بازدید 2261
واکنش نایب رئیس اتاق تهران به لایحه حفاظت از خاک

مجلس به عوارض قوانین بر اقتصاد توجه کند

رئيس خانه معدن ايران در انتقاد به اعطای اختیارات فراقانونی به سازمان حفاظت محیط‌زیست در لایحه حفاظت از خاک گفت: تعطیل کردن معادن، به‌هیچ‌وجه صحیح نیست.
کد خبر: ۸۵۸۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۲ 08 December 2018

رئيس خانه معدن ايران در انتقاد به اعطای اختیارات فراقانونی به سازمان حفاظت محیط‌زیست در لایحه حفاظت از خاک گفت: تعطیل کردن معادن، به‌هیچ‌وجه صحیح نیست.

به گزارش فارس، در تبصره ماده 15 لایحه حفاظت از خاک که هم‌اکنون در مرحله رسیدگی شورای نگهبان از منظر تطبیق با قانون اساسی و شرع مقدس می‌باشد اختیارات ویژه‌ای به سازمان حفاظت محیط‌زیست اعطا کرده است. به‌نحوی‌که به‌واسطه این اختیارات سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌تواند فعالیت واحدهایی را که آلوده‌کننده خاک تشخیص می‌دهد؛ رأساً، بدون اعلام قبلی و بدون داشتن حکم قضایی متوقف کند و تولیدکنندگان نیز امکان اعتراض به اصل تشخیص کارشناسان محیط‌زیست را ندارند و تنها می‌توانند از این سازمان تقاضای تمدید مهلت کنند.

در همین رابطه علاءالدین میر محمدصادقی از چهره‌های مشهور «مجمع فعالان توسعه اقتصادی ایران» و نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معدن درباره لایحه حفاظت از خاک در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: اگر سازمان محیط‌زیست یا هر سازمان دیگری بخواهند توصیه‌هایی به معدن کاران بدهد، بهتر است بدون اینکه مزاحمتی برای استخراج و بهره‏ برداری ذخایر معدنی ایجاد کند و منجر به بیکاری کارگران شود، آن را با بهره‌بردار در میان بگذارد و حتی‌المقدور هم با نظر مساعد با آن بهره ‏بردار کنار بیاید.

وی افزود: بنابراین آخرین کاری که محیط‌زیست یا هر سازمان دولتی می‏تواند بکند این است که جلوی بهره‌‏برداری از معدن را بگیرد، درحالی‌که به نظر من حتی از این آخرین تیر و ترکش هم نباید سازمان‌‏های دولتی استفاده کنند. زیرا زمانی که ما زیر فشار تحریم و مسائل اقتصادی هستیم، باید با معدن کاران و به‌طورکلی با عاملین اقتصادی همکاری و همراهی داشته باشند و نباید خودمان موجب رکود و بیکاری در مملکت‌مان بشویم.

عضو اتاق بازرگانی، صنایع و معدن تهران تصریح کرد: در حال حاضر سازمان محیط‌زیست برای بعضی مسائل فشار آورده است و حتی به این سازمان اجازه داده‌اند که معدن را تعطیل کنند. به نظر من باید حتی‌المقدور مسئولین محترم محیط‌زیست از این حربه استفاده نکنند، «حربۀ تعطیلی معدن» زیان‏‌های دیگری را دارد که شاید این زیان‌ها برای مملکت بیش از این باشد که حالا احیاناً رعایت محیط‌زیست نشده است.

نائب رئیس اتاق تهران درباره امکان تعطیل کردن معادن بدون طی کردن فرایند قانونی در لایحه حفاظت از خاک خاطرنشان کرد: نکته این است که حتی امروز مقام معظم رهبری در فرمایشاتی که در مورد قانون بازنشستگی داشتند، به مجلس محول کردند که مجلس خوب است در مصوبه‌‏ای که گذراندند دقت بیشتری بکند؛ چون ممکن است که ما یک قانونی را در مجلس بگذرانیم، ولی به عوارضی که این قانون خواهد داشت دقت نکنیم. لذا من به نمایندگان مجلس شورای اسلامی که اکثریت نزدیک به اتفاقشان افراد صالح و صادقی هستند و وطن‌دوست هستند توصیه می‏کنم که قبل از اینکه بعضی از قوانین را وضع کنید حتماً با کارشناسان و کسانی که دلسوز کشور هستند مشورت کنید. تعطیل کردن معادن، به‌هیچ‌وجه صحیح نیست.

وی درباره اینکه آیا معدن کاران باعث آلودگی خاک می‌شوند گفت: این مسئله درست نیست. یکی از سخت‏‌ترین کارهایی که وجود دارد، همین معدن‌کاری است. مشاهده کنید، اگر کسی سرمایه‏‌ای داشته باشد و بخواهد مثلاً کارخانه‏‌ای ایجاد بکند خوب آنجا را بررسی می‏کند چون در اختیار خودش هست و لذا در بهترین نقطه این کارخانه را بنا می‏کند. برای این مسئله در نظر می‌گیرد که آیا آنجا کارگر در نزدیکی کارخانه هست؟ هوا مناسب است؟ و ... بعد سرمایه‌گذاری می‌کند و این عکس معدن کاری است؛ چون معدن کار اختیاری دست خودش نیست. او باید در کشور و بیابان‌ها بگردد ببیند که معدن کجاست. باید همۀ سرمایه‏‌های زندگی‌اش را در آن محل بگذارد. مثلاً ممکن است ما در نهبندان معدنی را پیدا کنیم اما ممکن نیست که بتوانیم آن را به محل مناسبی با آب‌وهوای خوب ببریم. بلکه ما باید زندگی و سلامتمان را بگذاریم و در آنجا مشغول به کار شویم.

رئیس هیئت‌امنای سازمان اقتصاد اسلامی تأکید کرد: حتی هزینه کارگری که بخواهد آنجا بیاید، با کارگری که بخواهد در شهر سر کار برود خیلی تفاوت دارد. بنابراین طبیعت است که معین می‏کند شما  کجا می‌توانید برای معدن بروید. بر این اساس کار معدن‌کاری یک کار بسیار پرزحمت است و کسانی که در این کار فعالیت کنند، خدمت فوق‌‏العاده دارند و انشاء الله اجر زیاد هم درگاه خداوند دارند که به چنین نقاطی می‌‏روند و کار می‏کنند.

این کارآفرین حوزه معدن ادامه داد:  ایران ازلحاظ برخورداری انواع مختلف مواد معدنی جزء کشورهای استثنایی است و برای اینکه از نیاز به خارجی که به‌هیچ‌وجه با ما کنار نمی‌آیند و دشمن ما هستند مستغنی شویم بهتر است این بخش را شکوفا کنیم و مردممان بتوانند ازاین‌جهت استفاده کنند. بنابراین ایراد گرفتن و سنگ انداختن جلوی پای معدنکاریان به نظرم گناه بزرگی است؛ علاوه بر اینکه به اقتصاد مملکت زیان وارد می‏‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل