بازدید 2784

توضیح نماینده‌ی مجلس درباره‌ی نامه به سایپا

کد خبر: ۸۶۰۷۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱ 15 December 2018

محمدعلی وکیلی، عضو هیات رییسه‌ی مجلس در توضیح تصویر توصیه نامه‌ای در سربرگ مجلس، از سوی او خطاب به سایپا که در فضای مجازی منتشر شد، گفت: هر ارباب رجوعی به دفتر ما مراجعه کند و مشکلی داشته باشد، بپیوست نامه‌ی خودش توصیه نامه‌ای برای دستگاه‌های اجرایی می‌فرستیم.

او همچنین گفت که روزی صد توصیه نامه در دفترش برای ارباب رجوع صادر می‌شود و اگر به سایپا و ایران خودرو مراجعه شود ده‌ها نمونه از این توصیه نامه‌ها دیده می‌شود.

در این توصیه نامه که پیوست نامه‌ی فردی با نام بهروز پردیس بود، درخواست مساعدت در صدور دستور تحویل خودروی سیتروئن شده بود.

 

آقای وکیلی از نمایندگان اصلاح طلبی است که با لیست ائتلاف امید به مجلس راه یافت.

متن گفت‌وگوی محمدعلی وکیلی با انصاف نیوز را در ادامه بخوانید:

تصویر توصیه نامه‌ای از شما در سربرگ مجلس خطاب به سایپا در فضای مجازی منتشر شده است که شخص صاحب توصیه‌نامه سریع‌تر خودروی خود را تحویل بگیرد…

اشکالش چیست؟

در سربرگ مجلس این توصیه‌نامه نوشته شده است…

اشکالش چیست؟

انصاف نیوز: این سوال مطرح است که آیا هرکسی به نمایندگان مراجعه کند می‌تواند چنین توصیه‌نامه‌هایی بگیرد؟

الان شما به سایپا یا ایران‌خودرو مراجعه کنید، ده‌ها نمونه از این توصیه‌نامه‌ها خواهید دید. هرکسی به دفتر ما بیاید و نامه‌ای داشته باشد نامه‌ای پیوست درخواست خودش می‌شود که فرمی است شبیه همان که در فضای مجازی منتشر شده است.

تمام مردم این امکان را دارند که به شما مراجعه کنند؟

بله؛ هرکسی که به دفتر من بیاید و چنین تقاضایی داشته باشد، یک نامه‌ای پیوست درخواستش می‌کنیم. بدون اینکه در آن توصیه نامه نوشته شده باشد که امتیاز ویژه‌ای به فرد تعلق بگیرد. اصلا دفتر نمایندگان برای همین کار است که ارباب رجوعی مشکلی دارد و نامه‌ای برای دستگاهی می‌خواهد.

مگر خود سایپا برنامه‌ریزی برای تحویل خودروهایش ندارد؟

اگر داشت که مردم از آنها شکایت نمی‌کردند؛ حتما ندارد. یک ارباب رجوعی که من اصلا نمی‌دانم کیست آمده است و نامه‌ای برده است، بدون اینکه در نامه قید امتیاز ویژه‌ای آمده باشد. تنها گفته شده که «نامه‌ی این آقا به‌پیوست تقدیم می‌شود، لطفا مساعدت کنید.»

اینکه مردم همگی مثلا برای دریافت سریع‌تر خودروهایشان به نمایندگان مراجعه کنند که خود باعث آشفتگی است. فکر می‌کنید این کار منطقی است که هرکسی برای تسریع در تحویل خودرو یا هر چیز دیگری از این دست به نمایندگان مراجعه کند و نامه بگیرد؟

می‌دانید کار درست چیست؟ کار درست این است که دستگاه‌های اجرایی کار مردم را به‌گونه‌ای انجام دهند که مردم مجبور نشوند دربدر نمایندگان باشند تا نامه‌ای از آنها بگیرند برای اینکه کارشان انجام شود. اما این کار درست انجام نمی‌شود دیگر؛ درست است؟

انصاف نیوز: این کار دوم هم که صدور توصیه‌نامه است بنظر کار درستی نمی‌آید و باعث آشفتگی مضاعفی است…

اولا این نامه‌ها که الزام ندارد؛ ثانیا اینها یک توصیه‌نامه‌ای عادی به دستگاه‌های اجرایی است با این مضمون که اینها مراجعه کرده‌اند و مطالبه دارند، بررسی کنید که حقی از آنها ضایع نشود.

این حداقل انتظاری است که این مردم مستاصل از همه‌جا از نماینده‌ی خود دارند؛ مراجعه می‌کنند و نامه‌ می‌گیرند؛ اینکه دستگاه اجرایی چقدر به این نامه‌ها ترتیب اثر بدهد یا ندهد مشخص نیست، معمولا هم ترتیب اثر نمی‌دهند. اما اگر مردم به تنگ نیامده باشند که سراغ نمایندگان نمی‌آیند که «آقا نامه‌ای بنویسید که اینها شکواییه‌ی ما را تحویل بگیرند.»

در روز اگر به دفتر ما مراجعه کنید مردم بیش از صد نامه برای مراجعه به دستگاه‌های مختلف دریافت می‌کنند که این یکی از آنها بوده که منتشر شده است.

توسط نمایندگان دیگر هم روزی صد توصیه‌نامه نوشته می‌شود؟

برای من اینگونه است، نمایندگان دیگر را نمی‌دانم. هر ارباب رجوعی مراجعه کند، بدون اینکه ما بدانیم کیست، موافقمان است یا مخالفمان، گرایشش چیست، نامه‌ای می‌دهد و روی نامه‌ی خودش توصیه‌ای خطاب به دستگاه اجرایی مربوطه می‌نویسیم که حقی از این فرد ضایع نشود.

فکر نمی‌کنید این دست از کارها می‌تواند راهی برای بوجود آمدن رانت و فساد باشد آقای وکیلی؟

نه! ابدا.

انصاف نیوز: چطور می‌گویید نه، این روندی است که نمی‌تواند شفاف باشد…

الان خود شما، فرض کنید یک دستگاه اجرایی به شما پاسخگو نیست، به من مراجعه می‌کنید و می‌گویید که من مراجعه کردم به این دستگاه و حقم را نمی‌دهند. نماینده باید چه برخوردی با این تقاضای شما بکند. پاسخ این سوال من را بدهید؟

من باید بدانم و اگر نمی‌دانم شما آگاهم کنید که اگر حقی از من ضایع شده به دستگاه قضایی مراجعه کنم.

فرض کنیم که ترجیح داده‌اید به قوه قضاییه مراجعه نکنید چون فکر می‌کنید که پروسه‌ی دادرسی یک پروسه‌ی چندساله است و در هر حال به این جمع بندی رسیده‌اید که به نماینده‌ی مجلس مراجعه کنید که آقای نماینده حق من در این دستگاه در حال ضایع شدن است. انتظارتان چیست؟

آقای وکیلی این را در نظر بگیرید که ما از این توصیه‌نامه‌ها چه ضربه‌هایی خورده‌ایم. تمام این رانت‌ها و ویژه‌خواری‌ها از همین توصیه‌نامه‌ها نشات می‌گیرد. حال شما می‌فرمایید به درد مردم رسیدگی می‌کنید، ولی ممکن است نماینده‌ی دیگری چنین دغدغه‌ای نداشته باشد، این را می‌پذیرید؟

خانم، الان شما پیرامون نامه‌ای صحبت می‌کنید که در این نامه نوشته شده است «جناب سایپا نامه‌ی آقای فلانی به شما منعکس می‌شود، لطفا بررسی کنید»، ما الان پیرامون این نامه صحبت می‌کنیم، پیرامون نامه‌ای صحبت نمی‌کنیم که نوشته باشد، «آقای سایپا به شما دستور می‌دهم که خارج از نوبت خودرویی به فلانی بدهید اگر هم ندهید پدرتان را درمی‌آورم».

لحن نامه‌های اداری که نمی‌تواند اینگونه باشد!

بروید مراجعه کنید و آرشیو نامه‌های اینها را مشاهده کنید تا ببینید که با چه ادبیاتی می‌نویسند! شما پیرامون نامه‌ای صحبت می‌کنید که هر ارباب رجوعی مراجعه کند و از دستگاه‌های اجرایی مستاصل باشد، بدون اینکه در نامه قضاوت بشود که حق با ارباب رجوع هست یا نیست، تنها نوشته شده که نامه‌ی ایشان ارسال می‌شود و لطفا رسیدگی کنید. اشکالش کجاست؟

اشکالش این است که مفسده برانگیز است. یعنی بدعت بدی است…

من از شما سوال می‌پرسم و می‌گویم خودتان اگر در چنین موقعیتی باشید و مستاصل باشید چه می‌کنید؟ شعار ندهید.

انصاف نیوز: من به عنوان یک خبرنگار با شما تماس گرفته‌ام…

به عنوان یک خبرنگار خودتان ر ا جای ارباب رجوع بگذارید و ببینید که وقتی به درهای بسته برخورد می‌کنید و برداشتتان این است که حقتان را دارند ضایع می‌کنند، فکر می‌کنید بواسطه‌ی رانت هم دارند حقتان را ضایع می‌کنند، من نمی‌گویم درست می‌گویید می‌گویم چنین تصوری دارید، به هردلیلی مراجعه می‌کنید به نماینده‌ی خود و می‌گویید «دارند حق من را می‌خورند، شما را به پیر و پیغمبر کمکم کنید»؛ نماینده باید چکار کند؟

اینکه راه درستی برای رسیدگی به این مطالبات تعریف شود وظیفه‌ی شما به عنوان یک نماینده است؛ وظیفه‌ی من به عنوان یک خبرنگار هم این است که بدور از اینکه اجازه دهم احساساتم بر نگاه منطقی‌ام غلبه کند، نقص‌های این عملکرد و راهکار فعلی را به شما بگویم، این موضوع مفسده برانگیز است این را قبول دارید یا ندارید؟

نه! اصلا

یعنی بنظرتان راهی برای رانت و ویژه‌خواری و فساد ایجاد نمی‌کند؟

ابدا، اصلا؛ به این خاطر که این نامه‌ها الزام‌آور نیستند و در آنها قضاوت وجود ندارد. این نامه‌ها را می‌گویم، البته ممکن است نامه‌ای هم نوشته شود که «آقای سایپا این آقا دارای این ویژگی‌ها و خصوصیات می‌آید خدمتتان، خارج از نوبت به ایشان خدمات ویژه دهید که اگر ندهید من وزیرتان را استیضاح می‌کنم.» این حتما رانت است.

همین که از سربرگ مجلس برای نوشتن این نامه‌ها استفاده می‌شود گوشزد کردن جایگاه خودتان نیست، بنظرتان خود این موضوع الزام‌آور نیست؟

سربرگ برای دفاع از حقوق مردم است دیگر. این سربرگ‌ها ارزششان برای دفاع از حقوق مردم است. دفاع از حقوق مردمی که از همه‌جا مانده‌اند.

انصاف نیوز: شما به عنوان نماینده می‌توانید رییس سایپا را بخواهید که در مجلس پاسخگو باشد، نه اینکه برای هرکسی یک نامه بنویسید…

برای چند نفر من رییس سایپا را بخواهم؟!

می‌گویم در روز صدتا از این نامه‌ها برای ارباب رجوعی که به دفتر مراجعه می‌کند نوشته می‌شود، بدون اینکه معلوم شود که اصلا این ارباب رجوع کیست و چکاره است، بدون اینکه ما اصلا وارد تفتیش عقایدش شویم، یا وارد راستی‌آزمایی ادعاهایش شویم نامه‌ای بدستش می‌دهیم که این پیوست ادعاهای فلانی است. همین.

جناب وکیلی، آیا تاکنون نمایندگان به راه دیگری فکر کرده‌اند یا خیر؟

راهکار، پاسخگویی و شفافیت دستگاه‌های اجرایی است، اما متاسفانه تا رسیدن به شفافیت راه درازی در پیش داریم و تا آن زمان نماینده مجبور است که از همین راه‌ها استفاده کند. وگرنه کار نماینده نظارت و قانونگذاری است، کار نماینده نوشتن این توصیه‌ها نیست. اما وقتی مردم مستاصل و از همه‌جا مانده به ما مراجعه می‌کنند این تنها کاری است که یک نماینده برای ارباب رجوع بینوا می‌کند که در دستگاه‌های اجرایی حقی از آنها ضایع نشود.

من متعجبم که شما چه اشکالی در این کار می‌بینید.

انصاف نیوز: انتقاد ما به این دلیل است که از جایی به بعد دیگر نمی‌توان تفکیک کرد که کدام نماینده دارد این کار را بصورتی ویژه برای شخص خاصی انجام می‌دهد یا اینکه برای گره‌گشایی از کار مردم چنین نامه‌ای می‌نویسد.

اگر ایشان پسرعمه یا آشنای من باشد مطمئن باشید که محتوای نامه این نخواهد بود. نامه را اینگونه نمی‌نویسند. محتوای این نامه مشخص است که کاملا بیطرفانه است.

البته نامه‌ی موکدی است…

در تمام نامه‌های ما این تاکید وجود دارد که بررسی انجام شود. نه اینکه اقدام کنند. الان تمام فضای مجازی را پر کرده‌اند از این نامه.

یعنی من از این به بعد کرکره‌ی دفترم را بکشم پایین و بگویم که مردم بیخود به اینجا مراجعه کرده‌اید، چون چند فضول بی‌ظرفیت پیدا می‌شوند و می‌گویند که چرا این کار را کرده‌ای. آخر اینکار اشکالش کجاست که برای ارباب رجوع بنویسید که دستگاه اجرایی لطفا این مشکل فلان شخص را بررسی کنید؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی