بازدید 2599

انتقاد چین و اروپا از بحران‌آفرینی آمریکا در WTO

چین و اتحادیه اروپا با انتقاد از آمریکا، این کشور را متهم کردند اقدامات حمایت گرایانه را در پیش گرفته و سازمان جهانی تجارت (WTO) را دچار بحران کرده است.
کد خبر: ۸۶۱۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۴ 18 December 2018

چین و اتحادیه اروپا با انتقاد از آمریکا، این کشور را متهم کردند اقدامات حمایت گرایانه را در پیش گرفته و سازمان جهانی تجارت (WTO) را دچار بحران کرده است.

به گزارش ایسنا، ژاپن، سوییس و کانادا نیز از واشنگتن انتقاد کردند اما دنیش شیا، سفیر تجاری آمریکا چین را به استفاده از شیوه‌های رقابتی غیرمنصفانه‌ای متهم کرد که خلاف مقررات سازمان جهانی تجارت بوده و به شرکت‌ها و کارکنان خارجی صدمه می‌زند. وی وعده داد تلاشهای اصلاحی در این نهاد جهانی را پیش خواهد برد.

دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا مدعی است سازمان جهانی تجارت کارکرد خود را از دست داده و موفق نشده چین را که در سال ۲۰۰۱ به این نهاد پیوست، وادار کند اقتصاد خود را بگشاید.

سفیر تجاری آمریکا اظهارات نماینده چین که اعلام کرد تعرفه‌های آمریکا روی محصولات فولاد و آلومینیومی باعث شده حمایت گرایی تحت لوای نگرانی‌های امنیت ملی شکل بگیرد را رد کرد.

مارک فان هوکلن، سفیر اتحادیه اروپا نیز اظهار کرد: سیستم بازرگانی چندجانبه دچار بحران عمیقی شده و آمریکا در مرکز آن است.

این تبادل کلمات پرحرارت در جلسه بازبینی سیاستهای تجاری آمریکا صورت گرفت که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود.

دولت ترامپ برای این که اصلاحات در سازمان جهانی تجارت را عملی کند، مانع از انتصاب اعضای جدید کمیسیون تجدیدنظر شده که عالی‌ترین دادگاه تجاری جهان به شمار می‌رود. انتصاب اعضای این کمیسیون مستلزم توافق میان همه کشورهای عضو است. در نتیجه این دادگاه با کمبود قضات مواجه شده و قادر نیست در اختلافات میان کشورهای عضو، احکام الزام آور را صادر کند.

آمریکا مدعی است سیستم حل و فصل اختلافات در سازمان جهانی تجارت در برخی از موارد حقوقی، زیاده روی کرده است. اما چین اعلام کرد آمریکا با ممانعت از انتصاب قضات تجاری، این سیستم را فلج کرده است.

نماینده تجاری اتحادیه اروپا از واشنگتن خواست در مذاکرات پیرامون پیشنهادهای اصلاحات که ماه گذشته از سوی ۱۱ عضو دیگر برگزار شد، مشارکت کند.

نمایندگان اتحادیه اروپا و کانادا محدودیتهای عرضه به بازار آمریکا به خصوص از طریق قانون "محصول آمریکایی بخرید" را مورد انتقاد قرار دادند. ژاپن و سوییس نیز نسبت به استفاده از معافیت امنیت ملی برای توجیه تعرفه‌های واردات فولاد و آلومینیوم در آمریکا ابراز نگرانی کردند.

بر اساس گزارش رویترز، نماینده تجاری آمریکا این کشور را یکی از بازترین و رقابتی‌ترین اقتصادهای جهان توصیف کرد که پایین‌ترین تعرفه را در سطح جهانی دارد و منکر این شد که رویکرد آمریکا یکجانبه گرایی و حمایت‌گرایانه است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار