بازدید 9991
نخودچی کشمش ۶۰ هزار تومان، انار و هندوانه نامعلوم؛

شام تاریک بسیاری از خانواده‌ها در آستانه «شب یلدا»!

افزایش قیمتی که هر ساله مسئولان با اتکا به انبار‌های میوه و افزایش نظارت بر بازار، وعده مهار آن را می‌دادند، اما امسال با وعده و وعید قابل مهار به نظر نمی‌رسد، چون اساسا عرضه از تقاضا خیلی جا مانده است؛ جاماندنی که نتیجه صادرات بی رویه میوه در پی افزایش قیمت ارز در کشورمان است.
کد خبر: ۸۵۸۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۴ 08 December 2018
تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضاء فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن ندارد ندارد
به فاصله کمتر از دو هفته تا شب یلدا، شواهد حکایت از رقم خوردن متفاوت‌ترین یلدا دارد؛ یلدایی که ظاهرا نیازمند بازتعریف است!

به گزارش «تابناک»؛ هرچند افزایش قیمت میوه و آجیل در آستانه شب یلدا، نه اتفاقی جدید، که مسبوق به سابقه و سن و سال دار است، گزارش‌های رسیده از بازار در روز‌ها و هفته‌های اخیر حکایت از آن دارد که قیمت‌ها به قدری افزایش یافته که دست بسیاری از مردم از رسیدن به برخی اقلام یلدایی کوتاه شده است.

طولانی‌ترین شب سال و موسم دورهمی خانواده‌ها و آشنایان به مناسبت آن، در حالی در پیش است که نه بازار رونق هر ساله را به خود می‌بیند و نه مردم به تکاپوی همیشگی در این خصوص افتاده‌اند؛ وضعیتی که نتیجه افزایش شدید قیمت میوه‌ها، تنقلات و آجیل ویژه یلداست؛ آجیل و شیرینی که از دیرباز مصرف آن در این شب مرسوم بوده و حالا به تناسب افزایش قیمت میوه ها، قیمتش به شدت اوج گرفته است.

آن گونه که خبر می‌رسد، قیمت معمولی‌ترین و دم دستی‌ترین آجیل شیرین به کیلویی ۶۰ هزار تومان رسیده است؛ قیمت نخودچی کشمش که البته برخی در آجیل نامیدنش اکراه دارند، اما آن گونه که برخی از رؤسای اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار در کشورمان خبر می‌دهند، در سایه صادرات محصولات کشاورزی، قیمتش سر به فلک گذاشته تا از کیلویی ۱۳ هزار تومان در سال گذشته در چنین روزهایی، به ۶۰ هزار تومان برسد و احتمال افزایش آن تا شب یلدا بسیار پررنگ باشد.

اتفاقی که به گفته کارشناسان، ناشی از افزایش شدید قیمت ارز و سود سرشار صادرات محصولات کشاورزی کشورمان به دیگر کشور‌ها رقم خورده است؛ صادراتی که ظاهرا تا برای مقابله با آن کاری شود، به شدت اوج گرفت و کار از کار گذشت تا بازار کم رونق تولید محصولات کشاورزی که تحت تأثیر خشکسالی بود، کارش یک صرفه شود و مردم به مشکل دچار شوند.

مشکلی که اگر فکر می‌کنید ابعاد آن به نخودچی و کشمش و دیگر اقلام آجیل منحصر مانده سخت در اشتباهید، چون سفره جشن یلدا علاوه بر آجیل، پر است از میوه و تقریبا اغلب میوه‌ها به همان دلایل یادشده صادر شده اند و مقادیر زیادی از آن‌ها در انبار‌ها نمانده است. وضعیتی که پیش بینی می‌شود موجب اوج گیری شدید نرخ میوه‌ها در روز‌های منتهی به یلدا شود.

افزایش قیمتی که هر ساله مسئولان با اتکا به انبار‌های میوه و افزایش نظارت بر بازار، وعده مهار آن را می‌دادند، اما امسال با وعده و وعید، مهار شدنی به نظر نمی‌رسد، چون اساسا عرضه از تقاضا خیلی جا مانده است؛ جاماندنی که نتیجه صادرات بی رویه میوه در پی افزایش قیمت ارز در کشورمان است و یکی از موعد‌های جلوه آثار آن، یلداست که در پیش است.

افزایشی که احتمالا در ابعاد بزرگتر در عید نوروز انتظار ایرانیان را می‌کشد، اما پیش از آن، در شب چله خودنمایی خواهد کرد؛ در شبی که اگر قرار باشد یک دورهمی چند نفره با چند نوع میوه و مقداری نخودچی و کشمش و برخی تنقلات و خوردنی‌ها برگزار شود، با توجه به نرخ این روز‌های میوه و افزایش آن در روز‌های باقی مانده از پاییز، عددی گزاف باید هزینه شود؛ عددی که قیاس آن با اعدادی مانند دستمزد قانون کار، ممکن است بسیاری را خجل کرده و سر به زیر کند!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۶
بلندترین شب سال نه سیاه ترین شب سال ایرانیان // شب یلدا به تاریخ پیوست//
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
یاددمان باشد این "بسیاری"، فقط ۸۳ درصد جامعه را شامل می شود و ۱۷ درصد هم از نظر مالی مشکلی ندارند ولی روزگارشان چندان خوب نیست زیرا در میان مردم مفلوک زندگی کردن اصلا خوشایند نیست.
Jafar
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
نمی دونم ان خاک چه حور اینها را قبول خواهد کرد
دلمون خوشه زنده ایم. چقدر زندگی رو برامون سخت کردن. به خدا ظلمه. خیلی وقته هوس پسته و بادوم دارم ولی حقوقم کفاف نمیده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
نخور آقاجان
پسته و بادام که هوس نداره
نخوردنش هم کسی رو نکشته
سزای گران فروش نخریدن است
کاری که ما ملت ایران بلد نیستیم
پسته و بادام هم مگه مواد اولیه اش از خارج میاد که سه برابر شده؟!
کاش یه کمی از مردم فرانسه یاد می گرفتیم و زیر بار هر حرف زوری نمی رفتیم
ما خواستیم ژاپن اسلامی بشیم،
من و همسرم هر دو شاغلیم. ولی توی لیست خریدمون واسه یلدا چیزی جز تخمه آفتابگردان و کمی مویز چیز دیگه ای نتونستیم بنویسیم... واقعا جای تاسفه. سالهای قبل حداق کمی گردو و بادام و پسته قابل خرید بود ولی امسال خیر
حسن روحانی رو همه اجناس 2 الی سه برابر شده حقوقا ما ثابت مونده
حالا کارگرای روز مزد که دیگه جای خودش رو داره ...
سفره ی خالی ملت وجیب پر اقایان بر تمام حضرات مبارک
مسئولان خوابند.
همه چیز به لحاظ اجتماعی و ملی فروپاشیده است.
نتیجه عمل اقتصادانان دولت تدبیر وامید.
عیب نداره!
لنگ ولایتی به دور خود بپیچید، دلار جهانگیری بر سر سفره خود بگذارید و اشکنه علم الهدی میل کنید تا شب یلدایی دیگر بر سر سفره این مردمان بدبخت بیاید و برود!
اوضاع اقتصادی بسیار ترسناک است.ولی کسانی که بالا بالا ها هستند نمی توانند درک کنند
در آستانه چهل سالگی انقلاب مردم به فلاکت نزدیک می شوند
چقد دلتون خوشه






الان چند وقته صدای همسایه ها شنیده نمیشه




کسی ازشون خبری داره؟
همه چی داغونه بخاطر دلار، مرگ بر آمریکا
با توجه به آنکه قیمتهای عجیب حال حاضر در رقابت با صادراتی که نیست تعیین شده است آجیل فروشان محترن همین ته مانده ها را هم صادر کنند دلار بیاورند . ما هم آجیل را تا وقتی با حقوق کارگر ایرانی قیمت دار شود نمی خوریم.
پسته را روم نمیشود قیمت بزنم و خودم از اجیل فروش پرسیدم و باور نکردنی بود.
الان فردا بر حسب گزارش شما دوربین صدا و سیما راه می افتد در خشکباری ها و اثبات میکنه اجیل امسال ارزونتر از پارسال است.
خسته نباشید.
شب یلدا موقع گرفتن فال حافظ و از حال هم باخبر شدن و نوشیدن چای تلخ (به دلیل گرانی قند) است ؛ نه سور چرانی!
وضعیت آجیل قرمزه. آجیل های روی دست مانده و بوی نا گرفته و گران
وضعیت انار بدتر از آجیل . انارهای خوب صادر شدند و گند زده ها و خشک و آفت زده با قیمت بالا در خدمت خریداران
وضعیت شیرینی کمی بهتر از بقیه
مرغ و گوشت و غیره هم که معلوم.

خلاصه اینکه دولت شب یلدا را هم از مردم داره میگیره.
شب یلدا برای مردم عادی سخت شده.

فقط دولتی ها و مجلسی ها و ۴ درصدی ها میتوانند خرید کنند.

دولت و ملت به اندازه کهکشانها از هم فاصله گرفته اند.
آرزوی بهترین، قشنگترین و شادترین شب یلدا را برای هموطنان عزیزم بجز آقازاده های رانتخوارخارج نشین و دولت پولدار و مفسدان اقتصادی دارم.
هیس!!! مردم فریاد نمی زنند....
سلام تابناک،
وسط این همه سایت خبری که وظیفشون انعکاس حال اکثریت جامعه است شما از معدود مطبوعاتی هستید که واقعیت را تیتر زدید. تاریخ همه را قضاوت خواهد کرد. شاید خیلی از خانوادهایی که اوضاع این روزهایشان با این مقاله همخوانی دارد با دیدن مطلب شما حداقل کمی از احساس تنهاییشان را فراموش کنند.
انوقت مسئولین شهرداری در حالی که میانسالان ما به علت ففر غدائی ومشکلات اقتصادی و فکری رمق راه رفتن برایشان باقی نمانده از افراد بالای ۶۵ سال که زمین گیر شده اند دعوت برای گرفتن کارت منزلت جهت سوار شدن در اتوبوسهای شلوغ ومترو ودیدن موزه ها با تخفیف مینمایند پدر بیامرز ها عقل هم خوب چیزی است .
برخی مخالف با جشنهای ایرانی ، اکنون دارند به آرزوی دیرینهٔ خود میرسند ؟ در صورتیکه خانواده های همین افراد هر روز جشن شان است ؟ شب یلدا ، یا همان شب چله قدیمی ایرانیان صدها پند ،و رمز ،و راز دارد که یکی از آن جمع شدن فرزندان خانهٔ مادر بزرگها میباشد ؟
مردم‌بدبختدشدن‌مسوولبن‌۳۹ ساله وعده فرداهای بهترو‌میدن
همون بهتر که گرون باشن.یلداچه معنی داره وقتی برادرانمون توی یمن وسوریه به خاک وخون کشیده میشن.
وای بر این مسئیولین
مویز 78000 تومان!!!
امسال یلدا تا دم صبح به حال ما اشک خواهد ریخت.!!!
چهارشنبه سوری را با دادن نارنجک به دست بچه ها، بکام مردم تلخ میکنند،یلدا و نوروز هم با گران کردن اجناس.
مردم خودشون این شرایط رو انتخاب کردند و باید تحمل کنند
به مشکل نان و آب و مسکن مردم برسیم یلدا پیشکش
کاش فقط مشکل مردم همین شب یلدا باشه ، مشکل مردم خیلی بدتر از چیزی هست که فکر می کنید
همین امروز و فردا شب یلدا هم از یاد مردم فراموش میره و دیگه جیب بازاری ها پر نمیشه.
جالبه که تو مملکت ما 100 تا سازمان درست شده که نظارت کنن و دقیقا یدونه اش هم بکار ملت نمیاد ، فقط مدیرانش حقوقهای نجومی میگیرن و زمان عمل این به اون پاس میده و اون به این و این وسط مردم هستن که له میشن
اقا شما کجای کاری ، ؟ مردم محتاج نان شب هستند از پس هزینه های دارو و درمان بر نمی ایند شما از اجیل شب یلدا حرف می زنی ، نمی تونند جهیزیه دخترشون را تهیه کنند شما نگران قیمت نخود چی و کشمش هستی ، بگذار هر قیمتی می خواهد داشته باشه ،
متاسفانه دولت براي افزايش صادرات غير نفتي خود ، ترجيح مي دهد تا اجناس مصرفي مردم گران و سفره ها خالي شود تا صادرات مواد غذايي انجام گيرد.
مردم ناراحتند. غمگین اند. چیکار دارین میکنین ؟!! به داد مردم برسید
راه کار ساده برای این گرانی نخریدنه . شب یلدا تحریم شد
اون نااگاهانی که می گفتند با گران شدن ارز صادرات رونق پیدا می کند جواب بدند
یک کلام و ختم کلام
وای بر کسانی که در حق مردم ظلم و کوتاهی می کنن
هر چه جنس خوب و فرهنگ خوب و خوبی ها داشتیم به خارج صادر کردیم و بجای آن فقر مالی و فقر فرهنگی و اجتماعی - اعتیاد و طلاق - فساد و دزدی و اختلاس و تبعیض و ......... در کشور مان جایگزین کردیم . به کجا خواهیم رسید ؟؟؟؟؟؟؟
با سلام به دلیل گرانی های بی سابقه خصوصا در زمینه آجیل و تنقلات پیشنهاد میکنم که امسال برای شب یلدا مردم به هیچ عنوان آجیل خریداری نکنند و با میوه شب یلدا را برگزار کنند. گرانی آجیل بیشتر دست واسطه ها هست و مطمئن باشید که با نخریدن مردم آجیل ارزان میشود چون خیلی قابل نگهداری نیست. اگر مردم به این موضوع توجه نکنند و آجیل شب یلدا را با هر قیمتی بخرند قطعا برای شب عید قیمت باز هم بالاتر میرود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
عزیزم مردم ایران در خلق حماسه ها سابقه طولانی دارند
شک ندارم رکورد فروش آجیل در شب یلدای سال 97 شکسته خواهد شد
همانطور که رب 20 هزار تومانی رو طوری خریدند که بعد از ارزان شد گوجه هم قیمت پایین نیامد
آیین و سنت های با شکوه ایران باستان رو شده با نون و چای گرم هم جشن میگیریم . جشن و شادی جزیی از وجود ایرانیهاست تا کور بشه چشم هر کس که نمیتونه ببینه .........
شب یلدا ؟ مگر همچی چیزی هم داریم ؟
کم کم داره مناسبتهای اصیل ایرانی مانند شب یلدا و عید نوروز و چهارشنبه سوری و ... از بین میره و به جایش مناسبتهای دیگه جای آنها را میگیرند !!!!
هر چند قیمت ها خیلی بالا رفته و فشار روی مردم کاملا محسوس است، ولی نشر خبر با قیمت های یک منطقه خاص باعث بروز جو روانی در سطح جامعه میشود. قیمتی که برای نخودچی کشمش عنوان شده شاید برای منطقه ای خاص معتبر باشد ولی برای کل ایران معتبر نیست و من نصف قیمت عنوان شده به هر میزان می توانم برایتان تهیه کنم. لطفا با سراسری عنوان کردن قیمت های منطقه ای، به جو روانی دامن نزنید.
خوش بحال مسئولین نوبخت جان رییس جمهور سرمایه داران بانکیها نمایشگاه داران تولید کنندگان بنگاه داران وهرچه پولدار در ایران بخورید و خوش باشید که در بلند ترین شب سال ما کارمند وکارگر ومحرومین مجبوریم سریع بخوابیم
صد اندوه بر باعث و بانیش....
شب یلدار یه لحاف گرم می خاد فقط تا صبح بخابی دورهم جمع بشی وغیبت کنی والکی تظاهر به خوشی بکنب که چی .....
چه ضرورتی دارد این شب مراسم خاصی داشته باشد یا برایش تبلیغ شود که خانواده ها را نگران می کنید ؟
ما به حد کافی اعیاد و .. پر برکت و پر فیض داریم
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
اون اعیاد نیاز به چیزی نیست؟ همه چیز از آسمان فرو میریزد؟
از ماست که بر ماست/چه چیزی ارزون شده که این دومیش باشه!!!!!!!!
منظور فروش است که فروخته میشود
حالا ملت نمیتوانند بخرند مهم نیست صادر میکنیم
ملت را که مسئولین تکلیفشان را روشن کرده اند ...نخرند و نخورند
تا ما بتوانیم صادر کنیم و تبدیل به دلارش کنیم ....بخرند و مصرف کنند ..آنان که نمیتوانند مشکل خودشان است ..به ما ربطی ندارد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
عین جوابیه که رئیس صنف آجیل در پاسخ به گرانی پسته داد!
چون صادر می کنیم در داخل هم قیمتش به دلار باید حساب بشه!!
باید قیمتها را انقدر بالا ببریم که یلدا از یاد جماعت برود...
چه عزتي براي مردم به ارمغان آوردن چه عزتي
با درود :تمامی افزایش قیمتهای میوه وآجیل به جیب دلالان وواسطه ها وفروشندگان می رودوتولیدکننده مفت فروش است ،روزگذشته به فروشگاهی مراجعه دیدم پسته کیلویی ۲۴۰۰۰۰تومان بادام ۱۷۰۰۰۰تومان وکشمش ۸۶۰۰۰تومان اتیکت زده درصورتیکه بادام مرغوبتررابنده خریدم ۱۰۰۰۰۰تومان، قیمتهانیزتوسط فروشندگان به اختیاراست .
و لعن الله علی القوم الظالمین
نمی خریم اقا
از مسئولین تقاضا داریم وام شب یلدا و عید نوروز رو هم درنظر بگیرن واسه یه دورهمی ۱۰،۱۵نفره وام لازمه
من روم نمیشه برم آجیل فروشی
با سلام.
شب یلدا خیلی وقت هستش ماهیت خودشو از دست داده. همه به فکر میوه و شیرینی و غیره هستند. امسال بجای اینقدر شلوغی یه دورهمی شاده بگیرین تا سودجویان چوب احتکار کردن رو بخورن. میوه که امروز کیلویی 2000 تومن هستش برا شب یلدا کیلیویی 7 هزار تومن فروش میره. نخریم تا درس عبرت بگیرن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
بابا تو دیگه کی هستی
وقت این کارها گذشته
میشه بگی چند سالته؟
اگر آجیل نخوریم نمی میریم .
بنده آجیل را برای شب یلدا ممنوع کرده ام.
خرید آجیل ممنوع.
ملت نخرید!
نخوردن آجیل در شب یلدا کسی رو نکشته ولی نخریدن درس خوبی به گرانفروش ها خواهد داد.
البته مطمئنم که این اتفاق نمی افته و امسال هم مردم همیشه در صحنه، پرشور تر از سال های قبل در فروشگاه ها حاضر شده و با خلق حماسه ای دیگر، آجیل ها را نیز مثل پوشک و دستمال و رب گوجه به غارت می برند!!!
آرزوی سلامتی و دل مهربون برای هم وطنان عزیزم و عمر پر از برکت در بلندترین شب سال و کوتاه شدن لحظه دیدار منجی عالم را از خداوند بزرگ خواستارم شب یلدا فقط کافی است دلمان مهربان باشد هر چند سفره هامان خالی
ناراحت نباشید ، برنامه خندوانه برای همین درست شده ،همه باهم بگید، ما خیلی خوبیم خیلی ، ما خیلی باحالیم خیلی
مسکین یعنی فقیر ولی مستکین به کسی میگویند که توان ابراز فقر را ندارد وهرگزنمیتواند اشکنه بخورد ما تولیدات آغا وآغازاده امان وهمچنین مسکین ومستکنیمان درجهان کم نظیراست
یعنی میشه مردم برای یک بار هم شده یه چیزیو تحریم کنن نخرن حداقل یه مدت. من که فکر نمیکنم.
مسولینی که نتواند انتظارات عادی مردم را از جمله مبارزه با گرانیهای افسار گسسته را برآورده سازد شایسته مدیریت نیست
وای بر بانیان تضعیف ملت ایران
شب یلدا را نتونستند بگیرند با گرانی از مردم گرفتنداگه ملت دانا باشند که پسته نخرند نخرند بزارند خراب بشه
ما کارمندان له شده ی دولت تدبیروامید از بی تدبیری معاون اول و تنگ نظری نوبخت کاملا بدبخت شدیم و رفت .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر