بازدید 1863

سیاست‌های جذب دانشجویان بین‌المللی در فرانسه

کد خبر: ۸۵۹۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹ 10 December 2018

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به برنامه‌ها و سیاست‌های فرانسه در جذب دانشجویان بین‌المللی گفت: در حال حاضر فرانسه به 7 هزار دانشجوی خارجی بورس تحصیلی واگذار می‌کند که این رقم در سال ۲۰۱۹ میلادی به 15 هزار دانشجو افزایش خواهد یافت.

به گزارش فارس، جعفر مهراد بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان اینکه ثبت نام دانشجویان خارجی در فرانسه در سال ۲۰۱۶ میلادی به سرعت رشد یافته و این رشد برابر با ۴/۶ درصد بود، گفت: در سال گذشته فرانسه میزبان ۳۲۴ هزار دانشجوی خارجی بود که این رقم فرانسه را از نظر جذب دانشجویان خارجی در رتبه هفتم جهان قرار می دهد.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر بازار دانشجویان بین المللی رقابتی بوده و کشورهای مختلف می کوشند از نظر محل تحصیل به مقصد نهایی دانشجویان بین المللی تبدیل شوند، خاطرنشان کرد: فرانسه از اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی به علت نداشتن یک سیاست علمی مشخص بازار جذب دانشجویان بین المللی را به تعدادی از کشورهای جهان واگذار کرده است.

مهراد با بیان اینکه ر سال۲۰۱۱ میلادی تعداد ۲/۱ میلیون دانشجوی خارجی در کشورهای مقصد به تحصیل اشتغال داشتند، گفت: سهم آمریکا از دانشجویان بین المللی ۲۸درصد، انگلستان ۱۱ درصد، آلمان ۹ درصد، فرانسه ۷ درصد، استرالیا ۴ درصد، ژاپن ۳ درصد، اسپانیا ۲ درصد، بلژیک ۲ درصد و سایر کشورها ۳۲ درصد است.

وی ادامه داد: این وضعیت در سال ۲۰۱۷ میلادی تغییر کرده و سهم کشور ها در جذب دانشجویان بین المللی متفاوت شده است، بر این اساس سهم آمریکا ۲۲ درصد، استرالیا ۱۲ درصد، انگلستان ۱۱ درصد، کانادا ۱۰ درصد، چین ۱۰ درصد، آلمان ۷درصد، فرانسه ۶ درصد، روسیه ۶ درصد و سایر کشورها ۱۶ درصد شد.

به گفته بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، اخیرا ادوارد فیلیپ نخست وزیر فرانسه برای جذب دانشجوی خارجی در « راهبر فرانسه را انتخاب کنید » بر تعدادی مولفه تاکید کرده است. در« راهبر فرانسه را انتخاب کنید »، فرایند اعطای ویزا به دانشجویان خارجی تسهیل می شود. سفارتخانه ها و کنسولگری های فرانسه در بررسی درخواست ها، اعطای ویزا برای دانشجویان را در اولویت قرار می دهند. تمدید ویزا های دانشجویی و اعطای ویزا های بلند مدت برای اشتغال به تحصیل از جمله این اقدامات است.

وی خاطرنشان کرد: نکته دوم مراکز آموزش زبان در فرانسه است که سالانه از بیش از ۱۵۰ هزار دانشجو ثبت نام می‌کنند. در « راهبر فرانسه را انتخاب کنید »، کوشش می شود تا تعداد این دانشجویان در این برنامه ها دو برابر شود. همزمان، این راهبرد می کوشد تا تعداد دانشجویانی را که در دانشگاه های فرانسه به زبان انگلیسی تحصیل می کنند دو برابر کند.

مهراد با بیان اینکه تعداد دوره هایی که در فرانسه به زبان انگلیسی ارائه می شود طی ۱۵ سال گذشته از ۲۸۶ دوره در سال ۲۰۰۴ به ۱۳۲۸ دوره در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است، گفت: از کل تعداد ۱۳۲۸ دوره، ۱۰۱۵ دوره به طور کلی به زبان انگلیسی برگزار می شود که بسیاری از این دوره ها در سطح کارشناسی ارشد است.

وی با بیان اینکه مولفه دیگر در راهبرد فرانسه را انتخاب کنید، کمک های مالی به موسساتی است که استانداردهای جدید خدمات دانشجویی برای دانشجویان بین المللی را رعایت می کنند، گفت: برای نیل به این استانداردها، دانشگاه‌های فرانسه لازم است برای تقویت خدمات پشتیبانی به ویژه در باره خوابگاه های دانشجویی گام های اساسی بردارند. هزینه‌ دانشجویان خارجی در دانشگاه های این کشور بسیار اندک است. شهریه دوره های کارشناسی سالانه ۱۷۰ پوند و دوره های کارشناسی ارشد ۲۴۳ پوند و برنامه های دکتری ۳۸۰ پوند است.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با تاکید بر اینکه از آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی دولت فرانسه بین شهریه دانشجویانی که از اتحادیه اروپا وارد دانشگاه‌های این کشور می شوند با دانشجویان سایر کشورها فرق قائل خواهد شد، گفت: شهریه سالانه دانشجویان غیر اتحادیه اروپا به ۲۷۷۰ پوند برای دوره های کارشناسی و ۳۷۷۰ پوند برای دوره های تحصیلات تکمیلی افزایش خواهد یافت. از درآمد های حاصل از این شهریه ها برای اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان بین المللی استفاده خواهد شد.

وی گفت: در حال حاضر فرانسه به 7 هزار دانشجوی خارجی بورس تحصیلی واگذار می‌کند که این رقم از سال ۲۰۱۹ میلادی به 15 هزار دانشجو افزایش خواهد یافت.

به گفته مهراد، نکته مهم دیگر « راهبر فرانسه را انتخاب کنید »، مربوط به توسعه دانشگاه‌ها و مدارس فرانسوی در کشورهای خارجی است. در حال حاضر، موسسات فرانسوی بیش از ۶۰۰ برنامه در خارج از این کشور ارائه می دهند. تعداد شعبات دانشگاه های این کشور نیز در خارج ۴۰ واحد است. این برنامه ها تقریبا از 37 هزار دانشجو ثبت نام بعمل می آورند. تعداد دانشجویان شاغل در آموزش های از راه دور نیز به 6 هزار دانشجو بالغ می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار