منتشر می‌کنند هستند، افزود: «براساس قانون مصوب مجلس در زمینه مبارزه با تخلفات علمی، استاد و دانشجو باید مسئولیت سلامت فعالیت‌های علمی خود را بپذیرند.»

تاکید وی بر اهمیت موضوع سلامت علمی مقالات و پیش بینی مجازات در قانون برای تقلب‌ها و تخلف‌های محدودی که در آموزش عالی کشورمان بروز و نمود پیدا می‌کنند، در حالی است که داغ‌ترین بحث روز کشور در این خصوص، مقاله‌ای است که یکی از مولفان آن، محمدباسط درازهی، نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی است که با غائله گمرک، نامش بر سر زبان‌ها افتاده و به شدت مشهور شده است.

تقلبی که ابعاد آن به کشورمان محدود نمانده و آن گونه که خبر می‌رسد، به پیگیری حقوقی توسط یکی از مولفان مقاله اصلی در کشور آلمان منجر شده است. پرونده‌ای که استاد دانشگاه فرایبورگ آلمان و یکی از سه مولف مقاله‌هایی که درازهی متهم به کپی و ترکیب کردن آن‌ها شده، خبر از شکل گیری آن می‌دهد و حتی ممکن است به شکل گیری پرونده‌های دیگر در این خصوص نیز منجر شود.

آن گونه که پژوهشگر آلمانی گفته، مقالات درج شده از وی، دارای کپی رایت بوده و موسسه منتشر کننده آن‌ها هم ممکن است بابت نقض کپی رایت از درازهی شکایت کند. اتفاقی که موجب خواهد شد با فیصله یافتن احتمالی ماجرای گمرک در کشورمان هم، درازهی از گیر و دار این پرونده خلاصی نیابد و تا مدت‌ها با این پرونده و حاشیه هایش دست به گریبان باشد.

وضعیتی که ظاهرا در آستانه وخیم شدن است، چراکه معاون وزیر تاکید کرده با تقلب‌های علمی بر مبنای قانون برخورد خواهند کرد. اظهارنظری که البته در آن نامی از درازهی برده نشده و حتی اشاره‌ای به این مساله هم نداشته است، اما بیان آن در این مقطع، افکار عمومی را متوقع خواهد کرد که به طور اخص به این مساله نیز سرایت داده شود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
با ایشون بدلیل شاخص بودن باید بیشتر برخورد بشه!
به نظر میرسد که باید وزارت علوم پیگیری کند و برای محافظت از فضای علمی و شخصیت های علمی، این قضایا را به سر انجام برساند و گرنه آبروی دانشگاههای کشور بر باد خواهد رفت.
افراد متقلب باید اخراج شوند نماینده سروان هم باید از مجلس به دلیل دروغگویی و فریب مردم و مجلس و همچنین سوء استفاده از موقعیت شغلیش از مجلس اخراج و محاکمه گردد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار