بازدید 3478
استاد دانشگاه تهران:

سهم زنان از استاد تمام دانشگاه‌ها تنها ۵ درصد است

استاد دانشگاه تهران گفت: در حال حاضر سهم زنان برای استاد تمامی، در دانشگاه‌های کشور تنها پنج درصد است که یکی از پایین‌ترین سهم‌ها در همه دنیا است.
کد خبر: ۸۶۱۷۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۰ 18 December 2018
استاد دانشگاه تهران گفت: در حال حاضر سهم زنان برای استاد تمامی، در دانشگاه‌های کشور تنها پنج درصد است که یکی از پایین‌ترین سهم‌ها در همه دنیا است.

به گزارش ایرنا، ژاله شادی طلب روز سه‌شنبه در نشست تخصصی زن و پژوهش در محل باغ نگارستان تهران افزود: در برخی کشور‌ها ٣٠ درصد از زنان پروفسور هستند، اما بانوان ما در دانشگاه‌ها به مقام استادی نمی‌رسند.
 
وی تصریح کرد: البته در ٢ سال اخیر شرایط ارتقای بانوان تا حدودی آسان‌تر شده است؛ اگرچه زنان در دانشگاه در حوزه پژوهش، آموزش یا خدمت با موانعی مواجهه هستند که لازم است وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای آن‌ها کار‌هایی انجام دهد.
 
شادی طلب اضافه کرد: منابع پژوهشی یا پول از دانشگاه‌ها نمی‌آید، بلکه از صنعت می‌آید. شانس بانوان برای اینکه منابع پژوهشی را به دانشگاه‌ها بیاورند کم است بانوان چنین شانسی ندارند و یک مشکل جدی این است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اصلاح قوانین بار پژوهش را سنگین و بار آموزش را سبک می‌کند و این به ضرر بانوان است.
 
این استاد دانشگاه افزود: درباره پروژه‌های بین المللی بانوان شانس کمتری دارند؛ بانوان در مجامع بین المللی خیلی نمی‌توانند فعالیت کنند و یکی از علت‌ها غیرفعال بودن و کم بودن ارتباط آن‌ها با دنیا است که فرصت‌های مطالعاتی در اختیار بانوان محدود است.
 
وی ادامه داد: در آیین نامه فرصت‌های مطالعاتی نوشته شده که عضو هیات علمی دانشگاه می‌تواند همسر و فرزندش را با خود به خارج از کشور ببرد، اما معلوم نیست این همسر زن یا مرد است، چون زنان حق عائله مندی ندارند این حق را نمی‌گیرند.
 
شادی طلب خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه خودش منابع مالی داشته باشد، هزینه همسر و فرزندانش را می‌دهد و این زن می‌تواند یک سال از فرصت‌های مطالعاتی استفاده کند. اگر دانشگاه این توان مالی را نداشته باشد، دیگر نمی‌تواند از این فرصت‌ها بهره‌مند شوند.
 
وی تصریح کرد: نیاز داریم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مقررات خود در این زمینه را بازبینی و اصلاح کند؛ باید ۵٠ درصد عضو کمیته ارتقای دانشگاه‌ها از میان بانوان انتخاب شوند.
 
شادی طلب خاطرنشان کرد: اگر در بحث استفاده از فرصت‌های بین المللی جلوی نام همسر یک پارانتز باز کنم و عنوان همسر را به زن و مرد بنویسند زنان هم می‌توانند از این فرصت‌ها بهره ببرند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل