بازدید 5051

راه اندازی سامانه هوشمند حمل بار در کشور

کد خبر: ۸۶۱۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ 17 December 2018

حمل و نقل به عنوان بخش جدایی ناپذیر زنجیره تامین و صنایع مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است. متاسفانه حمل و نقل در کشور ما با مشکلات عدیده‌­ای مواجه است. شاید اعتراضات اخیر رانندگان کامیون تنها یکی از نشانه ها و دلیلی بر وجود این مشکلات باشد. عدم بهره­‌وری در حمل و نقل کشور علاوه بر تحمیل هزینه­‌های زیاد به اقتصاد کشور در سطح کلان، تاثیر زیادی بر میزان درآمد و کیفیت امرار معاش بیش از نیم میلیون راننده گذاشته است. نرخ پایین کرایه از مهمترین مشکلات این قشر است در حالی که کرایه حمل و نقل به خودی خود پایین نیست.

وجود واسطه‌های متعدد و سوداگرانی که با کمترین زحمت، اغلب تا نیمی از هزینه حمل کالا را  به عنوان کمیسیون و حق بار تصاحب می کنند به معضلی بزرگ برای این صنعت و رانندگان تبدیل شده است. با نگاهی به راهکارهای به کار گرفته شده در سایر کشور ها در چنین وضعی، ردپای سامانه های هوشمند حمل و نقل را مشاهده می کنیم. سیستم هایی که با بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات و تشکیل جامعه­‌ای از رانندگان و صاحبان کالا موجب افزایش انعطاف پذیری در حمل و نقل، کاهش هزینه­‌های سربار و حذف واسطه­‌ها و درنتیجه افزایش رضایت راننده‌­ها و صاحبان کالا شده است. کشور ما نیز به تازگی میزبان چنین ایده‌­ای بوده است که خوشبختانه در مدت کوتاه فعالیت خود به موفقیت هایی دست یافته است.

 دکتر حامد تاج الدین مبتکر و موسس اولین سامانه حمل و نقل هوشمند کالا است که به سراغ او رفته و از او در مورد این سامانه پرس و جو کردیم. وی تحصیل کرده مقطع دکترا در رشته مدیریت کسب و کار در کشور کانادا است که پس از بازگشت به کشور تلاش خود را برای تاثیرگذاری بر صنعت حمل و نقل به کار بسته است. وی در خصوص این سامانه گفت: "به دلیل نبود سامانه‌­ای در کشور که رانندگان بتوانند بدون واسطه و برنامه­ریزی شده بار دریافت کنند به فکر طراحی این پلتفرم افتادیم. حذف دلالی یکی از مهمترین دستاوردهای این سامانه است که کمک بسیار بزرگی به صنعت حمل و نقل کشور می کند و از تضییع حق رانندگان جلوگیری می کند. در این سامانه بر اساس مبدا و مقصد، نوع بار، تناژ و بسته بندی و فاکتورهای مختلف نرخ کرایه به طور دقیق و عادلانه مشخص می­‌شود."

وی در ادامه خاطر نشان کرد: "در کشور ما به موضوع عدم بهره وری در صنعت حمل و نقل توجه کافی صورت نگرفته و راهکاری برای حل آن ارائه نشده است. با مثال ساده­ای یکی از دلایل عدم بهره وری در این صنعت را اینگونه می توان توضیح داد، فرض کنید راننده باری را به مقصدی حمل می کند اما به دلیل عدم وجود شبکه اطلاعاتی و سامانه ای که بتواند برای مسیر بازگشت بار دریافت کند مجبور به بازگشت بدون بار است و یا نهایتا مجبور به توقف های طولانی در صف می‌شود تا بتواند باری را دریافت کند. این یعنی صرف هزینه با ایجاد ارزش افزوده کمتر از ظرفیت. اما این اپلیکیشن که بزرگترین سامانه هوشمند حمل بار در ایران است با استفاده از تکنیک های نوین علمی، در پوششی سراسری امکان دریافت نزدیک ترین بار ثبت شده در سامانه را به راننده می دهد. با این سامانه رانندگان قادر خواهند بود برای مسیر های بازگشت نیز برنامه ریزی کرده و درآمد خود را افزایش دهند.

قیمت گذاری در این سامانه به وسیله  تکنولوژی­ پیچیده طراحی شده توسط متخصصین ایرانی انجام می گیرد. شفافیت یکی از نقاط قوت این سامانه است. شفافیت این سامانه در همه ی ابعاد اعم از نرخ گذاری و کمیسیون رعایت شده و موضوعات قبلی مثل حق بار و غیره که باعناوین مختلف از رانندگان دریافت می­شد ازبین رفته است."

وی در خصوص منافعی که از طریق این سامانه به صاحبان بار می رسد گفت: "محوریت این سامانه صرفاً رانندگان نیستند و سعی شده است به صورت دو سویه، هم به نفع رانندگان و هم به نفع صاحبین بار باشد. صاحبین بار حتی می توانند به صورت آنلاین از نحوه‌ حمل بار، موقعیت و دیگر اطلاعات آن باخبر شوند و با سیستم قیمت­گذاری طراحی شده از تناسب قیمت با مشخصات سفارش خود اطمینان دارند. هم رانندگان و هم صاحبان کالا می توانند این اپلیکیشن را در دانلود کرده و از امکانات آن بهره مند شوند."

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار