بازدید 4492

جزئیات بازگشت ۱۷۸۴ لوح تخت‌جمشید به ایران

کد خبر: ۸۶۰۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۳ 14 December 2018
معاون رئیس‌جمهور به تشریح جزئیات بازگشت ۱۷۸۴ لوح تخت‌جمشید از مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو پرداخت و گفت: ما با آمریکایی‌ها برای بازگرداندن مابقی الواح در حال رایزنی هستیم کما اینکه آمریکایی‌ها فرصتی سه‌ساله خواستند که ایران موافقت نکرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، علی اصغر مونسان درخصوص بازگشت بخشی از الواح تخت‌جمشید از مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو اظهار داشت: این الواح که بیش از 80 سال قبل به‌امانت برای فعالیت‌های پژوهشی در اختیار مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو قرار گرفته بود، و هم‌اکنون نیز 11 هزار قطعه آن در آمریکا نگهداری می‌شود، قرار است بخش دیگری از آن به ایران بازگردد.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: براین‌اساس پس از پیگیریهای متعدد، قرار شده است 1784 لوح به ایران بازگردد و خزانه‌داری آمریکا نیز برای ورود این الواح به ایران موافقت کرده است.

مونسان به مشکل بیمه کردن این الواح که مربوط به باروی تخت‌جمشید است و با رأی دیوان‌عالی آمریکا و کسب مجوز افک به ایران برگردانده می‌شوند، نیز گریزی زد و گفت: برای انتقال این الواح به‌دلیل تحریم‌ها مشکل بیمه شدن وجود دارد بنابراین آمریکاییها می‌خواهند این الواح گلی را در همان آمریکا تحویل دهند ولی ما درصدد هستیم این الواح را در لاهه تحویل بگیریم.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون این 1784 الواح هخامنشی در حال بسته‌بندی است، گفت‌: ما با آمریکایی‌ها برای بازگرداندن مابقی این الواح در حال رایزنی هستیم کما اینکه آمریکایی‌ها فرصتی سه‌ساله خواستند که ما موافقت نکردیم و باید در زمانی کوتاهتر این الواح به ایران بازگردد.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین در حاشیه سفر خود به استان فارس خاطرنشان کرد: در 6ماهه نخست سال جاری حدود 4 میلیون و 800 هزار گردشگر از کشورمان دیدن کردند که این رشد 58درصدی را نشان می‌دهد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی