بازدید 2928

وزارت علوم سهم علوم انسانی را بپردازد

کد خبر: ۸۶۱۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۳ 18 December 2018

رئیس شورای تحول علوم انسانی با بیان اینکه امروزه در حوزه‌هایی نظیر خانواده اعتیاد،مهاجرت، تعلیم و تربیت، فرهنگ و ... با مشکلات و بحران‌های جدی مواجه هستیم، گفت: بدون تعارف و کینه جویی با متخصصان سایر حوزه‌ها نظیر پزشکان و مهندسان اعلام می‌کنم که فهرست بلند بالایی از مسائل فردی و اجتماعی در جامعه وجود دارد که باید برای حل آن از متخصصان علوم انسانی کمک گرفت.

به گزارش ایسنا، دکتر حداد عادل در نشست پژوهش و علوم انسانی که هم‌اکنون در کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه در حال برگزاری است، با تاکید بر اینکه تصور عموم از علوم انسانی در کشور ما این است که این حوزه گل و بلبل است و کار اصلی باید دست پزشکان و مهندسان باشد و کشور باید توسط آنها اداره شود،گفت: در حال حاضر نیز وضعیت به گونه‌ای است که پزشکان و مهندسان در مناصب و مقامات مختلف حضور دارند و مسئولیت‌های اصلی در کشور به آنها سپرده شده است و به علوم انسانی توجه چندانی نشده است و این علوم در مقایسه با سایر موضوعات و مسائل با هزینه اندکی اداره می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه بی‌توجهی به علوم انسانی در کشور موجب بی رغبتی دانش آموزان برای ورود به این حوزه شده است به گونه ای که در حال حاضر علوم انسانی همانند عضوی از بدن است که به آن خون نمی‌رسد و بازار ندارد اما آیا واقعا علوم انسانی کاربردی نیست؟

رئیس شورای تحول علوم انسانی با تاکید بر اینکه راهکار بسیاری از مسائل جامعه با کمک علوم انسانی حل می‌شود، خاطرنشان کرد: مسائل و موضوعاتی امروز در جامعه وجود دارد که مشکلات اساسی را ایجاد کرده، به نظر من این مشکلات تنها با کمک علوم انسانی و متخصصان این حوزه قابل رفع است.

دکتر حداد عادل با تاکید بر اینکه کشور امروزه در عرصه حفاظت و حراست از کیان خانواده با مشکل بسیار حادی مواجه است یادآور شد: خانواده یکی از موضوعاتی است که با کیان ملی ما بستگی دارد. در جامعه‌ای که خانواده متزلزل شود فرهنگ نیز متزلزل خواهد شد. چرا که این نهاد بستر و مسیر انتقال ارزش‌های فرهنگی در جامعه است. اگرچه خانواده در کل جهان در معرض تهدید قرار گرفته اما ما در ایران نیز به شکل بسیار حادی با این مشکل مواجه هستیم.

به گفته وی، بی رغبتی به ازدواج یا ازدواج گریزی، ازدواج‌های دیرهنگام، عدم فرزندآوری یا اکتفا به یک یا دو فرزند، افزایش آمار طلاق و برخی از مسائل دیگر در کشور بیانگر این است که خانواده در جامعه ما به یک مسئله و چالش تبدیل شده است و ما در این زمینه با بحران مواجه‌ایم که البته متخصصان حوزه علوم انسانی می‌توانند برای رفع این مشکلات اقدام کنند.

وی همچنین اعتیاد را یکی دیگر از معضلات امروز جامعه عنوان کرد و گفت:‌ اعتیاد به عنوان یک بلای خانمان‌سوز و جامعه سوز گریبان گیر جامعه شده است. با این وصف باید دید آیا فقط تصویب قوانین سفت و سخت می‌تواند مشکل اعتیاد در جامعه را حل کند. چندین سال است که کشور ما درگیر مسئله‌ای به نام اعتیاد است لذا باید محققان علوم انسانی وارد این عرصه شده و راهکارهای خود را ارائه بدهند.

رئیس شورای تحول علوم انسانی همچنین از مهاجرت نیز به عنوان یک معضل جدی امروز یاد کرد و گفت: متاسفانه مهاجرت از روستا به شهر، از شهر کوچک به بزرگ و حتی از ایران به خارج از کشور یکی دیگر از معضلات ما در جامعه است. با وجود اینکه دولت کمک‌های زیادی در عرصه بهداشت، مدرسه سازی، ساخت جاده و ... تا روستاها انجام داده است. همه این مسائل باعث شده است که روستاییان سوار ماشین‌هایی شوند که از جاده‌های آسفالت عبور کنند و از ده بیرون بیایند و دیگر بر نگردند.

باید در این زمینه نیز متخصصان علوم انسانی وارد کار شوند و راهکار پیدا کنند.

وی همچنین به مشکل اشتغال در کشور اشاره کرد و افزود: متاسفانه ما به جرم استقلال خواهی به مجرم بزرگ دنیا تبدیل شدیم که باید تحریم شویم. بر این اساس اشتغال به چالش اصلی تبدیل شده است که نیاز داریم متخصصان علوم انسانی در این زمینه نیز وارد عمل شوند.

رئیس شورای تحول علوم انسانی با بیان اینکه رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های مجازی امروز ساز و کارهای دنیا را به هم ریخته گفت:‌ تاثیری که امروزه این رسانه‌ها دارند به مراتب بیشتر از تاثیر چاپ در دوران گوتنبرگ است و باید تحقیقی در فضای مجازی و تاثیر آن انجام بدهیم. متاسفانه در بسیاری از مواقع فضای مجازی در کشور ما بی صاحب است و ما سرنوشت خود را به دست فضای مجازی سپرده‌ایم. باید ساز و کارهای اساسی در این زمینه اتخاذ شود.

رئیس شورای تحول علوم انسانی به نقش مهم نظام تربیتی و آموزشی در کشور اشاره کرد و گفت:‌ اگر دقت داشته باشیم در دنیا هر کشوری که پیشرفت کرده است تعلیم و تربیت بسیار درست و قوی داشته است. بنابراین کار متخصصان علوم انسانی این است که در این عرصه وارد و تحقیق اساسی داشته باشند.

دکتر حداد عادل با بیان اینکه هر کسی در جامعه ما هر شغلی که داشته باشد باید فرهنگ هم داشته باشد، افزود: اگر مهندسان معماری ما با فرهنگ اسلامی و ایرانی آشنا بودند الان ما معماری فاقد سبک در کشور نداشتیم. متاسفانه معماری ما هویت ندارد و دلیل آن هم این است که معماران ما فرهنگ ندارند.

وی در ادامه قانون گریزی را یکی دیگر از معایب جامعه عنوان کرد و گفت: ۲۵۰۰ سال است که ملت ما زیر بار استبداد بودند و قانونی وجود نداشت. بنابراین مدت طولانی ملت ما به استبداد و بی قانونی عادت کرده‌اند. برای اینکه نسل نوینی ایجاد کنیم و تمکین از قانون نهادینه شود باید متخصصان علوم انسانی وارد عرصه شوند.

دکتر حداد عادل با تاکید بر اینکه ما علوم انسانی‌ها دنبال رقابت با مهندسان یا پزشکان نیستیم، گفت: بدون تعارف و کینه جویی می‌گویم که یک حس بلند بالایی از مسائل فردی و اجتماعی در جامعه وجود دارد که باید متخصصان علوم انسانی وارد عرصه شوند و وزارت علوم نیز باید سهم علوم انسانی را پرداخت کند. ضمن اینکه محققان علوم انسانی نباید سرشان فقط روی کتاب باشد. بنابراین وارد عرصه شوند و مشکلات را حل کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار