بازدید 103442
روح‌الله حضرت‌پور در گفت وگو با «تابناک»؛

مردمان آذربایجان، خود را ایرانی اصیل دانسته و می‌دانند/ مردم آذربایجان نه دنبال جدایی هستند و نه براندازی/ آذربایجان، میانگین هر ماه یک شهید تقدیم انقلاب می‌کند

هفته گذشته، صحن مجلس شاهد برخی اظهارات عجیب و غریب از سوی برخی نمایندگان مجلس بود، به گونه ای که نماینده مردم مهاباد در نطق میان دستور، یک بحث قومیتی را مطرح و در خلال آن از یک رهبر تجزیه طلب کرد با صراحت دفاع کرد.
کد خبر: ۸۶۱۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ 18 December 2018

مردمان آذربایجان، خود را یک ایرانی اصیل دانسته و می‌دانند/ مردم آذربایجان نه دنبال جدایی هستند و نه براندازی/ آذربایجان، میانگین هر ماه یک شهید تقدیم انقلاب می‌کندهفته گذشته، صحن مجلس شاهد برخی اظهارات عجیب و غریب از سوی برخی نمایندگان مجلس بود، به گونه ای که نماینده مردم مهاباد در نطق میان دستور، یک بحث قومیتی را مطرح و در خلال آن، از یک رهبر تجزیه طلب کُرد با صراحت دفاع کرد.

به گزارش «تابناک»؛ محمودزاده در نطق میان دستور خود گفت: از دیاری صحبت می کنم که مردمان آن در تاریخ به دلیل تسلیم نشدن در برابر زیاده‌خواهی‌های حکومت‌های استبدادی، پای دار رفته و ایستاده جان داده‌اند، ولی هرگز در برابر ظالمان زانو نزده اند. تا اینجای سخنان وی کاملا درست است و هیچ ایرادی به آن نیست، ولی یکباره او برای صحه گذاشتن بر سخنان خود، از افرادی نام می برد که نام یکی از تجزیه طلبان در میان آنها به چشم می خورد.

از سوی دیگر اما در لابلای این بحث ها، توییت نماینده ای دیگر در شبکه های مجازی خبرساز شد؛ روح الله حضرت پور، نماینده مردم ارومیه در واکنش به سخنان استاندار آذربایجان غربی در ارتباط با «فاجعه جیلولوق» در توئیتر خود نوشته است: «ملت آذربایجان اگر بر یک جنایت تاریخی تأکید دارد، در پی ایجاد اختلاف نیست، بلکه می خواهد این جنایت ها دوباره تکرار نشوند. آقای استاندار مهمان ما هستند و فرهنگ ما، فرهنگ مهمان نوازی است؛ اما از ایشان انتظار داریم، سطحی با حوادث تاریخی برخورد نکنند.»

همین توییت حضرت پور، دستمایه برخی انتقادات به این اظهارنظر شد و برخی کاربران صفحه های مجازی، بدون توجه به محتوای ضد قومیتی اظهارات وی، استفاده از کلمه ملت آذربایجان را دستاویزی برای تخریب وی قرار داده و مسیر انتقادات از نماینده مهاباد را به سمت نماینده ارومیه تغییر دادند.

روح‌الله حضرت‌پور، نماینده مردم ارومیه در گفت وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: مردم آذربایجان در سال های پیش و پس از انقلاب، تلاش های بسیاری برای یکپارچه نگاه داشتن کشور کشیده اند. مردم آذربایجان غربی، شرقی اردبیل و زنجان که به زبان ترکی صحبت می کنند، همیشه خود را یک ایرانی اصیل دانسته و می دانند. ما حتی مردم کشور آذربایجان را نیز ایرانی می دانیم و بسیاری از مردم آنجا نیز ملیت خود را ایرانی می دانند، ولی به هر حال در تاریخ و به واسطه برخی تقسیمات و تصمیمات شاهان قاجار، ملت ما را دو پارچه کرده اند.

این نماینده مجلس گفت: ما مردم ترک زبان همیشه پای کار بوده ایم و همیشه پشت ولایت هستیم. به نظر من، بحث های پان ترکی و قومیتی که این روزها برخی به بهانه های مختلف برای ایجاد شکاف بین قومیت های مختلف به راه اندخته اند، بی معناست. ما به عنوان ملت آذربایجان به ترک بودن خود افتخار می کنیم؛ همان طور که یک لر و یک بلوچ به زبان مادری خود افتخار می کند. ملت آذربایجان، ملیت ایرانی دارند، مردم ما در آذربایجان غربی هر ماه حداقل یک شهید در راه میهن می دهد. ما برای این خاک زحمت های زیادی کشیده ایم و خون های زیادی برای سربلندی آن داده ایم و هنوز هم می دهیم.
اگر نگاهی به گذشته و تاریخ بعد از انقلاب هم داشته باشید، خواهیم دید، هم در زمان جنگ و هم بعد از آن بیشترین شهدا توسط منافقان و گروهک های تروریستی مانند PKK، یا سایر گروه ها، در این منطقه بوده است؛ بنابراین، در ازای این همه زحمت هایی که مردم این خطه برای کشور کشیده اند، انتظار می رود، مسئولان هم اندکی مراعات حال این مردم را داشته باشند.

وی همچنین ادامه داد: صحبت هایی که استاندار جدید ارومیه در دانشگاه تهران کرده و بحث های قومیتی که وی مطرح نموده، به هویت ملی مردم آذربایجان برخورده است. این مباحث باید توسط افراد صاحب نظر مطرح می شد و افرادی در این زمینه نظر می دادند که واقعا در این موضوع تخصص دارند؛ اما وی اظهارنظر نابجایی کرده و من نیز در آن توییت به این صحبت های وی انتقاد کردم و گفتم: شما بهتر است به جای این بحث ها، به فکر توسعه منطقه و شعارهایی باشید که در زمان معارفه سر داده بودید. مردم آذربایجان نه دنبال جدایی هستند و نه براندازی. ما به ترک بودن و زبان خود افتخار می کنیم و نسبت به آن نیز تعصب خاصی داریم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۳
در انتظار بررسی: ۷۰
انتشار یافته: ۳۳۳
آقا فاشیسم ممنوع !!
مگه کل ملت استانهای آذربایجان غربی ترک زبان هستند گلم ؟
پاسخ ها
رضا
| Germany |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
ترک زبان یا هر زبان دیگری اگر اسنان نباشیم و به هم نوع خود احترام قایل نباشیم چه ارزشی دارد؟
و برعکس اگر انسان باشیم و حقوق هم نوع خود را به بهانه هایی که فقط خودمان قبول داریم پایمال نکنیم نکنیم ان زمان دیگر زبان ما چه فرقی میکند چه زبانی باشد؟
و چه دردناک است در این عصر که تصور میکنیم بسیار دانا خردمند هستیم هنوز موضوع ملیت و زبان و ادعای دینداری عده ای سبب تبعیض میشود
اگر خودمان را دوست داریم هم نوع خود را دوست داشته باشیم فارغ از هر مرام و ملیتی
به اعتقاد خود احترام قائلیم به اعتقادات دیگران احترام بگذاریم
امحترم بشماریم تا محترم شمرده بشویم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
بله ترک زبان هستن
بقیه وارداتی هستن گلم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
درست گفتی علی.کرد و آشوری و فارس و دیگر اقوام هم در آذربایجان غربی و آذربایجان شرقیهستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
آهای 1434 کم از ترکها در استانهای دیگر نیستن که ساکنند. این چه طرز حرف زدنه؟ مثل اینکه از تاریخ آذرآپادگان خبر نداری و بلایی که اقوام مهاجم ترک ماوراءالنهر سر اونها آوردن. چی برای خودت میگی
حسن
| Netherlands |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
.بله گلم
احتمالا ان طرف ها تشریف نیاوردید
آنام تبریز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
بله کل مردم آذربایجان تورک هستند و بقیه از توریستهای عزیز،عزیزم
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
گلم بیش از 50 درصد مردم ایران ترک هستند ولی توی سیاست گذاران اصلی به اندازه 5 درصد هم آدم نداریم//ریاست جموری، ریئس مجلس، ریئس قوه قضضایه معاون اول و دادستان کل کشور، دبیر شورای نگهبان و اعضای شورای نگهبان ،ریئس مجمع تشخیص مصلحت نظام، و اعضای تشخیص مصلحت نظام، فرماندهان ارتش ، سپاه ، ریئس ستاد کل نیروهای مصلح، آستان قدس امام رضا،بنیاد مستضعفان ،ریئس ستاد اجرای فرمان امام،اوقاف امور خیریه ،وزاری اقتصاد و اطلاعات و کشور و نفت و دفاع و ، نمایندگی های مهم رهبری عزیزمون ، فرمانده نیروی انتظامی، و........ببینید چندتاشون آذری زبانها مدیریتشون دست آذری ها بود ، تماما دست شهرهای مشهد، مازندران ، سمنان ، یزد ، اصفهان ،مدیریت شده. ما کجای این ایران عزیز هستیم والله من نمیدونم گلم.)،
حسنلو
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
کشور ایران را ترکها سرپا نگاه داشتن.اما هر سال یک.ریس جمور فارس را سر کار میارن فارسهابرای همه اقوام ایران جوک درست میکنند و هیچ جوکی راجب فارسها که نزدیکترین اقوامشان افغانی ها هستن نمیسازن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
وقت ی ملت داریم اونم ایرانی قوم درستشه درگیر افکار اشتباه پاتن ترک نشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
دوست عزیز هویت تاریخی این منطقه ترکی-آذربایجانی می باشد.
هویت نه قابل تحریف نیست.
افغانی
| Germany |
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
یه جوری میگی نزدیکترین اقوام فارسها افغانی هستند که انگار خودت کی هستی؟
کی گفته آذری ها غیر آریایی هستند؟ ترکها از نژاد زرد ولی آذری ها ولو تشابه زبانی باشد از نژاد آریایی هستند وایرانی الاصل مضافا ایران مدیون آذری هاست در جنگهای ایران وعثمانی... البته بنده بختیاری هستم واین موضوع از زبان یک آذری بیان نشده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
ماشالله ما ایرانی ها تو دو دو تا چهر تای ساده موندیم ولی بحث نژاد که میشه با قطعیت و به عنوان یک محقق سریع حاظر میشیم و اظهار نظر میکنیم
اورخون
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
اریایی چیه؟ قبل از آریایی ها هزاران اقوام بومی تو ایران بود آریایی ها که خود مهاجر بودند در ضمن مقصود مورخان اغروپایی از کلمه آریا زبان بوده نه نژاد به عنوان مثال زبان هند و آریایی مگه نه نژادی به عنوان آریایی که دروغ محض نداریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
چی میزنی؟
به اورخون
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
عزیز من یک نژاد در ایران بیشتر وجود ندارد و آن هم نژاد آریاییست.
نژاد آریایی 3 تیره دارد:
پارس ها، پارت ها، مادها

کلیه اقوام ایرانی که در سرزمین ایران بزرگ زندگی می کنند از یکی از این تیره ها هستند.
مثلاً کرد ها از تیره ماد ها هستند.

حالا فهمیدی آریایی چیه؟ آخه سواد نداری مجبوری اینجا نظر بدی؟
آنام تبریز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
فقط مردم تورک اشتباه میکنند که خود را تورک مینامند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
به 1533: سیهپوستای جنوب چی اونارم آریایی حساب می کنید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
از کی تاحالا متخصص تاریخ و زبان و نژاد شدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
بابا ول کنید بحث نژاد شناسیو.
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
چیزی به اسم آذری نداریم ، این کلمه جعلی ساخته شده توسط پهلوی بود ، ما ترک هستیم ، نژادمون ترک هست و زبانمون هم ترکی آذربایجانی ، مردم اصیل منطقه آذربایجان همگی ترک هستن و بقیه افراد از هر نژادی ، مهمانانی هستن که در چند دهه قبل مهاجرت کردن و مردم ما با آغوش باز پذیرای اونها بودن ، ولی بهتره که از حجب و حیای میزبان سواستفاده نکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
خب افغانها هم از نژاد زدن ولی فارس زبان.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
تورکها تاریخ و تمدن جدا دارند بیخودی خودتونو به ما نچسبونید
یاشاسین،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
باشاسبن ایران یاشاسین آذربایجان یاشاسین لرستان و کردستان و درود بر همه ایرانیان
اورخون
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
کاسی ها ،قوطی ها لولوبی ها ،سومرها اکدی ها ووو ...اینها که قبل از آریایی بودن پس چی شدند؟داداش اگه از شماها باشه می گید حضرت آدم هم آریایی بود هم نژادان شما تاجیک ها و افغان ها هستند و نه صنایع دارید و نه علم تمدن برای اینکه بگید ما هم هستیم افسانه ها را رو می کنید مگه نه چینی ها درخشان ترین تاریخ دارند ولی هیچ وقت ا نمی گند ما از نژاد هان هستیم چرا که در حال حاضر حرفی برای گفتن دارند!!!!!!!!!!!!در خاورمیانه هیچ نژاد خالصی وجود نداره برو آزمایش دی ان ای بده شاید عرب هستی و یا ترک و یا شاید پشتو و شاید ارمنی و یا ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
یاشاسین ایران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
پارت ها که همون اشکانی ها هستن یعنی همون ترک ها. برو یه نگاهی به اسم پادشاهاشون بنداز بی سواد پنج تاشون فقط اسم تورک رو دارن بقیه شون هم اسامی تورکی اند
ایران همیشه تاریخ مدیون ترک زبانان بوده و هست.
ترکان سلجوقی زبان فارسی را گسترش دادند و ترکان صفوی سرزمین پارس جدید(ایران) را بنیان نهادند و ترکان افشاریه نیز در تقویت این سرزمین کوشیدند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
آره مخصوصا خیلی مدیون قاجار هستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
مملکت فروشی ترکهای قاجار هم را مدیون ترکها هستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
مملکت رو قاجار ها نگه داشتن با چند سال مقاومت و شکست و پیروزی جلوی ابرقدرت روس ولی رضا خان پالانی جلوی روس رفت تو سوراخ موش قایم شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
مقایسه بین قاجار و پهلوی (برای دو تن از جان نثاران پهلوی): قاجار-نبرد با روسیه یکی از قدرتهای جهانی ، از دست دادن بخشی از کشور. پهلوی- سریعترین تسلیم کل خاک ایران در تمام طول تاریخ این کشور (افتخار رضاخان در شهریور 1320). قبل از بیرون دادن محتویات معده تان کمی فکر کنید به اصطلاح هموطنان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
دقیقا در ایران زبان های زیادی داشتیم انتخاب زبان فارسی به عنوان زبان ایرانی تصمیم ما نیست تصمیم جد ماست
مسلما آذربایجانی ها از اصیل ترین اقوام ایرانی هستند. زبان مردم آذربایجان ، تا هزار سال قبل از این و حتی تا زمان نادر شاه، (آذری) بود که زبانی شبیه زبان مازندرانی و گیلکی بود. هزار سال قبل ترکها از آسیای میانه به کرات به طرف فلات ایران و آسبای صغیر هجوم آوردند و زبان این قسمت از مردم دنیا که شامل آذربایحان ما و روم شرقی بود، به ترکی برگردانده شد. بنابراین ترکی حرف زدن هموطنان گرانمایه آذربایجانی ما دلیل بر ترک بودن آنها نیست، کما این که هندی ها که به زبان انگلیسی و مصری ها که به زبان عربی صحبت می کنند، انگلاساکسون و عرب نیستند. بگذریم از این که علیرغم رواج زبان ترکی جغتائی در آذربایجان، زبان شعر و ادب و مدرسه و منبر و حوزه های علمیه و همچنین مکاتبات رسمی و لوایح و اسناد و مدارک و زبان فقه و قضاوت در تمامی دوران های تسلط ترکها بر آذربایحان، چه قبل و چه بعد از انقلاب مشروطه که بزرگترین سهم را مردم آذربایجان داشته اند، همیشه زبان فارسی بوده است...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
اره من یادمه اون موقع خیلی بچه بودم ولی خانواده به زبان اذری صحبت می کردند که خیلی شبیه به گیلکی بود. بعد یک روز صبح از خواب پاشدیم و دیدیم ای دل غافل زبان ما را عوض کرده اند
سید رسول زنگانلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
اول برو در مورد زبان و مردم بزرگ آذربایجان تحقیق کن و بعدا یه چیزهای مغرضانه علیه ملت بزرگ آذربایجان بنویس.من خودم ترکم و آذربایجانی.دقیقا یادم میاد وقتی رهبری آمدند زنجان با مردم زنجان به زبان ترکی صحبت کردند و از کلمه ترک استفاده کردند.در ضمن تو شمالی هستی و خودت هم فارس نیستی.
حق یولو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
نادر شاه آذری بود!!!!!!!!!کتیبه نادر شاه به زبان ترکی تو کل جهان مشهور چی میگی عمو!!!!!!در ضمن آذری چیه ؟ما ترک آذربایجان داریم نه آذری !! آذری کلمه ای است برای از بین بردن یک قوم(ترک)و آسیلا کردن آنها و به زور فارس کردن آنها که توسط خاندان پهلوی در ایران و استالین در شوروی اختراع شده است حتی آنهایی که این تز به وجود آوردند هیچ وقت از آثار قره مجموعه(ترکی) شیخ صفی یاد نکردند برعکس شعر تاتی و طالشی او را رو کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
تو که دروغکی خودت رو همشهری ستارخان معرفی کردی حداقل شهامت داشته باش بگو هویت واقعی ات رو....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
عزیزم من حس و حال نوشتن واقعیت ها رو بر اساس آثار و مدارک ندارم. فقط خواهش دارم که تاریخ رو تحریف نفرمایید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
ناشناس خوب جوابشو دادی
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
آهای حق یولو یکی از بزرگترین افتخارات نادرشاه شکست لشکرچهل هزارنفری ترکان مهاجم بود،چی میگی برای خودت کتیبه ترکی نادرشاه
آذری تبریزی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
زبان مردم آذربایجان قبل هجوم ترکها آذری بود که هنوز هم در بعضی مناطق آذربایجان تکلم می شود.با هجوم ترکها و مغولها به ایران و ساکن شدند تعداد زیادی از ترکها زبان آذری به ترکی تغییر یافتو این نشانه این نیست که آذریها نژادشان هم ترکی است.مثل مصری ها که زبانشان عربی شد ولی نژادشان مصری است.بعضی وقتها نژادپرستی مانع می شود که حقایق تاریخی پذیرفته شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
بابا دیگه آذری تر از کسروی که نداریم بابا برو ید کتاب های اون درباره آذربایجان بخونید بعد هوار بزنید ما تورکیم.
استعمار این باب واز کرد و استالین
هم سعی کرد با الحاق شروان یا
همان آلبانیای قدیم به مرکزیت باکو به آذربایجان ایران با تغیر نام دادن و ایجاد و پشتیبانی حزب دمکرات به رهبری پیشه
وری دست پیش داشته باشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
اصلا همه دنیا از ول فارس بودن طی حمله مغول اسپانیولی و انگلیسی و عرب شدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
ای بی سواد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
بعدم همه دنیا فارس زبان بودن با حمله عربها و مغولها و یونانیها یهو این زبانها بوجود آمد .
آذربایجان حقش‌هیچ گاه ادا نشده الان حتی افغانستان هم دو زبان رسمی پشتون و‌فارسی داره ولی آذربایجان هنوز دنبال حقوق اولیه بشری خود هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
برای همینه که تو افغانستان اینقدر درگیری هست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
در هیچ جای دنیا یک "شهر"چنین حقی نداره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
با زبان پرستی به جائی نمی رسیم.
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
وقتشه که زبانهای کردی و یونانی هم در ترکیه رسمی بشوند
من هم یک آذربایجانی ام. یک ترک. ولی ایران را یکپارچه می خواهم و ایران را زیر سایه رهبر می خواهم.
من ترکم و می دانم ترک ها هرگز خود را جدا از دیگر اقوام غیور و فهیم نمیدانند. ترک ها، فارس های عزیز را هم همیشه بردار خود می دانند. همه ترک ها فامیل ها و دوستان بسیار عزیزی دارند که فارس یا کرد یا بلوچ یا عرب یا لر و یا از اقوام دیگرند. این محبت و صمیمیت را در دوره های دانشجوئی ام در خوابگاه یا در کلاس ها کاملا لمس کرده ام.
باور کنید این اسم ها(ترک و فارس و کرد و بلوچ و عرب و لر و شیرازی و اصفهانی و کرمانی و کرمانشاهی و سایر ایرانی ها) فقط و فقط اسم محل و اسم قومیتشان متفاوت است.
دقیقا عین گلهای یک گلستان که اسم یکی گل سرخ است، اسم دیگری گل لاله است دیگری گل رز و....
اسم هایشان متفاوت است ولی همگی گل هستند.
ما تبریزی ها همچنانکه ارومیه ای ها را دوست داریم کردها را هم و فارس ها را هم و همه ی هموطنانمان را دوست داریم.
ما برادریم.
جدائی امکان ندارد. جدائی قدرتی ندارد و ضعیف است.
کسی نمیتواند ایرانی ها را از هم جدا کند.
زمزمه های بدِ جدایی هم که گاهگاه به گوش می رسد از طرف کسانی است که خودشان هم میدانند جدایی در ایران بین ترک و کرد و فارس امکان پذیر نیست ولی برای اینکه بهانه ای داشته باشند که از اربابانشان بتوانند پول بگیرند(به بهانه فعالیت برای جدائی!) گاهگاهی این زمزمه های گوشخراش را سر میدهند.
اما زمزمه ی گوشنواز، سرود اتحاد ترک و فارس و کرد و بلوچ و سایر ایرانی هاست.
حتی کارهای کوچکی در استادیومها و فوتبالها رخ میدهد شوخی های دوستانه ای بیش نیست.
ما همه دوست و برادر و مهم تر از آن، هم میهنیم.
میهن ما باغی است که همه ی اقوام دوست داشتنی ایرانی، گل های آن باغ هستند.
فقط این باغ در شرایط دشوار کنونی، و در این گرانی، که مانند بی آبی در باغ است، نیاز به رسیدگی بیشتر باغبان(دولت) دارد تا گلهای این باغ
پرطراوت تر از قبل شوند .
پاسخ ها
سید رسول زنگانلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
تو دروغ میگی تو ترک نیستی.
یک اصفهانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
احسنت
خیلی قشنگ و شاعرانه نوشتید
یاشاسین همه ایران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
چه ترک باشد چه نباشد حرف حق را میزند....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
من یه فارسم اما جانم رو برای برادران آذری مسلمان شیعه می دیم همون طور که شهید مهدی باکری و رزمندگان غیور لشکر عاشورا جان نازنین در طبق اخلاص گذاشتند و برای ایران اسلامی فدا کردن.
اگر امروز ما شیعه مرتضی علی هستیم
وامدار اقدامات شاه اسماعیل اول و شاه تهماسب هستیم که ایران را متحد و مکتب علوی و تشیع رو در ایران گستراندند. خط مکتب حسینی امروز وصل کننده دل های همه در ایران است امام حسین فرزند رسول اکرم بود که گفت بهترین شما با تقوا ترین شماست.
پس عزیزان وارد دعواهای دشمن شاد کن لطفا نشویم.
کوروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
سید رسول چقدر با تعصب از ترکی حمایت می کنی سید جان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
یاساشین ایران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
درود بر تو هموطن عزیز کاش همه ما یاد بگیریم در قرن ۲۱ دعواهای قرون وسطایی را کنار بگذاریم
این سخنان نمایندگان نشان می دهد که مردم نمایندگان خود را بدرستی انتخاب نکرده اند امروز موضوع اصلی کشور عدم صحیح استفاده منابع و ضعف در مدیریت و برنامه ریزی در تمام کشور است و دادن شهید فصل مشترک تمام نقاط ایران است و بیان مسائل حاشیه ای و قومیتی بیهوده و دورکردن مجلس از وظیفه اصلی او است که خواسته دشمنان و مغرضان است
پاسخ ها
ali
| France |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
نخیر. دقیقا دست انتخاب کردیم. وقتی شما استاندار غیر بومی منطقه رو نمیشناسید . اظهارنظر الکی نکینید. قضیه جیلیلوق ما چند هزار سال پیش نیست. مال زمان پدرو پدربزرگ ماست. حتی فیلم و عکس داره. هزاران مسلمان ترک بخاطر ارمنی ها و اشوری های مهاجر و به بهانه کشته شدن رهبرشون بذدست اسماعیل سیمیتقوی کرد که متحدا در صدد تشکیل کشوری شبیه اسرائیل بودن مردم ارمیه و سلمای و و نقده رو دو چند روز به خاک و خون میکشن و حتی به حرف کشیش هاشونم گوش نمیدن. حالا میخواین این رو انکار کنین؟ . عزیز من همه چیز خوردن و شکم پرستی و اهن پرستی نیست. هویت و ریشه چیزیه که این روزها بخاطر شکم بارگی فراموش شده
مهدی
| Germany |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
نمایندگان را نباید محدود کرد با بحثی در مجلس که کشور تجزیه نمی شود!

نماینده مصونیت دارد دیکتاتوری را نهادینه نکنیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
این نمایندگان باید محاکمه شوند و تحت نظارت و تفحص اطلاعاتی قرار گیرند و در صورت اثبات ارتباط با گروهک های تروریستی تجزیه طلب و یا داشتن چنین مقاصدی اعدام گردند تا دیگر کسی از تریبون های رسمی جرات بکار بردن چنین عبارات تفرقه افکنانه و تجزیه طلبانه ای را نداشته باشد
دوباره گفت ملت اذربایجان. ب
ملت و ملیت فقط ایرانی. اونی که هی داری میگی قوم هست و بس.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
ملت هست بخاطر اینکه بیش از 30 میلیون در ایران ترک زندگی می کند.
ali
| France |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
شما معنی ملت رو نمیدونید و یا دارید زور بیخود میزنید. ملت تعریف داره. مجموعه انسانها دارای تاریخ فرهنگ زبان و اداب و رسوم مشترک و ملت میگن. ما ترک با تنها با سایر اقئام ایرانی بخشی ازتاریخمون مشترکه. بقیه موارد جدا هستن. ملت با ملیت فرق داره. ما ملت ترک هستیم. ملت و خلق اذربایجان هستیم. ولی ملیتمون ایرانی هست
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
این سرشماریتون به درد خودتون میخوره شما فقط ۱۹ درصدید اما درکشور ترکیه ۳۸درصد کرد آریایی داریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
اگر 30 میلیون ترک هست پس 50 میلیون فارس داریم بیان بگن ملت فارس؟
ما در زبان ترکی به صورت متداول از کلمه ملت استفاده میکنیمو این کلمه بارها از سوی مسئولان و نمایندگان دیگر تکرار شده است. حتی در توصیف مردم منطقه ای از آذربایجان باز از این کلمه استفاده میکنیم، مثلا " اورمیه نین میللتی" "سلماسین میللتی" و ....
معنی این کلمه در ترکی و فارسی بسیار متفاوت است و به تجزیه طلبی هیچ ربطی ندارد.
ما بر خلاف برخی ها با وجود اعتراض به عدم توجه به زبان مادریمان و .... در چارچوب فکری و جغرافیایی این سرزمین زندگی میکنیم و بیش از ۸۰۰ سال حافظ کل ایران بودیم نه بخشی از آن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
شما خیلی اشتباه می کنی که با نوشتن این پیام:
اولاً: مخاطبینت رو احمق فرض میکنی
دوماً: قصد در فریب و انحراف افکار عمومی داری تا مقاصد شومت رو بپوشونی

عبارت " ملت + قوم " دقیقاً در ادبیات گروهک های تروریستی تجزیه طلب جای دارد که به لطف خدا در نطفه خفه خواهند شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
آقای عزیز، شما در زبان آذری یا همون ترکی، درسته از کلمه ملت بعنوان مردم یا قوم استفاده میکنید، ولی این نماینده که به زبان فارسی رو تریبون حرف زده و باید بفهمد که ملت با قوم در فارسی فرق دارد و بگوید قوم آذری یا ترک و نه ملت آذربایجان.
مهران
| Sweden |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
همون ملت درسته
دروغه من خودم و ایرانی نمی دانم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
معلومه، چونکه واقعا ایرانی نیستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
ولی با اینکه ایرانی نیستی ولی خوب فارسی صحبت می‌کنی
توی ایران هم کسی شمارو ایرانی حساب نمیکنه ولی چون مهمون ایرانیا هستی بهت احترام میزارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
پس تو ترک نیستی
یه نفوذی هستی
کشتار اذری ها در حادثه مذکور مسبوق به سابقه تاریخ است و ان زمان برادران شیعه و مسلمان ما به داد آدری ها نتوانستند برسند ولی حالا یک حاکمیت قدرتمند اجازه تکرار تاریخ تلخ را نمی دهد . افراد بی اطلاع مثل اقای استاندار نیز بهتر است دنبال یار کشی نباشد و شکاف بین ترک و کرد را فعال نکند .
پاسخ ها
ali
| France |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
اولااذری نه و ترک. بعدش هم من نمیدونم چه سودی برای این استاندار داره. داستان به اشوری ها و مسلمانان مربوط میشه. تنها اثر تاریخی که به کردها تو اون تاریخ مربوط میشه شعله شروع جنایت و بعد از جنایت هست که ابتدا سیمیتقو رهبر اشوری ها رو میکشه و فرار میکنه و بعد از فاجعه و کمک دولت عثمانی به مردم یران، دوباره با نیروهاش شروع به غارت روستاهای بی دفاع میکنه. منبع تاریخ 18 ساله اذربایجاان
کشتار اذری ها در حادثه مذکور مسبوق به سابقه تاریخ است و ان زمان برادران شیعه و مسلمان ما به داد آدری ها نتوانستند برسند ولی حالا یک حاکمیت قدرتمند اجازه تکرار تاریخ تلخ را نمی دهد . افراد بی اطلاع مثل اقای استاندار نیز بهتر است دنبال یار کشی نباشد و شکاف بین ترک و کرد را فعال نکند .
اگه تبعیض نیست یه طرح بزرگ اقتصادی در آذربایجان غربی رو نام ببر تابناک جان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
عزیز من آذری ها کل اقتصاد ایران رو بدون خونریزی فتح کردند!
نصف بازار تهران آذری هستند. چی میگی واسه خودت آخه؟
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
آقای ناشناس که از فرط بیکاری و کینه نشستی برای خودت شعر میبافی ، اگه ترکا بازار رو گرفتن بخاطر عرضه و پستکارشونه وگرنه دولت هیچ سرمایه‌گذاری بزرگی در منطقه آذربایجان نکرده ، پول معادن و زراعت و صنعت ما میریزه توی جیب مناطق فارس نشین
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
این که ترک هابازار را اشغال کردند !یعنی چه ؟
زحمتکش وسختکوش وبی ادعا هستند با تاریخ وفرهنگ قدرتمند و عمیق.
قطعا بیشترین اجحاف هم از نظر فرهنگی واجتماعی بهترکها می شود
درآسمیله کردن مردم آذربایجان ، تحقیر و کوچاندن آنها هنوز ادامه دارد.
و امروز جوانان آذربایجان خود دست به کار شده اند وحافظ هویت وتمامیت خود شده اند.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
شرکت پالایش نفت تبریز
چرا دولت روحانی سخنگو ندارد؟
بیش از شش ماه است که دولت سخنگو ندارد. این نشان از پاسخگو نبودن دولت به ملت نیست؟
یاشاسین
خوشبختانه در ایران از قدیم تاکنون افکار ناسیونالیستی کم بوده ولی متاسفانه از بعد از انقلاب افکار شیعی گری بیش از اندازه رواج پیدا کرده و برداشت هر قوم ایران از این شیوه تفکر متفاوت است و متاسفانه بجای اینکه تشیع باعث نزدیکی اقوام ایرانی شود باعث گسست و دوری اقوام شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
بنازم به اطلاعات تاریخی شما!!!!!افکار ناسیونالیسمی بعد از انقلاب کبیر فرانسه و صنعت چاپ گسترش پیدا کرد.کجایی عمووووووووووووووووو!!!!!!!خخخخخخخ
استاندار تحمیلی بهترین تعبیر برای استاندار آذربایجان غربی است
پاسخ ها
ali
| France |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
تعبیر دقیق ترش استاندار غیربومی تحمیلی بیمار هست که فقط مشغول معالجه بیماری های شخصیض تو انگلستان هستن. گاهی هم به استانداری سر میزنه
از اصفهان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
من نمی‌دونم استاندار آذربایجان غربی اهل کجاست ولی اینو میدونم تا چند هفته قبل و قبل از اجرا شدن قانون جدید بازنشستگی استاندار اصفهان آقای مهرعلیزاده بودند که ترک مراغه بودند و توی اصفهان کسی نمیگفت استاندارمون تحمیلیه و یا چرا یک ترک استاندارمون شده یا حداقل من نشنیدم ، ضمنا ایشون تا زمانیکه اصفهان بودند خیلی دلسوزانه و پرتلاش بودند و مردم هم نسبتا از ایشون رضایت داشتند ، از طرف دیگه ایشون یک ایرانی بودند که استاندار یک استان ایران شده بودند حالا چه ترک باشه چه کرد چه عرب چه‌بلوچ چه فارس و یا هر قومیت دیگه ای
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
خب ما هم در شهرمون همه فارس و کردیم اما یهعده ترک اینجا رئیس ادارات شدند،چرا برای اینجور جاها صداتون درنمیاد؟
احسنت بر شما و حتما همینطور است.ممنون که سخنان خود را تبیین کردید.بزرگی ایران به اتحاد مردمش از هر قوم و نژاد و مذهبی است.ایران برای همه ایرانیهاست و انشالله هیچ جا تبعیض نباشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
عزیز من یک نژاد در ایران بیشتر وجود ندارد و آن هم نژاد آریاییست.
نژاد آریایی 3 تیره دارد:
پارس ها، پارت ها، مادها

کلیه اقوام ایرانی که در سرزمین ایران بزرگ زندگی می کنند از یکی از این تیره ها هستند.
مثلاً کرد ها از تیره ماد ها هستند.

کلمه هر نژاد رو دیگر استفاده نفرمایید
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
آریایی ها مهاجرانی هستن که بیشتر در منطقه افغانستان کنونی زندگی میکردن ، آنقدر برای خودت تاریخ جعلی ننویس ، نه کردها آریایی هستن نه ترکا نه اعراب و نه بلوچها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
نه قبل از اریا جند قوم با ده ها زبان مختلف تو ایران بودند
منظور از کلمه ملت در زبان ترکی آذربایجانی کاملا متفاوت از فارسی هست. ما کلمه ملت رو بجای مردم بکار میبریم و هیچ منظور خاصی از آن نداریم. برای خطاب کردن مردم یک روستا و محله و .... هم از این کلمه استفاده میکنیم.
ما با وجود اینکه در مورد زبانمان مغرضانه برخورد میشود، ناراحتیم اما بر خلاف برخیها که به مرزهای این کشور پایبند نیستند و ولنگاری در مرزها را برای همان اهداف خاص خود دنبال میکنند، برای محافظت از مرزهای این کشور، مدام شهید میدهیم.
مشکل اصلی ما گروههای تروریستی منطقه است که مدام جوانان ما رو شهید میکنند و افکار عجیب و غریب و تروریستی را بین مردم مرزی منطقه ترویج میکنند.
ما از سرکوب این تروریستها توسط ترکیه یا هر کشور دیگری به شدت حمایت میکنیم و از گفتن آن هیچ عبایی نداریم.
برخی ها که مدام محرومیت مناطق غربی را بهانه کرده و برای مقاصد خاص خود از کولبری و .... سو استفاده میکنند، یه نگاهی هم به مردم آذربایجانی اطراف رود ارس بیندازند که با وجود محرومیت شدید، امنیت بینظیری دارد و از تفکرات مسموم خود خجالت بکشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
اگر منظوری ندارید پس همان قوم را استفاده کنید
چون اون موقع ما اشتباه برداشت می کنیم و براتون خیلی خیلی گرون تموم خواهد شد.

با این گونه اظهار نظرها هم مردم رو نااگاه فرض نکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
آفرین. خیلی عالی بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
مثلا اگر من با شما ترکی حرف بزنم وسطش چیزی بگم که به ترکی فحشه و بعد بگم تو فارسی معنیش میشه دمت گرم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
!! گرون تموم میشه
مردم آذربایجان بیکارند مردم آذربایجان پراید را 40 میلیون تومان میخرند مردم آذربایجان جان ندارند و مردم آذربیجانند مردم آذربایجان ماست نمیخرند پنیر نمیخرند و نان سنگ خالی میخورند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
این وضعیت برای همه مردم ایران است

اینی که برخی از افراد یک قومی بخواهند مشکلات ملی را به مشکلات قومیتی تقلیل دهند و دست آویزی جهت تفرقه افکنی خلق کنند 100 درصد محکوم است و در نطفه خفه خواهند شد. شک نکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
فکر میکنی مردم بقیه جاهای ایران سرکار هستند و بنز سوار میشن یا هر روز کباب
میخورن؟
نه برادر یا خواهر گرامی همه مثل هم هستیم.
!؟! ؟
اگر قاجارهای بی کفایت بخش های زیادی از سرزمین ایران رو از دست نداده بودن خیلی جاها هستن که ایرانی الاصل هستن.
پاسخ ها
ali
| France |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
البته هون قاچجار بی کفایت همه اونها رو یجا جمع کرده بود. دولت زندیه مسحاحتی نداشت. همون دولت قاجاریه اگه عرضه داشت باید تا تهران تحویل روس میداد. ولی بی کفایتی کرد و خواست ایران از اینی که هست کوچیکتر نباشه. خاک بر سر مردم تریخ نخونده اینستاگرامی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
قاجارها بی کفایت نبودن سی سال با ابرقدرت هایی همچون روسیه و انگلیس جنگیدند بی کفایت رضا شاه بود که ارتشش 12 ساعت مقابل انگلیس ها دوام نیاورد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
میدانیم افرادی از جنس شما هنوز افسوس پهلوی رو میخورید، اما خداوکیلی فکر کردید که مزدوران پهلوی حتی یک گلوله هم به دشمنان این مملکت شلیک نکردن. اگر جای پهلوی و قاجار عوض میشد، الان کلمه ای بنام ایران وجود نداشت. یه سری به جلفا بزن و ببین زمانی که اون سه شهید ترک بر خلاف دستور رضاپهلوی داشتن از تجاوز روس جلوگیری میکردن، رضاپالانی تو سوراخ موش قایم شده بود!! بله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
این مهملات نتیجه اطلاعات وارونه ای است که در کتابهای فرمایشی خورد اینا میدن ایرانیان هم که اصلا اهل مطالعه نیستن برن منابع بین المللی را بخوانند به واسطه مثلا رشادتهای عباس میرزا قاجار نصف اذربایجان واسه ایران ماند لشکر پسر رشید فتحعلی شاه با اذربایجانی ها یک تنه در برابر روسها می جنگید هیچ فارسی تو سپاهش وجود نداشت روسها ناپلئون را شکسته داده بودند و با عثمانی ها صلح کرده بودند و این فارسها چون خیلی شجاعند انتظار دارند که قاجار سوپر من شده و روسها رو شکست میداد. بشین بابا شاه شاهان شما داریوش سوم وقتی هیکل اسکندر و دید چنان فرار کرد که ننه اشو جا گذاشت که تا اخر عمر اسیر اسکندر ماند و تو غربت مرد هر چه اسکندر اومد جلو داریوش فرار کرد و حتی عرضه یکبار روبرویی باهاش نداشت حالا شما به یه مشت تاریخ مجعول و تحریف شده واسه ما قمپوز در می کنید رشادت و جنگ اوری ترکها در تمام طول تاریخ مستند اومده که هیچ کسی نمی تواند منکرش بشه شما هر چه دلتان امده به قاجارها نسبت دادید ولی بالاخره یه روزی حقایق روشن خواهد شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
اگه یک ملت میخواد حکومت متمرکز داشته باشه حتما یک زبان رسمی قوی باید برلی ارتباط داشته باشن و زبان فارسی هزاران سال این نقش رو داشته
ای بابا، ایشون که باز حرف قبلی شو میزنه و میگه ملت آذربایجان ملیت ایرانی دارند. برادر من قومیت میتونی بگی ولی ملیت فقط یکیه اون هم ایرانیه. این حرف ملیت مال اونهایی هست که نقشه های دیگری تو سرشون هست و بعضی ها نادانسته تکرارش میکنن.
بله ایرانی هستیم اما ترک ایرانی هستیم ، ما هم میخواهیم زبانمان مثل قوم فارس زبان ایران در مدرسه ها تحصیل شود فرهنگستان با بودجه مشابه داشته باشد شبکه سراسری داشته باشیم و در مدرسه ها تدریس شود آن موقع همه برابر هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
من هم همزبان تو هستم ولی با تدریس ترکی در مدارس. مخالفم. آخه چه معنی داره؟ این حرفا چیه؟ با این کار یه درس مشکل و وقت گیر به درس های دانش آموزان اضافه میشه و علاوه بر درس عربی که دمار از روزگار بچه ها در آورده باید صرف و نحو ترکی هم بخونن! بلدن خب. زبان مادریشونه. اگه زبان ترکی هم به درس ها اضافه بشه از درسای اصلی مثل زیست شناسی و ریاضی می مونن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
شما ترک نیستی
آذر بایجان = آذر آبادگان
تحصیل زبان مادری همین الان هم وجود دارد پس الکی شانتاژ نکن
آنچه که شما به دنبالش هستید "تحصیل زبان مادری" نیست بلکه "تحصیل به زبان مادری" است این هم یکی از اجزای نقشه شماست تا هر قومی به زبان مادریش تحصیل کند تا پس از چند دهه هیچ یک از مردم استان های کشور زبان همدیگر را نفهمند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
زبان آذری هم مثل زبان کردی عربی بلوچی گیلکی ترکمنی و خیلی چیزای دیگه بخشی از هویت ایرانه و باید از اون محافظت بشه و زبانها لهجه ها موسیقی‌ها آداب و رسوم و ...سایر میراث ایران تبلیغ بشه و حتی توسعه پیدا کنه
بنده خودم به دلایل کاری ارتباط زیادی با آذربایجان و خصوصا تبریز دارم ، چند بار توی تبریز دیدم که پدر و مادری با بچه خودشون فارسی صحبت میکردند ولی خودشون باهم ترکی حرف می‌زدند ، من بهشون میگفتم باید با بچتون به زبون خودتون حرف بزنید در غیر اینصورت تا چند نسل دیگه زبونتون از بین می‌ره یا اینکه محدود میشه ، و اتفاقا اونا هم تایید میکردندو از این برخورد من خیلی هم خوششون میومد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
مملکت که همه اش دست ترکهاست که
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
زبان خودت را فقط حق داری، در داخل خونه و کوچه بازارتان حرف بزنی زبان رسمی فارسی است و بس
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
هروقت زبان کردی در ترکیه رسمی شد از این ادعاها بکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
ناشناس 15:11 شما از پشب اینترنت این حرف ها رو میزنی . میلیون ها مثل تو هم نمیتونن بگن من زبان مادریم ترکی رو میتونم تو مدرسه خودم بخونم و بنویسم یا نه . این حرف ها باعث تنفر شدید ملت ترک از زبان فارسی شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
تدریس به زبان مادری جزو حقوق اساسی و روشن و واضح
هر کودک است و جزو منشور حقوق
بشر است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
بزرگوار زبان فارسی از هزاران سال پیش درین کشور زبان رسمی بوده. پارسی باستان تا میانه تا پارسی نوین. با تمام احترامی که برای همه زبانها قائلیم اما شرایط کشور ما طوری نیست که مبنای زبان رسمی واحد رو در اون کنار بذاریم. همین حالا برخی بابت بسیاری مسائل با آذربایجان و ترکیه همدستی می کنند علیه ایران و مابقی قومیتها؛ چطور میشه اگر زبان رو به این شکل جدا بفرمایید. فرصت طلب متاسفانه هست و تمامیت ایران رو هر آن به خطر میندازه. بعدش هم ما فارسها از زبان ترکی متنفر نیستیم و از خود ترکها هم متنفر نیستیم. اما داریم می بینیم که برخی چطور دارند بر طبل نفرت از ما که هموطن خودشان هستیم می کوبند. حالا من در شیراز یه عالمه از همه قومیتها از جمله ترک تبریزی می بینم و با احترام و دلخوشی کنار هم زندگی می کنیم. ولی یه سر اومدم تبریز دیدم بعضا چشم ندارید هموطن مسافر فارس زبانتون رو ببینید
به ناشناس 16:02
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
برای من ایرانی نسخه صهیونیستی گلوبالیستی حقوق بشر نپیج!
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
کی گفته تو ترکیه کردی رسمیت نداره
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
تدریس زبانهای اقوام ساکن در ایران باید رسمی بشه ، ترکی ، کردی ، بلوچی و ... باید در کنار فارسی تدریس بشن ، زبان فارسی زبان رسمی ایران هست ولی تمام زبانهای مادری افراد باید تدریس بشن وگرنه توسط افراد نژادپرست این زبانهای قدیمی و زیبا از بین میرن ،
تو ایران تمام امکانات و رسانه و بودجه دست یک قوم به اسم قوم فارس هست بقیه حس تبعیض شدید دارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
زبان فارسی تنها یک زبان نیست یکی از محور های هویت ایرانی است که سبب پیوند همه اقوام ایرانی است..کجا به قول شما. ترک آذری را به این علت راه ندادند.چند نفر از وزرا حالا ترک نیستند چند مجری معرف ترک نیستندعزیز برادر یک مقدار توجه داسته باشید .جو گیر نشید.این طور که شما از زبان فارسی حرف می زنید یک هندی از زبان انگلیسی که کیلو متر ها با فرهنگش فاصله دارد دلگیری و تنفر ندارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
مسئولین را بر اساس قومیت تقیسم کنیم ترکهای دارای قدرت از همه قومیتها بیشترند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
تبریز که از خیلی استانهای فارس زبان بیشتر پیشرفت کرده بهتره با اطلاعات غلط توسط دشمنان مملکت گول نخوریم
در بین همه اقوام ممکن است برخی توهم جدایی طلبی داشته باشند که آنها هم فریب تبلیغات دشمن را خورده اند ولی اینکه یک نماینده کشور را به چند ملت تقسیم می کند دور از انتظار است.ملت ایران یک ملت واحد است.
چرا باید از بین اقوام ایرانی فقط زبان یک قوم در مدارس تدریس شود پس کرد و ترک و بلوچ و عرب و گیلک و ... چه میشوند
کل بودجه هم میرود سمت قوم فارس زبان
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
دقیقا به همون دلیل که در کشور جعلی ترکیه همه چیز حتا اسم کشور برای ۵۰درصد ترکه و ۵۰درصد کرد ارمنی قبرسی و یونانیها هیچ حقی ندارند
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
افرین بر بر ناشناس
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
ناشناس ۱۵:۲۹
بحث سر ایران هست نه ترکیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
مرد حسابی چی می گی فرض کن تو ی کشور چندین زبون رسمی باشه به نظر خودت درسته ملی بودن زبان فارسی. مربوط به این دولت نیست مربوط به جد ماست خور ترکی هم چند زبون زیر جموعه داره که شده ترکی این تفکرات از پایه اشتباهه
آذربایجان یاشاسین




کاش میتونستم یه شاخه گل رز صورتی تقدیم به همه آذربایجانیهای عزیزم







به خصوص کارمندان شریف تابناک مردمی داشته باشم.
برای همینه که در آذربایجان شرقی هیچج کس فارسی صحبت نمیکنه و در اعتراضات مردمی هیچ وقت از آذربایجان شرقی کیسی همراهی نمیکنه چون تمام درامد ایران در آذربایجان شرقی، اصفهان، تهران و یزد هزینه میشه

منابع نفتی ایران در جنوب قرار دارند اونوقت پتروشیمی ها رو بردن در آدربایجان، اراک و تهران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
گل گفتی.پول نفت را ترکها خرج میکنن و آنوقت ترکها طلبکار هم هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
خودت که داری می گی؛ نفت ایران از جنوب و مناطق غیرترک میاد خرج شما ترکها میشه زبونتون هم درازه. هرکی ایرانی نیست بلند شه بره ترکیه
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
جالبه مناطق فارس نشین پول معادن آذربایجان و نفت خوزستان را میخورن و تازه طلبکار هم هستن ، هر کی میخواد فقط فارسی حرف بزنه و سایر زبانها رو نشنوه می‌تونه بره کشور دوست و همسایه و پیشرفته افغانستان و تا آخر عمر فقط فارسی صحبت کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
این چه ربطی به قوم ها داره.
عشق است اذربايجان، ياشاسين اذربايجان، و هموطنان گل اذری، سر ايران زمين
محمودزاده آخر عمری میخواهد ادای دمیرتاش و اوجالان رو دربیاره و برای ایران هزینه تراشی کنه
نزدیک انتخابات خوب میایین صحنه...با هر بهانه ای
بیشتر این موضوع بر میگردد به کم سوادی مسولین، و سخنرانان که گاها ناخواسته و به دلیل عدم توانایی استدلال درست، خود را عملا در مقابل تجزیه طلبان باخته و با نام آنها همراهی می کنند. و گرنه مطمئنا مردم غیور آدربایجان نقش موثر خود را در همه زمینه ها برای دفاع از میهنشان نشان داده اند.
درود ... در ایران فقط یک ملت وجود دارد و آن ملت ایران است که از اقوام مختلف که همه با هم اشتراکات تاریخی و فرهنگی و زبانی دارند ، به وجود آمده است ... در ضمن مردم آذربایجان تُرک نیستند ، آذری هستند ... رجوع به کتاب های تاریخ و زبان شناسی ... زنده باد ایران .. جانم فدای ایران ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
اگر اینطور هست مردم ایران هم فارس نیستن. پارس منطقه ای بین استخر کرمان و شیراز هست. نه اسم قوم هست و نه اسم زبان
تاریخ را نگاه کنید آذربایجان بوده و زبانی به نام آذری نداریم. زبان تعریف شده در دنیا ترکی است و آذربایجانی میتواند لهجه ای از زبان ترکی باشد نه زبان آذری. بنابراین یاشاسین تورک و یاشاسین آذربایجان .
ali
| France |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
به شما چه ربطی داره که ما کی هستیم. ما ترکیم. چه لزومی داره بر این همه اصرار که شما اذری هستین اذری هستین. مردم ترکیه هم پس اذری هستن. مردم ترکمنستان هم. اصلا هرجای دنیا ترک هست همشون اذرین و همشون اشتباهی به خودشون ترک میگن. شما بیشتر از همهمیدونی. افرین
دنیا در حال پیشرفت کشورهای جهان سوم درگیر مسائل نزاد پرستی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
دنیا مسایل ملیتی خود را حل کرده بعد پیشرفت کرده. رعایت حقوق اولیه جزء مصادیق پیشرفت است.
آذربایگان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
من آذری هستم - از آذربایگان- شما با لهجه عربها میگید آذربایجان چون گ ندارند.... -نگهبانان آتش - یک کلمه کاملا پارسی -جاوید باد ایران و ایرانی با هر گویشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
بله دقیقا واقعا جای تاسف داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
جدا ؟ جنگ چجن تو روسیه برای چی بود یا اخبار مربوط به تبت و چین به گوش شما نخورده حتی مسله تو اروما هم هست مخصوصا انگلیس
من خودم را یک ترک می دانم و به ترک بودنم افتخار میکنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
اینقدر به ترک بودنت و نژادپرستی ات بناز تا بمیری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
هاهاها
حسنلو
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
یاشاسن ملت ترک.به امید خدا به زودی به هم.ملحق میشویم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
مشکل ما ترک ها نیست با پاتن ترک هاست تقریبا اصل ترک مال ایران نیست
همه قومها در ایران یک ملیت وان هم ملیت ایرانی هستن منتهی تبعیضی اشکار در این بین هست که زبان فارسی به عنوان زبان رسمی باشد اما دیگر قومها حداقل در استانهای خودشون نتونن با زبان مادریشون تدریس کنن برای ریشه کن کردن این سو استفادگران بیاید زبان دیگر قومها درمدارس ودانشگاهای خودشون درکنار زبان فارسی گنحانده بشه
ما حتی مردم کشور آذربایجان را نیز ایرانی می دانیم و بسیاری از مردم آنجا نیز ملیت خود را ایرانی می دانند، !!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
خخخخخخخخخخخخخخخخخ
یاشار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
ما خواستار صدور زبان فارسی به همراه پراید، گرانی، نماینده مجلس سراوان، رانت، معاون شدن داماد رئیس جمهور، دلار 19000 تومن، صف خرید کوپنی و خیلی امکانات فرهنگی دیگر و . . . به آذربایجان، ترکمنستان، پاکستان
او سایر کشورهای هم مرز ایران هستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
ناشناس 14:53، بی معرفت اقلا پرچم ایران را با پرچم خودت عوض میکردی. ما یه بفرما زدیم حالا بدهکارهم شدیم.؛
عزیزم نیاز به گفتن این حرفها نیست شما ایران بدون آذربایجان ، کردستان یا ..... اصلا مفهو م داره ایرانی بودن به معنی فقط فارس بودن نیست
من بعنوان یک زنجانی ترک خودم را ایرانی نمیدانم.من یک آذربایجانیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
باش تا اموراتت بگذره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
شما به چه حقی دارید از بودجه ایران میخورید؟ تو خاک ایران نشستی از پول نفت پروار می شی و زبانت رو علیه کشور ایران دراز می کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
ما که دورگ هستیم یکی تکلیف منو روشن کنه هم ترک هم فارس
حسنلو
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
من هم به عنوان یک ترک همدانی خودم را ایرانی نمیدانم.بلکه جزئی از بزرگترین ملت جهان که ترک هستن میدانم به امید اتحادمون و برداشتن مرزهای جعلی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
به حقی تو خاک ایران هستید پاشو برو وطنت به وطن دیگران کار نداشته باش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
دکتر جهانشاهلو هم اول مثل ایشون فکر میکرد. رفت تبریز
تویت حضرت پور کاملا نژاد پرستانه ، قوم گرایانه است او استاندار را مهمان میخواند در حالی که همه جای ایران سرای همه ایرانیان است و ایرانیان در همه جای ایران صاحبخانه اند او از ملت آذربایجان حرف میزند و .. به نظر من او یک قوم گرا است شهری که او نماینده ان است از چهار قومیت آذری کرد و آشوری و ارمنی تشکیل شده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
اره راست میگی!!! زمانی که امثال اون داشتند و دارن از مرزهای ایران دفاع میکنن، امثال شما کجا تشریف دارن؟
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
اگر حضرت پور راست میگوید باید صف خود را از نوکران ترکیه و تجزیه طلبان جدا نماید
آذربایجان غربی از اول کاملا ترک نیشین بوده و اقلبت کرد ها هم بودند. اما چند سالی هست که بصورت نا محسوس کردیزه میشه و میان خونه ها رو با هرقیمتی می خرندکم کم شروع کردن تو اخبار کردستان عراق اینجاها رو بخشی از کردستان نشون می دن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
عجب.از ازل آذربایجان غربی ترک نشین بوده ما نمی دانستیم؟کردها فکر کنم از آلمان به اینجا کوچ کردند و حق ترکها را خوردند.
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
از المان کوچ نکردن.
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
از المان نه از هندوستان مهاجرت کرده ان مراجع انگلیسی زیادی هم هست میتونی رجوع کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
کردها از آلمان کوچ کردند؟؟؟؟؟
نه عزیزم از کوههای مرزی بین ایران وعراق همونجا که عشایر کرد بودند و سالها زندگی می کردند . ولی ارومیه وآذربایجان غربی یک استان تورک نشین هست
حضرت پور فرزند شهیدی است که در راه دفاع از این کشور خون رنگین خود را نثار کرده
محموزاده هم دنبال ترویج تفکر افرادی است که در شهادت پدر حضرت پور دخیل بودن
محمودزاده میدونه دور بعدی رد صلاحیت خواهد شد و به همین خاطر بیش از این برای کشور، هزینه تراشی خواهد کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
. پرفسور باباش شهردار ارومیه است
تاتی و هرزنی ( دو لهجه از زبان باستان آذربایجان ) ، عبدالعلی کارنگ ، به کوشش : کاظم آذری سیسی ، انتشارات رشد خلاق ، چاپ دوم ۱۳۹۴

- زبان پاک - آذری زبان باستان - نام شهرها و دیه های ایران - سید احمد کسروی تبریزی - انتشارات فردوس - چاپ دوم ، تهران - ۱۳۷۹ -

- جستارهایی درباره زبان مردم آذربایگان - یحیی ذکاء - با مقدمه ، دکتر محمد امین ریاحی - تهران : بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار - ۱۳۷۹

- آذربایجان تُرک نیست تُرک زبان است - کیامهر فیروزی - انتشارات به نگار - چاپ اول - ۱۳۷۸

- تحول زبان آذربایجان در گذر زمان ، عباس جوادی ، نشر نبشت ، 1397
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
به این می گویند فرهیخته.ترکها کمی وقت بگذارند و این منابع را بخوانند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
تورکی قدیمی ترین زبان در ایران و زبان ساکنان باستانی ایران از ده هزار سال پیش تا به امروز بوده است نگاه کنید به
تاریخ دیرین ترکان ایران از پروفسور شبستری
آذربایجان سوی کوکونو دوشونرکن (بررسی ریشه های نژاد آذربایجانیها) از میرعلی سید اوف
کتبیه های تورکی در ایران از پروفسور محمد حسین صدیق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
ده هزار سال پیش خیلی از مسال مال دو هزار سال پیش معلوم نیستند کلی شبه وجود داره حرف ده هزار سال پیش می زنی
اقای نماینده میشه بفرماید شعارهای ملی گرایانه ترکی و ضد ایرانی در ورزشگاه تبریز توسط چه کسانی سازمان دهی می شود؟؟امروز خطر پانترکیسم در ایران برکسی پوشیده نیست.بازی های تیم تراکتور سازی تبدیل شده به یکی از مکان های برای تبلیغ پانترکیسم و سردادن شعارهای ضدایرانی که نباید از نقش ترکیه و جمهوری آذربایجان در این اتفاق ها غافل شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
شما میشه بفرمایین شعرهای ضد تورکی و توهین به تورکها در تهران توسط چه کسانی که سازمان دهی می شود؟ شعارهای ضد عرب توسط چه کسانی مطرح می شود؟ میشه بفرمایید شعارهای باستانپرستانه مثل ما آریایی هستیم و...و یا کوروش پدر ماست و... توسط چه کسانی سازماندهی می شود؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
فردوسی قهرمان زبان فارسی تو هزار سال بیشتر پیش
خوشبختانه تکلیف پاتن عرب ها هم معلومه
کوروش پدر ماست با کمال احترام به هخامنشیان سازماندهی این حرکات بیشتر از خارج از کشو. هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
ناشناس 15:53 آن شعارها توسط همان عواملی که پان تورک ها را سازماندهی کردن داده میشه.؛
اول از همه باید به ایرانی بودن خود افتخار کنید. مسائل قومیتی نباید باعث اختلاف و تفرقه میان مردم بشود. هر کس به هر گویش و زبان می تواند صحبت کند، ولی زبان رسمی کشور فارسی ست.
بابا بیخی...
مآذربایجانی ها ترک هستیم و می خواهیم زبان و فرهنگ ما هم درایران رسمی و قانونی شود ایرام معادل فارس و فارس معادل ایران نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
شما مطالب را مصادره به مطلوب میکنی. کی گفت فارس معادل ایران است. ما زبان فارسی داریم اما اتفاقا قوم فارس نداریم. این لفظ فارس ساخته پرداخته خود شماست برادر برای اینکه در قالب این شعار مرز بندی کنی.جمع کنید این بساط را.
سایت تابناک گرسنگی دزددیهای میلیاردی بیکاری ورانت خواری موجب تجزیه میشود نه ترک بودن یاکرد یا عرب بودن شما وضع اقتصادی ومملکت را اصلاح کنید بنده ترک هستم مشکلی نیست میشم فارس میشم با این اوصاف و وضع اقتصادی فرانسه یار نزدیک امریکا به خاطر گنده گویی مکرون به ترامپ وضعش اینطوره ...لطف کنید به فکر شکم مردم باشید بفیه پیش کش
بفکر نان مردم باشید این سخنان کهنه وملال آور شده
مشکل قومگراها اینه فکرمیکنن قومی به اسم فارس وجود داره ودشمن اونهاست.اما باید بدانند قوم فارس همون کشور فارس است وفارسی فقط یک زبان رسمی وتاریخی این کسوراست ودرهیج جا قوم فارس به معنای مدنظرقومگرایان وجود نداذه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
چرا تاریخ طبری هر جا از فارس صحبت کرده منظورش قوم پارس هست او مدام از دیالمه و مردم آذربایجان و پارسها بصورت جداگانه صحبت می کند.
چندین نظریه پردازان فراماسون تز آریائی را به مردم ایران داده اند واذربایجانی ها را آذری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
هاهاها
کانون‌هایی که اندیشه‌های پان‌ترکیستی را رواج می‌دهند برای پیش‌برد اهداف خود موضوع‌هایی را مطرح می‌کنند که معمولا در محافل علمی دارای اعتبار نیستند و بیش‌تر کوشش آن‌ها بر تاثیرگذاری روی عامه‌ی مردم است. برای نمونه تاریخ‌نگاری نویسندگان ملی‌گرای ترکیه پیرامون ریشه‌ی ترکی اقوام باستانی مانند: ایلامی، سومری، هیتی، سکا، سرمت، سرخ‌پوستان آمریکایی، مجارها و کم‌وبیش همگی اقوام باستانی آسیای میانه مردم اسکاندیناوی و آینوهای ژاپن، تمدن‌های کهن آسیای غربی تا سیبری و آناتولی تا غرب چین قابل توجه است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
سالگرد قتل و عام مردم آذربایجان به دست تورکان عثمانی در عصر صفوی نزدیک است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
جا داره بگیم مضحکه خیلی از مورخان شدند
آن‌چه آشکار است زبان به تنهایی عامل تشکیل یک ملت در جهان مدرن نیست. برای نمونه ایرلندی‌ها و انگلیسی‌ها از یک زبان مشترک برخوردارند ولی هرکدام خود را از نظر فرهنگ و تاریخی دو ملت جداگانه می‌دانند. همین جریان درباره‌ی کشورهای عربی و غیره نیز وجود دارد و باوجود کوشش‌ها تاکنون یکپارچگی کشورهای عرب‌زبان به معنای واقعی به انجام نرسیده است.
!!!آذری
آری ما آذری هستیم اما توهم زدیم که ترکیم!!!!
ماده ۲۷ میثاق بین الملل حقوق مدنی- سیاسی، به ما نشان می‌دهد که تدریس و ایجاد آموزش‌گاه به زبان قومی توسط دولت‌ها یک الزام نبوده بل‌که جلوگیری از سخن‌گفتن اقلیت‌ها به زبان خود را منع می‌کند[
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
اولاً که این ماده 27 که میگی حرف نادرستی نمی زنه.

اما بطور کلی این میثاق های بین المللی رو مگه چه کسانی نوشته اند؟؟؟
مگر ما ایرانی ها که مهد تمدن و فرهنگ چند هزارساله هستیم انقدر بدبخت شده ایم و انقدر از محتوی فرهنگی و تمدنی تهی شده ایم که بابت هر چیزی بخواهیم ببینیم میثاق های بین المللی که اکثراً نوشته غربی ها و لابی های گلوبالیستی می باشد چه میگویند؟! ما خودمان فرهنگ داریم، تمدن داریم، تاریخ داریم، علم و دانش و حکمت داریم، نگاه و نوع نگرش داریم! خودمان می توانیم تشخیص دهیم چه به صلاحمان است.

دوماً " آموزش زبان قومی" یا همان "آموزش زبان مادری" هیچ اشکالی ندارد و همین الان هم انجام می شود. اما آنچه که توطئه گروهکهای تروریستی تجزیه طلب است مغلطه ای ظریف است که یکی از اجزای تشکیل دهنده طرح کلی تجزیه آنها می باشد و آن افزودن "به" به عبارت فوق است که آن را تبدیل می کند به "آموزش به زبان مادری" با به قول شما "آموزش به زبان قومی" که فوق العاده نسبت به این دسیسه باید هوشیار بود. چرا که اگر چنین چیزی محقق شود که البته هرگز نخواهد شد، با گذشت چند دهه دیگر هیچ یک از اقوام ایرانی زبان همدیگر را نخواهند فهمید و در نتیجه یک گسست بین ملت ایران بوجود خواهد آمد که زمینه ساز تجزیه ایران خواهد شد.
سوماً جالب است آنهایی که این توطئه ها را به خیال خودشان برای تجزیه ایران و طراحی خاور میانه جدید انجام می دهند، افرادی هستند که زبان "انگلیسی" را با لطایف الحیل بعنوان "زبان بین المللی " به کل دنیا تپانده اند و حال حتی چشم ندارند ببینند که کشور ایران بزرگ دارای یک زبان رسمی به نام زبان شیرین پارسی است که خود یکی از عوامل اتحاد و انسجام و یکپارچگی ملت ایران است و با دسیسه های اینچنینی از طریق یکسری گروهکهای تروریستی تجزیه طلب مزدور و برخی نفوذی های خائن قصد پیش بر اهدافشان را دارند

در نهایت متاسفانه میبینیم که برخی از هم وطنان ساده لوح و از همه جا بی خبر ما هم چگونه بازی می خورند! بنابراین قشر نخبگانی باید خیلی هوشیار باشد
ایران کشور است نه ملت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
آفرین به دانش بوزگوردی شما.مثل اینکه نژادپرستی چمشت را کور کرده است
اصرار بر آذري خواندن قومي با شكوه در طول تاريخ و وصله زدن تمامي داشته هاي فرهنگي و علمي آنان بر تن نهيف و بي جان قومي ديگر، ظلمي است آشكار. ما نه آذري، بلكه با افتخار ترك هستيم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
هاهاها
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
بزار اونا که هویت خاصی ندارن بخندن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
زیاد شستشوی مغزی دادنتون. به جای این حرف ها برو دو تا کتاب مستند تاریخی بخون نشین پای حرفهای کانالای ترکی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
ظلم نیست حقیقته حالا ی سریش فرضیست ی سریش کامل اثبات شده
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
با چی؟ با شکوه
زبان به اسم آذری وجود خارجی نداشته و ندارد. زبان ملت آذربایجان ترکی است و بایستی طبق اصل 15 قانون اساسی در مدارس در کنار زبان رسمی آموزش داده شود.
پاسخ ها
بیوک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
تو راست میگی. چون تو دوست داری اینطوری می بود. اما واقعیت فراتر از حقیقت چیز دیگری بود.؛
نژاد پرستی و ملت سازی ممنوع.چه کسی گفته آذربایجان غربی همه ترک هستند.حدود نیمی از مردم آذربایجان غربی کرد هستند.دوم در مناطق ترک نشین اقوام فارس و تالش و ارمنی و آشوری هم هستند.حرفهای فاشیستی راه به جائی نمی برد.از کی تا حالا ترکها ملت جداگانه ای شدند.تفکرات بوزگوردی در ایران جائی ندارد.همه ایرانیان یک ملت هستند.
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
اولاً شما کورد نیستی. اگر کورد بودی اینطور بر ضد حقوق اقوام صحبت نمیکردی. ثانیاً دولت ایران موظف است بودجه لازم برای آموزش زبان مادری تورکها و کوردها را فراهم کند. کتاب درسی چاپ کند و معلم تربیت کند برای آموزش زبانهای ترکی و کوردی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
درسته . منهم که تورک هستم خود را ایرانی میدانم.
به نظر من دشمنی با زبان فارسی و ایران ستیزی مشکل اصلی برخی است و طرح دیگر موضوعات بهانه ای بیش نیست، محرومیت در بسیاری از نقاط ایران بسیار اسفناک تر از شمال غرب کشور ماست و قطعا رفاه عمومی در استانهای آذری نشین در حد بهتری از میانگین کشوریه، نژاد پرستی در ایران نیست و همه هموطنان در کنار هم مشکلات تاریخی رو حل کردند و اگر جدیدا شعارهای نژادی به گوش میخوره از طرف همین استان هاست ، مثلا من کمتر دیدم یکی بگه من فارسم ولی برخی هموطنان ما شدیدا تاکید دارند که اول ترک هستند و بعد ایرانی که این رو نتیجه فعالیت رسانه های معاند کشورهای همسایه نا سپاس با حمایت قطعی اسراییل می دونم . هموطنان عزیز آذری من کاش ارزش خودتون رو برای بقیه هموطنانتون بدونید و خودتون رو بازیچه بدخواهان و دشمنان و خائنان این مرز و بوم نکنید، اگر کاستی هایی بوده برای همه بوده ، قطعا ایران یکپارچه میماند و کشورهایی که به حیاط خلوت تجزیه طلبان تبدیل شدند روزی به آغوش مادر اصلی باز میگردند، روزی در همین عراق برای تجزیه ایران کنفرانس برگذار میشد در عراقی که صدام داعیه رهبری جهان عرب را داشت ، نظامی،شهریار ، ستار خان و باقر خان، باکری ها و براهنی ها سرسپردگی به وطن و عشق به وطن را فریاد کردند و دیگران هم فریاد کنند
پاسخ ها
ملت ترک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
ما ملت ترک هستیم در کشور ایران
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
پس لطفا ملتت را جمع کن و از کشور ایران بیرون برو
ما كردها را هم چهارتيكه كردن ، سه تيكه مون رو از مام وطن جدا كردند. كاش زماني برسه كه همه خاك كردستان عزيز به ايران برگرده. ايران و بس. ايران عشقه.
البته بيشتر سرزمين و جمعيت آذربايجان غربي كرديه!
به افتخار همه كردها و ترك ها و فارس ها و لر وگيلكي و بلوچي كه ايراني هستند و به ايراني بودنشون افتخار مي كنند يه كف جانانه بزنين.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
پدر استعمار بسوزه که ایران چند پاره کرد و هرات و مرو باکو و گنجه رو از مام میهن جدا کرد،
بشمار مرگ بر استعمار بریتانیا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
عزیز دلم مهدوی جان به جز 3تا شهر در جنوبغربی آذربایجان غربی ترکهستند .
شهرهای ارومیه ، خوی ، سلماس ف ماکو، میاندوآب، چالدران ، نقده ترک هستند که عمده جمعیت استان هم در این شهرها ساکن هستند.
بیش از 85درصد جمعیت این استان ترک هستند.
مردمان فلات قارهٔ‌ایران همگی ایرانی هستند که بلحاظ تنگ نظری ،و عدم بصیرت ،و نا آگاهی مدیران ، باعث شدند ایران چند تکه گردد و این خواست دشمن مردم آریایی میباشد ، فلات قارهٔ ایران از رود سند در شرق و به ماورایقفغاز از شمال و دریای سیاه ،و مرمره ،و مدیترانه در غرب ،و خلیج فارس ،و دریای سرخ ،و اقیانوس هند در جنوب محدود میباشد ؟ لاکن بلحاظ عدم درایت ،و اینکه همهٔ مردمان این سرزمین پهناور یک تفکر ،و یک زبان ،و یک فرهنگ داشته باشند ،باعث شد که فلات قارهٔ ایران تکه پاره گردد ؟، ملت آریایی متشکل از ترک ،و ،کورد ،و ،لر ،و ،بلوچ ،و ،ترکمن ،و پشتو ،و ‌هزاره ،و عرب ، تات ، و ، تاجیک ،و تاتار ،و قرقیزی ،و گرجی ،و آرامی ،میباشد ؟،، همهٔ اقوامی که نوروز را جشن میگیرند ؟ ایرانی هستند ،در هر کجای زمین ،،،؟،،
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
ساقیت کیه؟
خدمت نماینده محترم حضرت پور عرض کنم، نصف بیشتر مردم آذربایجان غربی کردزبان و از نژاد کرد هستند و ربطی به آذری یا ترک ندارند. همون شهر ارومیه حوزه انتخابی ایشان دارای جمعیت پنجاه درصدی کرد هستند. تازه بماند که استان ۵ شهرستان خالص کردزبان دارد. در حالیکه یک شهرستان خالص ترک زبان هم ندارد. پس نماینده اطلاعاتش را تصحیح بفرمایند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
داداش مثل اینکه خماری ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
تو هم تو این وسط واسه ما نرخ تعیین میکنی. نصف اره؟ نصف اورمیه کرده اره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
متوهم پس کی حقتون رو خرده
چرا نماینده ندارید
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
شما کردها که همین ده بیست سال اخیر از عراق اومدید و ریشتون هم هندی هست...
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
اشتباه ترک ها این بود کردهارو اجازه دادن بیاین سمت ارومیه...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
بابا جنع کنید این بساط را. اگر خود را ایرانی نمیدانید بقبه حرفها اضافه است.
خدمت نماینده محترم حضرت پور عرض کنم، نصف بیشتر مردم آذربایجان غربی کردزبان و از نژاد کرد هستند و ربطی به آذری یا ترک ندارند. همون شهر ارومیه حوزه انتخابی ایشان دارای جمعیت پنجاه درصدی کرد هستند. تازه بماند که استان ۵ شهرستان خالص کردزبان دارد. در حالیکه یک شهرستان خالص ترک زبان هم ندارد. پس نماینده اطلاعاتش را تصحیح بفرمایند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
نژاد کرد هم احتراع جدیدی هست!
خدمت نماینده محترم حضرت پور عرض کنم، نصف بیشتر مردم آذربایجان غربی کردزبان و از نژاد کرد هستند و ربطی به آذری یا ترک ندارند. همون شهر ارومیه حوزه انتخابی ایشان دارای جمعیت پنجاه درصدی کرد هستند. تازه بماند که استان ۵ شهرستان خالص کردزبان دارد. در حالیکه یک شهرستان خالص ترک زبان هم ندارد. پس نماینده اطلاعاتش را تصحیح بفرمایند
پاسخ ها
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
اقای ناشناس یادش رفته که بگه همونا مهاجرهایی هستن
بهترین نشانه ناکارامدی نمایندگان همین نوع نظراتشان است . اگر جنگ اقوام راه نیاندازند لطف بزرگی کرده اند .
انتخابات با دیدگاه جناحی همین نتیجه را میدهد و نمایندگان واقعی و با سواد ، اندیشمندان جوامع باید باشند
درود درود،
ایران کنونی در زمان صفویه بنام ممالک محروسه صفویه تشکیل و متحد شده و در 1313 به ایران تغییر نام یافته است. اما بحث نژاد و قومیت را ابتدا فراماسونری در ایران مطرح کردند و بعد مزدور بی مغزشان رضاخان (که ابتدا فقط مستخدم اصطبل انگلیسی ها بود) زمینه ای فراهم کرد تا بحث نژاد آریایی و تعصبات پارس گرایی مطرح شد این مملکت از چند هزار سال قبل از ورود اقوام آریایی زبانشان التصاقی و از خانواده زبانهای تورکی بود صدها کتیبه ایلامی و اوراتویی به روشنی گواه این مدعا هستند جالب اینکه زبانی که الان پارسی نامیده می شود در واقع پارسی نیست و زبان دری است این دو کاملا باهم فرق دارند و زبان دری از طرف تاجیکستان و افغانستان به ایران وارد شده و زبان پارسی منسوب به استان پارس بوده و در سده های نخست اسلام منقرض شده و از بین رفت. یعنی اگر مبنی را تاریخ باستان قرار دهیم این برادران پارس زبانمان هستند که زبانشان از تورکی باستان به دری تغییر پیدا کرده است البته بیشتر اینها تا همین دو نسل پیش همزبانشان تورکی بود ولی فشارهای رضاخان مزدور انگلیس باعث شد آنها بیشترشان زبانشان به دری تغییر پیدا کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
در زمان صفویه نام ایران مملکت محروسه ایران بوده نه مملکت محروسه صفویه.اسناد تاریخی اینرا می گویند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
تابناک چرا نظر این ایران ستیزان رو چاپ می کنی آخه؟

مثل روز روشن دارن دروغ می بافند و جعل تاریخ می کنند!

نه سواد دارند نه هویت دارند!

تابناک تکلیف نسبت به مواضع ملی چیه که این نظرات رو چاپ می کنی؟

چارتا آدم از همه جا بی خبر هم نظر این رو می خونن و فکر می کنن اینا درست می گن!
از ما گفتن بود!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
اه؟ نمی دونستم تا دو نسل قبل من شیرازی ترک زبان بودن! نمی دونستم رو سنگ قبر چهارصد ساله جد اعلای ما که فارسی نوشته همون ترکیه! بعدشم افغانستان و تاجیکستان جزیی از ایران بوده و از جایی وارد نشده. اسم اون ناحیه خراسان بود و گاه به تمام ایران اطلاق میشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
چرا مغلطه می کنی و تاریخ ایران رو از زمان صفویه شروع می کنی؟
یکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
خدا شفات بده
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
مدارک و آثار فرهنگ و زبان تورمی از زمانهای خیلی قدیم در ایران هستند از جمله شهر یری خیاو و مازقامیتهای تیمره و خیلی جاهای دیگه که قدمتی بیشتر از شش هفت هزار سال دارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
آقا کتاب رسمی دربار صفوی به نام خلد برین که بزرگترین کتاب تاریخ عمومی عصر شفویه رو برو بخون اونجا از ایران صحبت شده و دائن ممالک ایران ستانی آمده
اون که دیگه از تودش ننوشته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
بابا خجالت هم خوب چیزیه. آذریها را که ما ایرانی میدانیم. اما تو یکی صد درصد از اونطرف مرز اومدی. اگر 10 هزار سال تو ایران بودی پس چرا به جای فرهنگ پارسی فرهنگ مون ترکی نشد؟ ایران در شاهنامه هم ایرانه حتی قبل از آنهم. ممالک محروسه مال زمان قاجاره و پشت بندش هم نام ایران آمده. تحریف هم حدی از وقاحته. نام ایران نزد اروپایی هت پارس بود نه نزد ایرانیان رضا خان در سال 1312از همه کشورها خواست تا دیگر از لفظ پارس برای نامیدن ایران استفاده نکنند. البته شما گوشت به این واقعیات بدهکار نخواهد بود و این مطالب فقط برای کسانی است که قراربود مخاطب تو باشند.
ترکها با زور وترکتازی زبان اذری پهلوی را ازبین بردند
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
ترک ها با زور زبان آذری را نابود کردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
دانشمند زبان آذری اصلا وجود نداره آذری یه اصطلاح برای
مردم منطقه آذربایجان .مثل مازنی. گیلک برا گیلانی
خوزستان خوزستانی
نصف بیشتر همدان و قزوین غرب گیلان و چهل درصد تهران و کرج ترک هستند باید تو این استان ها هم زبان ترکی تو شبکه های استانی پخش بشه ، نژادپرستی فارسی و ندادن حق و حقوق بقیه اقوام ایرانی ، اشتباهه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
بیدارشو صبح شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
شما بفرماییدچند درصده تا ما بیدار شیم
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
مثل اینکه همه مردم جهان ترک هستند که ما خبر نداشتیم.این آمار پانترکی از کجا در می آید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
تل آویو چه خبر؟
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
احسن//هر چی میکشیم از دست این قوم فارسها میکشیم خودشونو مالک ایران میدونن//
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
شما یک نگاهی تو همین محله آدربایجان و نواب وساسبیل تهران بیانداز که اصلا آدریها آنجا را ساختند از هر 10 نفر به زور 2 نفر پیدا میکنی که آذری باشن. تک محله خودتون هم بگردب بیشتر از این نیست
ملت ترک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
...هشتاد درصد قم هم ترک هستند
تحقیق کنید آریایی وجود ندارد. همه مهاجر هستیم از اقوام متفاوت و نژاد متفاوت ‌
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
بی خرد ترین کلمه ای که خواندم همین انکار نژاد آریایی توسط پاننرکهاست
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
نه بابا راست میگی نژاد آریایی وجود ندارد؟
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
آفرین بر تو نژاد شناس صد درصد ترک خالص.ماشااله چقدر سواد داری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
میزان سوزش در حدی بوده که با یه کامنت خنک نشده
شما بیاید بازار تهران زبان رسمیش ترکیه
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
پس اونوقت ترکها می گویند حق ما را فارسها خوردند چی میشه؟در نتیجه ترکها حق دیگر اقوام را خوردند نه فارسها
یک ایرانی اصیل زبان آذری هستیم
واگر کسی هم به سرزمین ما ایران چپ نگاه کند چشمهاشون در میاریم میگذاریم دستشون .
تابناک یادته یه با با بیش از بیست خط، طرفهای درگیر تو سوریه رو رسم کردی
نظرات رو خوندم و نمیدونم چرا یاد اون خطها افتادم!!
چرا که مرزهای زبان فارسی را همین عرفا و شاعران ترک زبان بیشتر از فارس ها حفظ کردند و ارتقا دادن.
لطفا دیگه وقتش گذشته زبان کردی د ترکی و ... را در کتابها بیارین تا همه لذت ببرن.
درایران هر کسی میخواد ازاصالتش و فرهنگش صحبت کنه برخی ها ناآگاهانه یا آگاهانه که عمدتا فارسی زبان هستن اکنگ پان و تجزیه می زنن.
بابا به فرهنگها ارزش قایل شوید.
از تفاوتهای قومی که خدا در قرآن گفته لذت ببرید
لطفا دولت بیش از این به زبان و موسیقی و رسوم غیر فارس بی مهری نکنه و از مزیتهای فرهنگ های اصیل ایران زمین استفاده کنه.
این آموزشها و قوانین بالادستی باید اصلاح بشه و زبان مادری در مدارس تدریس باشه
نژادی تو ایران به اسم آریایی وجود ندارد
افراد دارای افکار تجزیه طلبانه باید از مسئولیتها کنار گذاشته بشن و از سکونت در مناطق مورد ادعای تجزیه طلبی برای همیشه منع بشن
این آ قا تقصیری نداره
تا وقتی نفت و گاز هست ترکها هم هستن
قابل توجه پانترکیسم، آذربابجان، اولا خاک ایران است.
زبانهای دوران هخامنشی و ساسانی و این فارسی دری هیچ شباهت و اشتراکی باهم ندارند.
این کسانی که اسم خودشون رو پان ایرانیست گذاشتند به غیر از جعل و دروغ و ایجاد تفرقه و دافعه هیچ کار دیگری ندارند
سعی کنید این را در مغز پوکتون فرو کنید که ایرانی یک تابعیت است و ربطی به نژاد و زبان و مذهب ندارد.
مردم شجاع و شریف آذربایجان از کهن ترین اقوام ایران هستند وبیش از ده هزار سال پیش این قوم در شمال غرب ایران زندگی می کرده وتمدن ده هزار ساله گیان در نهاوند وهکمتانه از نشانه های این تمدن کهن است
مردم شجاع و شریف آذربایجان از کهن ترین اقوام ایران هستند
همه ایرانی هستیم به آن افتخار میکنیم
.
آریایی بودن چه ارزشی دارد. پیامبر (ص) فرموده ارزش فقط به تقواست.
نه نژاد و رنگ و زبان و....
دوران فکر ناسیونالیستی و ناسیونالیستی عمل کردن دیگر خیلی کهنه و پوسیده شده.
اولا که یک زبان ملی در خیلی از کشورها با وجود اقوام متعدد و پرجمعیت یک امر پذیرفته و ضامن وحدت و انسجام میهنی هست. تو خود آمریکا با وجود جمعیت قابل توجه اقوام اسپانیول تبار انگلیسی زبان ملی و مرجع هست. فتنه افکنان اسراییلی و ترکیه و کشور آذربایجان چرا شدن دایه دلسوزتر از مادر برای اقوام ترک ایرانی؟
دوم ما فارس زبانها یک ادعای بسیار محکم و بدون خدشه داریم. اون هم جناب زرتشت و کتاب اوستا هست. بفرمایید زرتشت در کجا به دنیا اومده و زبان کتابش چی هست؟ آیا ترکی هست؟! بفرمایید نام اصلی آذربایجان در تمام منابع باستانی چی هست؟ آتورآپاتکان و آتورآپادگان یعنی چی و از کدام زبان هست؟ بفرمایید نامهای اصیل ناحیه آذربایجان از جمله خود "تبریز" یعنی چی؟ بفرمایید شبستر یعنی چی؟ اورامانات یعنی چی؟ راستی، این اواخر کاخ هخامنشی ترکیه قضیه ش چی بود؟ کم خودتون رو به کوچه چپکی بزنید
سازمان ملل کجاست برای این افرادی که حقوق اقوام سرشون نمیشه یک کلاس بذاره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
سازمال ملل سازمان ملل یعنی امیکا بعد روسبه و متحدانشون امیکا از خداشونه که کشور ایران تجزیه شه همین کم موند دشمن خونیمونو برامون قضاوت کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
سازمان ملل ِ؟؟؟
عقل محدود باشه این بحثا پیش میاد
تمام مسولين مملكت تركن بازهم سهم مي خواين هرجا بري تركن.نمونش همين تهران
1- نژاد خالص در اثر تحولات تاریخی وجود خارجی نداره. حتی هیتلریها که دنبال متحد می گشتند ایرانی ها را آریایی نمیدانستند.
2- حد اقل در پانصد سال اخیر ترک زبان های ایران در دفاع از کشور میلیون ها شهید داده اند. (چالدران افشاریه، جنگ تحمیلی و غیره).
3- به اصطلاح نهضت های جدایی طلبانه قرن اخیر، به علت عدم حمایت مردم محلی از آنها، به آسانی مضمحل شدند.
4- قاجار ها در دوره ای زندگی می کردند که تمدن های قدیمی (چین، هند، ایران، عثمانی و غیره) در برابر دنیای جدید تاب مقاومت نداشتند. با این حال با پایمردی ایرانیها به خصوص آذری ها ده هاسال در برابر اروپاییها مقاومت کردند.
5. زمان ما، ملت به توده مردم گفته میشد. (مثلا: "ملت راضیند"، "مدرسه ملی" و"ای ملت! به دادم برسید" و غیره.
مشکل مهاجرت آرامیان به ایران از زمان آشوریان و تبعیدگاه پارسوا یا فراسو شروع شد و هنوز مهاجرت ادامه داره آرامیان از آنسوی فرات به کوههای زاگروس رسیدند و حالا خودشونو از نژاد جعلی آریا و زبان ساختگی هندو میدونند در حالیکه زبان سامی اکد اصل بسیاری از کلمات در زبانهای غیر التصاقی ایرانی است و این زبانها سوای زبانهای التصاقی مهاجر هستند واز ریشه سامی تحلیلی هستند
این بحث ها فایده نداره .چون شکل خفیفی از جنگ هستش.بنده با کسی که زبان تورکی منو آذری خطاب کنه و معتقد باشه که تورکها مهاجر هستند.هیچ گونه برادری ندارم.در غیر اینصورت بنده با افتخار تورک و مسلمان و ایرانی هستم.
عده ای بر آنند که حتی خاندان صفویه را ترک زبان قلمداد کنند اینها نمی دانند که نیای خاندان صفوی بعنی شیخ صفی الدین اردبیلی (آریائی با آرتائی) اصلا آذری زبان بوده و آذری زبان باستان آذربایجان قبل از مهاحرت قراقویونلوها بود. شیخ صفی الدین اردببلی یا آریائی ، زبان ترکی و مغولی را در مدرسه آموخته و یکی از احفاد او که شاه اسمعیل صفوی است که امپراطوری صفوی را در ایران بنا نهاد و مذهب شیعه را که قبلا مردم ایران برای استقرار آن هزار سال نبرد آکادمیکی و مسلحانه انجام داده بودند، مذهب رسمی کشور کرد، دیوان خود دا سالها پس از مرگ شیخ صفی و زمانی سروده که این قسمت از کشور ما ترک زبان گردیده بود. درست مثل جواهر لعل نهرو نخست وزیر میهن دوست هندوستان که آثار قلمی خود را از جمله (نگاهی به تاریخ حهان) را به انگلیسی نوشته است. اگر نهرو انگلیسی است، پس شاه اسمعیل هم ترک است! ضمنا بی سوادها را درون مباجثه های تاریخی بدون مدرک جائی نیست. اگر درباره فارس بودن شیخ صفی الدین اردبیلی کسی قصد تحقیق دارد، به کتاب شاه عباس دکتر نصرالله فلسفی استاد تاریخ دانشگاه تهران و یا کتاب شیخ صفی و تبارش، نوشته احند کسروی مراحعه کند.
چه شما بخواهید یا نه ما ترکیم با افتخار هم ترک ایرانیم و بیشتر از هر قومی تو تاریخ برای ایران افتخار کسب کردیم و جآنانه جنگیدیم و تلاش کردیم و خواهیم کرد یاشاسین ایران با ترکها و همه اقوامش
واقعا وقتى ادمها نه دين ونه نزاد ومملكت ونه قوم ونه زبانشون به انتخاب خودشان نيست واجبارا شاملشون شده .پس براى چى انقدر تعصب بيجا دارند .اينجور چيزها افتخار نداره .مواظب باشيد تعصب چشمهايتانرا كور نكند .وبا طناب پوسيده دشمنان اين مرزو بوم به چاه نيفتيد .كلام خداوند متعال يادتون باشه كه همانا گراميترين شما نزد پرورگار با تقوا ترين شماست .نه عرب وعجم ولر وكرد وترك وفارس وبلوچ و هندى وامريكايى وغيرها..،،
ترکان نژاد زرد پوست و از تبار مغولان هستند اما اذری ها اریایی هستند که به زبان ترکی حرف می زنند و اصلا ترک نیستن . اما عده پانترک پیدا شده که ساز جدای این ایرانی تباران را می زند و در حال گسترش هستند
خواستگاه اصلی همه ترکها در ترکمنستان و ترکستان کنونی بوده و این محل اولین شکل

گیری آریائیها است که بعدها به قسمتهای جنوبی فلات ایران نیز کشیده شد. اصطلاح ترک به ترکها از زمانی ایجاد شد که پادشاه فریدون جهان آن زمان را بین سه پسرش تقسیم کرد و قسمتهای شرقی را به پسر دوم خود یعنی تور داد و قسمتهای مرکزی فلات ایران نیز به ایرج داد و از آن زمان ترک و ایرانی بوجود آمد. در واقع ترکها اصیل ترین قوم آریایی می باشند و زبان ترکی هم از زبانهایی اولیه بشر محسوب میشود.
اگرناکارامدی سیاسی خذف شود هیچ کس راضی به جدایی ازوطن نخواهد شدلطفا به داد مردم خود برسید
مشكل اذربايجان غربي و كردها حل نخواهد شد وبراي كل ايران مشكل اساسي خواهد بود .علت مسولان زمان جنگ ايران وعراق مي باشد .در زمان جنگ متاسفانه در حدود 80000 نفر كرد عراقي با مجوز دولت وارد اذربايجان غربي گرديد.من ترك مهاباد هستم . خانواده هاي ما نهايت يك يا دو فرزندي بودند اما همسايه هاي كرد ما بالاي ده فرزند داشتند.به علت اختلاف فرهنگي شديد ميان ما وكردهاتمامي فاميل الان در تهران ويا تركيه هستند.در اكثر شهر هاي اذربايجان غربي اين مشكل اساسي وجود دارد وهمانند درياچه اورميه از اشتباهات مسولان ان زمان مي باشد و حالا برخی در امريكا در مورد وطن ما نظر مي دهند بدون انكه درد جامعه اذربايجان را حس كرده باشند.
هیچ قومی یا نژادی یا ملیتی از دیگران برتر نیست
یک بار !!! حتی نشده یک بار در تابناک خبری منتشر بشه که مربوط به آذربایجان باشه و در لیست پربحث ترین عناوین دسته بندی نشده باشه
چرا آذربایجان غربی وسط کردستان ایران و کردستان ترکیه است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
وسط کردستان!!!!! خخخخخخخخخخع .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
كردستان تو نقشه اون پاينهاست برادر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
البته خود كردستان هم از شمال و جنوب مقايسه كني بين جمهوري اذربايجان و تركهاي قشقايي قرار داره پس با تفاسير شما بايد اسمش كردي نباشه
من خودم آذری زیان هستم و هرکسی که ادعای برتری زبان ، نژاد و دین خاصی را داشته باشد در این جهان محکوم به شکست است. پس درود بر ایران
پاسخ ها
برهان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
در سراسر جهان حتی یک آذری زبان نداریم و اگه داریم لطف کنید نام ببرید تا ببریم در آزمایشگاه مورد مطالعه قرار بدیم تمام حروف مادر در زبان ترکی آذری با کلماتآسیای مرکزی و ترکیه وقفقاز یکی هستند مثل اعداد
تابناك جان لطفا نظر من رو منعكس كن.

دوستان گرامي ، اخيرا با توسعه رسانه ها (راديو و تلويزيون و حتي ماهواره و فضاي مجازي) زبان ها و گويش هاي محلي به خطر افتاده اند. من نميگم اين خوبه يا بده . ولي كساني كه نقشه ها براي اين مملكت داشتن كه بهره ها از گوناگوني اقوام ايراني ببرند به شدت به هراس افتاده اند و بويژه كه از حارج هم حمايت مي شن.
من واقعا از مسئولين ارشد مملكت تقاضا دارم روي هويت ملي كمي هم كه شده سرمايه گذاري كنن. سپاس.
اینجا ترک زبانی هست که هم به ترک زبان بودن خودش افتخار کنه هم به ایرانی بودنش؟
نمی دانم چرا باترک های ایران مخالفید.تنها خواسته ی آنها اینه که بتونن به زبان خود بنویسند و بخوانند. چون ما ترکها از ادبیات فارسی یاد گرفتیم ملتی که نمیتونه به زبان خود بنویسه وبخونه مرده است وما نمی تونیم تحمل کنیم که مرده ایم.باسپاس از ادبیات فارسی که ما را از حقوقمان آگاه کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
پس حالا که از زبان پارسی حق اموخته ای به فرهنگ پارسی احترام بزار..
آزربایجانین تورک میلتی
بهترین راه حل برای حل مسائل قومیتی در ایران این است که طبق چهارچوب قانون اساسی زبان و فرهنگ و تاریخ هر قومیت در کنار زبان فارسی در مدارس تحصیل و به دانش اموزان اموخته بشه .
آذربایجان سر ایران است و همه ما به ترک بودن خودمان افتخار میکنیم، در ضمن نصف تهران هم ترک نشین هست. بازار تهران همش دست آذربایجانی هاست....
لطفا برسر قومیتها فکر نکنید .ما ایرانی پایدار میخواهیم .این حرفها اختلاف می اره و باعث تجزیه مملکت میشه .الان در این شرایط سخت نبایستی دامن به نفاق بزنیم .کشور ما در بی تعادلی قرار داره .لطفا کاری نکنید که دشمنان ایران به مردم ما بخندن .دشمن اصلی ما آمریکا و انگلیس و غیره است .بیایید با اتحاد و یکپارچگی از زبان و قومیت کشوری سرافراز داشته باشیم
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی