بازدید 6608
محمد علیخانی در گفت‌وگو با «تابناک»؛

حذف محدوده زوج و فرد تصویب نشده که اجرا بشود یا نه/ پورسیدآقایی فرد زحمتکشی است، اما احتمالا نظر شخصی اش را گفته و بس/ به شیوه اجرای طرح جدید ترافیک نقد داریم

در مصوبه شورای ترافیک آمده بود، پس از شش ماه از اجرای طرح ترافیک جدید، باید بررسی شود و با توجه به نتایج بررسی ها، اگر پیشنهادی درباره محدوده زوج و فرد بود، مورد بررسی قرار گیرد، هنوز این اتفاق رخ نداده؛ البته خود معاونت مدعی است که اوضاع خوب و حتی گل و بلبل شده است!/ کاهش آلودگی هوا زمانی رخ می‌دهد که بسته‌ای از سیاست‌های حمل و نقل و ترافیکی با هم اجرایی شوند نه یک طرح کوچک.
کد خبر: ۸۵۷۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶ 07 December 2018
تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضاء فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن ندارد ندارد
در شرایطی که هیچ ارزیابی‌ از پیامد‌ها و آثار مثبت و منفی اجرای طرح جدید ترافیک در تهران ارائه نشده، مجریان طرح در شهرداری تهران، نوید اجرای فاز دوم تغییرات طرح ترافیک را می‌دهند؛ تصمیمی که به گفته یکی از اعضای شورا هنوز مصوب نشده است!

به گزارش «تابناک»؛ محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره می‌گوید: اینکه معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از حذف محدوده زوج و فرد سخن گفته، نظر شخصی ایشان یا حداکثر یک پیشنهاد است، چون این تصمیم جایی به تصویب نرسیده است.

عضو شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به یک اشکال بنیادین در عرصه تصمیم گیری برای ترافیک، می‌افزاید: بر اساس قوانین، هرگونه تصمیم گیری درباره محدودیت‌های ترافیکی، تعیین محدوده، زمان محدودیت و گسترش محدوده، تعداد مجوز‌های قابل صدور و امثال این‌ها با شورای ترافیک تهران است و باید به تصویب آن‌ها برسد. البته ما به این مسأله، اشکال و نقد داریم، چون در همه دنیا مدیریت شهری مدیریت واحد و یکپارچه است، نه مدیریت جزیره‌ای که تصمیم گیری درباره مسائل شهری در دستگاه‌های مختلف گرفته شود. به باور ما مدیریت شهری باید یکپارچه باشد.

وی حیطه عمل شورای شهر در خصوص محدوده طرح ترافیک را محدود به قیمت‌گذاری تعرفه می‌خواند و می‌گوید: شورای شهر تنها در وضع عوارض و تعیین تعرفه‌ها نقش دارد. درست مثل آنچه در خصوص طرح جدید ترافیکی تهران شاهد بودیم. تعیین تعرفه‌های ورود به محدوده طرح ترافیک با شوراست، ولی مشخص کردن محدوده طرح ترافیک و ساعات آن و دیگر مسائل با شورای ترافیک تهران است.

علیخانی در پاسخ به این که آیا قرار است شورای ترافیک در خصوص حذف محدوده زوج و فرد تصمیم گیری کند، می‌گوید: در مصوبه شورای ترافیک آمده بود، پس از شش ماه از اجرای طرح ترافیک جدید، باید بررسی شود و با توجه به نتایج بررسی ها، اگر پیشنهادی درباره محدوده زوج و فرد بود، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و در صورت تأیید، به تصویب برسد؛ اما هنوز بررسی و ارزیابی طرح صورت نگرفته است؛ البته خود معاونت مدعی است اوضاع خوب و حتی گل و بلبل شده است!

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در ادامه می‌گوید: ما اصل طرح ترافیک را زیر سؤال نمی‌بریم، چون طرحی است که اجرایش قدمت چهل ساله دارد و در برخی مقاطع، مانند سال اخیر، تغییراتی هم در آن به وجود آمده است؛ اما در اجرا با اشکالاتی مواجه بوده که مورد انتقاد ماست؛ اشکالاتی مانند آنچه در تعامل با پلیس یا برخورد با ذی نفعان و مردم و اتحادیه‌ها بروز کرد و نتیجه این برخورد‌های نادرست، موجب شد اجرای طرح جدید در گام نخست با اعتراضاتی وسیع همراه شود؛ اعتراضاتی که حتی در جامعه رسانه‌ای نیز شکل گرفت، در حالی که اگر مجری طرح دقت می‌کرد و تعامل خوب و سازنده‌ای با ذی نفعان می‌داشت، ممکن بود خیلی از این معترضان در صف حامیان طرح قرار بگیرند.

وی با تأکید بر وجود مشکلاتی در شیوه اجرای طرح جدید ـ که گاه به برخورد‌های تند و کلامی نیز منجر شد ـ می‌افزاید: در خصوص نتایج طرح اجرا شده هم باید تأکید کنیم که با اجرای یک طرح، آن هم طرحی مثل طرح ترافیک تهران که تنها حدود ۳۵ یا ۳۷ کیلومتر مربع از وسعت ۸۷۰ کیلومتر مربعی تهران را در بر می‌گیرد، نمی‌تواند مشکل ترافیک و آلودگی هوای کل شهر را برطرف کند. البته این طرح در حد خود موجب شده، سفر‌ها به مرکز شهر کاهش پیدا کند و این‌ها آثار مثبت آن است؛ اما اینکه بگوییم در کاهش آلودگی هوای تهران اثر شایانی گذاشته، قابل استناد نیست.

این عضو شورا در ادامه می‌گوید: اینکه بگوییم با اجرای این طرح آلودگی هوا حل شده یا می‌شود، دست کم تجربه ۲۵ ساله من در این حوزه می‌گوید که شدنی و ممکن نیست؛ کاهش آلودگی هوا زمانی رخ می‌دهد که بسته‌ای از سیاست‌های حمل و نقل و ترافیکی با هم اجرایی شوند. از تکمیل و توسعه حمل و نقل عمومی گرفته تا تدارک برنامه‌ای برای حدود سه میلیون موتور سیکلت، جدی گرفتن معاینه فنی ـ که البته در قالب «طرح کاهش» به جریان افتاده، اما آن هم با پلیس به مشکلاتی حل نشده رسیده ـ رفع مشکل پارک حاشیه ای، برقی کردن اتوبوس‌ها و موتورسیکلت‌ها و... که هم می‌توانند ترافیک تهران را تا حدودی ساماندهی کنند و هم کاهش آلودگی هوا را به دنبال داشته باشند.

وی در پاسخ به این که چرا شهرداری و معاونت حمل و نقل و ترافیک آن در برقراری تعامل سازنده با پلیس و دیگر ذی نفعان دچار مشکل می‌شود و آیا شورا تدبیری در این خصوص اندیشیده، می‌گوید: این مسائل به نگاه افراد برمی‌گردد. مثلا آقای حناچی [شهردار تهران]خودشان معاون شهردار بودند و با کمیسیون عمران و حمل و نقل همکاری می‌کردند و حتی یک بار هم مشکلی پیدا نکردیم، چون ارتباط دو طرفه بود و ایشان تعامل سازنده داشتند و هر اطلاعاتی می‌خواستیم در اختیار می‌گذاشتند و پاسخگو بودند. اما آقای پورسیدآقایی به رغم آنکه مدیر زحمت کش و با تجربه‌ای است، در تعامل ضعیف است.

علیخانی می‌افزاید: یک بار هست که فردی مدیر یا رئیس اداره‌ای است و دستور می‌دهد و زیردستان و کارمندان موظف به انجام آن دستورها هستند، اما یک بار هم هست که در سمتی قرار گرفته که باید با نهاد‌های مختلفی از جمله پلیس شورا کار کند که اگر نتواند تعامل داشته باشد، موفق هم نخواهد شد. این نکته‌ای است که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری باید مدنظر قرار دهد، ولی نمی‌دهد و وقتی هم از دوستان و نزدیکان ایشان علت را جویا می‌شویم، می‌گویند که روحیه ایشان این گونه است. البته ایشان اگر می‌خواهند ایده‌ها و طرح هایشان عملی و نتیجه بخش باشد، بهتر است در شیوه عمل خود تجدیدنظر کنند تا با کمک همه دستگاه‌های مسئول امور به خوبی پیش برود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
الان همه چیزو جمع کردید وسط شهر
بازار و شهرداری و شورای شهر و مجلس و دولت و.... توقع کمتر شدن الودگی هم دارید؟
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
نمیدونم چرا صدای همسایه هامون دیگه شنیده نمیشه





یکی بهم بگه چه خبره؟
کاملا درست است.پورسید آقای فرد زحمتکشی است.زحمات زیادی برای نابودی راه آهن کشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
بدترین دوران راه آهن بود زمان مدیریت این آقا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
کاملا موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
دقیقا
اگر مشکل ترافیک است : تمرکز زدایی از پایتخت و رسیدگی به دیگر استانها و شهرها جهت جلوگیری از مهاجرت

اگر مشکل آلودگی است : شکستن انحصار با اجازه واردات خودرو با تعرفه پایین و برچیدن بساط بنجولسازان داخلی جهت واگذاری به بخش خصوصی و رقابت سالم در ساخت

البته در ایران همه چیز به سیاست ربط دارد حتی خوردن فلافل لبنانی و سوسیس آلمانی و پنیر دانمارکی و گوشت برزیلی و برنج پاکستانی و .........
پاسخ ها
mrv
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
احسنت
تهران فقط یک راه حل داره : بمب اتم

تهران باید از اول ساخته بشه.
قبل از بمباران ، مردم تهران را ترک کنند.
یکدهم امکانات تهران را به بقیه شهرها بدهید هیچکس به این شهر بیقواره مهاجرت نخواهد کرد.
چرا به بقیه استانها و شهرها مانند تهران توجه نشده است ؟
مگه بقیه ایرانی نیستند ؟

مهاجرت از شهرها به تهران در مشکلات این شهر بی تاثیر نبوده.
واقعاً طرح ترافيك امسال عالي است لطفاً ادامه بديد. سال گذشته بابت سهميه مجوز طرح ترافيك حدوداً ٧ ميليون تومان قانوني پرداخت كرده بودم اما امسال بدون سهميه و رفت و آمد هرروزه با همان خودرو ٦ ماه اول فقط ٧٠٠ هزارتومان عوارض پرداخت كردم و اين يعني عالي. نهيتاً يكسال ميشه ١/٥٠٠ درصورتيكه اگر مثل پارسال بود باافزايش تعرفه حداقل ٨ ميليون بايد ميدادم.
مديريت شهري يك تصميم اشتباه گرفت و ما حال كرديم .
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
من سال گذشته بايت يكسال حدود 2 ميليون تومان پرداخت نمودم و امسال بابت همان ميزان ايام بايد حدود 7 ميليون تومان پرداخت كنم
پور سید آقایی بسیار معمولا طرح های بی خاصیت و غیر کارشناسی و منابع هدر کن ارائه میدهد. راه آهن را به نابودی کشاند. جانهای زیادی فدای سیستم اشتباه مدیریتی وی شد و خانواده های زیادی داغدار شدند و افراد زیادی بی انگیزه شدند.
واقعا متاسفم که محسن هاشمی همچین شخصی را به شهرداری آورده است.
این آقای پورسید آقایی ناموفق فقط دنبال خالی کردن خشمش از ناکامی های مدیریتیش در راه آهنه و با طرح های غیر کارشناسی و شخصیت متوهمش روز بروز اوضاع خودش و سیستم تحت امرش رو بدتر میکنه.
نمیخواد بازنشست بشه ؟
اینهمه پول موقع دریافت معاینه فنی میگیرن
قیمت بنزین از سن من تا الان 20 برابر شدو ی عالمه پول به جیب دولت رفت!
روزانه اینهمه طرح ترافیک فروخته میشه
اینهمه عوارض و...
تهش چی شد اینهمه پول گرفتید تهران که همیشه قفله حمل و نقل عمومی در حد صفر
مطمئنما بنزین 10هزار تومن هم بشه طرح ترافیک کل تهرانم بگیره حمل و نقل تاثیری نداره
سودشم نمیدونم کجا میره
این آقای آقایی خیلی دوست دارند در رسانه ها باشند و هرآنچه کرده اند به ضرر تهران و شهروندان بوده است.
کسی که دنبال حذف زوج و فرد است احتمالا دچار توهم شده چون می خواهد با حذف طرح زوج و فرد ثروت اندوزی کنند در صورت اجرایی شدن هر خودرویی که در تهران بچرخد باید 12 هزار توان بدهد که می شودماهی 360 هزار تومان آنوقت مردم هم بلا فاصله می گویند چشم
خدا وکیلی کجای دنیا انقدر ادم دارن با تریبون که هر چی دلشون بخواد بگن ..... بعد باید تکذیب بشه. از ترکیه یاد بگیرد در ماجرای خاشوقچی
اقای ااااقایی متاسفانه هر جا بوده یا از جیب بیت المال ولخرجی کرده یا از جیب مردم عملکرد ویران کننده ایشان در راه اهن بیانگر بی تدبیری و سو مدیریت ایشان هست
بحث حذف طرح نیست، مسئله درآمد زایی برای شهرداری است!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر