بازدید 2847
اقتصاد در گذر زمان

از تصویب عقد قرارداد رسمی بین ایران و شوروی در مجلس تا خبر کلید خوردن مسکن اجتماعی

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و چهارمین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۶۰۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 15 December 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و چهارمین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

24 آذر 1300، در جلسه مجلس شورای ملی عقد قرارداد رسمی بین ایران و شوروی به تصویب رسید. این قرارداد شامل ۲۶ ماده بود که با مساعی مشاور‌الممالک سفیر ایران در شوروی تنظیم شد. به موجب این قرارداد بانک استقراضی روس با نقود و اشیا و اموال منقول و غیرمنقول به ایران واگذار و تمام امتیازاتی که دولت روسیه تزاری و اتباع آن از ایران گرفته بودند از درجه اعتبار ساقط شد. دولت شوروی راه شوسه انزلی - تهران، قزوین به تهران و کلیه متعلقات آن و همچنین اسکله و وسائل نقلیه در راه روسیه و تمام خطوط تلگرافی را به ایران بخشید. در برابر این امتیازات دولت شوروی این حق را برای خود محفوظ نگه داشته که در صورت دخالت مسلحانه یک کشور ثالث در ایران و تهدید سرحدات شوروی قشون خود را وارد ایران نماید. علت تاخیر تصویب قرارداد در مجلس نیز به همین بند مربوط شد که با توضیحات از طرف دولت شوروی نگرانی رفع شود.

24 آذر 1327، قرارداد استخدام 56 مستشار آمريكايي براي اجراي برنامه هفت ساله اقتصادي ايران ميان هيأت هاي دو كشور در واشنگتن به امضا رسيد.

24 آذر 1330، دکتر فاطمی و مهندس حسیبی معاون وزارت دارایی استعفا دادند.

24 آذر 1332، شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در این روز کار خود را آغاز کرد.

24 آذر 1333، ایران و هند تعهدنامه تجارتی و دریانوردی امضا کردند.

24 آذر 1339، بهره‌ برداری از باند جدید فرودگاه مهرآباد آغاز شد.

24 آذر 1347، حقوق وظیفه و مستمری ‌بگیران افزایش یافت و از حداقل ۴۰ تومان به سیصد تومان رسید.

24 آذر 1351، کارخانه ذوب‌آهن کار تولید فولاد را آغاز کرد و همچنین در این روز، ایران پانزده میلیون دلار به لهستان اعتبار داد.

24 آذر 1376، صادرات پسته ايران به اروپا كه از 18 شهريور گذشته به دليل بهانه‌ جوئيهاي سياسي اروپائيها از جمله حوادث ميكونوس متوقف شده بود از سر گرفته شد.

24 آذر 1394، محسن سرخو مسوول طرح «مسکن اجتماعی» در وزارت تعاون با بیان اینکه ساختار نحوه اجرای طرح به لحاظ «ظرفیت ساخت، متقاضیان واجد شرایط و محل تامین منابع» براساس ظرفیت واقعی موجود کشور، نهایی شده است، اعلام کرد: فعلا برای ساخت ۲۵ هزار واحد مسکونی در سال، برنامه‌ریزی شده و تا پایان امسال، ۵ هزار واحد به گروه هدف (خانوارهای کم‌درآمد تحت پوشش نهادهای حمایتی) واگذار می‌شود. در تهران و شهرهای بزرگ، زمین مورد نیاز توسط شهرداری‌ها در بافت فرسوده تامین می‌شود. لیست اولیه مشمولان برای استعلام نهایی به وزارت راه و شهرسازی تحویل شد.

 

منابع: روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر