بازدید 2777

فتوای امام خمینی در مورد سکنی و نفقه

فتوای امام خمینی در مورد سکنی و نفقه
کد خبر: ۸۶۲۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۰ 23 December 2018

سکنی و نفقه


سؤال 20 : اگر زن اطاعت از شوهر ننماید و هیچگونه به سخن وی وقتی نگذارد و از خانۀ خود بدون أجازۀ شوهر بیرون رود از یک ماه بیشتر و کمتر آیا حق نفقه و سکنی دارد یا خیر؟

جواب:در فرض مرقوم حکم به نشوز زن می شود، و حق نفقه و سکنی دارد.

سؤال 21 : آیا شوهر می تواند زوجۀ خود را که دچار ناراحتی های عصبی است مکلف به اقامت در شهر نماید؟ با وجودی که می داند زندگی در شهر برای همسرش مناسب نیست، و باعث تشدید بیماری وی می گردد؟

جواب:اگر برای زن «حرجی» یا «ضرری» باشد شوهر نمی تواند او را تکلیف به ماندن در آن محل نماید. مگر آنکه با تهیه وسائل رفاهی ضرر و حرج را از زن رفع نماید.

سؤال 22 : مردی هستم متأهل و ساکن تهران، ده سال است ازدواج کرده ام، همسرم أهل تبریز می باشد، به خاطر مسؤولیت های شغلی در تهران امکان سکونت در تبریز را ندارم، همسرم نیز مائل به سکونت در تهران است ، ولی وابستگی های قومی و تعهدات فرهنگی را وادار نموده که نتواند در تهران و در منزل شوهرش اقامت گزیند، در طول ده سال گذشته این دوریها ناراحتیهای بسیار برای ما ایجاد کرده و باعث اختلال فکری و روحی من و همسرم گردیده است، حل شرعی این مسأله را بیان فرمائید؟

جواب:اگر منزل مسکونی شما در تهران موافق شأن همسرتان باشد متابعت در سکنی بر او لازم است، در صورت تخلف ، ناشزه محسوب می شود، مگر اینکه انتخاب مسکن برای زن در ضمن عقد شرط شده باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی