بازدید 2823

خرید نوروز با طعم دود و رنج ترافیک

کد خبر: ۸۶۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۰ 17 February 2010
با فرا رسیدن روزهاى پایانى سال، تب خرید شب عید بسیارى از مردم را به خیابان‌ها می‌کشاند،گویا مردم برای خرید با هم مسابقه گذاشته‌اند.

احمد طالقانی-با فرا رسیدن روزهاى پایانى سال، تب خرید شب عید بسیارى از مردم را به خیابن‌ها می‌کشاند، حتی خیلی از مواقع شور و شعف مردم برای خرید، بیننده را به این نتیجه‌گیری می‌رساند که گویا مردم برای خرید ملزومات شب عید با هم مسابقه گذاشته‌اند! به طور طبیعی مراکز خرید نظیر فروشگاه‌ها و مراکز زنجیره‌ای با ازدحام مردمی روبه‌رو می‌شوند که در تلاش برای همگام شدن با بهار طبیعت، به هرچه که بوی تازگی از آن به مشام می‌رسد با نگاه خریدار نگاه می‌کنند. این شور و شعف اما وقتی با بی برنامگی و ناکافی بودن زیرساخت‌های شهری همراه شود آشفته‌بازاری ایجاد می‌کند که کام مردم را در آستانه سال نو تلخ می‌کند؛ موضوعی که ‌متأسفانه در سال‌های اخیر در تهران و برخی کلانشهرها، تمام قد بروز و ظهور داشته است. در چنین فضایی بسیاری از خانواده‌ها که برای خرید و لذت بردن از فرصت در کنار هم بودن راهی مراکز خرید شده‌اند نه تنها به علت ازدحام و ترافیک سنگین فرصت کافی برای خرید اجناس مورد نظر خود را نمی‌یابند بلکه دست آخر با اعصابی ناراحت و ناراضی از خرید، پس از تحمل ترافیکی آزاردهنده رهسپار خانه‌ها می‌شوند.

روزهای پرترافیک پایتخت در آستانه سال نو

در این میان بسیاری معتقدند در کنار افزایش جمعیت، رشد فزون از حد خودروها و تمایل خیلی‌ها برای بیرون آوردن خودروهای شخصی در روزهای خرید سال نو از دلایل تشدید شلوغی‌هاست. ناوگان عمومی شهری هم به‌ رغم همه تلاش‌ها در برابر سیل عظیم جمعیت حرف چندانی برای گفتن ندارد. اما ظاهراً مسؤولان شهرداری تهران موافقت چندانی با این نتیجه‌گیری ندارند. حسن آقایی مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری تهران معتقد است: از ابتدای اسفندماه جاری طرح «استقبال از بهار» در حوزه حمل و نقل از سوی شهرداری در دستور کار قرار می‌گیرد. او می‌گوید: در مدت باقیمانده تا پایان سال به ویژه در آخرین روزهای اسفندماه تلاش خواهیم کرد که از همه ظرفیت ناوگان حمل ونقل عمومی استفاده شود و خدمات‌رسانی مناسبی به شهروندان ارائه شود. بر این اساس در برخی از خطوط اتوبوسرانی خدمات رسانی تا ساعت 24 ادامه خواهد یافت و همچنین در مراکز پرتردد و شلوغ شهر، ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی تقویت می‌شود. این اظهارات در حالی است که همزمان مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها پیش‌بینی کرد که به علت عدم تخصیص اعتبارت لازم برای افزودن واگن‌های جدید، مشکلات جدی در خدمات‌دهی مترو در روزهای پایانی سال رخ دهد. جعفر ربیعی می‌گوید: این امیدواری وجود داشت که تا پایان سال جاری چند قطار جدید به مجموعه خطوط مترو افزوده شود، اما ‌متأسفانه به دلیل اختصاص نیافتن منابع اعتباری تاکنون این امر محقق نشده است و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود، شرایط سختی را در ماه پایانی سال که همزمان با افزایش تعداد مسافر است، داشته باشیم.

نمایشگاه‌های بهاره دردی از مردم دوا نمی‌کند

چند سالی است که دولت یا به عبارت بهتر وزارت بازرگانی طرحی را با عنوان نمایشگاه‌های بهاره (در آستانه سال نو) و پاییزه (شروع سال تحصیلی) با هدف تنظیم بازار برگزار می‌کند اما استمزاج گزارشگر ما از کسانی که از این نمایشگاه‌ها بازدید کرده‌اند حاکی از گلایه‌های درخور توجهی است. محمد عظیمی –کارمند - که به گفته خود چندین بار از این مراکز دیدن کرده، می‌گوید: برگزاری نمایشگاه ایده خوبی است اما به بدترین نحو ممکن برگزار می‌شود. او می‌گوید: مشکل اصلی این است که دولت این نمایشگاه‌ها را در مناطق دور و به اصطلاح پرتی برگزار می‌کند که همین موضوع باعث می‌شود بسیاری عطای بازدید از این مراکز را به لقایش ببخشند! اگر هم تصمیم داشته باشند سری به این نمایشگاه‌ها بزنند به علت دوری راه و نبود شبکه حمل ونقل عمومی قابل توجه، ناگزیر از همراه بردن خودرو شخصی خود هستند و این یعنی افزایش ترافیک. دیگر اینکه در کمال تعجب قیمت کالاها در این مراکز تفاوت معنی‌داری با فروشگاه‌های آزاد ندارد و حتی در مواردی قیمت‌ها بیشتر است! ضمن اینکه ‌متأسفانه برخی فروشندگان سودجو اجناس بنجل خود را در این نمایشگاه‌ها عرضه می‌کنند که اگر مواظب نباشی به طرفه‌العینی قالب می‌کنند. نگار محمدی دانشجو نیز به خبرنگار «جوان» می‌گوید: ما در انتظار رسیدن‌ عید نوروز هستیم‌ تا هر چیزی‌ بخواهیم‌ بخریم‌، هر سفری‌ که‌ بخواهیم‌ برویم‌. ولی‌ وقتی‌ عید می‌آید سراغ‌ هر چیزی‌ که‌ می‌رویم‌ با قیمت‌های‌ چند برابر روبه‌رو می‌شویم‌، هر جا که‌ بخواهیم‌ برویم‌، با هر وسیله‌ای‌، هواپیما، قطار یا اتوبوس‌ فرقی‌ نمی‌کند می‌گویند بلیت‌ نیست‌ ولی‌ اگر سرکسیه‌ را شل‌ کنی‌ هست، اگر بخواهی شمال بروی که خدا به دادت برسد؛ از ترافیک گرفته تا قیمت یک شب ویلا. خلاصه من که دعا می‌کنم تعطیلات عید هر چه زودتر تمام شود‌.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی