بازدید 3416

موافقت با فوریت طرح مجازات اهانت کنندگان به ادیان

کد خبر: ۸۶۱۹۹۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷ 19 December 2018
تهران- ایرنا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرحی برای مجازات افرادی که به ادیان و مذاهب قانونی و اقوام و فرهنگ، زبان و آداب و رسوم ایرانی اهانت کنند، موافقت کردند.

به گزارش ایرنا، نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز - چهارشنبه - مجلس با ۱۱۴ رای موافق، ۳۶ رای مخالف و پنج رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر به یک فوریت طرح الحاق موادی به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) درخصوص اهانت به ادیان و مذاهب قانونی و اقوام ایرانی رای مثبت دادند.
در این طرح که به امضای ۸۲ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده، آمده است: هر کس علنا نسبت به ادیان و مذاهب قانونی و مقدسات مسلم آن‌ها، اقوام ایرانی و فرهنگ، زبان و آداب و رسوم مشروع و قانونی آنان توهین کند، حسب مورد به سه ماه تا سه سال حبس محکوم می‌شود.
براساس تبصره این ماده و درصورت تصویب نهایی، ارائه مباحث علمی در نفی یا اثبات حقانیت هر کدام از موارد مذکور و طرح مباحث و مستندات تاریخی، توهین تلقی نمی‌شود.
محمد حسین فرهنگی نماینده مردم تبریز به عنوان طراح این طرح اظهار داشت: فقدان جرم انگاری در خصوص اهانت به ادیان و مذاهب قانونی از خلاء‌های قانونی موجود است، این در حالی است که برای اهانت به اشخاص قوانین روشنی وجود دارد.
وی افزود: فصل بیست و هفتم قانون مجازات اسلامی به موضوع افترا، توهین و هتک حرمت اختصاص یافته و ذیل آن آمده که هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله دیگری به کسی امری را صریحا نسبت دهد یا آن‌ها را منتشر کند که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت کند جز در مواردی که موجب حد است به یک ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق یا یکی از آن‌ها حسب مورد محکوم می‌شود.
وی ادامه داد: در این طرح پیش بینی شده است تا با توجه به مسائلی که اخیرا و در مناطقی از کشور به وجود آمده و با توجه به نیاز فوری جامعه و اولویت آن نسبت به بسیاری از موضوعات مطروحه در مجلس و حتی ضرورت بازدارندگی و جلوگیری از وقوع خسارت‌های جبران ناپذیر در اولین فرصت به انجام برسد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل