بازدید 20938
خوانده می‌شوید؛

به نظر شما، چرا با وجود ریزش 50 درصدی قیمت ارز، همچنان قیمت کالاها به سقف چسبیده‌ و خیال پایین آمدن ندارند؟!

این روزها به هر بازاری که سر بزنید، قیمت‌ها به سقف چند ماهه اخیر چسبیده‌ و خیال پایین آمدن ندارند. فرقی نمی‌کند بازار چه محصول یا کالا و خدماتی باشد؛ از بازار خودرو و قطعات آن گرفته تا بازار مسکن و نیازهای ضروری و اساسی سفره های مردم.
کد خبر: ۸۶۱۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ 19 December 2018

این روزها به هر بازاری که سر بزنید، قیمت‌ها به سقف چند ماهه اخیر چسبیده‌ و خیال پایین آمدن ندارند. فرقی نمی‌کند بازار چه محصول یا کالا و خدماتی باشد؛ از بازار خودرو و قطعات آن گرفته تا بازار مسکن و نیازهای ضروری و اساسی سفره های مردم.

اگر به میانه های نیم سال اول بازگردیم، خبرها حکایت از افزایش قیمت‌ها به دلیل جهش‌های لحظه ای و ساعت به ساعت نرخ ارز به ویژه دلار آمریکا در بازار آزاد داشت. هرچند مسئولین دولتی معتقد بودند که قیمت‌های ارز در بازاری کم حجم رقم خورده و نباید تأثیری بر کالاها به ویژه کالاهای اساسی مردم داشته باشد، زیرا دولت برای تأمین نیاز اساسی مردم، دلار 4200 تومانی تخصیص داده است.

اما آنچه مسلم است، اینکه جهش نرخ ارز تأثیر قابل توجهی بر افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات گذاشته بود و مردم نیز این ارتباط مستقیم را باور کرده بودند و بسیاری از مردم دلیل دیگری را متصور نمی‌شدند.

به هر حال با گذر زمان، این روزها نرخ دلار آمریکا تقریباً به نصف رسیده است. اما بر خلاف انتظار، خبری از عقبگرد قیمت‌ها در سایر کالاها و خدمات نیست و حتی در مواردی شاهد ادامه روند افزایشی نرخ‌ها هستیم.

به نظر شما چرا با وجود ریزش 50 درصدی قیمت ارز، همچنان قیمت کالاها به سقف چسبیده‌اند و خیال پایین آمدن ندارند؟

♦ حال پرسش اینجاست که آیا اساساً جهش‌های چند ماه اخیر نرخ کالاها و خدمات، تنها متأثر از افزایش نرخ ارز بوده که حالا با افت آن، باید انتظار کاهش قیمت‌ها را داشته باشیم؟!

♦ آیا عوامل دیگری همچون افزایش نقدینگی در رشد نرخ کالاها اثرگذار بوده است؟ اگر پاسخ مثبت است، این اثرگذاری را چند درصد می‌دانید؟

♦ بسیاری از کارشناسان، چسبندگی قیمت‌ها را عاملی می‌دانند که از کاهش قیمت‌ها در بازه زمانی کوتاه جلوگیری کرده و معتقدند در ماه های آتی، قیمت‌ها کاهش خواهد یافت. آیا شما با این استدلال موافق هستید؟

♦ اگر بپذیریم که تنها جهش نرخ ارز باعث افزایش قیمت کالاها در بازار داخلی بوده، چرا با ریزش نرخ ارز، کاهش قیمت کالاها را احساس نمی‌کنیم؟

♦ برخی معتقدند که جهش قیمت کالاها به دنبال افزایش تقاضا به وجود آمده و همچنان وجود تقاضا مانعی در برابر افت قیمت‌هاست. آیا این استدلال قابل تعمیم به کل بازار و کالاهاست؟

و سؤال پایانی؛ آیا شما کالایی را سراغ دارید که به دنبال ریزش اخیر نرخ ارز، به کاهش قیمت رضایت داده باشد؟

 
یادآور می شویم، پیام های این خوانده می‌شوید، تا ساعت ۱۹ امروز به صورت آنلاین منتشر خواهد شد.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۲۷۸
نقدینگی افسارگسیخته باعث تمام این بدبختیاست. جهش نرخ ارز هم جرقه گران فروشی شد. حالا هم بسیاری از فروشندگان حاضر به ارزان کردن نیستند. چون سود خوبی عایدشون داره میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
این قراری است که دولت امریکا با این 8 کشوری که در خرید نفت ایران معافیت داده گذاشته. اگر قیمت نفت زیر 65 دلار بماند قطعا کره جنوبی و یونان و ژاپن و ایتالیا و تایوان یا از معافیت خود استفاده نکنند یا بسیار کمتر و سه کشور هند و چین و ترکیه هم هر ششماه خرید نفت خود از ایران را نصف کنند. خلاصه اینکه حداکثر فروش نفت ایران در این ششماه اول از 13 ابان یک میلیون بشکه خواهد بود و در ششماه بعد نصف یعنی 500 هزار بشکه. نتیجه اینکه با توجه به کاهش قیمت نفت در بازارجهانی که حال در کانال 50 دلار است و تخفیفهای سنگین ایران و هزینه حمل و بیمه که ایران تقبل کرده و از همه بدتر هزینه مالیات و بانکی تبدیل ارز نفتی صادرات به پول محلی این کشورها و هزینه 25 درصدی بیشتر خرید کالا فقط از بازار این کشورها ایران بابت هر بشکه نفت خود قدرت خرید کمتر از 35 دلار خواهد داست. یعنی درامد ماهانه زیر یک میلیارد دلار. جالب است بدانید ششماه پیش این درامد 6 میلیارد بود و الان دولت ماهی 700 میلیون دلار فقط برای ارز مسافری و تزریق به بازار و یک میلیارد دلار و بیشتر فقط برای غذا و دارو هزینه می کند. حالا هزینه های سایر موارد که بسیار بیشتر است بماند. خوب حالا شما خودتان محاسبه کنید که نرخ دلار ده هزار تومنی چه اندازه دستوری و ساختگی است و وقتی فنر ان در رود بازار اقتصاد و بودجه دولت و اقتصاد ایران چه خواهد شد اما برای دولت مدبر مهم نیست. چون تدبیر اصلی و استراتژیک همه دولتها در ایران قاعده طلایی از این ستون به ان ستون کردن و امروز را به فردا رساندن است!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
کجادلار۵۰ درصدریزش کرده؟! اگرمنظورتان نرخ ۱۹ هزارتومان هست که فقط چندساعت دراین قیمت بوده وبیستردرکانال ۱۴ هزارتومان ثابت بودکه الان شده ۱۱ هزارتومان اونم بصورت دستوری این اختلاف میشه ۵۰ درصد؟
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
اولا قیمت الان دلار بیش از 2 برابر پارسال است و اینکه دولت و صداسیما روی کاهش قیمت مانور میدهند فریب ملت است
ثانیا علت پایین نیامدن قیمت ها بی لیاقتی گسترده و تاریخی و فساد سیستماتیک و وحشتناک در لایه های مختلف .... است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
دلیلش خیلی واضح است

قیمت ارزی که دستوری باشد دروغ است! وقتی می توان قیمت ارز را واقعی اعلام کرد که هر کس هر چقدر ارز خواست بخرد و هر چقدر خواست بفروشد بدون هیچ گونه محدودیت و حساسیت!

امروز ساده ترین افراد نیز این مطلب را درک می کنند پس مسلماً فعالین اقتصادی که الیت حساب می شوند کاملاً آگاهند که این قیمت دستوری دروغی بیش نیست! بنابراین قیمت محصولات خود را پایین نمی آورند!

این نمی شود که دولت جیب ملت را یک بار با گران کردن ارز بزند و حال بخواهد با کاهش دستوری قیمت ارز دوباره جیب همان ملت را بزند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
عرض کنم برخی هنوز باور ندارند به قیمت جدید دلار و معتقد هستند که این قیمتها دستوری است و چون تحریمها برداشته نشده نباید پایین بیاید که البته این فرض درست نیست و قیمت واقعی دلار و حد اکثر کشش ان و تاب اوری اقتصاد ما همین قیمت میباشد و بعد از ان فروپاشی اقتصاد و کشور خواهد بود.که در انصورت هم واحد پولی دیگری ایجاد خواهد شد.قیمتهای فعلی با فرض سه برابر پارسال حداکثر قیمتی است که جامعه با متوسط حقوق ۲ تا ۳ میلیون شاید بتواند وشاید هم نتواند تحمل کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
خیلی از کالاها مثل دلار 3 برابر یا چهار برابر نشده اند! اگر به قیمت دلار 10 هزارتومانی امروز هم محاسبه کنید قیمت های امروز هنوز به اندازه دلار بالا نرفته که اگه بالا بره که خیلی مصیبت درست می شه!
خیلی از کالاهایی هم که با ارز نیمایی وارد شده اند امکان فروش ندارند و یا به سختی به فروش می روند!
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
این حاصل بی ارزشی پول ملی است ضمنا معلوم نیست قیمت دلار ثابت بماند افق آینده روشن نیست نگهداری پول در بانکها کاملا اشتباه است حاصل آن می شود تورم
به ناشناس 13:31
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
دوست عزیز

مهمترین کالایی که قیمت آن 3 تا 4 برابر شده است قیمت مسکن علی الخصوص در شهر تهران است که حدود یک چهارم جمعیت کشور در آن زندگی می کنند. همانطور که می دانید قیمت مسکن پس از بالا رفتن به هیچ وجه پایین نمی آید. بنابراین مصیبتی که شما می فرمایید همین الان در رابطه با مسکن اتفاق افتاده است. همچنین در رابطه با خودرو های داخلی و خارجی هم این مصیبت اتفاق افتاده است.
شما چطور می فرمایید مصیبت اتفاق نیفتاده است؟ مسکن و خودرو 3 تا 4 برایر شده است.

سایر اقلام شاید تا حدی اینطور باشد که شما میگید یعنی قیمت آنها حدوداً 2 برابر شده است . با ارز نیمایی محاسبه می شود. اما مهمترین مساله برای مردم و بخصوص طبقه متوسط من فکر می کنم برخورداری از یک مسکن و خودروی شایسته است که امروز برای خیلی ها تبدیل به آرزوی دست نیافتنی شده است. آری این است مصیبت
اعتماد نیست
| Germany |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
وقتی مجرمین اقتصادی را دستگیر کردن بانک مرکزی پا به میدان گذاشت و گفت اینها عوامل ما هستند دربازار ارز و طلا رهاشون کنید اما اینبار قوه قضاییه عوامل اسپانسر گرانی سکه و ارز در بانک مرکزی را هم دستگیر کرد و خود رئیس کل را هم ممنوع الخروج نمود در نتیجه اعتماد مردم به سیستم اقتصادی و دولت از بین رفته و در این شرایط بهرانی هیچ دلیلی برای پایین آمدن نرخ ارز وجود ندارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
قیمت گوشی داشت پایین میومد که چند روز پیش گمرک برای ورود گوشی توسط مسافر محدودیت هایی گذاشت و نتیجتا به عمد قیمت گوشی را دوباره بالا برد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
مساله اینه که دولت به عنوان متولی امر اقتصاد هیچ برنامه ای نداره
حالا چه با دلار دستوری چه واقعی
از طرفی یک نماینده مجلس دیروز در نطق خود گفت ما بررسی کردیم دولت هیچ برنامه ای نداره
دیگه از این دولت لیبرال و دنبال تی پا التماسی بیشتر از این انتظار نداشته باشید
وزیر بهداشت حرف راست و آخر رو زد
گفت خودتون انتخاب کردید باید تحمل کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
به ناشناس ۱۴:۰۴:
دوست من، گرانی در خودرو دو برابر شده است یعنی خودروهای ایرانی از 12 ماه گذشته تا کنون حدود 100 درصد رشد داشته است و مثلا خودروهای سی تا چهل میلیون اکنون به حدود 70 تا 80 میلیون رسیده. اگر منظورتان خودروی خارجی است که ملاک فعلی ما برای مصیبت نیست چرا که اگر ملاک مصیبت خودروی خارحی باشد که سالهاست مصیبت زده ایم.

و در مسکن بسته به محله آن در تهران بین یک تا دو و دودهم برابر شده است. مسکن در 24 ماه گذشته تقریبا 100 تا 120 درصد رشد کرده است و به عنوان مثال از نوساز متری 8 میلیون دو سال پیش در مناطقی از تهران به 15 میلیون تومان رسیده ولی آن هم مشتری چندانی ندارد و شخصا دیده ام که برای دسترسی به نقدینگی برخی بساز و بفروش ها املاک 15 میلیونی را حاضر به فروش در حد 11 و 12 میلیون هم بوده اند.
لطفا در صورتیکه اطلاعات کامل ندارید تحقیق فرمایید.
.
همیه اینها در حالی است که دلار از 3800 تومان شهریور 96 به 10300 تومان امروز که حساب کنیم دو و نیم برابر شده است. اگر قیمت ارز دوباره بالا برود که...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
قابل توجه توجيه كننده گان قيمت كالا كه ميگن بالا رفتنش به اندازه بالا رفتن دلاره ؛ گوشي نوت 9 با دلار بالا و پايين ميشه و طبيعي هم هست. الان دلار يك هفته است روي 10 تومانه اومد رو 9 ميليون اما دلار همچنان رو 10 تومانه ولي گوشي نوت 9 امروز شده 12.5 ميليون . اخه چرا؟اين كالا كه 100 دردص به دلار وابسته است اينطوري پس كالا هاي ديگر هم همين وضع را دارند
شیرازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
چون که قبل از ریزش 50درصدی رشد 500درصدی کرده بود.البته بعضی گرانیها روانی و بیخود بوده که به مرور زمان تعدیل خواهد شد مثل قیمت زمین
ناشناس
| Germany |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
اول: تا پاییز سال گذشته واردات با نرخ دلار 3300 تا 3700 تومان که نرخ حواله در بازار آزاد بود، انجام میشد . الان نرخ رسمی دولت بین 9000 تا 9700 تومان است . یعنی حدود 2.5 برابر . پس اقلام در خوشبینانانه ترین حالت بایستی 2.5 برابر شوند .
دوم: اگر برای ثبت سفارش به وزارت صنعت مراجعه کنید متوجه میشوید که عملا دروازه های ورودی کشور بسته شده است و مجوز به سختی و به مقادیر کم داده می شود و این به منزله کمبود کالا در بازار و افزایش قیمت به دلیل عدم توازن در عرضه و تقاضا به اون 2.5 برابر بالا اضافه می شه .
سوم: مسکن به نسبت تغییر ارز بالا نرفته و در آینده با افزایش مسکن هم روبرو خواهیم بود
چهارم: دولت بازرگانان و تجار را تحت فشار گذاشته تا نهایت ایشان با ضرر و زیان و با زور اسلحه کالا به قیمت پایین تر بفروشند ولی خود دولت بصورت لجام گسیخته قیمت خدمات دولتی و ارز وارداتی را از 3700 به 9000 تومان رسانده و قوانین شامل خود ایشان نمی شود
پنجم: دولت می گوید برای غذا و دارو ارز 4200 اختصاص داده . ولی همون دارو باید در کپسول ها و جعبه ها از طریق ماشین آلاتی بسته بندی شود که بر مبنای ارز 9500 تومانی کار می کنند . یعنی قیمت تمام شده محصولات غذائی ترکیبی از ارز 4200 تومانی و ارز 9500 تومانی است.
ششم: حتی وقتی ثبت سفارش در وزارت صنعت با هزار بدبختی انجام شد و برای خرید ارز به بانک و یا صرافی های نیمائی میروی اولا مدت ها باید در نوبت بمانی و دوما در غالب موارد باید ارزی همچون یوان چین دریافت کنی و بعد اون را با 20 درصد پایین تر به یورو تبدیل کنی و برای فروشنده خارجی بفرستی که این خود باعث افزایش قیمت تمام شده محصول می باشد .

آمریکا دشمنی بزرگتر از چین در صحنه رقابت های بین المللی ندارد که بسرعت دارد خود را به همطرازی امریکا میرساند . پس چرا چنین تحریم های سنگینی به چین اعمال نمی شود؟ زیرا چین مثل ما تصمیم نگرفته است که " جوری دیگر باشد" گ
خان محمدعلی آقا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
دقیقا منظورتون از خوانده میشوید چیست
توسط چه کسی خوانده میشویم
مسئولین؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
سوء استفاده کاسبان و نبود نظارت همین و بس
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
جنس ارزونشون روگرون فروختن حالا باید جنسی که گرون خریدن باید ارزون بفروشن
حالا معلوم شدن که چرا مقامات وزارت خارجه و دولت ایران به هیچوجه حاضر به خروج از برجام نیستند.اخبار محدودیت احتمالی امریکا برای دادن ویزا و یا تمدید ویزا فرزندان و خانواده های مقامات ایرانی و تاکید مسئولان ایرانی که همش به دنبال باقی ماندن در این برجام هستند نشان می دهد برجام همانطور که همان موقع هم شایعه شده بود پیوستهایی داشته که هرگز منتشر نشده و از جمله تسهیل دادن ویزا به برخی ایرانیها و خانواده های انها مانند شایعه دادن 2500 ویزا اقامت به برخی از افراد یاتسهیلات دانشجویی و سرمایه گذاری ایرانیان در امریکا که وزیر خارجه ایران در برجام گنجانده از ان جمله است. حالا برایان هوک با مطرح کردن باز بینی در شرایط ویزا و اقامت به فرزندان مقامات ایرانی دارد به دولت ایران هشدار می دهد که خارج شدن یا هر گونه عدم همکاری در برجام با وجود ندادن کوچکترین امتیاز اساسی به ایران و خارج شدن امریکا از ان برای مقامات ایرانی تبعات سنگینی خواهد داشت از جمله لغو ان امتیازات یا خدای نکرده! افشای نام ان 2500 نفر و پیوستهای برجام! بالخره اگر ایران از برجام خارج بشه از پیوستهای ان هم امریکا خارج خواهد شد دیگه!
پاسخ ها
احسان
| France |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
چه اصراری دارید روی یک تصور غلط پافشاری کنید ؟ تمام کالا ها با ارز نیما وارد میشه و فروخته میشه یعنی ۸ هزار تومان . الان ۴ ماه است که دلار نیمایی ۸ هزار تومان است تا دلار نیمایی پایین نیاید کالا ارزان نمی شکد . دلار سر خیابون ربطی به واردات کالا و قیمت نداره
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
جواب احسان:شما صفحات سایتهای مرداد و شهریور را مرور کنید تجار از نبود ارز نیمایی شکایت داشتندو ارز ۸۰۰۰ تومانی جایی نبود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
جناب آقای مهندس ف ی ل ت ر شکن!!!!!
آمریکا کلا از برجام و پیوست هاش و همه چیزش خارج شده! مهندس، دکتر، پروفسور! تا کی می خواهی تو وهم و خیال باشی؟ اصلا برجام رو یکبار خونده ای؟ ایران پیوست های خیالی شما رو سانسور کرده! آمریکا چی؟ اروپا چی؟ یک کدومشون منتشرش نکردن؟ انگلیسی یاد بگیر برو بخون!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
احسان جون ارز نيما را خود دولت به پتروشي مي ها گفته كم بزارين و تازه خودشونم ميرن تو صف از اون برداشت مي كنن يعني داداش من ارز نيما وجود ندارد و ان هم صوري است
ناشناس
| Thailand |
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
اگر برجام هیچ نتیجه ای هم ندارد حداقل از صرف هزینه های بیهوده برای کشور جلوگیری کرد.
متاسفانه همین امروز قیمت نفت نزدیک به چهار دلار کاهش یافته و از دو هفته پیش که مسئولین نفتی کشور اعلام کردند که در اوپک موفق!بودند تا تولید نفت را کاهش دهند قیمت نفت نزدیک 8 دلار سقوط کرده و از 63 دلار به 55 دلار رسیده که خود 30 دلار یا 40 درصد کمتر از مهرماه و نفت 86 دلاری است. حالا با این تحریمها و با این کاهش قیمتها و با ان فرصت طلبی چینیها و هندیها و ترکها که هم از ایران امتیازات عظیم می گیرند تا از ایران نفت بخرند و هم از امریکا امتیاز عظیم می گیرند که از ایران نفت نخرند توجهی از سوی مسئولان به ابعاد مسئله نمی شود. جالب است که بدانید در دور قبلی تحریمها قیمت بین المللی نفت 125 دلار بود ولی حالا 55 دلار. همه اینها نشان می دهد که هنوز مسئولان ما و مدیران اقتصادی دولت حاضر نیستند به حساسیت موضوع پی ببرند. با این کارکردهای موقت و نمایشی بانک مرکزی و قیمتهای دستوری تنها باعث می شویم که واقعیات حاد اقتصادی به مسئولان بالاتر و بدنه جامعه منتقل نشود و مانند همان تورم تک رقمی ساختگی دور اول دولت که با افزایش شدید سودهای موهوم و غیر واقعی بانکی بود که خود باعث افزایش شدید نقدینگی ناشی از اضافه برداشت از بانکهای به شدت مسئله دار شد علامت نادرست به جامعه و بودجه و دولت و تصمیم گیران می رسانیم و وقتی متوجه می شویم که مانند همین سونامی تورم تاخیر انداخته و بیکاری و ضرر و زیان عظیم سیستم بانکی کار چندانی نمی توان کرد الا انهایی که زرنگ بودند و سرمایه محدود مملکت را با دلارهای ارزان به انور اب انتقال داده اند.
بانکهای خصوصی و در واقع خصولتی در مهرماه امسال 10 تریلیون تومن از بانک مرکزی اضافه برداشت کردند! یعنی دولت به هر ایرانی 45 هزار تومن در ماه یارانه می پردازد و در عوض 125 هزار تومن از جیب انها بر می دارد! چگونه مردم می توانند متوجه شوند که این پول از جیب انها برداشته شده؟ وقتی به بازار می روند یا حقوق می گیرند ای ارزش پس انداز و سرمایه انها در بانکها به یک سوم کاهش یافته! البته با توجه به کسری بودجه و ضریب فزایندگی این نقدینگی بی پشتوانه این 125 هزار تومن در واقع بسیار بیشتر است که اثر تورمی خود را با تاخیر چند ماهه در سونامی قیمتها می گذارد . دولت ایران ظاهرا برای بیکار نکردن 200 هزار نفر از کارکنان خودرو سازها و بانکهای خصوصی خسارتی به ایران می زند که برابر است با سرمایه مورد نیاز برای ایجاد حداقل 500 هزار شغل مولد و اقتصادی در هر سال!
مافیای اقتصاد و فساد اقتصادی اجازه ارزانی را نمیده.
دلالان هم از همین قماش هستند.
با سلام
اینا همش بهانه است دولت مردم رو سرکیسه کرد برا پر کردن جیب یه عده و بانک های خودش وخزانه و گرفتن نقدینگی دست مردم و ضعیف کردن اقتصاد خانوار برا وابستگی بیشتر به دولت و ناتوانی در اعتراض مدنی و راضی شدن به کمیته امداد و بهزیستی و یارانه و سبد کالا و سهام عدالت و تسهیلات برکت وشعار و وووووو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
با شما کاملا هم عقیده هستم و تحریم هم یکی از عواملی است که باعث شده بیشتر از هر کس بازاریان و کارخانه داران وابسته به حکومت سود ببرند
بالاخره باید نقدینگی را کنترل کنن
نمیزارن پایین بیاد چون نمیخوان
اقتصاد زیرزمینی نهادهای خاص
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
به شدت موافقم .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
مثلا؟تابناک سانسور نکن تا ببینیم چی دارد؟
هر چند که بیشتر فقط یک خبری از این ور ان ور شنیده و فقط برای خراب کردن است
متاسفانه تحولات اخیر بازار ارز نشان داد که کاهش نرخ ارز به صورت واقعی و روال تجاری خویش اتفاق نیفتاده و به صورت صوری و فقط مبادلاتی توسط بانک مرکزی ترتیب داده شده و به همین دلیل بازار با این نوع کاهش همخوانی و همراهی ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
جناب می شود بگویید قیمت واقعی دلار چند است؟
ان وقت وقتی در عرض چند ماه ۵ برابر بالا می رود روال عادی و تجاری است؟
اگر هم نمی دانید لطفا ساکت باشید و کسی نمی گوید نظری چرا نمی دهید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
اتفاقاً نرخ الان دلار برای واقعیت بازار ایران بالا هست. وواقعیت اقتصاد کشور ومردم قیمتهای پایین تری می طلبد. اینو خیلی از کارشناسان اقتصادی داخل وخارج هم گفتند. نمی دونم شما بر چه اساس اظهارنظر کردی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
آقای ناشناس 12: 28 اتفاقا آقای بابی درست گفت . همه میدانند که این کاهش ارز صوری است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
آهاً!
اون موقع که روزی هزار تومن توط امثال شماها میرفت بالا و کلی ذوق می کردید روال عادی و طبیعی بود ولی حالا که بعد از 2 ماه 50 درصد اومده پایین غیر عادیه!!!
به خاطر اینکه مسئولین مملکت از این بلا تکلیفی مردم سود میبرند . ولا غیر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
احسنت .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
یک ملیون لایک.با این گرانی ها مردم را سرگرم کردند تا خواسته دیگری نداشته باشند
تازه قیمت ارز مثلا پایین امده قیمت مرغ و گوشت ولبنیات و...روند صعودی بخود گرفته اند.خودروسازان خواهان افزایش۷۰درصدی محصولات خود شده اند.مسکن با تورم۳۰۰درصدی روبرو است.
بیشرافت بودن فروشندگان کلان
جواب این سوال رو بایست مسئولین بدهند. مردم اگر اتحاد داشته باشند همه چیز حل میشه ولی افسوس که دلالان و مردم عادی به آینده خود و بازماندگانشان فکر نمی کنن
فقط یک معنی داره قیمت دلار فرمایشیه و واقعی نیست . دلار بود نزدیک 20000 تومن من کاغذ خریدم بسته ای 22000 تومن الان که دلار شده 9000 تومن خریدم بسته ای 30000 تومن شما چه برداشتی میکنید غیر اینکه من گفتم ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
همان کاغذ هم چنددماه قبل می خریدی با بال رفتن دلار بالا نرفت و بعد از مدتی رفت بالا
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
اقا بهت انداختن.
دلخوش به این مقدار نباشید! اونایی که دستشون تو کاره ، پیش بینی می کنند که به زودی قیمت ارز برمیگرده بالا. به همین خاطر قیمت ها پایین نمیاد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
دوران ارز بازی تمام شد.
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
جمله سنگین بود.صلوات
دولت دولت دولت
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
دوران ارز بازی هیچوقت تموم نمیشه. ممکنه تا مدتی کوتاه و به صورت موقت یک تنفسی داده بشه ، اما بازی دوباره شروع میشه. تجربه 40 سال گذشته این رو نشون میده و حتی یک مثال نقض پیدا نمیشه که دوران ارز بازی بتونه برای همیشه تموم بشه
اون موقع هر چی میخواستید بخری طرف زنگ میزدم قیمت میگرفت الان میری بخری میگن ما موقع گرونی خریدیم فعلا هم که پایین نیومده به عقیده بنده اگر مردم نخرن و به اندازه نیاز بخرن مجبورن قیمتها رو پایین بیاورند نتیجه بی تفاوتی همینی هست که میبینیم
هیچ کس به فردا امید ندارد که ایا ارز دوباره گران خواهد شد یا ارزان خواهد شد همه مردم انگار در روی اسب تازی نشسته ارد نخود میخورند
تابی بهتر است نظر چند اقتصاد دان بزرگ و اساتید دانشگاه را جویا شوید و اگر راهکار دادند مسئولین به ان عمل کنند.ولی اگر مسئولین مردم را به صبر و استقامت دعوت کنند و هیچ اقدامی نکنند قطعا اوضاع اقتصادی بدتر خواهد شد کما اینکه یک دهه است که اقتصاد ایران رو به افول نهاده و ارزش پول ملی به کمترین مقدار ونرخ تورم به بالاترین درصد رسیده
دولت با ممنوع کردن واردات، تقاضا برای ارز را کم کرده است. وارد نشدن بسیاری از کالاها باعث نایاب شدن کالاها و گران بودن غیر متعارف شده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
کاملا درست گفتی
بی لیاقتی مسئولین .
الان همه فروشندگان ميگن چون تحريم هستيم جنس واردنميشه ياکمياب شده توليدداخلي هم کفاف مصرف رونميده به همين دليل عرضه کم تقاضا زيادباعث گراني شده ربطي به دلارهم نداره ديروزرفتم براي بچه هاروسري بگيرم فروشنده قيمتها رودوبرابرکرده ميگه اصلا روسري توبازارنيست
علتش صوری بودن قیمت ارزه غیر از اینه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
شما برو از همان خبرهای کلاغ نیوز و رسانه های انگلیسی و امریکایی رصد کن
ولی وای به حال امثال شماها که در اب نمک گذاشته شود
قیمت صوری ۳۶۰۰ بود و قیمت واقعی هم زیر ۸۰۰۰ تومان
حالا بدو با ان خبرهای انها دلار بخر و بعدش که امد پایین من خندت می کنم
ناشناس
| Ukraine |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
این اقایی که میگه قیمت واقعی ۸۰۰۰ تومن یک چیزی شنیده ولی راجع بهش فکر نکرده. خب الان که ۱۰۵۰۰ تومن خیلی بالاتره قیمت واقعی هست پس چرا راحت به مردم دلار نمیفروشن و یا اینکه اگه قیمت ۸۰۰۰ تومنه چرا رو هوا بانکها بالای قیمت بازار میخرن ؟ یادت رفته کشور تحریمه؟ تحریم نبودیم از این خبرا نبود . داستان نقدینگی هم که طوطی وار تکرار میکنن چرا به محض تحریم یقه ایران رو گرفت چرا نمیخوایید بپذیرید تحریم درآمد ایران رو نصف کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
من نشنیدم از جایی که اینجا بنویسم هر چند خیلی ها هم می گفتند
جناب پرچم اوکراین همان چند ماه پیش که دلار ۴۰۰۰ تومان شده با یک محاسبه ساده که اقتصادی است می شد فهمید دلار واقعی چند است
حالا هر قیمت بالا یا پایین تر از این می شود قیمت غیر واقعی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
هر چند وقت یک بار این شبکه ها و کانال های خارجی یه چیزی میندازن تو دهن شماها
حالا که دلار اومده پایین هی میگین صوری و دستوری بوده!!
ولی اون موقع که یه شبه 50 درصد میرفت بالا عادی و طبیعی بوده!
لعنت به هر چی دلال و مفت خور و منفعت طلب
ناشناس
| Ukraine |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
از نظر شما ۳۶۰۰ تومن نرخ صوریه اون ۱۰۰۰ تومن هم که قطعا صوریه این نرخ ۱۰۵۰۰ هم که غیر واقعیه پس نرخ واقعی رو قاب کنید بزنید به دیوار ضمنا به بانکها هم بگید که ۱۰۵۰۰ نخرن که ضرر میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
اگر نوشتم بالای ۸ تومان بیشتر ارزش ندارد این را هم می گویم اگر دولت نخواهد به این عدد هم نمی رسد
مثل زمان احمدی نژاد که نباید بیشتر از ۲۵۰۰ تومان می شد ولی به خاطر عوض شدن دولت و تاکید دولت روحانی بر همان نرخ ۳۵۰۰ عملا نگذاشت پایین بیاید
ناسناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
ناشناس۱۴۴۱ اولا دلال،منفعت طلب شما کاسبان تحریم هستید. دوما اگر علتش رو شما میدونی مثل یک انسان فرهیخته وبا فرهنگ ایرانی اسلامی برا ما هم توضیح بده.
ناشناس
| Thailand |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
قیمت ارزی باید واقعی باشد پایین باشد تولید در داخل کشور به صرفه نمی شود و بازار پر ازکالاهای وارداتی خواهد شد چه به قانونی یا قاچاق. و مسافرتهای خارجی که ارز کشور را خارج بکنند و توریستی هم به کشور نمی آید.
تا حالا شده که قیمت جنس بالا بره و دوباره برگرده به حد طبیعی خودش؟
من که تو این 40 سال ندیدم!
قیمت همه چیز بالا خواهد ماند
دولت در کنترل قیمت ناکارآمد خواهد بود
تمام ارکان ، از دولتی و غیر دولتی دارند گران فروشی میکنند
اولیش خودرو سازان
دومیش لبنیات
سومیش گوشت
اگر می خواست جلوی گرانی را بگیرد، اول از خودرو شروع میکرد
وقتی کارخانه لبنیات میگه جریمه افزایش قیمت رو میدم، ولی قیمت را پائین نمی آرم، این یعنی چی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
یعنی این کارخانجات به اقازاده ها یا نهاد های خاص تعلق دارد
مگه همان موقعی که دلار قیمتش بالا رفت, قیمت اجناس در بازار فوری کشید بالا...!؟ خوب زمانی طول کشید که قیمتها نجومی شد ...آلان هم همیین است, بازاریها منتظرند که این کاهش ارز موقتیست, یا واقعاً این شرایط تثبیت خواهد شد...به این سیستم و دولت اعتمادی نیست...مردم نگران سرمایه هایشان هستند...امنیت مالی شرط اول تجارت است که متاسفانه به علت فساد سیستم مالی وجود ندارد.
تمامه این مشکلات را یک مشت بازاری با استفاده از فساد اداری در دولت بر مردم تحمیل کرده اند. قوه قضاییه هم که با اعدام چن دلال ماجرا را خاتمه داد...چرا مسئولین دولتی که در این فساد دست داشتند را اعدام نمیکنید..!؟ که دیگر از در دستگاهای دولتی چنین چیزی تکرار نشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
اخه لازم نيست كه به اندازه دلار بره بالا چون كالا ها وابستگي 100 درصد كه به دلار نداره پس مثلا مرغ و رب كه شايد 20 درصد بخاطر مواد اوليه كود و دانه و دارو به دلار وابسته باشن چرا 300 درصد افزايش داشته؟
اخوی ما که تا حالا هر چی نظر دادیم یکیشم ثبت نکردی
فکر کنم کلا یا خودتون نظر می دین و ثبت می کنین یا هر نظری که با دیدگاه شما هم راستا باشه
ظاهرا از اول هم در پشت پرده قرار بر همین بوده !بقیه حرفها هم سیاه بازیست.
بدلیل کاهش غیر واقعی و زوری و دستوری قیمت ارز و همچنین بدلیل تقابل دولت با بازاریان در ماههای گذشته و بی اعتمادی به سیاستهای اقتصادی دولت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
هر چند وقت یک بار این شبکه ها و کانال های خارجی یه چیزی میندازن تو دهن شماها
حالا که دلار اومده پایین هی میگین صوری و دستوری بوده!!
ولی اون موقع که یه شبه 50 درصد میرفت بالا عادی و طبیعی بوده!
لعنت به هر چی دلال و مفت خور و منفعت طلب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
اقا دلال و مفت خور و منفعت طلب چیه؟یه سوال :اون موقع که قیمت ماشین هر روز بالا میرفت و همه جا تو تلویزیون و سایت ها میگفتند به دلیل هجوم مردم برای خرید قیمت بالا میره شما احتمالا باور میکردی دیگه؟الان که دولت دقیقا همون قیمت هارو تایید کرده چه حسی داری؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
ناشناس ۱۴۴۲ شما بیماری که زیر هر کامنتی فحاشی میکنی؟
سلام تازمانيكه بامحتكران كالاها كه وابسته به برخي مراكز قدرت هستن برخورد نشه تا زمانيكه قانون از كجا اوردي در مورد مسئولين مملكتي اجرا نشه تا زمانيكه مصلحت كنار نره وهرمسئولي دربرابر عملكرد خود درمرجع قضايي پاسخ گو نشه تا زمانيكه مثل چين قوانين ضد فساد را در مورد مسئولين اجرا نكنيم تا زمانيكه استاندار وفرماندار وشهردار با راي مستقيم مردم انتخاب نشه تازمانيكه در مورد گرانفروشان حكم در محل صادر واجرانشه وضع به اين منوال خواهد بود
تا زمانی که دولت شرکتهایی مثل ایرانخودرو وسایپا را مجاب به کاهش قیمت نکنه . نه اون قیمت بازار که 5 درصد زیر قیمت
دولت خودش نمیتونه یا نمیخواد خودرو سازان کمتر از نرخی که به اصطلاح دلالان تعین کرده اند خودرو بفروشه انوقت گیر داده به ...پس بهتره اول از خودشون شروع کنن انوقت حرفشون برش داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
شرکت های خودرو سازی به خودشان تعلق دارند
ناشناس
| Thailand |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
متاسفانه شرکتها به سود آنی فکر می کنند و به علت عدم مدیریت صحیح کالا هر قدر هم گران فروخته شود باز مشکل دارند و به فکر اعتماد مردم هم نیستند. بخصوص شرکتهایی که دولتی یا خصولتی هستند.
دلار ارزان نشده، 10 هزار تومان یعنی 2.7 برابر سه هزار و هفصد می باشد. اجناس 2 برابر شده و باید منتظر 2.7 برابری بشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
مگر اجناس وابستگي 100 درصدي به دلار دارن ؟ نگو اره كه اونوقت تمام مانور جمهوري اسلامي مبني بر طي كردن 40 ساله در مسير خود كفايي خالي بندي ميشه. پس دادش من كالاها مثلا 20 درصد به دلار وابسته است نه 100 درصد. پس اگر دلار 2.7 گران شده كالا بايد 0.5 درصد اضافه بشه نه 200 درصد؟ اوكي افتاد حالا؟
جمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
ایران کشور باکلاسیه و به اقتصاد جهانی متصله و ریالش مثل درهم امارات رابطه مستقیم با دلار داره و درنتیجه افزایش و یا کاهششون به هم ربط داره.
سود بانکی باید زیاد شه
پاسخ ها
ناشناس
| Thailand |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
خودکفایی شعاری بیش نیست همه شرکتها منتاژ کار هستند این تحریمها معلوم کرد.
به دو دلیل
1. قیمت دلار همین الان هم با وجود کاهش قیمت حدود 2.7 برابر سال پیش همین تاریخ است.
2. عدم اطمینان از ثبات اقتصادی. قیمت دلار باید مدت ها در این قیمت یا کمتر ثابت بماند تا اثر گذار باشد.
ایشالله دولت و شخص قدرتمند همتی همه چیز رو درست می کند!
چون تورم ناشي از فشار نقدينگي هست نه نرخ ارز! خود جهش نرخ ارز هم علاوه بر سياست غلط ناشي از همين فشار نقدينگي بود. جهش نقدينگي هم ناشي از ضعف مديريت كلان كشور چه در بخش اقتصادي و چه سياسي هستش. خلاصه تبريك به همه دست اندر كاران واقعا!
چند عامل وجود دارد.
1- همه می دانند که نرخ فعلی 10000 تومانی دلار یک نرخ فرمایشی بوده و بانک مرکزی با حربه تزریق دلار به بازر با پایین آوردن نمایشی قیمت دلار مردم را مجبور به فروش دلار های خانگی در بازار نمود تا از این طریق دلار بیشتری بدست آورد.برای مثال با تزریق 1 میلیارد دلار به بازار توانست 3 میلیارد دلار در بازار جمع آوری کند و پول این 3 میلیارد را با فروش دلار 15 الی 17 هزار تومانی قبلا از مردم بدبخت گرفته بود.پس اکثر فروشنده ها و مردم عاقل می دانند که با این شرایط تحریم سخت و نفت دربرابر کالا بطور قطع سال اینده نرخ دلار به مرز همان 20 و حتی بیشتر باز خواهد گشت.
2-مورد بعد اینکه اکثر فروشند ها اقدام به خرید در سطح بسیار زیاد کالا با قیمت گران و دالار گران کردند و الان حاضر نیستند به قیمت پایین بدهند و چون مطمئن هستند که نرخ دلار و فنر آن در خواهد رفت جنس را به بازار ارزان نخواهند داد.و همچنین تمامی تولید کننده ها و فروشنده ها به شدت به آینده بدبین هستند و هیچگونه امید به بهبودی با شرایط فعلی نمی بینند.فعلن دولت سرخوش از اینکه فروش نفت به 1 میلیون بشکه رسیده و هنوز صفر نشده ولیکن شب دراز هست و قلندر بیدار و باید دید که در سال آینده چقدر نفت خواهند فروخت. البته نفت در برابر غذا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
اینم سخنی بود از مادر عروس .بدون هیچگونه مستندی و تنها بر اساس منافع شخصی به هم بافت ورفت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
معلومه خیلی دلار خریدی منتظر بالا رفتن قیمت ها هستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
نخیر همه نمی دانند. فقط شماها می دانید
به ارباب های خارجی تون بگید دستوری و صوری، بالا رفتن قیمت دلار به فرمان شماها بود
حالا که اومده پایین دارید دق می کنید و هی میگید دستوری بوده!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
احسنت به این نظر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
دوستان:دفعه قبلی که دلار از 1000 رسید به 3500 من دقیقا مثل شما فکر میکردم ولی توی این چند سال اینقدر مقاله اقتصادی خوندم که میدونم این دوست عزیز دقیقا درست میگه.اگر من الان پول داشتم فقط از این دلار ارزان قیمت میخریدم.همین.قیمت دلار بنا به گفته اقتصاد دانان در شرایط عادی بالای 20000 تومن میباشد.درسته که به مزاج ما خوش نمیاد ولی متاسفانه قیمت های الان دستوری و فقط برای جذب دلار های خانگی هست.چون تنها راه بدست اوردن دلار برای بانک مرکزی همین دلار های خانگی هست و هیچ راه دیگهای برای دولت نمونده.
ناشناس
| Thailand |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
با این قیمتهای ارز و عدم اطمینان واردات خیلی از کالاها موقتا انجام نمی شود. لذا فعلا نیاز به ارز کم شده است.
بدلیل اینکه هنوز مردم باور ندارند این قیمت واقعی است . دولت اعتماد از دست رفته را آسان نمی تواند بدست آورد چون عده زیادی از مردم زیان دیده اند! حداقل چند ماه باید نرخ ارز در همین محدوده تثبیت شود تا بتوان امیدوار بود که کاهش قیمت واقع یاست
آقا ثبات اقتصادی نیست ... شرکتهای وارد کننده جنس آوردن پخش کردن به مغازه ها هر چی هم میگی چرا گرونه میگن ما از رو لیست شرکت می فروشیم شرکت تغییر نداده. اون شرکت زنگ می زنی کسی جواب درست نمی ده خوب حق هم داره ثبات اقتصادی نیست....
چون ذخایر نظام متعهد به افزایش وتورم ومتخصص در گرانی هستند واز کاهش وارزانی درکی ندارند
پارسال قیمت ارز 3800 تومن بود الان 10100 تومن هست تقریبا سه برابر وقتی ارز سه برابر میشه قیمت کالا های ارزبر با هزینه های جانبیش تقریبا 3/5 برابر میشه

من کالاهای زیادی را سراغ ندارم که خارج از این قاعده رشد کرده باشن . شما ارز 19 هزارتومنی شده 10هزارتومن یعنی کالایی که باید 7 برابر میشده الان بشه 3/5 الی 4 برابر....

شما چنتا کالا نام ببر که 7 برابر شده باشند از پارسال و دیگه ارزون نشده باشند
این حجم تبلیغات هم بیشتر کار دولت و افرادش هست که تقصیر را از گردن خودش بنداره گردن بازار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
امتياز يك واحد اپارتمان در برج هاي در حال ساخت در منطقه 22 پارسال بود 30 ميليون الان 380 ميليون يعني 13 برابر
وقتی گمرگ اجازه واردادت محصولات خارجی را نمیدهد طبیعتا اقلام خارجی گران میشود
جدا از این جدا از نرخ ارز ما دارای تورم هستیم که باعث افزایش قیمتها میگردد
و متاسفانه تنها مزد و حقوق ها هست که افزایش نیافته و دولت در برابر آن مقاومت میکند
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
در تایید این نظر الان مدت 9 ماه است که کل صنف ما که کالای ضروری مملکت را وارد میکنیم مجوز واردات نگرفتیم مشخص است که کالا گران باشد.
قیمتهای بازار ارز آزاد دستوری است؟
پس خود بانک مرکزی در رساندن قیمت دلار به ۲۰۰۰۰ تومان دست داشته.
اقایان میگویند ۳ درصد بازار ارز ازاد بوده منتهی کالاهای وارداتی که به بازار ارز ازاد بستگی ندارد مطابق نظریه اشتباه بازار ۳ درصدی ارز ازاد!!!!!!!!!!
تجار از بازار ارز ازاد ارز خود را تهیه کردند و سامانه نیما دلاری نداشت تابستان به انها بدهد و تجار با ارز ازاد ثبت سفارش کردند درد ناچاری با قیمتهای بالای ۱۵۰۰۰تومان .
خودرو خارجی ارزان شده؟
موتور اسانسور ارزان شده؟
متاسفانه بانک مرکزی بازی ارز ازاد را دراورده ان هم بازی حیثیتی که بگوید نرخ ارز ازاد این است گه من می گویم!!!!!! منتهی اجناس با قیمتهای دیگری محاسبه و یا ارز دانشجویی موجود نیست.
تورم و نقدینگی موجود را هم فراموش نکنید.
ارز 3500 تومنی شده 9000 تومن یعنی 2.5 برابر قیمت اجناس هم همین حدودا بالا رفته. اونقیمت ارز کذایی برای این بود که الان این قیمت رو بپذیریم. تورم 250 درصدی اتفاق افتاده از بابت تحریم و چیزهای دیگه.
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
وقتی می فرمایید اجناس 2/5 برابر شده قیمتها 150 درصد افزایش داشته است نه 250 درصد
گران شدن وسایل با بالا رفتن دلار به خاطر رونق تورمی که مردم ایجاد میکنند سریع انجام میشود و بالعکس ارزان شدن دلار به خاطر رکود تورمی ونخرید جنس توسط مردم به علت ارزان شدن دیر انجام میشود من تو گرانی پوشک بچه هام کارتنی میخریدم وحالا دونه ی و مغازه دار هم تو گرانی سریع تمام میکنه وجنس جدید جایگزین میشه و تو ارزانی دیرتر
به نظر من کاهش قیمت ارز صوری نیست! بازاریان نگران آینده هستن و نمیدونن چه میشه! وقتی معافیتهای خرید نفت از ایران تموم بشه!!! فقط خدا رحم کنه!
عدم انسجام در بین مردم
بالاترین سزای گرانفروشی "نخـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــریدن"
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
احسنت....ولی کو گوش شنوا... وقتی لبنیلتی میگه گروم میفروشم. جریمه اش هم میدم.. یعنی مردم بی عرضه اند..شک نکنید...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
متاسفانه مردمی که کمی دستشان به دهنشان میرسد حاضرند در صف خرید پسته دویست هزار تومانی بایستند و با این کارشان به بقیه مردم دهن کجی می کنند.حالا ما بنالیم هیچ تغییری بوجود نمی اید.
هیچ دلیلی نداره جز اینکه سود زیاد زیر دندون تولید کنندگان و وارد کنندگان مزه داده پس دلیلی نداره قیمت ها رو پایین بکشن.والسلام
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
کدام سود آقای عزیز، واردکنندگان کالای ضروری هم از ابتدای سال نتوانستند کالا وارد کنند مختصری اینطرف آنطرف وارد کردند. دولت بایستی روند واردات را مانند سابق و سال قبل برگرداند.
قیمت دلار الان واقعی نیست در واقع مردم الان با دلار ۲۰ و بیشتر دارند هزینه می کنند مسئولان مردم را نادان فرض نکنند نظام برای اینکه از جهت روانی دلار را کنترل کند با تزریق دلار. ب خورد امنیتی. دستوری دلار به ظاهر کنترل ولی وقتی مردم با دلار ۲۰ و بیشتر هزینه می کنند در واقع مردم را ابلهه فرض می کنند بس کنید این کلاش بازی وکلا ه برداری از ملت را
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
بی سوادی تا چه حد آخه؟!
دلار اگه 20 هزار تومن بود که اجناس باید 5 برابر میشد نه دو سه برابر!!!
هر چی امثال آمدنیوز به خورد شماها دادن که نباید قی کنید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
در رویا و توهمات زندگی کردند می شود امثال تو بی ادب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
متاسفام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
فردی نظر داد شما اگر پاسخ داری بی ادبانه جواب نده نکند شما هم از
همان افرادی هستید که قدرت کاذب برای خودتصور می کنند وفکر می کنند نماینده خدا روی زمین اند زهی خیال باطل
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
ملت هرچه می کشد از همین حمایت های بدون فکر است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
آقای باسواد همانطور که گفتند در توهم بودند نتیجه تو بی ادب می شود تو وامثال تو سرقبری گریه می کنید که مرده ای توش نیست
مقاومت بازار
ت
احتمالا و بدون تعارف قرار نیست قیمت ارز اینطور بماند و ریزش ارز توسط دولت ادامه دار نخواهد بود و لذا قیمت های چسبیده اند به تورم و ول کن نیستند. علاوه بر اینکه آخر سال و برخی موضوعات تحریم ها و مسائل اقتصادی خصوصا واردات هنوز حل و رفع مشکل نشده است. مگر اینکه در اینده تحول اساسی و زیربنائی رخ دهد. تا قیمت ها ریزش کند موضعی که قطعا دستوری نخواهد بود.
چون دلار رو دستوری پایین اوردن باید اول اصلاح اقتصادی بشه سیستم تغییر کنه نقدینگی مهار بشه که بشه گفت دلار اومه پایین وگرنه این کار همون کار سیف هست دلار رو میرزن بازار بگیر ببند راه میندازن میکشه پایین اخرشم یه زمانی از دستشون در میره باز فضایی میره بالا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
میشه توضیح بفرمایید دستوری چی هست؟
واقعا متوجه میشید یا فقط یه کلمه رو تکرار می کنید؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
به صورت دسنوری یعنی :وقتی دولت کلا تقاضای ارز رو از بازار حذف کرده یعنی ثبت سفارش صورت نمیگیره و به کسی هم دلار داده نمیشه.این چیزی هم که شما میشنوی فقط به هر کارت ملی در سال 2200 دلار داده میشه.مسولان نظام به این نتیجه رسیدند که در ماه های اینده هیچ راهی برای ورود اسکناس دلار به کشور وجود نداره و تنها راه تامین اسکناس دلار همین دلار های خانگی مردم هستش دولت به یک تصمیم واحد رسید که به صورت هماهنگ ارام ارام قیمت ارز رو بیاره پایین تا مردمی که بی جهت دلار خریدند از ترس از دست دادن سرمایه دلار های خودشون رو برای فروش به بازار بیارن.الان شما بری فردوسی همه خریدار هستند و فقط دلار شما رو میخرند.اگر شما تقاضای خرید دلار داشته باشی باید اونقدر توی صرافی منتظر بمونی تا کسی برای فروش دلار وارد صرافی بشه .در اون صورت صرافی جلوی شما دلار اون بنده خدا رو میخره و به شما میفرشه.در غیر اینصورت دلاری برای فروش وجود نداره.اصطلاحا دولت 1000 تا خرج میکنه 3000 تا درمیاره که نتیجش جمع اوری دلارهای خانگی مردم هستش.وقتی به این نتیجه رسید که دیگه دلاری نمیتونه از مردم بگیره و یا در خواست دلار بواسطه درخواست تجار و کسبه بالا بره ودولت نتونه این نیاز رو تامین کنه دلار به قیمت واقعی خودش که همون تقسیم نقدینگی بر میزان صادرات به دلار در سال هست میرسه که 1700 تقسیم به حدود 70 تا 80 ملیارد دلار میشه که عددی حدود22 تا 23 هزار تومن هست میرسی.چون در سال بعد میزان نقدینگی به خاطر چاپ پول بدون پشوانه و سود های بالای 20 درصد حداقل 25 درصد بیشتر میشه و میزان صادرات دلاری هم به کمترین میزان خواهد رسید شما باید در انتظار قیمت های در حدود 30 تومن باشید.به همین سادگی.امیدوارم تونسته باشم توضیح بدم و قابل چاپ هم باشه از نظر تابناک.
بادرود،عدم اطمینان ،ضعیف شدن ایمان مردم،ازبین رفتن انصاف وحرامخواری
پاسخ سادست. مردم به این قیمت ارز هنوز باور ندارن. زمانی که فضای امنیتی نباشه و بشه راحت ارز تهیه کرد اونوقت قیمت کالاها هم پایین میاد . الان حتی بانک هم ارز شما رو میخره حتی بالای نرخ بازار ولی برای خریدش ترس داری که یا تو خیابون بگیرنت یا از طریق حساب بانکی شناساییت کنن.
به فرض نظر هم دادیم چه فایده ای داره؟؟؟!!!! دیگه حسته شدم......
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
لااقل ستون تابناک شلوغ دیده میشه و میتونه بیشتر تبلیغ بگیره. وگرنه دولت و مسئولین میدونند چه بلایی سر مردم آورند و راه حلش تو آستین آماده دارند
یکی از مظاهر کاسبی تحریم همین گرونی ها و بل بشو و بریز و بپاش و اوضاع شلوغ و گرگ و میشی است که ایجاد میشه و فقط و فقط یک عده خاص جیب هاشون پر میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
احسنت
اگر دلار به 4000 تومان بر می گشت می توانستید بگویید که ارزان شده. الان همچنان 2.5 برابر همین پارسال است. پس گفتن پایین آمدن دلار یک عوام فریبی ای بیش نیست.
وقتی قانون اجرا نمیشه و دست گران فروشان از بازار قطع نمیشه همینه.اول باید با کل بازرس های تعزیرات برخورد کرد چون اونا باید با مغازه های گرون فروش سخت برخورد کنن ولی کجایت برخوردهاشون.وقتی قانون اجرا نشه هرکی هر قیمتی خاست تو بازار جنسشو میفروشه.مشکل عدم اجرای قانون هست نه نرخ ارز.کالای تماما ایرانی هم گرون کردن بخاطر دلار این دیگه اوج شاهکاره مغازه هاست.قانون قانون قانون.فقط قانون بطور جدیدت و شدید برخورد کند.
اینکه فکر شود با بالا رفتن قیمت دلار ویا پایین آمدن آن دلیل گرانی اجناس می باشد درست است ولی در حال حاضرتوازن بین عرضه وتقاضا بهم خورده وبازار نمیتواندنسبت به تقاضا ٫عرضه ایی داشته باشد وتا توازن برقرار نباشد قیمت ها پایین نمی آید البته اانشاءالله باز دلار بالا نر.د
نظر شخصی من اینه که فروشندگان به سیستم اعتماد ندارند. با پایین آمدن نرخ ارز قاعدتا کالاها ارران میشود و بر اساس عرضه و تقاضا با قیمت پایینتر اجناس رونق بیشتری را تجربه میکنند پس چرا اجناس را ارزان نمیکنند ؟ دلیل واضح است که دارایی آنها با جهشهای ارزی دچار آسیب میشود و مثلا اگر قبلا کل دارایی نقدی و غیر نقدی فروشنده معادل یک خانه و یک اتومبیل و خرج روزمره میشد اکنون دیگر در حد یک خودرو و خرج روزمره است. سیستم حاکمیت در روزهای سخت به یاد آنها نبود و در کنار آن تجربه هک شدن سایت گمرک و اعدام سلطان سکه و .... را دارند که در مجموع نشان از بی تفاوتی اوضاع آنها برای حاکمیت دارد فلذا هر کس هر قدر خودش میفهمد کفایت امر میکند ! عطای رونق را به لقایش میبخشند و اگر کسی مشتری بود گران بخرد ...
تاثير پذيري قيمت اجناس از قيمت اسكناس دلار بسيار اندك است. لذا تغيير قيمت اسكناس دلار تاثير چنداني بر قيمت اجناس نخواهد داشت. دولت مردان اميدوار بودن كه با ترفندهايي نظير كاهش سرعت گردش پول، كاهش دستوري قيمت دلار با راهكارهاي ممانعتي نظير دستگيري فعالان اين بخش، محدود سازي نقل و انتقال پول، درج قيمت دستوري در صرافيها و ... بخش تورم رواني كاهش يابد كه با توجه به مداخلات گسترده دولت در اين خصوص و تجربه طولاني مدت و مكرر مردم در ناتواني دولتها جهت تداوم چنين اقداماتي، در كاهش اين بخش از تورم نيز نامؤفق بوده است. به نظر مي رسد با تشديد ركود ناشي از سياستهاي جديد پولي دولت و قفل شدن تجارت با بيرون، افت توليد كارخانجات تشديد شده و در آينده تورم نه تنها كاهش نيافته بلكه افزايش يابد.
باید نظارت استصوابی حذف شود تا افراد شایسته به سیسیتم وارد و مشکلات رو حل کنن
جایگاه نهادهای دولتی و حاکمیتی هم مشخص شود و از چندباره کاری و دخالت ها در کار همدیگر پرهیز کنند.
اگه کلیپ نماینده سراوان رو دیده باشید متوجه مشوید اوضاع فعلی جامعه برونداد تصمیمات چه انتخابهایی است.
افزایش قیمت دلار به 20 هزار تومان کاملا با برنامه ریزی دولت و حاکمیت انجام شده بوده بدین لحاظ که با فروش قیمت 20 تومانی بخشی از نقدینگی دست مردم جمع شود. که متاسفانه این عمل دزدی هست. علت پایین نیامدن قیمت ها به این جهت است که دولت با افزایش قیمت دلار و سپس تصمیم به کاهشی نمودن آن سعی میکنه جلوی حرج و مرج احتمالی را پس از رسیدن به هدف اولیه خودش اتخاذ نماید. برای اینکار مجبور هست هر روز به بازار آزاد داخل و کشورهای همسایه ارز تزریق کنه. چون کمبود ارز نیز داره مسلما جلوی واردات اکثر اقلام و مواد اولیه به کشور را گرفته تا فقط در در یک جبهه که کنترل و پایین آوری نرخ ارز هست موفق گردد و پس از آنکه ارزهای دپو شده در خونه ها را بیرون کشید با خیال راحت نسبت به برنامه ریزی جهت واردات مواد اولیه و نیز تصمیم در خصوص نرخ نهایی ارز با در نظر گرفتن رقم بودجه و درآمدهای دولت اقدام نماید. با تشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
ارز خانگی وجود ندارد و همه اش غیرواقعی است.
از زمان تحریم های سال ۱۳۹۱ این بحث دلار خانگی مطرح شد که اصلا واقعی نیست.
ان زمان گفتند ۱۸ میلیارد ارز خانگی در صورتی که از ۹۲ تا ۹۶ قیمت ارز ثابت بود و هیچ خانه داری ارز نگه نمی داشته این همه وقت و در
سپرده گذاری بانکی پولشان را ملت ان زمان میریختند .
الان هم دوباره بحقث دلار خانگی فقط گمراهی اقتصادی است و این مقدار دلار دست مردم نیست.
دليلش روشنه كسي نيست كه به مغازه ها سركشي كنه الان سوپر ماركتهاي در خانه ما خود مختارند و اجناس را روزانه گران ميكنند ( كرمانشاه )
به این دلیل که قیمت ارز دستوری پایین اومده و این قیمت واقعی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
خوب تکرار می کنید این کلمه دستوری رو ولی ازت یکی سوال کنه اصلا نمی تونی بگی یعنی چی!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
اگر نمیدونید دستوری یعنی چی مقصر من نیستم عزیزم
این نوع مقاله ها فقط سبب اشفته تر شدن بازار میشود.
الان بازار فریز فریز است و بانکها عملا تا ۱۱ صبح کار می کنند.
کاسبکار بازار مطمءن باشید قیمتش منصفانه است و با ۲۰ تا ۲۵ درصد سود روی جنس خود میفروشد منتهی علت اصلی قیمتهای بالای اجناس است که به واسطه شوک ارزی بالا رفته و کاسب کار گران خریده و الان باز هم بیاید ارزان بدهد؟
چند سر ضرر؟؟؟؟
پایین اوردن قیمت دلار با توجه به گرانی های به وجود آمده فقط باعث رکود در بازار میشه نه ارزونی ، وقتی دلار با محدودیت و فقط توسط تعدادی صرافی عرضه میشه به نظر شما میشه به این قیمت اطمینان کرد . فقط رکود ایحاد میشود مثل سالهای قبل که همه چیز در رکود بود و یکدفعه فنر گرانی در رفت
چون دولت از بالا بودن قیمتها خیلی خیلی متنفع است چرا اجازه بده بیان پایین؟شما درامد دولت رو از 9درصد مالیات الان حساب کنین!!؟؟5سال رکود حاکم بود به دفعه ای کاری کردن همان جنسها رو مردم با چندین برابر قیمت بخرن.،
دوست عزیز دلار ۳۸۰۰ که شده ۱۰۲۰۰ یعنی ۳ برابر
و باید تمام مایحتاج زندگی ۳ برابر بشود
مثلا گوشت کوه ۴۰ بود بشه ۱۲۰
ماست ۵ تومانی بشه ۱۵
پراید ۲۰ تومانی بشه ۶۰
میلگرد ۲ تومانی بشه ۶
پنیر ۳ تومانی بشه ۹
پاسخ ها
علی
| Canada |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
سه برابر شدن دلار دلیل نمیشه جنس غیروارداتی 3 برابر شه!!!!
قیمت برق مصرفی واحدها 3 برابر نشده.
قیمت آب مصرفی واحدها 3 برابر نشده.
هزینه کارگر (نیروی انسانی) 3 برابر نشده.
و خیلی از هزینه های جاری 3 برابر نشده پس به چه دلیل شما میفرمایید همه چیز باید 3 برابر شود.
هزینه مواد اولیه درصدی از هزینه تولید هست اون باید سه برابر باید شود (البته برای موادی اولیه وارداتی)
اخه ما چه کاره ایم که نظر بدیم ، اصلا نظری مونده برای ما که بگیم
دلار و نرخ ارز و سکه ...این مسخره بازی ها با یه ملت معلوم نیست از کجا اب میخوره دنبال نظر چی میگردی
یعنی نظر ما خیلی تاثیر گذاره؟ اینا همش حرف خدا میدونه چه خبره چی تو سر بعضی ها میگذره که این جور شده خدا میدونه
شماهای دولتی که ادعاتون گوش فلک پر کرده چرا توی این همه سال به فکر این مشکلات نبودید ؟
چرا شمایی که میگید امریکا دشمن ماست به فکر دشمنی این کشور نبودید که این بلا سرتون بیاره
این همه نفت فروش رفت چرا به فکر نبودید کشور اباد کنید
باید امروز از چین برای ما پلوپز و اتو و...این خرت پرتها وارد بشه از بس ضعیف هستیم از بس ضعیف هستیم
دشمن ما خودمون هستیم نه امریکا ،دشمن ما خودمون هستیم
با نا اگاهیمون ،با ادعاهای مردمی که میخان با جیب خالی در حد یه ستاره سینمایی میلیاردر زندگی کنند
با انواع زیاده خواهی های که تمامی نداره مثلا دامنه های کوها کردند ویلا ،تمام سعشون کردند بشن برای ما اروپایی
ولی نفهمیدن بابا همون اروپاش مشکلات خودش داره
مردم و مسئول ها دوتایی کمر بستن به نابودی نتیجش شده این حالا هر روز بگید دلار امریکا چند ؟؟
اینکه میگن یه عده خاص واقعیت داره !! من شنیدم فردی قبل از بلبشوی بازار رفته 80 دستگاه کشنده FH خریده به قیمت هر دستگاه 700میلیون الان رسیده به 1.5 میلیارد باز هم نمیفروشه میگه قیمتش به 2 میلیارد میرسه!! خوب این آقا که فقط سواد ابتدایی داره از کجا خبر داشته ؟!!یقینا با یکسری از بچه های بالا در تماس هست ! حالا ملت بیچاره بشینن کامنت بذارن که ...یا اون اقتصاددان بیاد نظر بده فلان وبهمان!اگر تمام اقتصادانهای دنیارو هم جمع میکردی نمیتونستند به این نتیجه برسند.
پاسخ ها
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
بر فرض که ادعای شما صحیح باشد این بیچاره ضرر کرده
چون قیمت اکثر اجناس 4 برابر شده در حالیکه سرمایه این بابا دو برابر شده است
به نظر من به جنس تحریمهای این دوره امریکا مربوط میشه که مانع واردات کالا میشه در نتیجه کاهش دلار هیچ تاثیری بر روی کالاها نداره
سلام بالا رفتن نرخ ارز ناشی وجود نقدینگی بی حساب و کتاب نزد بانک هاب خصوصی دزد هست و نه چیز دیگری .
چه بخواهید و چه نخواهید ارزش پول ملی ایران در برابر دلار تعیین می شود. الان قیمت دلار دو و نیم برابر قبل از گرانی ارزه. سرعت گران شدن خیلی از اجناس به سرعت گرانی ارز نبود. مثلا دلار به پنج برابر قیمت قبلش رسید در حالی که خیلی از اجناس تازه به دو برابر قیمت رسیده بودند.
الان قیمت دلار و اجناس به هم رسیده اند. اگر دنبال ارزانی هستید بهتر است بجای این مقالات به فکر برگرداندن ارزش پول ملی باشید.
چون اصناف انصاف ندارند.
فرهنگ چیزی که تو این مملکت گرون شد ارزون نمیشود متاسفانه جا افتاده است / فروشنده میگوید من این جنس را گران خریدم ارزان نمیدم اگر چه که جنس ارزان خریده شده اش را گران فروخته !!! باید سراغ کارخانه جات رفت وارزانی را از آنجا شروع نمود وبعد کسبه ای که جدیدا جنس آورده اند چون ارزان خرید کرده اند ارزان خواهند فروخت آنوقت کم کم بقیه کسبه هم از ترس باد نکردن جنسشان مجبور به ارزان دادن میشوند
دلایل اوضاع اقتصادی امروز ما:
- انواع و اقسام نظارت های غیرمفید و رانت آور که نتیجه اون حذف آدم های کاربلد به بهانه های مختلفه و دادن مدیریت های حساس و مؤثر به آدم های ناکارآمد و بی اثر، اما مطیع و در خیلی مواقع فرصت طلب ...
- موازی کاری در همه حوزه ها که مانع از برنامه ریزی های کلان اقتصادی می شه و فقدان دورنگری در همه مسائل. چهل ساله انقلاب شده و ما تازه الان که تحریم نفتی شدیم، داریم به آب و آتش می زنیم که وابستگیمون به نفت کم بشه، این همه سال چکار می کردیم؟ ...
- از همه بدتر خود ما مردم! مردمی که به هر دلیلی اخلاق و ارزش های انسانی رو فراموش کردیم و از هر فرصت نادرستی برای رسیدن به پول (سوء) استفاده می کنیم. اون از کسایی که در قرن 21 اجازه می دن بقیه جای اونا فکر کنن و تصمیم بگیرند و این از بقیه ای که همه حواسشون سر اینه که کجا پول و پله ای داره و به اونجا هجوم می برن. بدون این که فکر کنن با کاراشون مستقیم یا غیرمستقیم بخش دیگری از ملت رو دسشون بجایی بند نیست و سرمایه ای ندارن رو له می کنن. اگه ما مردم اتومبیل بی کیفیت نخریم، حتی با تخصیص وام ارزان قیمت، دیگه جنس بنجل تحویل ما نمی دن. اگه ما مردم آجیلی که تا چند ماه 60 هزار تومن بود، حالا به قیمت 200 هزار و بالاتر نخریم، اینقدر می مونن تا زیرشون علف سبز بشه. اگه ما اجازه ندیم، احدی نمی تونه با فروش خونه و زمین که اساسی ترین نیاز بشر، به دلخواه تجارت میلیاردی بکنه ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
چقدر عالی واقعیات را گفتی ممنون
1- اغلب افزایش قیمت ها به دلایل روانی و نامردی فروشندگان بوده و ربطی به قیمت دلار نداشته که حالا پائین بیاید .
2- باید سیستم های توزیع سنتی مثل بقالی ، جای خود را به سیستم های مدرن مثل فروشگاه های زنجیره ای و تعاونی های توزیع بدهند که امکان کنترل قیمت و اطمینان خریدار از قیمت به وجود آید .
3- باید فرهنگ اینکه نفت تنها منبع کسب درآمد ارزی است را کنار گذاشت و از فرصت پیش آمده در محدودیت فروش نفت برای ایجاد انگیزه در توسعه سایر منابع ارزی مثل توریسم ، دانش ، خدمات ، محصولات غیر نفتی که ایران در تولید آنها دارای مزایای رقابتی است ، سرمایه گذاری های بین المللی و .... استفاده کرد. نفت با تحریم یا بی تحریم بالاخره دیر یا زود تمام می شود و درآمد ارزی ما از نفت به صفر می رسد . چه بهتر که از حالا به فکر بیفتیم . حالایی که هنوز می توان از اندک درآمد نفت برای توسعه سایر زیرساخت ها استفاده کرد.
مردم آنقدر از مسئولین دلسوخته حکومت!!!! دروغ شنیدند که به این زودی ها اعتمادشان بدست نمی آید. این یک.
دو اینکه دلار از 3700 بعد از کش و قوس اومده رو 10.000 تومان یعنی 150% بیشتر از قبل.
این خیلی ساده است. چرا باید بیاد پایین
این سیاست به تب بگیر به مرگ راضی بشه را برای مردم اجرا کردند.
تابناک خودت خوب میدونی حالا مردم رو سر کار نگذار!!!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
ببخشید ضرب المثل به مرگ بگیر به تب راضی بشه
صحیح است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
دلار 4 تومان بود قبل از عید ، الکی نگویید 3700 ،من خودم یادمه پاییز سال قبل حدود 4 خریدم ،
قیمت کالای وارداتی کاملا تابع قیمت ارز هست. اما کدام ارز؟ به دلیل بخشنامه های متعدد در گمرک, عملا امکان واردات با ارز آزاد وجود ندارد، پس تقاضای آن کاملا از بازار حذف شده است. از این رو دلار آزاد ارزان شده است. اما ارز نیمایی که تولید کنندگان و وارد کنندگان رسمی و بزرگ استفاده می کنند تقریبا ثابت مانده است. از این رو انتظار کاهش قیمت با کاهش قیمت دلار منطقی نیست. ارز نیمایی که هنوز تغییر چندانی نداشته. ضمنا ارز نیمایی مدتی است که به دلیل کاهش اندک یا ... تزریق نمی شود و امکان حواله وجود ندارد. بنابراین عدم اعتماد به سیاستهای مالی و اقتصادی دولت باعث می شود تجار و فعالان اقتصادی به ریال اعتمادی نداشته باشند.
شروع هر گراني خود دولت ها هستند چرا دولت در پي تصميم گراني دلار 3800 توماني بود كه همه اجناس گران شد وزماني كه قيمت روي 4200توماني تثبيت كردند تمامي فعالان اقتصادي به خود آمدند كه يه خبرايي هست پس اول وابتدا به ساكن جو واقعي بازار با گراني توسط خود دولت شروع شد وكم كم به همه جامعه و اكثر قريب به اتفاق كالاها و خدمات تعميم داده شد و دوم جو رواني وثانويه گراني از خارج از مرزها به داخل كشور تزريق شد در كشور ما اكثر فعالين اقتصادي چشم اميد به دولت دوخته اند كه گراني توسط دولت آغاز شود و فرقي نمي كند با چه مقياس ومعياري ودرصدي و بلافاصله بهترين بهانه بدست مردم وكاسب وتوليد كننده مي افتد كه بدون هيچ واهمه ودغدغه اي كالا وخدمات خود را با استفاده از پوشش و حاشيه امني كه دولت خود ايجاد نموده گران و گرانتر بفروشد بدون احتساب معيار ودرصدي كه دولت در گراني ها دخيل بوده است پس اين دولت ها هستند كه باشا با درايت وآگاهي دست به گراني بزنند و بعد هم نظارت خود را چند برابر قبل نمايند.
وقاهت شما تمامی ندارد... دلار را از هزار تومان به 3هزار تومان رساندید
از 3هزار به هجده هزار تومان بردید!!!!! الان مثلا شده 9تومن اسمشو میزارید ریزش قیمت ارز؟؟!!!!!
خدا ریشه ظلم را بخشکاند!!!!
علتش اینه که افزایش قیمت ها تقریبا ۲ تا سه برابر شده ولی دلار پنج برابر شده بود دلار هنوز سه برابر هست هر وقت دلار از دو برابر کمتر شد قیمتها پایین. می اید یعنی وقتی از هفت هزار تومن کمتر شد پس تا دلار زیر هفت تومن نشده نباید انتظار کم شدن قیمتها را داشت
با تلگرام و تلگرام بازی طرفداران دولت اقتصاد قوی نمیشود.
اقتصاد و ارزش پول ملی قوی نیازمند کار زیاد است.
شوک ارزی سال ۱۳۹۱ که اتفاق افتاد ایا تلگرام وجود داشت؟؟؟؟
طرفداران دولت با کانالهای تلگرامی شان دیگه شورش را دراوردند و بدیهیات اقتصادی را مسخره می کنند .
به نظرم مشکل از ما مردم هست... اگه یه جو غیرت داشتیم به زمین گرم میزدیم هر نمک نشناسی رو... ولی همیشه صف میکشیم برای یه چیز گرون....نمونه اش پسته...نمونه اش مرغ... خجالت بکشیم و به خودمون بیایم..اتحاد تنها راه حل مشکله..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
کاملا درسته.ما هیچوقت در این صف ها نمی ایستیم ولی متاسفانه در اقلیت هستیم
دلار 4200 تومانی شده 10000 تومان در بوق و کرنا می کنید قیمت دلار سقوط کرد ، مردم کمی فکر کنید .
با سلام تا ثبت سفارش ازاد نشود بغیر کالا های ممنوعه همین خواهد بود قیمت ها پایین نخواهد امد چون جایگزین نه در فروش دارد نه در تولید
با وزارت صمت میباشد که مردم وتولید کنندگان را در زیر زمین ان وزارت خانه علاف کرده وموقع مصاحبه هم تولید را وواردات را مورد مطلوب میشمارند ومردم را که در نتظار پایین امدن قیمت هستند فریب می دهند
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
در تایید نظر شما ، واردات در اثر نبود ثبت سفارش یکی از علل نبود کالا و نبود رقابت سالم و گرانی است.
به نظر من چند تا علت داره و فقط یکی نیست
اولی ، گرون شدن نرخ ارز هست که مثل روز روشنه
دومی ، دست گل بانکا و خوردن پول مردم که باعث شد بانک مرکزی از جیب ملت پول چاپ کنه بده بهشون که نقدینگی رو افزایش داد ، مساله مهمش اینجاست که این پولای داده شده دوباره به بانک بر نگشتن و در جامعه سرازیر شدن که بالا رفتن قیمت کالا نتیجه طبیعیش هست
سومی ، بی قانون بودن مملکت هست . از اونجایی که یه عده از ما بهتران وصل هستن به بالا و پایین و از قوانین معاف هستن و هر کاری دلشون بخواد میکنن و کسی جلودارشون نیست و از قضای روزگار همونایی هستن که مافیای واردات دستشونه و هر قیمتی دلشون خواست میدن . وزارت خونه ها هم که همه دوست شفیق و پسرخاله و عمو و پدر و... اونا هستن

ببینید ، بهتره عقلشون رو بکار بگیرن و بیشتر از این این بازی مسخره رو ادامه ندن
باور کنید خیلی گرون تموم میشه ... فکر نکنن توی استرالیا و کانادا و انگلیس و... جاشون امنه ها ... پول مردم خوری عاقبت نداره
دنیا هم قانون داره
گوش دزد رو میگیرن پس میدن به ملت
دوست عزیز
وقتی قیمت دلار بالا می رود، بعضی از اقلام مثل طلا و فلزات (میلگرد و ...) آنی واکنش می دهند، بهضی از اقلام با یک تاخیر یک هفته ای و بعضی دیگر با بازه های طولانی تر!
الان نسبت به آن موقعی که قیمت ارز 15 هزار تومن بود تا الان که به حدود 10 هزار تومن رسیده است اتفاقاً خیلی از اقلام مانند طلال، میلگرد، ورقهای فولادی قیمتش به شدت پایین آمده است (البته پایین آمدن قیمتهای جهانی نیز بی تاثیر نبوده است)
اما خیلی از اقلام حتی آن موقعی که دلار به 14 هزار تومن رسیده بود! هنوز با قیمتهای قدیمی به فروش می رسیدند (به علت موجودی انبار، فشار دولت و ...) و الان با تثبیت شدن قیمت دلار تقریباً به همان سمت می روند! کثلا شیر 2800 تومان بود و الان به 4300 رسیده است و با گذشت زمان ب0 5 هزار تومان هم خواهد رسید. همین طور پراید 21 میلیون تومان! به مرور به 40 تومان خواهد رسید، حالا ما چه خوشمان بیاید چه خوشمان نیاید.
پی نوشت: البته نباید از بی انصافی فروشندگانی که موقع بالا رفتن دلار می گویند باید گرانتر جایگزین کنیم و موقع پایین آمدن می گویند گران خریدیم گذشت!!!!
خرداد ماه پنیر میهن خریدم 4200 هفته قبل همان مارک را که کمی کوچکتر و فشرده تر شده بود خریدم 10000 تومان و دیروز صبح خریدم 12000 تومان و کاش دلار پایین نمی آمد چون حتما هفته آتی می شه 15000 تومان
حال بزرگترین بهانه خودروسازها برای گرانی خودرو افزایش نرخ دلار بود و حالا که به نصف کاهش یافته همچان در حال گرانتر کردن قیمت ها هستند و نقش وزیر محترم صنعت هم حمایت از دلالان بازار خودرو است
نتیجه اینکه هیچ امیدی به هیچ اصلاحی نیست
پاسخ ها
چارک میرزا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
قدیمیها می گفتن پنیر خوردن آدم را خنگ می کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
دوست عزیز ممنون از لطف و محبتت
ولی کاش بفرمایید با کدام بخش از نظرات این هموطن مخالفی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
سلام
شما جای پنیر چی می خوری که خنگ نشدی عزیز!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
بعضی ها پنیر نخورده هم خنگ هستند
سیاست غرب با ایران مبادله نفت در مقابل غذا است دارند بازی را به جایی می برند مانند عراق که پول نفت بماند دست خودشان و فقط خرید کالای مورد تائید آنان فروخته شود تا جایی که زیر بنای ایران خالی شود .و همه چیز از درون فرو ریزد همه چیز دست دلار تنها نیست سیاست های کشور پول ملی را بی ارزشترین پول دنیا کرده در تمام ترازهای مثبت ما آخر هستیم و در تراز های منفی ما درصدر کشورهای جهان مقایسه کنید مصرف سیگار مشروب الکلی بیماریهای قلبی تصادفات جاده ای فساد رشوه شکوفایی اقتصادی امنیت سرمایه گذاری آزادی در ناخالص ملی و دهها پارامتر دیگر . پس با بازی دلار همه چیز حل نمی شود
اولا وجدان بعضی ها که فرصت و مکنتی به دست آورده اند به سوی بی وجدانی تمایل یافته و منصفانه رفتار نمی کنند.
دوما اگر راستگو و صداقت داشته باشند هرگز اینگونه رفتار نمیکردند زیرا همان هنگام که دلار بالا رفت ایشان خرید جدید اجناس نداشته اند بلکه آنها می دانستند بزودی این بازار مکاره دوباره فروکش خواهد کرد و دلاری که در اثر نوسانات بازار بالا رفته بود دوباره پایین خواهد آمد فقط اجناسی را که ماهها در انبارها نگه داشته بودند را با قیمت چند برابری فروختند پس نتیجه اینکه ای فروشنده محترم بهتر است کمی منصف باشید و واقعا خدا و رضای الهی را در نظر بگیرید و قیمتی را که منصفانه هست لحاظ نمایید. خودتان بهتر می دانید این پولها خوردن نداره مردم در فقر و سختی به سر می برند بهتر است با مردم ضعیف رحم کنید تا خدا هم به رحم کنه.
هر چیز در بازار خرید و بروش شود قیمتش ثابت میماند در ایران البته تا حدودی افزایش می یابد فقط وقتی فروخته شود قیمت آن کاهش می یابد مثل گوجه فرنگی که یک زمانی قیمت آن از ۵۰۰۰ تکمان به ۲۰۰ تومان هم میرسد ولی دلار گوجه فرنگی نیست ارزش ذاتی دارد مثل مسکن و طلا چطور قیمت دلار کاهش پیدا می کند این یک دروغ است
فتح علی اویسی در یکی از سریالهای طنز مدیر فرودگاهی بود یک روزی کارکنان خود مخصوص کارکنان برج مراقبت را اخراج ننمود.اول خیلی نگران بود بعد دید هیچ اتفاقی نیافتاد .هواپیما به موقع روی باند فرود می اید وویا پرواز میکند.لذا گفت بود ونبود کارکنان برج مراقبت فرقی ندارد.
چون هموز هیچ بازرگانی با دلار بالای ۸۰۰۰ تومان جنسی وارد نکرده، که با دلار ۹۰۰۰ تومانی بازار آزاد قیمت ها افت کنه.
دولت با این "مثلا" کنترل نرخ ارز و این قیمتها هم قشر کارگر و کارمند را به روز سیاه نشانده و هم انهای که دلار خریدند و میخواهند با این قیمت پایین بفروشند به روز سیاه نشانده و هم 3-4 میلیون نفر را به زیر خط فقر فرستاده و دارد روزگار مردم را سیاه میکند
دلیل عدم کاهش قیمت کالاها با کاهش ارزش دلار بطور مستقیم به کمبود کالا و واردات بستگی دارد. شما در تولید هر کالای داخلی نیز تا حدودی (ولو در حد قطعات یدکی ماشین آلات ) نیازمند واردات می باشید. سختگیری های انجام شده از ابتدای سال در روند واردات مواد اولیه و نیاز های صنایع منجر به کاهش کالا و متعاقب آن چسبندگی قیمت شده است. از سوی دیگر وزارت صنایع فقط مجوز واردات ( آنهم با دوندگی بسیار) به تولید کننده ها می دهد . این در حالیست که بسیاری از صنایع کوچک ( که سالها دولت تشویق به گسترش آنها کرده) توانایی واردات مستقل نداشته و یا نیاز آنان در حدی نیست که واردات مستقل به صرفه باشد. در نتیجه این سیاست وزارت صنایع بازرگانان که تامین کننده این نیاز می باشند نیز از گردونه خارج شده اند. در کنار این عوامل مشکلات ناشی از تحریم را نیز اضافه کنید که باعث می شود نیازمند خرید از شرکت های دست دو و یا سه ( برای دور زدن تحریم) و هزینه های اضافی برای نقل و انتقال پول شویم. خلاصه اینکه بجز تحریم صدها عامل خود تحریمی باعث شده تا کالای مورد نیاز صنعت گر به سختی تامین و همین امر منجر به افزایش قیمت گردد. و فراموش نکنیم حتی تولید کننده محصولی که بهیچ وجه ارزبری ندارد نیازمند زندگی در این جامعه است که هزینه ها در آن بالا رفته و نیاز دارد تا با محصول تولیدی خود گذران زندگی کند.
چون دولت و نظام به صورت عملیاتی و دستی برای کم کردن حجم فشار روانی تمام منابع رو استفاده کردن تا قیمت ارز بیاد پایین و اینکه قیمت ارز اومده پایین ولی اجناس نه دقیقا معنیش اینه که اصلا قیمت ارز پایین نیومده و اینها دروغی بیش نیستتتتتتت
دلار کاهش پیدا نکرده دلار ۱۹۰۰۰ تومانی را میشود اسمش را گذاشت دلار سرمایه ای که مردم میخریدند تا یک روز بفروشند و سود کنند دلار ۹۰۰۰ تومانی دلار مصرفی است هنوز قیمت دلار مصرفی کاهش پیدا نکرده
بببسب
خیلی روشن است دلار آمد پایین ولی جنس نیامد حاکی است معادله تعادل ندارد در واقع جنس کالا الان =با دلار۲۰ بنابر این حاکمان باید دلار را به صورت واقعی پایین بیاورند نه صوری تا ارزانی لمس شود
بنظر بنده هرچه که فکر میکنم نظر خاصی ندارم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
دقیقا همینطور است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
احسمت ما هم با شما مواخلم
چون بالا رفتن قیمت ارز عملا تصنعی بوده و هیچ ارتباطی به تحریمها و ... نداشت و دقیقا توسط دولت انجام شد و پس از آن هیچ نظارتی بر افزایش قیمتها صورت نگرفت.
در حال حاضر هم پایین نشان دادن نرخ ارز هم تصنعی و تبلیغاتی است. چند روزیست که مرتبا تیم های سازمان بازرسی در حال بازرسی و جریمه و ... هستند در حالیکه شش ماه بود اصلا و وجود نداشتند.
نتیجه: رفتار مصنوعی و ناشیانه پاسخ نادرست و غیرقابلی اصلاح خواهد داشت.
1و2-خير، سوء استفاده واسطه هاي خرد ( دلال بازي ) و قدرت هاي اقتصادي ( لابي ها ) تاثير شديد داشته و لذا نبايد انتظار كاهش قيمت عمده اي داشت. چون نظارتي در كار نيست بلكه اكثرا در سود لابي هاي اقتصادي سهيم هستند .
3-اصطلاح "چسبندگي قيمت " چيزي جز " مقاومت لابي ها و دلال ها در برابر كاهش قيمت نيست .
4-جواب هاي بالا
5-خير قابل تعميم نيست مثلا افزايش قيمت مرغ و لبنيات و... هيچ ربطي به افزايش تقاضا ندارد و افزايش تقاضاي خودرو و ارز و طلا هم ناشي از نگراني مردم از كاهش ارزش دارايي هايشان ( كه طبيعي است ) و البته تشديد ان توسط همان دلال ها و لابي ها براي سوء استفاده بيشتر است .
( براي همه موارد فوق دلايل متعدد سراغ دارم )
6- خير كالايي سراغ ندارم.
در اکثر کشورهای دنیا، نهادی وجود دارد که قیمتها را تعیین می کند که البته اسم چنین نهاد مشابهی در کشورمان وجود دارد و آن سازمان حمایت از مصرف کنندگان است. همچنین بطور اتوماتیک مالیات فروش کالای مربوطه نیز بطور سیستماتیک پس از فروش کالا به جیب دولت می رود که این یک استاندارد جهانی بخصوص در کشورهای توسعه یافته و بعضا در حال توسعه است. فی الواقع دلیل اصلی این افزایش قیمتها را را می توان در یک چیز و آن فقدان یک سیستم اداری و مالی کارآمد و سازمان یافته دانست که بالطبع نتیجه آن هرج و مرج، عدم نظارت و بی بندوباری اقتصادی است. واقع باید برویم ببینیم که کشورهای توسعه یافته در این بخش ها چه می کنند. در یک عبارت نباید اجازه دهیم که دلال ها قیمت گذاری کنند. باید از حالت دلال - محوری که حالت سنتی است به سیستم- محوری روی آوریم.
چون قیمت دلار دستوری اومده پایین و اگر واقعی باشه یکسال باید صبر کرد و دید همین قیمت ها میمونه یا نه...
به خاطر اينكه اين قيمتهاى ارز دستورى و مصنوعى هستن.
اینا کلاه هایی که دولت سر مردم میذاره. به بهانه تحریم دلار رو گرون میکنن. خرانه رو پر می کنن. بعد هم میگن افزایش حقوق
سال آینده ایران روزانه یک میلیون بشکه نفت می فروشد به قیمت بشکه ای ۵۰ دلار در سال می شود تقریبا ۱۸ میلیارد دلار هزینه ای که ما در کشورهایی مثل سوریه و عراق و فلسطین می کنیم را تامین نمی کند همه می دانند خزانه دولت ایران در حال خالی شدن است اما آقای همتی مثل یک کارمند با روحیه بوروکراتیک سعی می کند حقیقت را نادیده بگیرد
عدم نظارت کافی از سوی مسئولین زیربط و وجود رانت و نیز بی تفاوتی اکثر مردم .زمینه را برای اینچنین اموری هموار میکند .
چون دیگر جمع کردن همه عوامل برای نابودی ایران بسیار دشوار است و روز به روز زمین های آماده شده طی چند دهه گذشته در حال از بین رفتن است : مثلث مصر ـ ترکیه ـ عربستان شکل نگرفته ، تسلط بر باب المندب به مشکل برخورده و هزنه عربستان رو به افزایش ، رقبا ( روسیه و هند و چین و اتحادیه اروپایی ) حساس شده و گوش به زنگ هستند ، اپوزیسیون سرهم بندی شده در حال وارفتن است ، ترامپ گوش به فرمان نیست و قواعد را به هم می زند .... شبکه بازار وصل به کانون های تسلیحاتی ـ نفتی جهان جزئی از زنجیره جهانی سلطه است و در این راستا عمل می کند .
چون بازاریان اعتماد ندارن اصرار دارن دلار دوباره جهش و گران میشود وسایل اصلیشون در ویترین مغازه نیست انبارشده منتظرن دلار برسد به چهل و پنچاه تومان بعد بفروشن با کاهش قیمت ها در سال نودو هشت کمک به نیازمندان و تکمیل مسکن مهر اقدام کنید.
دولت با قوانین خلق الساعه باعث تلاطم در جامعه شده منجمله دستور ثبت نام اجباری سهامداران بازار بورس و اوراق بهادار در سامانه سجام که به منظور دریافت 25 هزار تومان از هر سهامدار جزء است اما باعث هراس سرمایه داران جزء از مسائل پشت پرده و فروش سهام خود به نازلترین قیمت و سقوط بی سابقه بورس و مفت خری سهامداران حقوقی شده است . جالب است که سازمان بورس اعلام کرده این سامانه به منظور رفاه سهامداران است اما اگر آنان تا 5 دیماه 97 ثبت نام نکنند حق خرید و فروش سهام و دریافت سود سهام (بخوانید زیان بی سابقه سهامداران) را ندارند!
بعضی ها هی میگن دستوری و صوری قیمت دلار اومده پایین!
چطور اون موقع که یک ماهه سه برابر شد و هر شب هزار تومن میرفت بالا نگفتید صوری رفته بالا؟؟
چیزی که صوری بود بالا رفتن قیمت دلار بود به دلیل تاثیرات روانی و هجوم مردم و چیزی که دستوری بود اعلام نرخ های بالا و بالاتر بصورت هر روزه و هر ساعته از شبکه های خارجی و دستور برای خرید بود!
قیمت دلار بدون منطق و به دلیل ترس مردم از تحریم های آبان ماه و همچنین تبلیغات منفی شبکه های خارجی بالا رفت و بعدش وقتی ملت دیدن خبری نشده و یه عده دلال رو گرفتند و کانال های قیمت ساز رو مسدود کردن تب دلار و ارز فروکش کرد و این کاهش قیمت یک روند کاملا طبیعی بود و ربطی به صوری بودن و دستوری بودن ندارشت.
حالا یه عده فریب خوردن و قیمت بالا خریدن و ضرر کردن الان ناراحتن و دارن سکته می کنن، باید هم بگن قیمت ها صوریه تا یه جوری خودشون رو قانع کنن و کمتر بهشون فشار بیاد!!
امیدوارم اینقدر قیمت دلار بیاد پایین تا جایی که اون دلال هایی که مردم رو بیچاره کردن نابود بشن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
یکی از دلایلی که مطرح میشه نرخ دستوری اینه که با قیمت اعلامی فقط میشه خرید من با مدارک مسافرتی رفنم صرافی گفت این نرخ الکیه قیمت فروش ۱۰۷۰۰ هست ولی اونم نداد چرا که میگفت نخریدیم که به شما بفروشیم و ...
آنها که از دستوری بودن نرخ دلار صحبت می کنند باید بروند و در اروپا آن را مطرح کنند چون در ایران اقتصادی وجود نداره که بتوان ار توابع اقتصادی حرف زد.برای نمونه ماهی معمولی کیلویی 20 هزار تومان بود و حالا که شده 75 هزار تومان ،ببینید چند نفر مشتری دارد؟مگر در اقتصاد آزاد عرضه و تقاضا حرف اول را نمی زند پس چرا در ایران بر عکس می باشد چون اقتصادی وجود ندارد.
به نظر شما، چرا با وجود ریزش 50 درصدی قیمت ارز، همچنان قیمت کالاها به سقف چسبیده‌ و خیال پایین آمدن ندارند؟!
به دليل اينكه تمامي مديران راس كشور و اكثريت نمايندگان مجلس خودشان كاسب وتاجر هستند وبه همين دليل مردم هيچوقت روي خوش ارزاني را نخواهند ديد وسلام
نظرات این آقا یا خانم ناشناس با پرچم آمریکا خیلی جالبه.
محل کار؟ احتمالا طبقه دوم بال شمال شرقی پنتاگون!!
پاسخ ها
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
بال پنتاگون یا وبال پنتاگون؟
دلیلش کاملا مشخص است
اقتصاد دستوری نیست
تعجب ندارد از 40سال تاکنون به این کار سیاستمداران عادت کرده ایم.
سوالات اقتصادی جواب های عوامانه و دم دستی و غیر کارشناسانه می گیرند که وضع مملکت ما اینه.
نقدینگی در ایران ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان است و شاید موجودی دلار ۱۰۰ میلیارد دلار است پس هر دلار میشود ۱۷۰۰۰ تومان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
به این میگن استدلال تخیلی فضایی ، مگر قراره معادل هر پول ریالی که چاپ شده یک دلار قرار بگیره ؟ اینطور نرخ دلار تعیین نمیشه ،نرخ دلار بر اساس تقاضای واقعی و عرضه تعیین میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
برو بابا... هر چرای رو میشنوی بیخودی بلغور نکن....لز خودت نقدینگی... اول معنی اش رد بفهم...بعد..
محمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
آفرین ، مرحبا ، احسنت به شیری که ............ تو را خورد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
شمایی که قیمت 17 تومن این اقا رو مسخره میکنی یه بار از اول تا اینجا که نظر دادی رو بخون یه چیزایی دستت میاد.دلار 17 تومن خیلی تلخ هستش ولی واقعیتی هست که نمیشه ازش فرار کرد.وقتی سال بعد دولت دلاری برای فروش و یا واردات اجناس نداشته باشه قیمت دلار دیگه معنی میده؟وقتی شما توی جیبت پول نداشته باشی خرید کنی چه اهمیتی داره که قیمت گوشت چند باشه؟
چون دولت نمیخواهد تا دلار امدزیر 10000 تومان دولت ارزهارا گران کرد تمام گرانیها بدستوردولت است .چرامجلس کاری نمیکند؟
بله ایران ایربلیط رو چند درصد کم کرده ، دمش گرم. ولی بازاری ها که با بالا رفتن قیمت دلار فورا افزایشی شدن ، حالا در مقابل کاهش قیمت ها مقاومت میکنند، اما ملت با نخریدن باید مقاومت این سوداگران را درهم بشکنند
براي اينكه كلا قصد ندارند اجازه ب هند ارز پايين بيايد
چون مردم اعتمادشان را به شما و ثبات قیمت پایین ارز از دست داده اند. خیلی ها فکر میکنند این بازی جدیدتونه که ارز مقطعی یه کم کمی پایین بیاد و دوباره بعد مدتی بترکونیدش. بنابراین خیلیها ارزشونو نمیفروشن و قیمت اجناسشونم که با دلار بالا خریدند پایین نمیارن
این صفحه شما و بحثهای ان باعث شده صرافی بانک ملی درروقت تعطیل بانکی دوبار قیمتهاش را تغییر بدهد و کم کند.
خسته نباشند.
ارز پنچ برابر شد ولی قیمتها ۵ برابر نشد دو سه برابر شد. الان در حال حاضر قیمت اجناس و ارز با هم همخوانی دارد. ولی قبول دارم بعضی هم در حال سو استفاده هستند.
مهم این است که رهبران روزی چند بار ملاقات مردمی داشته و سخنرانی کنند نابودی مردم اهمیتی ندارد .فقط در گفتار مردم مهمند وگرنه این همه علمای دین یک نفرشان هم احساس مسیولیت نمی کند که مانند میرزای شیرازی فتوای نخریدن اجناس گران را بدهد
سال ۹۶ سلوار لی خریدم ۹۰ تومان ، همین امروز شلوار لی مشابه خریدم ۱۱۰ تومان ، به نظرم این افزایش منطقیه ، ولی اجناسی که مستقیما با ارز سر و کار داره بیشتر گران شده ، مردم خریداری نکنند تا قیمت واقعی بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
بنده سال قبل دستمال کاغذی میخریدم 1200 الان میخرم 4900
به نظرم این مقدار افزایش هم کاملا منطقی است
فعلا با آستین پیرهن تمیز میکنیم تا قیمت آن بیشتر منطقی شود..
سلام
باید در نظر داشت که افزایش قیمت کالاها و خدمات برابر افزایش قیمت ارز از دی ماه 96 تا کنون نبوده و هنوز افزایش قیمت ارز خیلی بیشتر از افزایش عمومی قیمت کالاها و خدمات است
درست است که دلار از قیمت نزدیک بیست هزار تومان تقریبا نصف شده ولی با این وجود هنوز نسبت به ارزش ان در یک سال پیش تقریبا سه برابر شده است ولی قیمت کالاها و خدمات تقریبا دو برابر شده است.
بدین ترتیب نباید انتظار داشت قیمت ها کاهش پیدا کند. اگر ارزش دلار به همان حدود دی ماه سال 96 برسد و قیمت ها کاهش پیدا نکند می توان تئوری چسبندگی قیمت ها را طرح کرد
همچنین لازم است متذکر شد که نفوذ ارز تا سلول های اقتصادی کشور در بخش های تولید ( صنعت ، کشاورزی ، نفت ، گاز و مشتقات )، تجارت ، بانکداری ، حمل ونقل ، و سایر خدمات چنان است که هر تغییر ناگهانی در برابری ارز منجر به تغییرات بلند مدت در قیمت های این بخش ها خواهد شد ( مفهوم یک اقتصاد وابسته و تا حدودی بسته ).
سلام چون همه بازاریهاواقتصادکشوربرامسئولین ودولتیهاکارمیکنند !!!!!
نکته اول اینه که ما ایرانی ها ظرفیت نداریم و با انحصاری شدن و عدم واردات خودمونو گم میکنیم و به جای افزایش کیفیت به افزایش قیمت می اندیشیم.
در ثانی نشان از وابستگی در تولید می باشد و باید برخی از قطعات وارد شود و خب با دلار گران وارد میشود.

ولی نکته مهم اینه که قیمت ها باید برگرده پایین و به نرخ دلار روز ولی یکم زمان میبره تا اجناس تولیدی با دلار گران فروخته شود. البته تعجب اینه که دلار هنوز گران نشده همه چی رو گران میکنند ولی چند ما بعد از ارزان شدن تازه ارزان میکنند و همه بر میگرده به اخلاق

نکته مهمتر مبارزه مردم با گرانفروشیست مخصوصا در جامعه ای که رقابت کم است و واقعا زمان تولید و صنعت است. مردم پول دارند ولی تولید کمه و رقابت کم .... الان قیمت یک محصول معمولی تولید داخل هم قیمت شده با یک محصول خارجی و وارداتی و این خیلی بده

هر کی پول داره باید بره سمت تولید و صنعت ولی با نیاز سنجی ، هم بازار داخلی جواب میده و هم به طور وحشتناکی صادرات سود ده شده
سلام - عزیزان اگر کسی جواب سئوال بنده رو میدونه لطفا پاسخ بده و از تابناک هم درخواست دارم لطفا در این مورد بررسی کنه و تو سایت بذاره:
مگر نقدینگی همون ثروت نیست؟ چرا نباید ثروتمند داشته باشیم؟ مگر کویت و سوئد که به پولداری معروف هستند غیر از پول چی دارن؟ چرا اینجور القاء میشه که ثروت (که همه آرزوی داشتنش رو دارن)، شده بلای جون ما؟؟؟
فکر میکنم ما مشکل مدیریت داریم ، وگرنه همه مواهب دنیا از جمله نفت و معادن و آب و خاک حاصلخیز و نیروی جوان و نخبه و... داریم!!
لطفا این موضوع رو بررسی کنید متشکرم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
نقدینگی بدون پشتوانه یعنی تورم. فرض کن دست 100 نفر آدم 10 میلیون پول میدی ، ولی به ازای آن 100 نفر فقط 20 تا کالا هست، آن کالا بر اساس قانون عرضه و تقاضا گران میشه یعنی همان تورم، ولی اگر نقدینگی هم پای میزان عرضه کالا و خدمات باشه یعنی ثروت که شما مد نظر داری ، در کویت چون جمعیت کمه و کالا بدلیل واردات فراوانه و فروش و صادرات نفت زیاده پس مردم ثروتمندی داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
پول کویت را با پول ایران مقایسه می کنی؟ پول کویت با طلا برابری می کند پول ایران از دستمال کاغذی بی ارزش تر است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
نقدینگی موقعی به معنی ثروت هستش که بر اثر تولید و صادرات ایجاد شده باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
نه نقدینگی ثروت نیست
جيب گشاد بعضي ها موجب اين گراني هاست
از داماد آقاي رييس جمهور بپرس كه در رشته زمين شناسي تخصص داره!!
من فقط نظراتی که در تاریخهای 16/6، 20/6، 15/6، 12/7، 15/7 و 17/7/97 را برای شما ارسال کردم، مجددا برای یادآوری شما برایتان ارسال میکنم. البته بعید میدانم که شما جواب سوالتان را ندانید.
تابناک 16/6/97
این تولید کنندگان و فروشندگان ایران اگه تمام پولهای مملکت را به آنها بدهید (الان هم تمام پولها پیش خودشان است)، نمیگویند بس است. ببینید توی این شرایط بد اقتصادی با توجه به اینکه شعار امسال را هم برای خودشان رقم زده اند، چگونه خون مردم را در شیشه کرده اند. اختلاس میکنند، احتکار میکنند، تولید نمیکنند، از کیفیت میزنند، گران میفروشند، ... و صدها ترفند دیگر. لطفا اینقدر باج را به آنها ندهید، یه کمی هم در برابر ظلمهای آنها به مردم تنگ دست کمک کنید. فکر میکنید، چه کسانی ارز میخرند، زمین و ملک میخرند، طلا و سکه میخرند، خانواده شان در خارج زندگی میمنند، ارز مملکت را خارج میکنند، بابا مگه این تولیدکنندگان برای این مردم تخم دو زرده گذاشته اند که این قدر قدرت دارند.
تابناک 20/6/97
این یک واقعیت است، تولید کننده جماعت قابل اعتماد نیست. به هر بهانه ای میخواهد از این اشفته بازار جنسش را گران کند، به هر قیمتی. به تولیدگنندگان در هر صنفی که نگاه کنید همین آش است و همین کاسه. تحریم بهانه ای برای چاپیدن مردم شد. دلار را 1000 تومان به تولیدگننده بده، یه بهانه برای گرانی میتراشد. از تولیدکنندگان دارو که نهمتر نیستند، بعضی از داروها قیمت مصرف کنند ندارد، داروخانه ها قیمت روی داروها را قدیمی میدانند و بهانه های صد تا یه غاز میاورند. این مردم هستند که تک و تنها هزینه تمامی مشکلات و ندانم کاریهای مسئولین را میدهند و بس.
تابناک 15/6/97
تا صحبت از قدرت تعزیرات میشه، فوراً پای آبروی متخفین (از ما بهترون) پیش میاد ولی همین آبرودارها خون میلیونها نفر را در شیشه کردند، هیچکس هم برای این مردم فقر بیچاره تره هم خورد نکرد. مگه تعزیرات چه کار میخواهد بکند که اینگونه پر و بالش را میچینند.
تابناک 12/7/97
خرده فروشان قیمت را کاهش به نیستند، این را هم دولت میداند(برای همین هر روز میگوید به این و آن دلار 4200 دادیم). اتحادیه ها نرخ را کاهش بده نیستند، هم دولت میداند، هم مردم، هم اصناف(خودشان کاسبند) و صنعت و معدن. لطفاً مردم را سر کار نگذارید.
تابناک 15/7/97
ای اهالی رسانه؛ شما که بیشتر با مسائل و مشکلات کشور درگیر هستید، آیا شورای من در آوردی رقابت که هیچ نمایندۀ (سارمان یا ارگان) واقعی از مصرف کننده در آن حضور ندارد، کارایی دارد؟!!!!!
تابناک 17/7/97
کدام یک از این قوانین اجرا میشود. اگر کسب جز از این قوانین هراسی داشتند که از سال 67 تاکنون حداقل درج قیمتها که از پیش پا افتادترین قواعد یک فروشگاه است را خرده فروشها راعایت میکردند. حتماً مدتها است که به تعزیرات مراجعه نکردید، اتاقهای اصناف تمامی قدرت را از تعزیرات گرفته اند. دلار 1000 تومان کنید، فروشنده ها دیگه نمیگذارند قیمت ها پایین بیاد.
زمانی شعار حمایت از کالای و تولید کننده ایرانی بود ولی حال باید بگویم تولید کنندکان و فروشنده گانی از مردم که هیچکس از آنها حمایت نمیکند، حمایت کنند.
"تولید کننده و فروشنده ای" که:
- جنس اش را به بازار عرضه نمیکند؛
- مواد اولیه اش را با توجه به جریمه شدن عمداً از گمرگ ترخیص نمیکند؛
- اقلامش را با ارز 4200 تومان میخرد، و به هر قیمتی که دوست داشت میفروشد؛
- درب انبارش را به بهانه مرخصی رفتن میبندد، تا اقلامش را نفروشد؛
- به زور باید او را به ثبت انبارهایش راضی کنند؛
- به هزار بهانه گرانی کالایش را توجیه میکند (مصاحبه های روسای اتحادیه ها و اصناف را از صدا و سیما گوش کنید تمامی عالم و آدم در گرانی دخیل هستند الا خودشان)
- حتی ارزش افزوده را هم بجیب میزنند؛
- رب 3500 بود، حالا 18000 تومان
- دستمال کاغذی سر هر چهاری سه تا 5000 تومان حالا هر عدد 5000 تومان
- لبنیات چندین بار گران شده که صدای رسانه میلی که دست به سینه در اختیاراصناف است، درآورده
باز هم بنویسم، دولتی ها هم که فقط بلداند بگوید به کالای اساسی ارز 4200 ت دادیم. ای بابا؛ بیاید توی خیابان ببیند کسب جز با مردم چگونه رفتار میکنند. هر کی (یعنی هر صنفی) هر چه دستش آنرا گران کرده است. اینکه خصوصی سازی نیست، بگذارید جنس بیاد و با هم رقابت کنند و نه دست مردم را از پشت ببندید و آنها را در آب بیندازید و بگوید شنا کنید.
زمانی ضربالمثلی داشتیم که میگفت: «بخور تا توانی به بازوی خویش» حالا باید یگویم «بچاپ تا توانی که هیچکس با شما کاری ندارد».
ترا خدا اگه نمیخواهید که شرایط معشیتی مردم را سر و سامان دهید، حداقل با این مقاله ها نمک به روی زخم مردم نریزد.
دلار ۳۷۰۰ تومانی مرد دولت برای سال آینده دلار را ۵۷۰۰ پیش بینی کرده یعنی ۴۰ درصد بیشتر از امسال همین الان دلار به ۸۰۰۰ تومان میل پیدا نمی کند پس نه ۱۹۰۰۰ تومان دلال ها نه ۳۷۰۰ تومان احمق ها چیزی حدود ۱۰ ۱۲ هزار تومان و این یعنی فاجعه یعنی تداوم همین قیمت ها در بازار و اینکه جهش بعدی از دلار ۱۰۰۰۰ تومانی خواهد بود
پیدا کردن راه حل سادست و خود مسئولان هم کاملا واقفن... مسئله همان معادله عرضه و تقاضاست... حتما یکجای کار مشکل وجود دارد که کالا گران است یا ثبت سفارش کالا رو بستن... یا پول رو نمیشه منتقل کرد ...یا اصلن جنس رو مستقیم به شرکت های ایرانی نمیفروشن...یا مدت زمان زیادی کالا رو در گمرک نگه می دارن و سرمایه رو معطل می کنن... یا یک گروه خاصی میتونن اون کالا رو وارد کنند و ثبت سفارش کنندو طبعا قیمت رو تعیین کنند... وگرنه اگر مسیر باز باشه ورانتی نباشه و هر کسی بتواند ماده اولیه و یا کالای مورد نظر خود رو وارد کند هیچ وقت کسی نمیتونه قیمت دل به خواهی خودش را روی جنس بگذارد ... قیمت رو بازار عرضه و تقاضا تعیین میکند
پراید ۲۰ میلیونی به تاریخ پیوست لبنیات شده غذای لاکچری پسته شده دانه ای ۸۰۰ تومان تابناک انتظار دارد ارزانی بشود
دلار سقوط نكرده دلار 4200 كردن 18 الان شده 11 ميگن ارزون شده دلار 3 برابر رشد كرده كالا هاي 100 وارداتي هم 2الي 3 برابر به دليل بازار خراب رشد كردن اين كلاهي هست كه هميشه دولت های کشور سر ملت شهيد پرورش گذاشته پس فاز غلط نديد دولت هر 5الي6 سال دست ميكنه جيب ملتش هزينه هاشو با ارز تامين ميكنه
بترتیب سوال شما جواب می گویم:
1-زمانی نرخ ارز بر آن تاثیر میگذارد که کالا با نرخ دلار آزاد به کشور وارد شده باشد و اجناس با آن محاسبه و به مردم عرضه گردد نه اینکه با افزایش نرخ ارز بدون ورود هیچ نوع کالائی ،قیمت قبلی نیز جهش پیدا کند و سر به فلک بکشد
2-بی ثباتی در تصمیم گیری مسئولین و بخشنامه های متعدد مراجع پولی کشور بانک مرکزی ،عدم نظارت و اشراف بر بانکهای خصوصی و موسسات مالی اعتباری از سوی بانک مرکزی ،ورود رانت و دلالی در بازار بورس ،وعدم نظارت کافی سازمان حمایت از مصرف کننده وتغییر ساعتی و هفتگی درج قیمتها بر روی کالا کوچک و بزرگ ،عدم واریز ارز صادراتی به خزانه دولت وفروش آزاد آن در بازار آزاد ،پولشوئی وکلاهبرداری مالی بانکهای خصوصی و موسسات اعتباری پولی ،رانت ولابی گری و آقازادگی بازی در سیستم مالی کشور ،عدم قبول اشتباه درسیستم اداری کشور و انداختن ندانم کاری خود به دیگران ،عدم اشراف و نظارت بر وزارتخانها ی ادغام شده ،بسنده کردن سازمان تعزیرات حکمتی به جریمه گران فروش و عدم ورود به آنالیزکردن قیمتها کالاها،رانت بازی در تخصیص ارز و وام بانکی به افراد ،عدم برخورد بامفسدان اقتصادی وبدهکاران بانکی وعدم درج نام آنان دررسانه های جمعی،عدم شایسته سالاریدرانتصابات کشور ،وبی برنامه گی دولت برای جمع آوری پولهای سرگردان وواگذاری بی رویه کارخانجات به افراد بی صلاحیت در سازمان خصوصی سازی ، بی مسئولیتی مسئولین گمرک کشور در ورود کالاهای قاچاق وعدم دیپورت کالا به کشور مقصد و بی علاقه گی به برخورد با آن وجود رانت وبی مسئولیتی سازمان استاندارد درورود کالاهای بی کیفیت خارجی و داخلی وعدم برخورد باآن و عدم دقت کافی در بودجه نویسی وولحاظ کردن گران فروشی محصولات کارخانجات در پیش نویس قانون بودجه ارائه شده توسط دولت و عدم بودجه نویسی برای درازمدت دوساله وغیره ......................................................................میتوان نامبرد.20 درصد اثر گذار است ومابقی کنترل آن به عهده دولت است
3-بنده با این استدلال موافق نیستم اگر در کشور مسائلی که در سوال بالا جواب داده شده را در نظر بگیریم میتوانیم بر مشکلات فائق آئیم اگر نظارت کافی و عزم راسخ در مسئولین باشد ولی متاسفانه با نرخ ارزی را که در لایحه قانون بودجه لحاظ کرده ایم خودمان با دست خودمان گرانی را به جامع تزریق میکنیم
4-چون عزم راسخی در مسئولین کشور برای مبارزه با آن نمی بینم وهمه دستگاههای دولتی خود را پاک دست و زیر مجموع تحت نظارت خود را مبرا از هرگونه اتهام می بینند وفقط دستگاههای اداری عریض و طویل را ایجاد کرده ایم که هیچکدام قوانینشان با هم همخوانی ندارد و خودشان را بافته جدا بافته از یکدیگر میدانندوافرادی با نفوذ در بدنه مدیریتی کشور مخالف شفاف سازی هستند
5-
افزایش قیمتها را میتوانیم باکنترل عرضه و تقاضا در بازار مصرف ، وصادرات و واردات درکل کشور را کنترل و مایحتاج عمومی و کشور را تهیه و توزیع کرد ولی متاسفانه در کشور هر دستگاهی سازخودش را میزند متاسفانه این مثل را فراموش کرده ایم چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است وجلوی محصولاتیکه ،کارخانجات خودمان به آن احتیاج دارد را صادر میکنیم و وانمود میکنیم در کشور کمبود وجود دارد و باید آن را وارد کرد و وارد مقوله دریافت بی حساب و کتاب ارز با لابی و رانت شویم . متاسفانه تعمیم آن در کشور ما جواب داده است.
6-متاسفانه خیر
بی اعتمادی به قضای بی ثبات اقتصادی و سیاسی فعلی
چیزی نیست جز مافیای تولیدکنندگان و فروشندگان
سلام ضمن تشکر مهمترین عواملی که موجب رشد بی رویه قیمتها در ماههای اخیر شده است : نرخ ارز ، نرخ بهره بانکها ، رشد نقدینگی ، فعالیت افراد سود جو و نبود سیستم ها و ساختارها شامل آیین نامه ، مقررات ، دستورالعمل و عدم ضمانت اجرایی قانون در تمامی صنایع و بخشهای اقتصادی و غیر اقتصادی کشور می باشد . چونکه نتیجه اقدامات فوق موجب بی عدالتی ، تورم ، طلاق ، سرقت ، آدم ریابی و مشکلات فراوان اجتماعی به جای می آورد پیشنهاد می گردد در کلیه نهادها و ادارات ، سازمانها ، وزارتخانه ها و شرکتهای دولتی و خصوصی و کلیه فعالین جامعه ایران چنانچه مبتلا به فساد مالی و یا هم اداری وجود داشته باشد از پایین ترین فرد ( حداقل جرم ) تا بالاترین فرد ( حداکثر جرم ) مانند اعدام سلطان سکه طی ماه اخیر جرم تعریف شود به صورت یدی و عضوی از بدن قطع دست یا پا سمت راست یا چپ یا قطع انگشتان دست راست یا پا یا تبعید یا زندانی مادام العمر . زیرا جرایم اقتصادی در زمان جنک اقتصادی مانند جرایم سیاسی تعریف کنید به نظرم هیچ فرقی نمی کند هر دو جنگ اقتصادی و فساد اقتصادی در راستای نابودی نظام جمهوری اسلامی ایران و نهایتا نابودی زندگی تمامی هم وطننان عزیز اقدام می کنند ضمنا در شرایط جنگ اقتصادی جریمه مالی جواب نمی دهد متاسفانه قوه قضایه و مسِولین راه فرار را در وضعیت فعلی برای مفسدین ایجاد می کنند.
بازار هوشمند است . مطمئن است که قیمت یک بار دیگر 18 را لمس میکند . فعلا د رکف است . در بازارهای نوسانی یک کف دارد و یک سقف . از منظر تکنیکال قیمت فعلا در کف است.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
دوتا حرف از کانال ها یاد گرفتی و مثل طوطی و البته سر و ته میگی
جون اینجا ایران است؟
چون دولت در حال نوسان گیری است
چون اصناف گران فروش هستند
چون اصناف و بازار به دولت اعتماد ندارند و فکر می کنند دلار باز هم گران می شود
جوابش روشنه
چون ناظران و دولت محترم ذی نفع بوده
بسیاری ار اصناف و بازاریان دروغ می گویند که ما با قیمت بالا جنس هایمان را خریده ایم همه جنس های مغازه شان را امسال و با قیمت بالا نخریده اند خیلی از جنس های شان را چند سال پیش و با قیمت ارزان و زمانی که دلار ارزان بوده خریده اند اینها بهانه است.
این نظرسنجی نشان میده که علم و دانش در کشور ما چقدر مظلوم واقع شده متاسفانه
در تمام دنیا نرخ ارز آزاد است و هر کس نیاز به ارز خارجی دارد راحت به بانک ها مراجعه می کند و ارز مورد نظرش را دریافت می کند .
قیمت واقعی دلار را ایرانی ها که نمیتونن سر خود تعیین کنند !!
چون فروشنده ها، واردکننده ها میدونن که این کاهش قیمت موقتیه
مشخص است
از وقتی فهمیدم داماد رییس جمهور فارغ التحصیل زمین شناسی دانشگاه آزاد دماوند ( که حالا بسیاری رشته هاش به دلیل نبود دانشجو تشکیل نمیشه) هستند و در حدود 10 منصب دولتی مهم از پژوهشگاه صنعت نفت گرفته تا معاونت وزیر و نهاد ریاست جمهوری "سنگر" گرفته ، در حالیکه فقط 2 سال از من بزرگتره ، دیگه حتی نسبت به گرونی هم بی حس شدم. وقتی که میگن به دلیل نخبگی و تحصیلاتش به این مقام رسیده ، ضربش سنگین تر میشه و بی حسی من نسبت به این کشور بیشتر.
؟؟؟؟
اولا 90 درصد اجناس دوبرابر یا سه برابر شدند که اگر دلار را 12000 هم فرض کنیم اجناس باید سه برابر باشد که این طور نیست وخیلی از اجناس کمتر از این است دوما بسیاری از فروشندگان خرده فروشی اجناس را گرا ن خریدند والان امکان کاهش قیمت را ندارند
یک کالا می شناسم که گرون نشده ....تریییییییییییییییییییییییییییاک!!!!!!!!!!!!!!!!!!
متاسفانه موضوع برای یک کاسب حفظ ارزش سرمایه اش است
همه اینها نشان می دهد رو دست خورده است
قیمت واقعی دلار هفتاد هزار تومان است. کافی است میزان رشد قیمتها در چهل سال گذشته را محاسبه کنید. اکثر اجناس ده هزار برابر شده است.
بازار تابع قانون عرضه و تقاضاست تا زمانی که کالا در بازار به وفور نباشد و کاسب قانون رقابت با همکار را اعمال نکند با سیستم بازرسی و تعزیرات مشکل گرانی حل نمشود وسلام
رانت موجود در دست چند نفر
خخخخ
تا وقتی دولت به گرانی ها دامن میزنه وضع همینه، نمونش گران کردن 100%خودرو
وقتی که نظرات را مرور کردم تعجب نمودم ماشالله چقدر نظر دهنده وجود داره ..
اونچه که مشخص شده عدم کارایی و اشتباهات اقتصادی دولت باعث جهش ارز و گرانی میباشد . بنابراین هیچ امیدی به ارزانی نیست . چون دولت اعتماد خودشو در بین مردم از دست داده و مردم با بدبینی نظاره گر اوضاع اقتصادی هستند .
به نظر بنده قطعا دولت بار دیگر با تاکتیک زمان احمدی نژاد قیمت ارز و سکه را که در اختیار خودش بود بالا برد تا جیب مردم را خالی کند. به همین هم اکتفا نکرد؛ دست فروشنده و تولید کننده را باز گذاشت تا قیمتها بالا بره.
این همه نظرات .اخرش به این ختم می شود........... .
چون هدف دوولت خارج کردن نقدینگی از دست مردمه
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی