بازدید 14959
نمایندگان مجلس در گفت وگو با «تابناک»؛

بحران ارزی در کشور، یک حرکت از پیش طراحی شده بود/ تا زمانی که اعتماد در بازار ایجاد نشود، قیمت‌ها کاهش نمی‌یابد

گویا دلار با برنامه از پیش تعیین شده، گران و با برنامه دولت ارزان شد؛ اما اثر این ارزانی را در قیمت خودرو، اجناس و مواد خوراکی ندیدیم و حتی یک درصد از قیمت های بازار کاسته نشد. همچنین نه تنها با کاهش قیمت دلار، قیمت کالاهای دیگر کاسته نشد، بلکه شاهد ادامه روند افزایشی آنها هستیم.
کد خبر: ۸۵۸۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲ 10 December 2018

بحران ارزی در کشور، یک حرکت از پیش طراحی شده بود/ مردم اطمینانی به کاهش قیمت ارز ندارند/ تا زمانی که اعتماد در بازار ایجاد نشود، قیمت‌ها کاهش نمی‌یابدانتظار تورمی و ترس از آینده، عامل اصلی جهش قیمت‌ها همگام با افزایش نرخ ارز بود، به عبارت دیگر، با افزایش نرخ ارز به نوعی ترس از گران شدن در آینده، منجر به جهش قیمت‌ها شد؛ اما با وجود کاهش نرخ شاهد ارزان شدن کالا‌ها نیستیم. کارشناسان دلایل گوناگونی را دلیل این وضعیت می دانند.

به گزارش «تابناک»؛ عمده ترین دلیل که اغلب کارشناسان اقتصادی بر آن توافق دارند، این است که مردم به پایداری روند کاهشی امید ندارند و احتمال می دهند در روزهای آینده، بار دیگر قیمت دلار افزایش پیدا کند. به همین دلیل، بازار در مقابل کاهش قیمت ها از خود مقاومت نشان می دهد.

از سوی دیگر، در این روزها، مجموعه کالاهایی که با معیشت مردم ارتباط مستقیم دارند، در بدترین حالت حدود 70درصد رشد کرده و کمتر کالای مصرفی پیدا می‌شود که زیر 100 درصد گران شده باشد و اغلب کالاها تا حدود سه برابر نیز گران شده اند؛ اما نرخ ارز در این مدت چیزی حدود 4 برابر افزایش یافت؛ بنابراین، می‌توان گفت، هیچ کالایی مانند معدل حرکت دلار حرکت نکرده و نباید به این زودی توقع کاهش آن‌ها را داشته باشیم.

بنا بر این گزارش، کاهش 400درصدی ارزش پول ملی از یک سو و افت شدید قدرت خرید مردم در یک سال گذشته از سوی دیگر، نشان از یک آشفتگی عمیق در بازارها دارد و به نظر می رسد، این روند تا زمانی که دلار در یک نرخ به ثبات نرسیده باشد، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت سایر بخش‌های اقتصاد مانند مسکن، خودرو و سایر کالا‌ها را داشت.

در همین زمینه، محمد حسن نژاد، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با تابناک اظهار داشت: این بحث مربوط به انتظارات و جو روانی جامعه است. شاید در اوضاع کنونی، مردم تصور می کنند که پایین آمدن قیمت ارز موقتی است و واقعی نشده و به همین دلیل، قیمت ها را کاهش نمی دهند.

وی در ادامه گفت: تا زمانی که دولت قیمت ارز در کشور را به ثبات نرسانده، کنترل و بگیر و ببند بی فایده است. دولت باید پیش از هر کاری، به این موضوع فکر کند و قبل از اینکه بخواهد قیمت ارز را در کشور افزایش بدهد، باید فکر چنین روزی را می کرد؛ بنابراین، حالا که چاره ای نیندیشیده، باید پاسخگو باشد.

با وجود این، برخی از نمایندگان مجلس بر این باورند که مسئول این آشفتگی در بازار خود دولت است، که با سیاست گذاری های غلط، باعث افزایش قیمت ارز در کشور شد و اکنون که توانسته است اوضاع را اندکی کنترل کند، باید تمهیداتی نیز برای کاهش قیمت ها که با افزایش نرخ ارز به شدت رشد پیدا کرده بود، بیندیشد.

امیر خجسته، با اشاره به اینکه نرخ دلار کاهش پیدا کرده، ولی تأثیری بر نرخ خودرو نداشته است، تأکید کرد: زمانی که نرخ دلار به 19 هزارتومان رسید، تمام اجناس، متناسب با دلار گران شدند و شاهد بودیم که کالاهای اساسی و غیر ضرور 200 تا 300 درصد افزایش قیمت داشتند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از سیاست های ارزی دولت، بیان داشت: دولت با سیاست های غلط ارزی، به افزایش قیمت دلار دامن زد و باعث ایجاد التهاب در همه بازارها شد، در حالی که با مدیریت درست و ورود بموقع می توانست از نوسانات ارزی جلوگیری کند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: گویا دلار با برنامه از پیش تعیین شده، گران و با برنامه دولت ارزان شد؛ اما اثر این ارزانی را در قیمت خودرو، اجناس و مواد خوراکی ندیدیم و حتی یک درصد از قیمت های بازار کاسته نشد. همچنین نه تنها با کاهش قیمت دلار، قیمت کالاهای دیگر کاسته نشد، بلکه شاهد ادامه روند افزایشی آنها هستیم. بنده هفت ماه پیش اعلام کردم، دلار به 5 هزار تومان خواهد رسید و این موضوع را یک جریان مرموزی دنبال می‌کند که می‌خواهد کشور را به هم بریزد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه در بحران ارزی اخیر، 30 میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده است، اضافه کرد: وقتی چنین فضایی ایجاد می‌شود، قاعدتا ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند و وقتی ارز 4200 تومان نرخ‌گذاری می‌شود، یعنی اینکه ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده و فاجعه‌ای رخ داده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۴۵
پس هر چه زودتر نمايندگان محترم نسبت به قانونگذاري و اجراي افزايش دستمزدها اقدام كنند.
هر وقت قيمتها اومد پايين دستمزدها رو كاهش بديد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
بهتراست نمایندگان محترم بدلیل خنثی بودن استعفادهند
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
نخیر باید هرچه زودتر دولت استیضاح شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
همينكه هر ساله طبق تورم و كاهش قيمت ريال ، دلار را افزايش نمي دهند و بعد از چند سال يكئفعه افزايش مي دهند چون مي خواهند از قبل آن جيب مردم را خالي كنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
بخاطر انتخابات سال بعد نماينده ها خيلي فعال شدن و دارن واقعيات رو مي بينن و بيان ميكنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
فرصت طلايي براي نمايندگان واقعي مردم فراهم شده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
نمایندگان مجلس جز سکوت در برابر تعهدات خود و مردم و کشور و استفاده شخصی از اختیارات خود هیچ کاری نکرده و نمی کنند هرچه بدبختی داریم از این نمایندگان است که همه چیز را قانونی می کنند برای دولتها
اگر تورم تااین حد بوده چرا اعلام می کنند حقوق کارگران وکارمندان 20 درصد اضافه می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
ظلم همینه
وقتی یه تولید کننده محصولات لبنی مامور تعزیرات رو تهدید میکنه و با قدرت میگه قیمت رو پایین نمیارم همین میشه.
تو این اوضاع بلبشو ، بازاری ها و تولید کننده ها حسابی از خجالت مردم دراومدن و به دور از وجدان و انصاف مردم رو حسابی دوشیدن و دولت و قوای دیگه هم با احتیاط و گاها با احترام با این ها برخورد کردن.
اگه چند تا از این غارتگرا رو تو ملا عام شلاق میزدن و همه اموالشونو مصادره میکردن حساب دست همه میومد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
کارخانه های تولیدی اکثرا متعلق به خود این مدیران و یا خانواده هاشان است. اونوقت چطور ممکنه افرادرو اعدام کنند؟؟؟
چطور زمان گران شدن به قیمت بالا بی اعتماد نبودند؟
درست است که دلار 300 درصد گران شده اما هنوز در همه ی اجناس اثرش را نگذاشته بنابراین با قیمت فعلی دلار نه تنها نباید انتظار کاهش تورم داشته باشیم بلکه هنوز در برخی کالاها انتظار افزایش هست مثلا با قیمت فعلی دلار دولت باید گندم را 5000 تومن بخرد که هنوز این اتفاق نیافتاده
چه کسی است که نداند دولت از جو حاکم بر امور بین الملل حداکثر استفاده را کرد و با کمک عواملش در بانک مرکزی از جمله جناب سیف و معاونینش از یک طرف و از طرفی سکوت جناح رغیب از طرف دیگر که فکر میکردند افسار گسیختگی ارز باعث سقوط روحانی میشود , نرخ ارزهای تجمیع شده خود را بالا برد و به بازار چهار برابر قیمت واقعی فروخت و از این راه دو نشان زد .
نشان اول پرداخت بدهی صندوق ها و مسسات مال مردم خور غیر قانونی به مردم و تامین هزینه های آن از این روش
همچنین پرداخت کل بدهی های صندوق های تامین اجتماعی و بازنشستگی و آموزش و پرورش به یک سوم قیمت واقعی قبلی
دومین نشان که زد نشان دادن اثرات برجام و نشانه های حذف آن به دمردم . و اثبات اثرات وجود برجام با اثرات نبود آن به مردم جهت ضربه زدن به جناح رقیب .
بازنده اصلی این بازی فقط و فقط ملت بیچاره بودند و خواهند بود .
پاسخ ها
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
با قسمت اول نظرت موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
پس نتیجه میگیریم نااگاهه دیگه هر کس بره رای بده!!
آقای خبرنگار یا تحلیگر یا اقتصادان وی.....! جای تعجب دارد که آب به آسیاب گران فروشان می ریزید . تولیدات داخلی از قبیل رب - پسته - شوینده ها و.......چه ربطی به دلار دارند که قیمت آنها باید خودشان را با قیمت دلار هماهنگ کنند مگر همین تولید کننده گان دستمزد کارگرانشان و هزینه مالیات و بیمه و اآب و برق و گاز و .....بادلار بالا رفته؟
تولیدات داخلی از قبیل رب - پسته - شوینده ها و.......چه ربطی به دلار دارند که قیمت آنها باید خودشان را با قیمت دلار هماهنگ کنند مگر همین تولید کننده گان دستمزد کارگرانشان و هزینه مالیات و بیمه و اآب و برق و گاز و .....بادلار بالا رفته؟
با این همه مشکلات بازنشسته ها چه باید بکنند .؟ ایا کسی هم بفکر انهاست یا بکل فراموش شده ایم ودیگر هیچ شما هم روزی بلاخره بروز ما خواهید افتاد ،.
ما به پول محلی همان کشورها نفت را بفروشیم. مثلا یوآن چینی تحویل بگیریم نقدی، همین یوآن در بسیاری از کشورها مبادله میشه مثلا مسافر ایرانی با یوآن میتواند به ترکیه و اروپا و کشورهای دیگر برود و در صرافی مبادله کند. به نظرم لازم نیست حتما دلار و یورو بگیریم. فقط باید وزارت نفت برنامه ریزی کند که حداقل 1.5 میلیون بشکه مستقیما به چین بفروشیم یعنی دو برابر فروش اکنون به چین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
چین هم میاد تو تحریم

حالا واستا
چند ماه باید بگذرد تا بیاید پایین و هماهنگ شود همان طوری که بعد چند ماه که قیمت کالاها رفت بالا
انهابی که گران کردند اخرش مجبور می شوند بیاورند پایین و نمی توانند تا ابد همین وضع را ادامه دهند
عجب ما مردم چقدر ساده و ترسو و نااگاه هستیم
همه میدانند که این کار دولت روحانی بود
خیلی از تاجران از سامانه نیما ارز نگرفته و با دلار ۱۴۰۰۰ تومانی ثبت سفارش کردند و یا رقم های بیشتر منتهی الان بیاید جنسش را ارزان بفروشد؟
هم دلار گران خریده و هم ارزان بفروشد؟؟؟؟
در تابستان بانک به هیچ کس ارز نیمایی نمی داد و ارز بانکی ۱۳۸۰۰ تا ۱۴۰۰۰ بود تازه فقط ۲۰۰۰ دلار
تحریم های امریکا اعمال شده یا نه؟
ارزهای خارجی طبیعی اش اینه گران شود ان وقت ارز در ایران ارزان شده؟
لیر ترکیه با ان اقتصاد قوی اش در بحران سیاسی با امریکا سقوط نکرد؟
خودرو چرا گران شد؟و جدیدا دوباره گران شد ؟؟؟
اجیل و خشکبار چرا این قدر گران شده و کیلویی ۱۰۰۰۰ تومانش برای نوبری و شب یلدا مابقی اش چیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
دولت فقط بلد است بودجه مملکت را ببلعد
و من و تو اگر به فکر نباشیم دولتیان به فکر نیستند یعنی نه سوادشو دارند نه همت چون با رابطه بالا اومدند و رابطه هم زیاد با تخصص و سواد کاری ندارد وقتی میلیادها طلا و دلار و کالا در خانه ها و ... احتکار شده است دیگه انتظار کاهش
قیمت کالا را نداشته باش چون خدا به ملتی که دنبال احتکار هستند و به فکر قشر ضعیف با نخریدن کالاهای گران نیستند رحم نمی کند و آنها را به حال
خودشان واگزار می کند و دعایشان را مستجاب نمی کند
یک کلام یا مسئولین بلد نیستند که کار را درست کنند این مثل اینکه تیم زمین خاکی دهات ما رفته با تیم منچستر بازی کنه خوب دیگه نتیجه معلوم و یا مسئولین بلد هستند و به عللی نمی خواهند مردم در راحتی باشند تا به ftaf و .... دست یابند و بگویند دیدید با این روش جواب داد
تنها راه، مجازات سفت و سخت و شدید گرانفروشا هستش. چه دولتی چه خصوصی. اگه بدون تبعیض و سریع و خشن حساب چندتا دونه درشت رو روشن کنید و هرچی خورده و نخورده رو از حلقومشون بکشین بیرون همه چی ارزون میشه.
وقتی قانون و اجرای قانون شل و ول باشه و با مماشات و تبعیض و اتلاف وقت با مجرما برخورد بشه آخرش میشه این.
خب خیلی سخت نیست ...شما هم قانون تصویب کنین که افزایش حقوق ها نه "متناسب" بلکه "برابر و مساوی" با میزان تورم اعلامی از سوی مجلس شورای اسلامی باید باشد!!
دیگه هیچ دولتی اجازه نمیده به خودش که کیلویی با قیمت ها بازی کنه آخرشم عدد 20 درصدو 25 درصد رو به خورد مردم بده!!!
نمایندگان مجلس هم فقط بلدند اظهار نظر کنند و الا اگر واقعا راست میگی چرا رئیس جمهور را استیضاح نمی کنید و بخاطر عدم کفایت برکنار نمی کنید آقایان همه شما مسئول هستید
چه کسی به یاد دارد در طول 40 سال چیزی ارزان شود
زمانی آرامش و اعتماد ملی ایجاد میگردد که از آقا زاده های دزد واقعی جلوی چشم ملت تیرباران نمایند
شما نماینده مردم شده اید که دائماً انتقاد کنید وایراد بگیرید؟ رئیس کمیسیون اقتصادی وهمچنین سایراعضای این کمسیون که فقط بلدند ایراد بگیرند و صدا وسیما هم الحمدلله به غیراینها کارشناس اقتصادی نمی شناسد پس وظایفشان چیست ؟ چرا راهکار ارائه نمی دهند؟ چرا به کمک دولت نمی روند؟ شما نماینده ها چه تدبیری اندیشیده اید که مشکلات اقتصادی وگرانی برطرف شود یا لا اقل کاهش پیداکند؟ از بی تدبیری دولتمردان دفاع نمی کنم اما به راستی تنها با انتقادکردن و دیگران را مقصر جلوه دادن مشکلات حل خواهد شد؟
بهتر است نحوه تعیین قیمت کالا و خدمات مشخص باشد تا معلوم باشد هر کدام از عوامل مواد اولیه ، دستمزد ، عوارض و .... چه میزان در تعیین نرخ نهایی تأثیر دارند و با تکیه بر دانش اقتصاد مسائل را شفاف بیان نمود تا افق آینده روشن شده و اعتماد جلب گردد بالاخص اثر منفی افزایش افسار گسیخته تورم و نقش آن در رکود عمیق و لنگ شدن چرخه اقتصاد.
حرص و طمع چیزی است که در ذات انسان وجود دارد و هیچ کس نمی خواهد با ضرر به نفع دیگران مواجه شود و این خصلتی است که در قرآن هم به آن اشاره شده است و تا وقتی که انسان به یقین نرسد که حفظ یک چیز به نفع آن نیست از آن دست نخواهد کشید و لذا مردم اگر واقعا دنبال ارزان شدن کالا ها هستند باید با توکل بر خدا و اعتماد به نفس و بی رغبتی کاری کنند که این حالت حرص و ولع و طمع کاهش یابد و در این ۴۰ سال هم تجربه کردیم که مسئولین بیشتر حرف زده اند و همیشه شاهد افزایش و تورم بوده ایم
الان این دلالان محترم و مردمی که برای خرید سکه و دلار حمله کردند خداییش بگویند با خرید سکه و دلار وضعیتشان بهتر شد یا نه؟ وضعیت دوستان و بستگانشان بهتر شد یا بدتر؟ اگر واقعاْ همه دست به دست هم می دادند و برای خرید سکه و دلار حمله نمی کردند وضعیتشان بهتر نبود؟ حالا فکر کنند بقیه مردم که دنبال سکه و دلار نبودند به درک وضعشان خراب شد که خراب شد اما آیا برای خودشان و بستگانشان بهتر شد یا نه؟ فقط می خواهم بگویم چقدر ما احمقانه زندگی می کنیم و متوجه نیستیم و فقط منتظر یک منجی هستیم که وضع ما را درست کند که با این شرایط انتظار بیهوده است.
اقایان نمایندگان مجلس .مردم شمارا تشریفاتی انتخاب نکرده اند که فقط حرف بزنید باید عمل کنید طبق وظیفه قانونی رییس جمهررا استیضاح کنید وبرکنارش کنید . موضوع کاهش ارزش پول ملی خیلی مهم است . یک کاری بکنید که مردم اعتمادشان ازبین نرود.چقدر شعارمیدهید.
مقصر اصلی بحران ارزی و اقتصادی مجلس است مجلس هم در زمان دولت احمدی نژاد و هم در زمان دولت روحانی آنطور که باید نتوانست انحراف دولت از برنامه ها را دنبال و پیگیری کند. ابزار استیضاح و سئوال از دولت که فقط در دست مجلس است برای همین موارد است و به جای پرداختن به مساپل سیاسی و حاشیه ای و بیهوده باید مثل یک حسابدار و ناظر و کنترلگر پروژه دولت را مورد پایش قرار می داد و در موقع مقرر اقدام می کرد که نکرد و باعث بحران شد. امروز اگر دولت خوب عمل نکرد و نتوانست اوضاع را کنترل کند پس مجلس چرا او را حمایت و راهنمایی نکرد و در صورت عدم کفایت استیضاح نکرد و گذاشت تا این اوضاع اسفبار بوجود آید که قشر ضعیف نتواند دخل و خرجش را در ضروریات حیاتی زندگی (نه زندگی عادی با کمترین امکانات) هماهنگ کند.
آقای روحانی ادعا می کند که در کشورهای خارجی با تغییرات ارز نرخ بنزین تغییر می کند ولی در کشور ما ثابت و حداقلی است یکی نیست به آقای روحانی بگوید که اولاْ تغییر قیمت آنها واقعی و روی حساب و کتاب است نه مثل کشور ما که قیمت هردمبیلی(hardambili) بالا می ره و دیگه پایین نمی یاد دوم اینکه مشکلی نیست قیمت بنزین را شناور کنید بر اساس ارزش طلا یا دلار ولی حقوق و دستمزدها را هم شناور کنید بر اساس ارزش طلا یا دلار آنوقت مردم از این بالا و پایین شدن بنزین نه تنها ناراحت بلکه خوشحال هم می شوند که قیمت بنزین بالا می رود چون حقوق آنها هم به مقدار بیشتر بالاتر می رود.
مرغ که امروز دوباره گران شد
اعداد و ارقام دستکاری شده وحشتناکی در ان هست و جملات شگفت اوری. مثلا این جمله
"زمانی که نرخ دلار به 19 هزارتومان رسید، تمام اجناس، متناسب با دلار گران شدند و شاهد بودیم که کالاهای اساسی و غیر ضرور 200 تا 300 درصد افزایش قیمت داشتند."
ترکیب بندی "اساسی و غیر ضرور" خیلی چیز نابی است که اختراع کرده ای. .
شما مردم حقتونه وقتی نا آگاه میرین به هر کسی رای میدین و اونها هم با تهدید خودشونو به جایگاه کاندیدا میرسونن همین میشه الان هر کسی لعن و نفرین به دولت بفرسه شامل 21 میلیون نفر دیگه هم میشه اونها هم شریک جرمن
کدام نماینده رییس جمهور استیضاح کنند ؟ نمایندگانی که وزیر صنعت استیضاح می کنند وبعد خودشان وزیر رفاهش میکنند؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر