بازدید 27743

افشای جزئیات نوار ضبط‌ شده از قتل خاشقجی: «نمی‌توانم نفس بکشم»

تقریباً بلافاصله پس ‌از آنکه خاشقجی یکی از افرادی را که با او ملاقات می‌کند به یاد می‌آورد، به این نتیجه می‌رسد که قرار نیست داستان طبق برنامه پیش رود. خاشقجی از آن مرد می‌پرسد که در آنجا چه می‌کند؟
کد خبر: ۸۵۹۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳ 10 December 2018

«نمی‌توانم نفس بکشم»؛ این آخرین عبارتی است که از زبان جمال خاشقجی و بعد از آن که در کنسولگری سعودی در استانبول به دست گروه مأمور شده، از سوی بن سلمان مورد شکنجه به ‌قصد قتل قرار می‌گیرد، بیرون آمده است. این مطلبی است که یک از مقامات آگاه از جریان بازرسی‌های پرونده جمال خاشقجی به خبرگزاری سی ان ان بیان کرده است.

به گزارش «تابناک»؛ این منبع که متن پیاده شده نوار صوتی ضبط‌شده از آخرین لحظات زندگی جمال خاشقجی را مشاهده کرده است، گفته کاملاً مشخص است که قتل صورت گرفته در دوم اکتبر به‌ هیچ ‌وجه اشتباه و سهو نبوده، بلکه دقیقاً یک طرح از قبل هماهنگ شده بوده است.

افشای جزئیات نوار ضبط‌شده از قتل خاشقجی: «نمی‌توانم نفس بکشم»

این منبع بیان کرد، خاشقجی در آخرین لحظات عمر خود با گروه مرگی که کمر به قتل او بسته بودند، درگیر شده و گفته بود: «نمی‌توانم نفس بکشم... نمی‌توانم نفس بکشم... نمی‌توانم نفس بکشم.»

این منبع همچنین ادامه داد: در این نوار در واکنش به صدای مخوف و وحشت‌آور بریده شدن استخوان‌ها و مثله شدن بدن خاشقجی، یکی از مرتکبین قتل به دوستان خود پیشنهاد می‌کند که به موسیقی گوش دهند تا این صدا آن‌ها را آزار ندهد! همچنین در این نوار مشخص است که چندین تلفن صورت می‌گیرد و این افراد گزارش پیشرفت کار را در اختیار کسانی قرار می‌دهند که به عقیده مقامات ترکیه، سران سعودی هستند.

آنچه این منبع مطلع بیان کرده، برخی از اطلاعات موجود در این متن پیاده شده از قبل توسط رسانه‌های خبری منتشر شده بود اما این برای اولین بار است که متن کامل این نوار صوتی پیاده می‌شود.

این مسأله می‌تواند فشار بر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را افزایش دهد. وی طی ماه‌های اخیر، در پی تبرئه ی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از جریان این قتل بود و اکنون تحت ‌فشار سنا و کنگره در دوراهی انتخاب بین ادامه مسیر با سعودی‌ها یا رها کردن یکی از متحدان خاورمیانه‌ای آمریکاست. پیش از این، ترامپ گزارش CIA مبنی بر دخالت مستقیم بن سلمان در ماجرای قتل را رد کرده بود.

این متن پیاده شده همچنین توضیحات سعودی‌ها در مورد مرگ خاشقجی و این توجیه که این اتفاق یک اتفاق ناخواسته و قتل خودسرانه بوده است را زیر سؤال می‌برد.

متن اصلی صدا توسط سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه تهیه شد. مقامات ترکیه هرگز نگفته‌اند که چگونه این نوار صوتی را به دست آورده‌اند. این متن قبل از آنکه با دیگر سرویس‌های اطلاعاتی به اشتراک گذاشته شود ترجمه شده است. منبع CNN یک نسخه ترجمه شده را خوانده و در جریان تحقیقات در این خصوص قرار گرفته است.

دفتر یکی از سناتورهای ایالات‌متحده که در مورد تحقیقات این قتل از سوی جینا هاسپل، مدیر سازمان سیا، قرار گرفته، به CNN گفته که محتویات این متن، با گزارش‌های خلاصه قبلی «سازگار» است.

CNN از مقامات سعودی درخواست کرده که در مورد مطالب مندرج این متن و در مورد کسانی که در این نوار از آن‌ها نام برده توضیح دهند. یکی از مقامات عربستان سعودی گفت: مقامات امنیتی مربوطه عربستان، از طریق کانال‌های امنیتی ترکیه اقدام به بازبینی نوار و متن پیاده شده آن کرده‌اند و در هیچ‌ یک از آن‌ها هیچ مرجع یا نشانه‌ای از برقراری تماس با سران سعودی وجود ندارد. اگر اطلاعات اضافی در اختیار مقامات ترکیه باشد که ما از آن بی‌خبریم، از تحویل رسمی این اطلاعات برای بررسی بیشتر استقبال می‌کنیم، که البته ما بارها و بارها این درخواست را داشته‌ایم و تا به امروز، چیزی دریافت نکرده‌ایم.

این مقام رسمی هیچ توضیحی در خصوص متن پیاده شده نوار ضبط در کنسولگری سعودی و همچنین آخرین سخنان و عبارات خاشقجی نداده است.

افشای جزئیات نوار ضبط‌شده از قتل خاشقجی: «نمی‌توانم نفس بکشم»

داری برمی‌گردی!

این متن پیاده شده از لحظه‌ای آغاز می‌شود که در دوم اکتبر، خاشقجی وارد کنسولگری سعودی در یک منطقه آرام مسکونی در استانبول می‌شود.

خاشقجی در این تصور بوده که قرار است یک روند معمولی برای جمع‌آوری مدارکی باشد که به او اجازه ازدواج با نامزد بی‌سرپرست خود، حدیثه چنگیز را می‌دهد؛ اما بنا بر اطلاعات منبع CNN، تقریباً بلافاصله پس‌ازآنکه خاشقجی یکی از افرادی را که با او ملاقات می‌کند به یاد می‌آورد، به این نتیجه می‌رسد که قرار نیست داستان طبق برنامه پیش رود. خاشقجی از آن مرد می‌پرسد در آنجا چه می‌کند.

بر اساس گزارش CNN، صدای شناسایی شده این فرد در این متن صدای ماهر عبدالعزیز مطرب، دیپلمات سابق سعودی و مقام اطلاعاتی است که برای بن سلمان کار می‌کند، و از زمان همکاری با خاشقجی سفارت عربستان سعودی در لندن، او را می‌شناسد.

این مرد در پاسخ می‌گوید: داری برمی‌گردی. خاشقجی جواب می‌دهد: شما نمی‌توانید این کار را انجام دهید. افرادی در بیرون کنسولگری منتظر من هستند. (نامزد خاشقجی او را تا دم در کنسولگری همراهی کرده بود، و خاشقجی به او گفته بود که اگر مشکلی پیش آمد با همکاران او تماس بگیرد).

به گفته این منبع، بدون گفت‌وگوی بیشتر، متن نشان می‌دهد که چند نفر بر سر خاشقجی می‌ریزند، صداها مبهم و معلوم می‌شود که خاشقجی برای نفس کشیدن تلاش می‌کند.

مقامات عربستان سعودی در یک نسخه از توضیحات پیرامون قتل خاشقجی، مرگ وی را تصادفی و ناخواسته عنوان کردند. اما طبق گفته منبع CNN با توجه به این متن، صدای روزنامه‌نگار را می‌توان در همه این سروصداها شنید که بارها و بارها فریاد میزند که نمی‌تواند نفس بکشد.

با وجود تلاش و درخواست‌های ناامیدانه اش، آخرین کلمات قابل تشخیص در نوار ضبط‌ شده از قتل خاشقجی عبارت‌اند از: «نمی‌توانم نفس بکشم.»

این رونویسی صداهای بیشتری را هم از نوار ضبط‌شده در بر دارد. این منبع می‌گوید: یکی از این صداها از سوی مقامات ترکیه به ‌عنوان صدای دکتر صلاح محمد الطبیقی، رئیس پزشکی قانونی در وزارت کشور عربستان سعودی، شناسایی شده است.

به ‌غیر از صدای خاشقجی و مطرب، صدای او تنها صدای دیگری است که نام آن در متن نوشته شده، قابل شناسایی است.

همان‌ طور که متن ادامه می‌یابد، مشخص می‌شود که خاشقجی هنوز نمرده است. این رونوشت اشاره کرده، صداهایی که همچنان در نوار شنیده می‌شود، تقریباً به همان طریقی که زیرنویس‌ها لحظات را در فیلم‌هایی که در آن گفت وگو وجود ندارد، توصیف می‌کنند، ثبت شده: «فریاد»... «فریاد»... «نفس‌نفس زدن» ... .

این نوار صداهای دیگری را نیز ضبط کرده است: «صدای اره...» ... «صدای بریدن»... .

از زبان طبیقی توصیه‌هایی به دیگرانی که در اتاق هستند می‌شود، که ظاهراً برای کمک به آن‌ها در مقابله با کار وحشتناکی است که صورت می‌دهند: «گوشی‌های خود را روی گوش خود قرار دهید و یا مثل من به موسیقی گوش دهید.»

در این جریان، متن پیاده شده حداقل سه تماس تلفنی توسط مطرب را ثبت کرده است. این متن لحظه دقیق مرگ خاشقجی را مشخص نکرده است.

بر اساس گفته‌های این منبع، این متن نشان می‌دهد، مطرب دائم شخصی را که به گفته مقامات ترکیه در ریاض است با اطلاعات جزئی قدم‌به‌قدم داستان در جریان امور می‌گذارد: عالی‌جناب به شما عرض می‌کنم که همه کار انجام شده است. منبع CNN معتقد است که واژه عالی‌جناب برای اشاره به شخصی عالی‌رتبه یا رئیس به کار رفته است.

این منبع معتقد است، نوار پیاده شده در اختیار کلیدی‌ترین متحدان ترکیه و عربستان سعودی، ازجمله کشورهای اروپایی قرار داده شده است، اما تنها ایالات‌متحده و عربستان سعودی خود نوار ضبط‌شده را دریافت کرده‌اند.

فرضیه اصلی در میان این متحدان این است که مطرب در نوار با سعود القحطانی، نزدیک‌ترین مشاور بن سلیمان، صحبت می‌کند. مقامات عربستان سعودی می‌گویند، القحطانی از مقام سابق خود به‌عنوان مسئول امور رسانه‌ای ولیعهد عزل شده است. این متن تنها مکالمه‌ی مطرب را ثبت کرده. بدون صدای طرف دیگر تماس یا جزئیات بیشتری از شماره تلفنی که با آن تماس حاصل‌شده، و تنها بر اساس متن پیاده شده، نمی‌توان نتیجه‌گیری بیشتری گرفت.

این منبع به CNN گفته است، این متن، با توجه به مدت ‌زمان اندکی که وقایع رخ داده را توصیف می‌کند، نسبتاً کوتاه است. دیالوگ زیادی در آن نیست و مطمئناً هیچ اشاره‌ای به گفت وگو درباره اینکه چرا باید خاشقجی برگردد نشده و همچنین هیچ نشانه‌ای هم که مؤید مسموم شدن خاشقجی از سوی تیم قتل باشد به دست نیامده است.

اما نتیجۀ نهایی مبنی بر این است که قتل خاشقجی یک قتل طراحی‌شده است که توسط یک تیم سازمان‌یافته انجام شده که کارش را بی‌رحمانه انجام می‌دهد و شخصی را در ریاض در هر مرحله در جریان امور قرار می‌دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳۵
انتشار یافته: ۳۶
فدای مظلومیتت قاشقجی :(
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
عجب قاعدتاکسی که نمیتونه نفس بکشه ودرحال خفه شدنه حرف هم نمیتونه بزنه مثلاتاحالا کسی روکه به داراویخته شده دیدیدکه دادبزنم منوبیاریدپایین دارم خفه میشم (:
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
چرا مظلومیت،اون همه روزانه در یمن می میرند خبرش جای درز نمی کنند. حالا عربستان دوست داشته یکی از شهروندانش را در خاک خودش بکشد این همه داد وقال راه می اندازند.خدا.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
چرا مدام اعتراض می کنید که چرا از تکه تکه شدن خاشقچی می گویید ، خوب شما زحمت بکش خبر را نخوان درضمن نگران بن سلمان نباشید هیچی اش نمی شه بهتون قول می دهم.
ناشناس
| Germany |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
طناب دار دور گردنش نکرده بودند که نتونه حرف بزنه احتمالا کیسه ای محفظه ای رو سرش انداخته بودند که میتونسته حرف بزنه
همه سفارت خانه ها در آنکارا و استانبول شنود میشوند!! کلا کشورها در حال شنود همدیگه هستن، و البته این در شناسایی قاتلان این خبرنگار خیلی کمک کرده
قتل این خبرنگار برای کشورهای غربی گران تمام شد، فرانسه آلمان انگلیس کانادا و... همه چماق بدستهای مدافع حقوق بشر فقط توانستن اعدامی های عربستان سعودی را تحریم کنند. بیچاره ها احساس می کنند چقدر از خودشان مایه گذاشتن هیچ وقت سر دفاع از حقوق بشر تا این حد به منافع خودشان لطمه نزده بودند، آفرین بر مدافعان حقوق بشر. آفرین خسته نباشید حالا برای خودتان نوشابه باز کنید پولش با عربستان سعودی.
پاسخ ها
شفق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
انشالله هر کس بی گناهی را کشته رسوا شود ..من الاعام الی قیام یوم الدین
از مثله کردن جسد بپرهیزید حتی اگر جسد سگ بیمار باشد. این یکی از وصیت امام علی علیه السلام می باشد. کسانی که علی را کنار زدن همه جنایتها را برای خودشان حلال کردن. خیلی نباید از جنایت های وهابیت تعجب کرد. عقاید حیوانی با دشمنی اهل بیت بر آنها غالب شده و قلب هایشان سنگ . این ها مردمان همان کشوری هستند که اسلام از آنجا طلوع کرده و متاسفانه آبروی پیامبر و اسلام را برده اند.
رها کنید این قاشچی را


الان به داد کارگران و بیکاران ایران برسید
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
چشم به شون می گم، شما هم خودشو ناراحت نکن آدم بی گناه پایه دار می ره ولی بالای دار نمی ره.
چقدر بیرحمی اخه؟
ايكاش پرونده اي در سازمان ملل و پليس بينالملل براي تحقيق بينالمللي و بازجويي از عوامل قتل خاشقچي باز شود.
لعنت بر وهابیون و آل سعود
به نظرتون مسخره نیست که یه تیم آدمکش حرفه‌ای به جای اینکه تمام رد مدارک رو از بین ببرن، از تمام مراحل فیلم و فایل صوتی گرفتن، طوری که بلافاصله بدست تمام دنیا برسه؟ این یه پاپوش بود که خیلی بچگانه طراحی شده بود، نه کشتن یه خبرنگار مخالف.
تابی جان . عزیز برادر . قربونت برم .قاشقچی را رها کن فکری بحال فقرا بکن . فکری بحال همشهریات باشه که معنرض مدنی و اقتصادی کن . فکری بحال مردمی که برای تعرفه درمان بالا و بی پول هستند فکری بحال فرزندانی که پول تحصیل ندارند .قاشقچی تا همین جا کفایت میکند .
بابا اینو دیگه ولش کنید همچی ادم درست و حسابی هم نبود. اگه بود که سر دو تا زن کلاه نمیگذاشت
کاش برای بدبختی مردم هم میتونستید دیالوگ های روزمره زندگی شون رو مستند کنید و تو خبرهای رسمی و غیر رسمی منتشر کنید
ترکیه فقط میخواد کاسبی کنه
خاک بر سر خاشقچی و سی ان ان و بی بی سی و واشنگتن پست و نیویورک تایمز و غیره.....که دو ماه هست اعصاب مردم رو بهم ریختن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
جناب مجبور می آی اخبار سیاسی می خونی، کلی سایت و کلی شبکه ماهواره ای تلویزیونی است، ناراحت قاتل ها نباش..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
فاکس نیوز و ترامپ را یادت رفت!
بر باعث وبانیش لعنت
یعنی خاشقچی تنها روزنامه نگار و نویسنده ی تاریخه که مظلومانه و به ناحق بدون دستور از بالا کشته شده ؟
بی خیال بابا !
تابناک جان ، صداسیما کم بود شماهم دست بکش این یارو نیستین!؟
بابا ول کنین توروخدا.
همینجوری ادامه بدین باید با نوحه های جانسوز مداحان ، در ثنای این شهید بزرگوار بر سرو سینه بکوبیم دیگه. بس کنین لطفا.
به ماچه................
این داستان : جمال خاچقی نمیتواند نفس بکشد !!!!! بس کنید به خدا زشته اجازه ندیم مورد تمسخر قرار بگیریم - یک روز داستان جمال قاشقچی و تکه شدن توسط اره برقی - یک روز جمال قاشقچی و ماجرای حل شدن بدنش در اسید - یک روز جمال قاشقچی و موضوع دفن شدن در جنگل - یک روز ماجرای تلفن جمال خاشقچی و بن سلمان
قتلش و پا می گیرم .تو را به خدا ول کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
قتل رو به گردن میگیرن- نه به پا
اول اصطلاح رو یاد بگیر بعد حرف بزن
به داد ملت خودمون برسید هی خاشچقی خاشقچی
عربستان ناشیانه یکی از مخالفینش را در خارج از عربستان به قتل رساند.
به درک که نمیتونی نفس بکشی!!!
وای بر خاشقچی. و افکار طالبانیش. پیرهن عثمان کرده اید. مردکه مرد که مرد. چهارمین ازدواج. براش خوش یمن نبود
قاشقچی دیگه کهنه شد
لطفا جزییات بودجه ۹۸ را بفرمایید
خدا بیامرزدش . اگر همون به کار چیدن قاشق ادامه میداد الان زنده بود.
کلاً مسئولان سعودی آدمهای احمقی هستند. خیلی کوته فکر، بچه گانه در عین حال دیوانه و مغرور از موقعیت اقتصادیشون که میتونند دولتها و نهادهای بین المللی را بخرند.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی