بازدید 2243

سکان بازار ارز در دست صرافی‌های بانکی

اگرچه دلالان در کوچه پس‌کوچه‌های میدان فردوسی و به صورت نامحسوس تلاش دارند تا بخشی از معاملات بازار ارز را در مشت بگیرند اما سکان بازار ارز همچنان در دست صرافی‌های بانکی است.
کد خبر: ۸۶۲۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹ 19 December 2018

اگرچه دلالان در کوچه پس‌کوچه‌های میدان فردوسی و به صورت نامحسوس تلاش دارند تا بخشی از معاملات بازار ارز را در مشت بگیرند اما سکان بازار ارز همچنان در دست صرافی‌های بانکی است.

به گزارش خبرنگار مهر، اگرچه دلالان در کوچه، پس‌کوچه‌های میدان فردوسی تهران همچنان نفس می‌کشند، اما تعداد آنها زیاد نیست و به نظر هم نمی‌رسد مانند گذشته بتوانند نبض بازار را در دست بگیرند. چرا که هم اکنون با برنامه‌ریزی‌های بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز ، این صرافی‌های بانکی هستند که بازار را مدیریت می‌کنند و چشم‌ها هر روز صبح به سمت تابلوهای آنها متمرکز می‌شود تا بلکه نرخ‌ها بر آن ثبت شود و بازار کار روزانه خود را بر محور نرخ اعلامی صرافی های بانکی، رسما آغاز کند.

صرافی‌های بانکی با توجه به سیاست‌های کلی بانک مرکزی، هر روز با مجموعه سیاست‌هایی که اعمال می‌شود، بازار را با خود بیش از پیش همراه می‌کنند. این روندی است که حداقل چند هفته‌ای است در بازار ارز مشاهده می‌شود و فضای کلی حاکم بر بازار به گونه ای است که مردم تلقی آرامش و ثبات از آن دارند.

در این میان گاهی دلالان تلاش دارند تا با برخی رفتارها و جهت‌دهی‌ها، بار دیگر به لیدر قیمت گذاری بازار تبدیل شوند که تلاش بیهوده ای است  و در سرانجام این تلاش ها، باز هم این سیاست‌های بانک مرکزی است که سکان نرخ ارز را به دست می‌گیرد و صرافی‌های بانکی را لیدر نرخ‌گذاری ارز در بازار نگاه می دارد.

البته خبرها از گوشه و کنار حکایت از آن دارد که دلالان و سوداگران در تلاش هستند معاملات فردایی را دوباره زنده کنند؛ معاملات فردایی ارز حدود دو ماه است با اجرای سیاست های درست بانک مرکزی در بازار ارز، بساط اش برچیده شده است. اما دلالان بدنبال آن هستند از طریق زنده کردن معاملات فردایی، نقش خود در نرخ گذاری ارز را بار دیگر زنده و پررنگ کنند؛ منشا این تحرکات عمدتا بازار هرات و سلیمانیه است اما حضور و تحرک فعالانه صرافی های بانکی و اعلام نرخ های هدفمند بصورت روزانه و لحظه ای، موجب شده تحرکات دلالان در نطفه خاموش شود. 

حضور بانک مرکزی طی هفته‌های گذشته در بازار ارز و مدیریت نرخ ها کاملا مشهود بوده است و دلالان حداکثر تلاش خود را کردند تا این نقش را کمرنگ کنند، اما موفق نبودند. صرافی های بانکی، ابزار اصلی بانک مرکزی برای این نقش آفرینی موثر بوده اند و صرافی‌های غیربانکی به دلیل دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هایی که بانک مرکزی برای خرید و فروش و معاملات ارزی برای آنها صادر کرده است، خیلی انگیزه‌ای برای ورود به بازار و خرید از دست مردم ندارند؛ چراکه در نهایت، ارز خریداری شده از مردم را باید در سرفصل‌های ۲۳ گانه به فروش برسانند.

یکی از صرافان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بازی بانک مرکزی در زمین ارز به طور مشخص خلاف سیاست‌هایی است که دلالان در بازار هرات و سلیمانیه پیگیری می‌کنند؛ به نحوی که بانک مرکزی خیلی علاقمند به سقوط نرخ ارز نیست و روند آهسته و پیوسته کاهش نرخ را پیگیری می‌کند، بنابراین علاقه‌ای به کاهش شدید نرخ ندارد تا بتواند بازار را بر روی همین نرخ‌های منطقی نگه دارد.

وی افزود: اما دلالان در هرات و سلیمانیه، اگرچه نرخ ارز را در روزهای گذشته کاهش دادند و منابعی را از بازار جذب کردند، اما با کمبود عرضه در روزهای بعد، تلاش کردند تا علاوه بر افزایش قیمت، معاملات فردایی را هم به نحوی هدایت کنند که دلار با نرخ بالاتری به فروش رسد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی