بازدید 18109
«رابرت ساموئلسون» نوشت؛

افسانه شکست‌ناپذیری نیروی نظامی ایالات‌متحده آمریکا!

این ادعا یک توجیه برای جنگ نیست. این‌ یک فراخوان برای متوقف کردن خودزنی‌های بی‌شمار است. ما باید کاهش سرمایه‌گذاری نظامی را، به‌ویژه در زمینهٔ تحقیقات و جنگ‌افزارهای سایبری، متوقف کنیم؛ حتی اگر این به معنای رفاه کمتر باشد. ما باید تعهداتمان را حفظ کنیم؛ خروج ناگهانی ترامپ از سوریه، ارزش این سخن را زیر سؤال می‌برد و ما باید اتحادهایمان را اصلاح و بازسازی کنیم.
کد خبر: ۸۶۳۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶ 24 December 2018

داستانی که این روزها در واشنگتن بیش از هر چیز از آن چشم‌پوشی می‌شود، داستان از دست رفتن قدرت نظامی ایالات‌متحده است. یک درس بسیار مهم به ‌ویژه در دل حوادث اخیر: استعفای وزیر دفاع جیم ماتیس؛ تصمیم فوری ترامپ برای خروج نیروهای ایالات‌متحده از سوریه؛ اذعان کره شمالی مبنی بر این‌که سلاح‌های هسته‌ای خود را حفظ خواهد کرد؛ و هک عظیم سیستم‌های آمریکایی توسط اتباع چینی.

پس از جنگ سرد، آمریکایی‌ها تصور می‌کردند هیچ کشوری دیگر نمی‌تواند ایالات‌متحده را در توان نظامی و رهبری تکنولوژیکی پشت سر بگذارد؛ اما واقعیتی که اکنون در ارتش بسیار واضح شده، این که برنامه‌های مدرنیزه‌سازی دفاع در روسیه و چین و همچنین پیشرفت‌های ایران و کره شمالی توانایی‌های نظامی ایالات‌متحده را به‌ شدت تهدید می‌کند.

ارتش دو نقش اساسی در دفاع از اهداف جهانی ایالات‌متحده بازی می‌کند؛ نخست، جلوگیری از تجاوزهایی است که منافع آمریکا را به خطر می‌اندازد، زیرا دشمنان بالقوه بر این باورند که شانس آن‌ها برای غالب شدن بر آمریکا تقریباً صفر است. دوم آن‌که ارتش برای محافظت از همان منافع به جنگ رفته و جنگ را می‌برد. اکنون در هر دو مورد، ارتش آمریکا در مسیر تنزل است.

افسانه شکست‌ناپذیری نیروی نظامی ایالات‌متحده آمریکا

بدبینان به این گزاره، لطفاً گزارش اخیر کمیته استراتژی دفاع ملی کنگره، گروهی از کارشناسان غیرنظامی و افسران نظامی بازنشسته را بخوانید. در اینجا چند نقل‌قول از گزارش ارائه می‌کنم؛

- روسیه و چین به قابلیت حملات هوایی نقطه‌ای دقیق، دفاع هوایی یکپارچه، موشک‌های کروز و بالستیک، توانایی پیشرفته ارتش سایبری و قابلیت‌های ضد ماهواره‌ای دست‌یافته‌اند.

- اگر ایالات‌متحده مجبور به جنگ با روسیه در منطقه بالتیک یا جنگ با چین در تایوان شود، آمریکایی‌ها شکست نظامی می‌خورند.

- آمریکا به نقطه بحرانی در مسائل امنیت ملی رسیده است.

مقاله‌نویس مجله واشنگتن‌پست، مکس بوت، از طریق انتشار این گزارش، یک لطف بزرگ کرده است. بوت می‌نویسد: برتري هوايي که ایالات‌متحده از زمان جنگ جهاني دوم به دست آورده است، ديگر مطمئن نيست و بدون کنترل آسمان، کشتی‌های آمريکا و سربازان شدیداً آسیب‌پذیر خواهند بود.

لغزش در قدرت نظامی ما حداقل سه دلیل دارد و فقط دو مورد آن را ما می‌توانیم کنترل کنیم.

اول، تصمیمات کشورهای دیگر برای ارتقای ارتش خود است. ما نمی‌توانیم این مسأله را تغییر دهیم.
دوم، طبیعت در حال تغییر جنگ، با افزایش جنگ‌افزارهای سایبری و سایر فناوری‌های جدید (ماهواره‌های ارتباطی و ...) است.
می‌توانیم در این مورد با در نظر گرفتن دلیل سوم عملکرد بهتری داشته باشیم: کاهش غیرمنطقی هزینه‌های دفاعی.

به این اعداد نگاه کنید. گزارش فوق بیان کرده که از سال مالی 2010 تا 2015 هزینه‌های دفاعی 26 درصد کاهش یافته است، از 794 میلیارد دلار (با تورم سال 2018) تا 586 میلیارد دلار.

صرف‌نظر از هزینه‌های نظامی در عراق و افغانستان، این رقم کاهش 12 درصدی، از 612 میلیارد دلار به 541 میلیارد دلار طی همین سال‌ها را نشان می‌دهد.

مدت زیادی از آن گذشته که پنتاگون فاکتور اصلی در پس بودجه فدرال بود. در سال 1960، هزینه‌های دفاع برابر با 52 درصد بودجه فدرال و 9 درصد از کل فعالیت اقتصادی (تولید ناخالص داخلی) بود. در سال 2017، این رقم به 15 درصد از بودجه و 3 درصد از تولید ناخالص داخلی رسید.

در حقیقت، بودجه نظامی در حال یک رقابت پنهان با بودجه‌های با دولت رفاه آمریکا - تأمین اجتماعی، پزشکی، دارویی، غذا و غیره - است که در حال حاضر تقریباً 70 درصد هزینه‌های بودجه را شامل می‌شوند.

پنتاگون شدیداً در حال باختن این رقابت است. برنامه‌های رفاهی رأی‌دهندگان وسیعی دارد. دفاع طبعاً طرفداران کمتری دارد. سیاستمداران هم درگیر این جنگ هستند. آن‌ها به نفع رفاه رأی می‌دهند، درحالی‌که اصرار دارند نظامیان ایالات‌متحده هنوز قدرتمندترین نظامیان در بین کشورهای جهان هستند. این تمجید، بی‌تفاوتی در قبال بودجه دفاع را توجیه می‌کند، اما به ‌راحتی فراموش می‌شود که حاشیه برتری نظامی آمریکا به‌طور چشمگیری از بین رفته است.

در همین حال، دشمنان بالقوه در حال مسلح کردن خودشان هستند. کمیسیون بازنگری اقتصادی و امنیتی ایالات‌متحده ـ چین که یکی دیگر از گروه‌های نظارتی است که در کنگره ایجاد شده گزارش می‌دهد، چین اخیراً یک جنگنده‌ی رادار گریز جدید (J-20) معرفی کرده است و "زرادخانه رو به توسعه موشک‌های بالستیک و کروز" چین می‌تواند پایگاه‌های ایالات‌متحده و کشتی‌های روی سطح، ازجمله ناوهای هواپیمابر آمریکا را هدف قرار دهد.

به همین ترتیب، روسیه هفته گذشته ادعا کرد، موشکی فوق صوتی که توسط شناور حمل می‌شود، و تقریباً هشت برابر سریع‌تر از سرعت صوت است، با موفقیت آزمایش کرده و گفته ‌شده که ایالات‌متحده هیچ قابلیت دفاعی در برابر آن ندارد.

آیا همه این‌ها آشنا به نظر می‌آید؟ بله. دشوار است که توازن دوره‌های قبل از جنگ جهانی دوم را فراموش کنیم، زمانی که انگلیس، فرانسه و ایالات‌متحده اجازه دادند هیتلر آلمان را بازسازی کند و توازن قوای جهانی را تغییر دهد. این آرامش وهمی فعلی ما را به یاد کتاب جان ف. کندی، می‌اندازد با عنوان "چرا انگلستان به خواب رفت".

این ادعا یک توجیه برای جنگ نیست. این‌ یک فراخوان برای متوقف کردن خودزنی‌های بی‌شمار است. ما باید کاهش سرمایه‌گذاری نظامی را، به ‌ویژه در زمینهٔ تحقیقات و جنگ‌افزارهای سایبری، متوقف کنیم؛ حتی اگر این به معنای رفاه کمتر باشد. ما باید تعهداتمان را حفظ کنیم؛ خروج ناگهانی ترامپ از سوریه، ارزش این سخن را زیر سؤال می‌برد و ما باید اتحادهایمان را اصلاح و بازسازی کنیم.

جنگ در حال تغییر است و ما باید به همراه آن تغییر کنیم. در غیر این صورت، ممکن است به جنگ بزرگی وارد شویم که پیروزی در آن غیرممکن است. قطعاً ما به کتابی با عنوان «چرا آمریکا به خواب رفت» نیاز نداریم.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۲
خدا میدونه چه معامله ای صورت گرفته
پاسخ ها
محمد قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
خدا شفا بده
همه چیز تو جنگ تکنولوژی نیست
بچه های با غیرت ما سربازان امریکایی که وارد آبهای سرزمین ما شده بودن رو مجبور به زانو زدن و معذرت خواهی کردن کاری نه چین جرات انجام دادنشو داشت نه روسیه
الان به سری خود کم بین غرب زده میان و میگن نه خیر آمریکا خیلی قویه و ميتونه با ی موشکش همه سیستم های دفاعی ما رو از بین ببره اینکارو نمیکنه چون عاشق مردم ایرانه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
خود کم بینی خوب نیست اما خود بزرگ بینی خیلی بدتره اینو بفهمید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
اینکارو نمیکنه چون در قرن ۲۱ با اینهمه گروههای مخالف جنگ دولت حاکم فورا سقوط میکنه.البته اگر بهانه کافی برای اقناع افکار عمومی داشته باشه انجام میده همونطور که در افغانستان عراق و لیبی انجام داد و قرار بود در کره شمالی انجام بده که رهبر اون کشور عقب نشینی کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
من با این نظر موافقم اگرچه ایشون خیلی احساسی با قصه برخورد کردن و همچنین خیلی موارد را بهش توجه نکردن مثلا ممکنه ایران بتونه حتی با چندتا غواص یه ناو هواپیمابر آمریکایی را غرق کنه ولی مشکلات بعدی که ممکنه بوجود بیاد باید مورد توجه قرار بگیره. مثل اینکه او.نام دو تنا موشک بزنن به اینور و یه عده آدم بیگناه کشته بشن.

در واقع باید هر چیز را به صورت کلی دید
همیه این داستان به این منوال ختم می،شود که امذیکا دارد وما را بازی میدهد تا اننچه را در توان داریم در منطقه هزینه کنیم و تنها داریمان که نفت وگاز هست از دست بدهیم و هیچ دست اوردی از این اوضاع نصیب این مملکت نخواهد شد وما درگیرمسائل دور بر وحاشیه ها هستیم و اقتصاد مملکت در حال فلج شدن ازداخل ,... تا بناک مرغ کیلوی چهارده هزارتومان
پاسخ ها
محمد قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
گزارش رو بخون امریکا همین مشکلات رو داره
دوباره بخون
امریکا ومخصوصا ترامپ را نباد دستکم گرفت انها از خاور میانه دست برنمیدارند
روسیه خیلی وقتها قمپوز میاد،از اون ربات پیشرفتش که بعدا لو رفت که یک ادم درلباس ربات بوده وجالبه برای این لبای هزینه ی چند هزار دلاری شده،پس زیاد جدی نگیرید
پاسخ ها
پیپی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
صاحب بزرگترین زرادخانه سلاح هسته ای جهان
و بزرگترین پایگاه پرتاپ ماهواره به جهان
قمپوز؟
مستشار روس
| United States of America |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
در پاسخ به جناب کاربر محترم: در زمان اتحاد جماهیر شوروی ، آن اتحادیه بقول شما صاحب بزرگترین زرادخانه سلاح هسته ای جهان بود که روسیه جزئی از آن اتحادیه بود که بعد از فروپاشی آن که البته دستاورد و نتیجه نقشه های آمریکا بود این بزرگترین زرادخانه تکه تکه شد و تنها قسمتی از آن به روسیه رسید و اما بیشتر تجهیزات و سلاح های اتمی در قزاقستان بوده و هست که یک جمهوری دارای استقلال است و ربطی به روسیه ندارد. ضمنا روسیه آنچنان دچار مشکلات اقتصادی و اجتماعی درونی
و فشار مخالفان هست که هر آن امکان فروپاشی حاکمیت جناب پوتین بعید نیست در ضمن دخالتهای روسیه در بحرانهای منطقه منجمله سوریه نه از روی قدرت بلکه بواسطه پیداکردن روزنه ای برای تأمین منابع و تزریق آن به اقتصاد مریض خود و فرار از مشکلات اقتصادی هرچه بیشتر هست.البته سیستم حکومتی پوتین که ادامه همان دیکتاتوری کمونیست هست اجازه انتشار اخبار واقعی از اوضاع وخیم اقتصادی را نمیدهد .
به نظر من خروج نیروهای آمریکایی از سوریه بی دلیل نیست. احتمالاً آمریکا با توجه به راهی کردن اخیر ناوهای جنگی خود به خلیج فارس سعی در ایجاد یک درگیری با ایران یا حمله گسترده به سوریه است که با توجه به حضور نیروهای خودش احتمال آسیب دیدن از سویی و از سوی دیگر وجود تعداد زیادی نیرو و تجهیزات سپاه قدس در سوریه، پایگاهها و نیروهای آمریکایی در تیررس مستقیم سپاه بوده و بسیار آسیب پذیرند.یکی از دلایل دیگرش هم اختلاف ترامپ با اردوغان بر سر حضور نیروها و تجهیز کردهای سوریه است که اقدامی علیه امنیت ملی ترکیه محسوب میشد و از آنجایی که ترامپ تاجر معامله گری است که از بین ترکیه قدرتمند در مقابل کردهای سوریه که وزن سیاسی و نظامی چندانی ندارند،ترکیه را انتخاب و دست به خروج نیروهایش زد.
خود انها فهمیدند که دارند ضعیف می شونددولی عده ای از داخل دنبال قهرمان سازی برای امریکا
مقاله ای برای هندونه گذاشتن زیر بغل کشورهای مخالف، ما فعلا باید فقط به توسعه عادلانه در کشور بیاندیشیم، نه جنگ با آمریکا...
نه آمریکا اونقدر قویه و نه ما کمتر از ویتنام ..هاشمی نماز جمعه تهران
به نظر من هر كشوري استراتژي خودش را دارد و ربطي به جا به جاي نيرو ندارد. در ضمن امريكا هم همچين ضعيف نيست كه بخواهيم هندوانه زير بغل خودمون بزاريم .مثله قدرت ملتهاست و ديگه مثل ژاپن نيست كه با سلاح اتمي تهديد بشه و تسليم بسه دنياي ما خيلي متفاوت تر از جنگ جهاني دومه و اين رو فراموش نكنيم اي انهاي كه مثل روباه از اسم استكبار و امريكا مي ترسن، ايران ما زنده سر بلند و يه سر كله از همه تو خاورميانه بالاتره و اسمش خيلي رو سرو سينه امريكا سنگيني ميكنه و جرعت چپ نگاه كردن به اين سرزمين نداره. قدرت ما همبستگي ماست. زنده باد ايران
سلام،
آقای رابرت ساموئلسون باید از "خواب خودشیفتگی آمریکایی" بیدار شود.
ایالات متحده آمریکا در پایان جنگ جهانی دوم و با استفاده از اطلاعات جاسوسی و برخی دانشمندان آلمانی (مانند آلبرت اینشتین) زمانی که کمتر کسی از مردم جهان توان درک قدرت بمب اتمی را داشت، دو مرتبه و به فاصله تنها سه روز در سال 1945 دو شهر مسکونی ژاپن را نابود کرد و هنوز پس از 74 سال نه تنها از مردم ژاپن و جهان غذر خواهی نکرده است، بلکه با نهایت گستاخی به این عمل خود افتخار کرده و سلاح های هسته ای خود را هر روز از نظر کیفی راتقاع می دهد و همزمان دیگران را که سلاح هسته ای ندارند، ولی آنها را متهم به داشتن انگیزه برای تولید آن می کند (مستقیم و غیرمستقیم) تهدید به نابودی با سلاح هسته ای می کند.
آن دوران یکه تازی گذشته است، شما آمریکایی ها نیز باید یاد بگیرد "توقعات متعارف" داشته باشید و مانند سایر انسان ها رفتار انسانی داشته باشید.
اگر هم نخواهید یاد بگیرید که انسان باشید، زیرا تاریخ و تمدن ریشه داری ندارید، تاریخ و گذشت ادوار این درس را به شما خواهد داد!
و من ا... التوفیق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
این من الله التوفیق تون خیلی به جا بود
هر کس با طناب های این مدلی بره تو چاه بیرون آمدنش با کرام الکاتبینه.
با سلام اجرای .اصل 44 (واگذاری مدیریت بخش دولتی به بخش خصوصی ) در چین . ویتنام . بلوک شرق .و.مالزی .هند . اندونزی . دوبی باعث شکوفایی اقتصاد انها گردید بطوریکه که چین بعد از امریکا دومین کشور توسعه یافته جهان شده است . اما در ایران اجرای اصل 44 موفق نشد و کارگران خواهان بازگشت به مدیریت دولتی هستند در اسیب شناسی می بینیم . مهمترین علت ان را در قانون کار جستجو کرد . بنظر می رسد قانون کار در ایران توانایی کامل در دفاع از کارگران را ندارد . لذا شرکتهایی که واگذار شدند با مشکلات بسیار زیاد رو برو شدند . سوال اینجاست دولت تاکی می تواند با مدیریت دولتی به جلو برویم . وقتی حداکثر سود در مدیریت دولتی 4% است .
ديگر زمان لشگر كشي ها تمام شده است و هر كشوري دست به اينكار بزند نابود خواهد شد و نمونه ان امريكا در ويتنام وشوروي در أفغانستان ميباشد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان