بازدید 13369

فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره) در مورد محرمیت

فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره) در مورد محرمیت
کد خبر: ۸۶۱۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۰ 18 December 2018

فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)


محرميّت
سؤال91:پسري با دختري ازدواج مي كند و قبل از تصرف و دخول از دنيا مي رود آيا محرميت پدر آن پسر كه زنده است باقي است يا تمام مي شود؟

جواب:محرميت باقي است.

سؤال92:در ازدواج دختر اعم از دائم يا موقت مادر دختر به داماد محرم مي شود هرچند آميزش و جدائي از شوهر محرم است؟

جواب:محرم است.

سؤال93:زن پدر به پسرِ شوهرش كه از زن قبلي است محرم است ولي آيا مادر زن نيز به اين پسر محرم است؟

جواب:محرم نيست.

سؤال95:آقائي با خانمي ازدواج مي كند و از او صاحب دختري مي شود بعد از مدتي خانمش فوت مي كند و اين آقا با خواهر خانم خود يعني خالهٔ دخترش ازدواج مي كند از اين هم صاحب فرزند پسري مي گرد البته در اين مدت ختر اولش نيز ازدواج كرده و يك دختر دارد اكنون اين پسر مي خواهد با آن دختر كه نوهٔ آن آقا مي شود ازدواج كند آيا اين عمل درست است يا نه؟

جواب:محرم يكديگر هستند و نمي توانند با هم ازدواج كنند.

سؤال96:شخصي با خانمي ازدواج مي كند و از آن خانم صاحب دختري مي شود،بعداً همسرش فوتمي كند و خواهر همسرش را به همسري مي گيرد و از اين همسرش نيز صاحب پسري مي شود حال دختر همسر اولش عروسي كرده و صاحب دختري شده است اين پسر مي خواهد با آن دختر ازدواج كند آيا از نظر شرعي درست يا نه؟

جواب:در فرض مذكور پسر دائي دختر است و با هم محرم هستند و نمي توانند با هم ازدواج كنند.

سؤال97:در خويشاوندي ما مردي هست كه همسرش چندين سال پيش فوت نموده و از آن مرحومه چهار دختر بجا مانده است آن مرد پس از فوت همسر اولش زن ديگري اختيار نموده حالا قصد دارد يكي از دخترهاي همسر اولش را به عقد برادر زن جديدش در بياورد ،آيا او شرعاًمي تواند چنين كاري را انجام دهد و آيا اين ازدواج صحيح است؟

جواب:ازدواج در مورد سوال اشكال دارد.

سؤال98:از عموي اينجاب يك همسر و دو بچه كوچك باقي مانده و از من تقاضاي ازواج با همسر ايشان شده است و چون سزباز هستم و چيزي از نظر مالي ندارم، اگر بخواهم با همسر عمويم ازدواج كنم ناگريز بايد از منزل و اثاثيهٔ منزل و غيره كه متعلق به بچه هاي يتيم است استفاده نمايم؛آيا اين كار از نظر شرعي چه صورتي دارد؟

جواب:ازدواج با همسر عموي متوفي اشكال ندارد ولي ولايت بر ضغار و بر اوال صغار با قيّم شرعي صغلر است و تصرف در اموال صغار بايد با مراعات غبطه و مصلحت باشد و بدون آن جايز نيست.

سؤال99:دختر پسر زن انسان و همسر پسر زن انسان محرم است يا خير؟

جواب:دختر پسر زن محرم است [1]ولي زن پسر زن محرم نيست.

سؤال100:زني دختري دارد مردي اين زن را به عقد ازدواج خود در مي آورد و پس از مدتي زن را يا طلاق مي دهد ويا آن كه زن از دنيا مي رود دراين موقع مرد دختر آن زن را كه از شوهر قبل بوده است به عقد خود در مي آورد،آيا چنين عقدي صحيح است؟

جواب:اگر دخول به مادرشده جايز نيست دختر او را عقد كند و ازدواج با دختر او باطل است.

سؤال101:در كتاب رسالهٔ نوين جلد سوم (چاپ اول) صفحهٔ 83 آمده است كه«شوهر خواهر و خواهر زن از محارم سببي هستند» لطفاًبفرماييد آيا خواهر زن وشوهر خواهر محرمند؟

جواب:خواهر زن و شوهر خواهر محرم نيستند و بايد حجاب واجب اسلامي در اين دو مورد نيز مانند سائر موارد مواجههٔ با نامحرم مراعات شود.

سؤال102:آيا عروس من به پدر خانمم محرم مي شود يا خير؟

جواب:اگر خانم شما مادر داماد است پدر خانم شما با عروس شما محرم هستند.

سؤال103:دخترم را شوهر داده ام به مردي كه پسردائي شوهرم مي باشد و دختر ده سالهٔ ديگري نيز دارم،بفرمائيد آيا راهي وجود دارد كه اين دختر هم به پسر دائي شوهرم محرم شود؟

جواب:اگر دختر از شور فعلي شما نيست با شرائط معتبره مي تواند به عقد دائي شوهر شما درآيد و محرم پسر دائي شوهر شما مي رود.

سؤال104:بنده همسري اختيار كرده ام كه زن پدر دارد اين زن پدر ، مادري مسن و يك دختر شانزده ساله دارد و من فراموش كه قبل از عقد كردن همسرم با آن دختر صيغه بخوانم كه مادرش به من محرم شود اكنون آيا راهي وجود دارد كه زن پدر همسرم به من محرم شود؟

جوابكمي توانيد با عقد كردن مادر او با زن پدر همسر محرم شويد و تا وقتي عقد باقي است با او محرم هستيد مگر اينكه دخول با مادر او محقق شود كه در اين صورت بعد از مدت عقد هم محرميت باقي است.

سؤال105:مردي با زن بيوه اي ازدواج كرده و اين زن بيوه دختر بزرگي دارد آيا در زماني كه زن همسر آن مرد است پسر آن مرد مي تواند با دختر آن زن ازدواج كند.

جواب:مانع ندارد.

سؤال106:آيا نوهٔ خواهر به برادر محرم است يا خير؛يعني اينكه دختر دختر خواهر به برادر محرم است؟

جواب:محرم هستند.

سؤال107:وقتي پدر بزرگ ماردي من فووت كرد مادر بزرگم با عمويم ازدواج كرد حاصل اين ازدواج پسرش بود كه آن پسرهم دائي(ناتني) من محسوب مي شود و هم پسر عمويم،آيا او بر من محرم است؟

جواب:محرم است.

سؤال108:آيا بعد از طلاق دادن زن موقت يا دائم بازهم مادر زن به داماد محرم است؟

جواب:ازدواج موقت طلاق ندارد و مادر زن با داماد محرم است حتي بعد از جدائي.

سؤال109:وقتي كه من كودكي بسيار خردسال بودم مادرم از پدرم جدا شد و پدرم همسر ديگري گرفت من از كوچكي در خانوادهٔ نا مادري پرورش يافتم اكنون كه بزرگ شده ام كه مادر اصلي من كيست ولي هيچ كس نمي داند كه من به اين موضوع پي برده ام شوهرم مي گويد امكان دارد دايي هاي ناتني تو به تو نامحرم باشند،و من از كوچكي در آغوش آنان بزرگ شده و حتي آنان را بيشتر از دائي هاي اصلي خودم دوست دارم.

آيا بايد در مقابل آنان حجاب خود را حفظ كنم و آنان به من نامحرمند؟

جواب:محرم نيستند.

سؤال110:حدود هفت سال پيش خواهرم با مردي كه قبلاًهمسر داشته (و از آن همسرش داراي دختري بوده) ازدواج كرده و حال داراي چهار فرزند است دختري كه شوهر خواهر من از همسر قبلي اش داشته به سن ازدواج رسيده است. با توجه به اينكه تا كنون اين دختر با مادربزرگش بوده و بعضي اوقات به ديدن پدر و زن پدرش مي آمده اگر من خواسته باشم با اين دختر ازدواج نمايم آيا مي توانم يا نه؟

جواب:مي توانيد با آن دختر ازدواج نمائيد.

[1] - محرميت دائمي دختر پسر زن در صورتي است كه دحو محقق شده باشد و گرنه محرميت مادام العقد است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی