بازدید 18148
افسر سابق سازمان سیا فاش کرد؛

پروژه جدید محمد بن سلمان برای آغاز جنگ داخلی در لبنان/ ایجاد یک گروه نظامی در لبنان برای جنگ با حزب الله

قرار نبود حمله بی رحمانه عربستان به یمن، تمایلات تهاجمی محمد بن سلمان را کاهش دهد؛ لذا سعودی‌ها همزمان با گسترش رویکرد ضد ایرانی خود، جبهه جدیدی علیه قطر گشودند؛ جبهه‌ای که هیچ دستاوردی برای محور سعودی نداشت و قطر توانست به کمک ترکیه و ایران در برابر محاصره و تحریم کشور‌های چهارگانه مقاومت کند. به نظر می‌رسد قتل خاشقجی و پیامد‌های آن نیز نتوانسته محمد بن سلمان را سر جای خود بنشاند و گزارش ها، حاکی از آن است که ولیعهد سعودی می‌خواهد جبهه جدیدی در منطقه ایجاد کند.
کد خبر: ۸۵۹۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۹ 11 December 2018

عربستان سعودی به پادشاهی ملک عبدالله و تحت رهبری محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و فرزند پادشاه سعودی، در سه سال گذشته، اقدامات متهورانه و بی پروایی را در منطقه راه اندازی کرده است؛ اقداماتی که بیش از بیش ریاض را وارد بحران های چندگانه کرده است.

به گزارش «تابناک»؛ قرار نبود حمله بی رحمانه عربستان به یمن، تمایلات تهاجمی محمد بن سلمان را کاهش دهد؛ لذا سعودی‌ها همزمان با گسترش رویکرد ضد ایرانی خود، جبهه جدیدی علیه قطر گشودند؛ جبهه‌ای که هیچ دستاوردی برای محور سعودی نداشت و قطر توانست به کمک ترکیه و ایران در برابر محاصره و تحریم کشور‌های چهارگانه مقاومت کند.

اما این پایان کار نبود و پس از چندی، ماجرای قتل بی رحمانه خاشقجی توجهات منطقه ای و جهانی را به عربستان و شخص محمد بن سلمان جلب کرد؛ مسأله ای که همچنان فشار بر حکومت عربستان و محمد بن سلمان را حفظ کرده است.

به نظر می رسد، قتل خاشقجی و پیامدهای آن نیز نتوانسته محمد بن سلمان را سر جای خود بنشاند و گزارش ها حاکی از آن است که ولیعهد سعودی قصد دارد، جبهه جدیدی را در منطقه ایجاد کند.

این بار طرح محمد بن سلمان برای لبنان و جنگ داخلی در این کشور است. در همین زمینه، «پل پیلار» افسر پیشین سازمان سیا در یادادشتی در پایگاه آمریکایی «لوبلاگ» نوشت، محمد بن سلمان(MbS) به دنبال بی ثبات کردن لبنان و جنگ داخلی در این کشور برای مهار حزب الله است.

پیلار در ادامه افزود: بن سلمان پس از راه اندازی جنگ در یمن، بازداشت و گروگان گرفتن سعد حریری و همچنین قتل وحشیانه خاشقجی، اکنون به دنبال ایجاد جنگ داخلی در لبنان است.

پروژه جدید محمد بن سلمان برای آغاز جنگ داخلی در لبنان/ ایجاد یک گروه نظامی در لبنان برای جنگ با حزب الله

پیلار به نقل از هشام ملهم، روزنامه نگار آمریکایی ـ لبنانی و ستون نویس روزنامه النهار ادامه داد: طرح بن سلمان برای بی ثبات کردن لبنان، خطر کمتری در مقایسه با جنگ داخلی این کشور (1975- 1990) ندارد و طرح بن سلمان می تواند بازخوانی آن جنگ باشد.

بنا به گزارش ها، بن سلمان تلاش كرده بود تا نیروهای مسیحی را که در جریان جنگ داخلی این کشور اسلحه به دست گرفته بودند، برای مقابله با حزب الله تسلیح کند؛ اما ولیعهد سعودی نتوانست این طرح را پیش ببرد و پروژه اش پس از مخالفت آن ها با شکست مواجه شد.

با این حال، محمد بن سلمان از این پروژه دست نکشید و تلاش موازی دیگری را آغاز کرد. در اینجا او دست به دامن محمود عباس رئیس جنبش خودگردان فلسطین شد. او از محمود عباس خواست تعدادی از فلسطینی های ساکن لبنان را برای جنگ با حزب الله تجهیز و تسلیح کند؛ اما این بار نیز عباس مؤدبانه ای پیشنهاد او را رد کرد.

ذکر این مهم لازم است، چندی پیش نیز یک گزارش دیپلماتیک محرمانه که به دست گروه‌های لبنانی ذی‌نفوذ رسیده بود و روزنامه الاخبار نیز از محتوای آن مطلع شد، حاکی از نشستی در ریاض به ریاست «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان سعودی و حضور شماری از مقام‌های ارشد این کشور از جمله «عادل الجبیر»، وزیر خارجه و «خالد الحمیدان» رئیس دستگاه اطلاعاتی و دستیار ویژه ولیعهد بود.

در نشست مذکور درباره نتایج درگیری‌های اخیر در یمن و نیز تأثیرات و پیامدهای منفی آن بر جایگاه عربستان سعودی میان کشورهای عربی و اسلامی و نحوه جبران آن برای ایجاد موازنه جدیدی با ایران در منطقه بحث و رایزنی شد.

بر اساس این گزارش، دستیاران بن‌سلمان خواستار «انتقال جنگ از یمن به داخل لبنان شدند».

این گزارش می‌افزاید، «بعد از افزایش فشارهای اقتصادی علیه ایران و حزب‌الله لبنان برای خروج از سوریه، بهتر است نبرد از یمن به داخل لبنان منتقل شود».

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
حزبالله جلوش را خواهد گرفت،جای نگرانی نیست.
چرت و پرت , عربستان ظرفیت این غلط ها را ندارد,
ایران برای پایان دادن به شرارت های این شبه انسان باید در بعضی مواقع حالت تهاجمی به خود بگیرد.
سلام. حال که این گونه است به حزب الله سفارش کنید کمی با سعد حریری نرمش نشان دهد و در مسائل داخلی لبنان نرمش نشان دهد.
مارا از محمد بن سلمان نترسانید!
محمد بن سلمان بعد از هر شکستی فرار به جلو می کند.
به جای حل مسئله قبلی، یا پاسخوگویی آتشی جدید می آفریند.
این خاندان نجس وآل سقوط واین پدر وپسر به زودی به درک واصل خواهند شد .انشاالله
این چه خبری بود که کار کردید ؟
تیتر خبر با محتوای آن کاملا نامتناسب است و هیچ اسمی از گروهی که با این شیخک هم داستان شده باشد را نام نبردید و فقط یک سری تماسهای قبلی بی اثر که طبیعی است که بوده و هست و خواهد بود .
اصلا خوشم نیامد .
بخدا دیگه ایران پول نداره
دلیل افزایش قیمت بنزین !
اشکال کار سعودی ها اینه که هدفشون شکست ایران هست همونطوری که کار ما، شکست که نه اما مبارزه همیشگی با آمریکا و نابودی اسراییله
چه تصمیم خوبی گرفتن این جوجه گاوهای شیرده
اگر این تصمیم عملی بشه و جنگ به لبنان کشیده بشه
اسرائیل +عربستان +امریکا(cia)
در خانه شیطان آتش به پا خواهد شد
واقعا این عربستان سعودی پرکار است، پر انرژی در صحنه بین المللی است. اونقدر که از عربستان سعودی در خبرها بین المللی گفته می شود از دولت امریکا گفته نمی شود.
بهترین دفاع بردن بحران به داخل عربستان و امارات است
نام شاه عربستان سلمان است نه عبدالله.
عجب جانوری هست این بن سلمان
عربستان سعودی به پادشاهی ملک عبدالله؟؟؟ ملک سلمان
ايا طرفداران بن سلمان حكومت سايه و ارتش مستقل و سلاح بدست تشكيل دادن يا حزب الله لبنان
اطمینان داشته باشید سرنوشت این مردک که می خواهد ادای صدام را دربیاورد از او هم بدتر خواهد بود.
پشتش به آمریکا و ترامپ و اسراییل گرمه
سیاستمداران همه جاه طلب و قدرت طلب هستند و برای انها کشته شدن انسانها هیچ ارزشی ندارد و انهارا ناراحت نمی کند
این دیوانه سیاستمدار شغلش جنگ طلبی است .برایشان مهم نیست با چه قیمتی تمام شودمردم بایدتاوان آن رابدهند .آنها که تورم بیکاری و آوارگی را لمس نمی کنندو پس منتظرآتش افروزی بیشتر این دیوانه باشید
همه این کارها برای امنیت اسراییله پس در صورت عملی شدن افکار ابلهانه بن سلمان باید با همه قدرت به اسراییل حمله کرد در ان صورت به گاوشیرده شان خواهند گفت احمق تو فقط میتونی شیربدهی البته باید مراکز درامدزای اسراییل را هدف قرارداد وجنگ دو سه روزه تمام خواد شد
يهودصهيونيستي كه خودرابشكل مسلمانان درآوردي اگرشجاعت داري چرابراي دفاع ازمسلمين واعراب هزينه نميكني ؟تاكي به برادركشي دربين مسلمانان ادامه خواهي داد؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار