بازدید 9276

زیباکلام خطاب به نمایندگان مجلس: بودجه را تکه‌پاره نکنید/ نهادهای خاص فرهنگی همچنان بودجه بزرگی می‌گیرند

زیباکلام با بیان اینکه باید بودجه دولت با کمترین تغییر به تصویب برسد، تأکید کرد: متخصصین سازمان برنامه و بودجه بر اساس نیازها و اولویت های ملی بودجه را تنظیم می کنند؛ اما زمانی که این بودجه به مجلس می رود، تیکه و پاره می شود و در حقیقت بسیاری از نمایندگان مجلس اصلا اولویت های ملی را در نظر نمی گیرند و اولویت های منطقه ای خود را مد نظر دارند که این فاجعه است.
کد خبر: ۸۶۰۱۱۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۳ 12 December 2018

یک فعال سیاسی اصلاح طلب تأکید کرد: متخصصین سازمان برنامه و بودجه بر اساس نیازها و اولویت های ملی بودجه را تنظیم می کنند؛ اما زمانی که این بودجه به مجلس می رود تیکه و پاره می شود و در حقیقت بسیاری از نمایندگان مجلس اصلا اولویت های ملی را در نظر نمی گیرند و اولویت های منطقه ای خود را مد نظر دارند که این فاجعه است.

صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با «تابناک»، با تأکید بر لزوم توجه به مباحث در بودجه سال 1398، گفت: یکی از مشکلات اساسی بودجه، مسأله بخشی نگری است و بسیاری از نمایندگان مجلس زمانی که بودجه کشور در مجلس بررسی می شود، به جای در نظر گرفتن طرح های ملی و اولویت های ملی کشور، متأسفانه اصرار دارند که اولویت را برای حوزه های انتخابیه خود در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: علت این موضوع هم واضح است. چون اگر سدی احداث و فرودگاهی افتتاح شود موجب ایجاد محبوبیت در حوزه انتخابیه نمایندگان می شود و شانسشان برای انتخاب در دور بعدی انتخابات افزایش پیدا می کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب، با انتقاد از تخصیص بودجه به برخی طرح های غلط منطقه ای، تأکید کرد: متأسفانه نمایندگان مجلس در نظر نمی گیرند که اولویت باید در سطح ملی باشد نه در سطح منطقه. با این اقدامات، نه تنها کشور در حل اولویت ها مشکل پیدا می کنیم، بلکه در موارد بسیاری شاهدیم که آن تصمیم منطقه ای، تصمیم اشتباهی بوده و سد یا فرودگاهی که ایجاد شده از نظر اقتصادی هیچ توجیهی نداشته است.

زیباکلام افزود: در مواردی شاهد بودیم که کارخانجات سیمان و فولاد را در جایی که از نظر محیط زیست و منابع طبیعی احداث آن فاجعه بوده بدون در نظر گرفتن ملاحظات محیط زیست و حفظ و حراست از طبیعت در آن منطقه کارخانه ای را ایجاد کردند که ده سال بعد متوجه شدن احداث این کارخانه چه فاجعه ای بوده است؛ اما برای اینکه آن نماینده در آن حوزه انتخابیه رأی بیاورد، چنین کارخانه ای ساخته شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید در بودجه 98 طرح های ملی در اولویت قرار بگیرد، گفت: امیدواریم که به واقع نمایندگان در بودجه 98 به طرح های ملی اولویت و اهمیت دهند و بجای محبوبیت در حوزه انتخابیه های خود، طرح هایی که نه توجیه اقتصادی دارد و نه از نظر محیط زیست مناسب است را صرفا برای اینکه در حوزه انتخابیه خود رأی بیاورند به تصویب نرسانند.

او به نکات مثبت بودجه 98 اشاره کرد و گفت: بودجه 98 دارای شفافیت است و آقای نوبخت در این بودجه نشان دادند سازمان ها، نهادها،حوزه های علميه و بنیادهایی که متولی تبلیغات اسلامی هستند و کارهای فرهنگی انجام می دهند چه بودجه ها عظیمی را مصرف می کنند و در مقابل محیط زیست، جنگل بانی و تأمین آب چقدر بودجه دارند.

زیباکلام با بیان اینکه باید بودجه دولت با کمترین تغییر به تصویب برسد، تأکید کرد: متخصصین سازمان برنامه و بودجه بر اساس نیازها و اولویت های ملی بودجه را تنظیم می کنند، اما زمانی که این بودجه به مجلس می رود، تیکه و پاره می شود و در حقیقت بسیاری از نمایندگان مجلس اصلا اولویت های ملی را در نظر نمی گیرند و اولویت های منطقه ای خود را مد نظر دارند که این فاجعه است. باید نگاه به بودجه نگاه ملی و تخصصی باشد نه نگاه پوپولیستی و رأی جمع کن که این موضوع در کشور فاجعه ایجاد کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳۰
انتشار یافته: ۴۱
یکی اینو بگیره.
تعداد زیادی نهاد خاص فرهنگی هستند که ردیف بودجه بزرگی دارند و از خودم و چندین نفر دیگه پرسیدم که اینا کارشون چیه و چه تاثیری در زندگی ما دارند هیچکس نمی دونست . مخصوصا که گرایشات سیاسی مسئولینش رو می بینم متوجه میشم که بودجه بهانست و نون دارند بهم قرض میدن .....
کاملا با نظر آقای زیبا کلام موافقم این طرح آبرسانی به اصفهان باید با نظر سنجی از مردمی باشه که آب در استان آنهاست و گرنه به سرقت آب شباهت بیشتری داره تا طرح انتقال آب.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
آرش خان عزیز ، شمایی که با آب رسانی به اصفهان مخالفی ، مطمئن هستم هم خودت و هم اون کسانی که میگی ازشون نظر سنجی بشه یا تو شهر اصفهان کار می کنن و یا برای درمان و تفریح و کارهای دیگه به این شهر رفت و آمد می کنن. زیاد خودتو درگیر این مسائل نکن برادر من.
جناب دکتر زیبا کلام نمی خواهید نظرات تان را درباره بن سلمان یا دمکراسی و انتخابات ازاد در افغانستان را اصلاح کنید انتخابات گویا باطل شده؟
بودجه کجا بود؟ پول چندتا لواش پرت می کنند جلو کارمندان و مردم مشاغل آزادرا هم به حال خودشان رها می کنند وهر کدام توانست سر دیگری کلاه می گذارد و نتوانست زجر می کشد پول نفت و گاز و معادن و مالیات و جرایم و عوارض و ...هم معلوم نیست کجا بلعیده می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
درود بر شما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
تابناک ناپرهیزی کردی ، حواست نیست این خواننده داره حرفهای آنوری میزنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
به برادران عراقی مجانی اهدا می شود تا منابع خودشان را باز سازی کنند
بنده هم می خواهم مثل شما استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران شوم لطفا مرا راهنمایی کنید جناب دکتر زیباکلام، بنده مباحثات و نظریات شما را دنبال می کنم، احساس می کنم از پس موضوعات برمی آید و در مورد هر موضوعی نظریه ای دارم. ممنون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
کتاب بخون.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
هم وطن عزیز تو راه خودت رو برو راه دکتر زیبا کلام مال از تو بهتران است، مگه نمی بینی هرچه دلش میخواد میگه و کسی باهاش کار نداره
چرا تابناک اصرار دارد از شخصیت های سخیف چهره بزرگ بسازد!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
به نظر من سخیف همون کسایی هستند که بودجه را می گیرند و در قبالش نه کاری انجام میدهند و نه به کسی پاسخگو هستند . فقط یه سفره ای پهن شده خودشون با وابستگان نشستن و میل می کنن
آریا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
البته این نظر شماست . بسیاری از مردم ایران ایشان را مردی سیاست و متفکری صریح الهجه می دونن.
چرا در این شرایط بحرانی که مسئولین مدام مردم را به مقاومت و ... توصیه می کنند کسی بررسی نمی کند بودجه ای که به این نهادها داده می شود کجا و چگونه مصرف می شود و اصلا چرا باید اینقدر زیاد باشد ؟؟
زیباکلام خیلی خوبه
کلی چیز بارشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
منظورتون چی بارشه؟
یکیش هم خودت هستی که هیچ خروجی درستی نداری
ردیف بودجه همه نهادها و افراد باید حذف شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
حتما منتظر دستور ما هستند .اخه خیلی صدای مردم را می شنوند
متاسفانه دولت به هیچ وجه قصد ندارد از بودجه دستگاه ها و موسسات وابسته عریض و طویل خود بکاهد و با طرحهایی همچون افزایش قیمت بنزین و ارز در بودجه قصد دارد فشار آن را به تمام جامعه منتقل کند.
کلام! یادته میگفتی ما حتی اگر اتوموبیل عهد عطیق هم تولید کنیم بهتر از مونتاژ بهترین اتوموبیل روز است؟
پس ...
سابقه اول انقلاب زیبا کلام گویای چرخش به غرب اون عزیزه.
اختصاص بودجه های سنگین برای نهادهای فرهنگی در چنین شرایطی توجیهی نداره و کاملا خلاف عقل و منطق است.
از مردم بپرسین آیا موافق اختصاص چنین بودجه ای برای چنین نهادهایی هستن یا نه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
خندیدم.اخه کی برای نظر مردم بجز انتخابات و راهپیماییها ارزشی قایل بودهاند که حالا در باره بودجه بپرسند
ماازبودجه هاي توزيعي به سيستمهاي فرهنگي هيچ نتيجه يي نگرفته ايم براي نجات مملكت بودجه هاي تعييني براي تشكيلاتهاي فرهنگي راقطع نماييد
باز حرف زدی شما؟؟؟؟؟؟؟؟
بیا بگو 10 میلیارد زلزله رو چند تیکه پاره کردی؟؟؟؟ بعد برو سراغ بودجه مملکت!!!!!!!!!!
اقای زیبا کلام ابر صاحب نظره مثل اینکه نذر کرده در هر مساله ای اظهار نظر کنه
برای نمایندگان هم تعیین تکلیف می کنه
مثل اینکه خبر نداره هر کسی باید در حیطه تخصص خودش حرف بزنه
بودجه نهادهای فرهنگی را صرف اشتغال جوانان کنید.
لطفا بفرماید پولی که از مردم گرفتید خرج کجا کردید
خوشحالم که جناب دکترتعلیم قومگرایی و تجزیه طلبی را کنار گذاشته و ملی نگر شده و دیگر اینکه بخش اعظم هزینه های حوزه ها از محل موقوفه ها و وجوهات شرعی تامین میشه و دریافتی اساتید حوزه یک سوم دریافتی دکتر نمیشود
فرمایشات جناب زیبا کلام کاملا صحیح است اما کو گوش شنوا.
چرا نظرات را سانسور میکنی
جالب اینه که همین نهادهای فرهنگی با بودجه های کلان همواره دم از همدلی با مردم با مردم می زنند و به دولت ها نصیحت می کنند به فقرا توجه بیشتری کنند. وکلای مردم لطفا اگر حامی مردم هستید و نماینده واقعی آنها هستید جلوی زیاده خواهی این نهادهای پیدا و پنهان بایستید.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
وقتی زیباکلام بی حساب حرف می زنه از شما توقعی نیست
اخه تا کی میخواهیم بی حساب حرف بزنیم
اصلا برای چی پول این مردم‌بیچاره را میدین به این نهادها
شما به این مجلس که حرف خودشان را با هوار کشیدن و تظاهرات و پالاکارد گرفتن در صحن مجلس میخواهند به زور به کرسی بنشانند می گویید نماینده!
در هر موضوعی ربط بی ربط نظر می‌دهم....پس هستم ...دکتر صادق زیباکلام
مسؤولين كه به نظر ملت اهميت نمى دهند
نهادهای فرهنگی مزبور برای مردم هیچ منطقه ای سود ندارند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل