بازدید 10972
در خون غلتیدن وحوش قرق اختصاصی؛

پشت صحنه‌ای که برای بازدیدکنندگان نمایش داده نشد! +فیلم

به رغم آنکه دوستداران محیط زیست و فعالان حیات وحش به شدت با راه اندازی قرق‌های اختصاصی مخالفند و نتیجه این دست اقدامات را نابودی حیات وحش و محیط زیست می‌دانند، مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست در دفاع از این کار، سنگ تمام می‌گذارند اما ترجیح می‌دهند واقعیت را روتوش شده نمایش دهند!
کد خبر: ۸۵۷۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۱ 04 December 2018
تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضاء فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن ندارد ندارد
قرق‌های اختصاصی برای طبیعت و حیات وحش سودمندند؛ این ادعایی است که مدتی است ورد زبان مسئولان حفاظت محیط زیست کشورمان شده، ولی آیا واقعا این گونه است؟!

به گزارش «تابناک»؛ به رغم آنکه دوستداران محیط زیست و فعالان حیات وحش به شدت با راه اندازی قرق‌های اختصاصی مخالفند و نتیجه این دست اقدامات را نابودی حیات وحش و محیط زیست می‌دانند، مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست در دفاع از این اقدام سنگ تمام می‌گذارند و بر فواید آن تأکید دارند؛ فوایدی که ظاهرا ترجیح می‌دهند روتوش شده نمایشش دهند!

هم اکنون این فیلم را که مشتمل بر دو فیلم مجزا از بخش سودآور! قرق‌های اختصاصی است، تماشا کنید تا بهتر دستتان بیاید درباره چه روتوشی سخن می‌گوییم.

 
تعداد بازدید : 3272

مدت هاست که حیات وحش کشورمان، شاهد این دست وقایع است؛ وقایعی که هرچند قانونی انگاشته شده، عاملان قانونی کردن آن و همچنین منتفع شوندگان از آن ـ که دایرکنندگان قرق‌های اختصاصی هستند ـ ترجیح می‌دهند پشت پرده بماند و روایت نشود، چون بعید است کسی کشتار گونه‌های ساکن حیات وحش را ببیند و قانع شود که شکار و دایر کردن شکارگاه‌های اختصاصی ـ چه نامش قرق باشد و چه شکارگاه ـ به نفع حیات وحش است.

واقعیتی که تنها بخشی از اشکالات منتقدان قرق‌های اختصاصی به این اقدام است؛ منتقدانی که در میانشان اسامی پیش‌کسوتانی چون اسماعیل کهرم، مجید مخدوم، مرتضی شریفی، حسین آخانی و اکبر همدانیان به چشم می‌خورد که بر این باورند قرق‌ها، تله‌هایی بزرگ هستند که در آن‌ها آب و علوفه به وفور فراهم آمده و در نتیجه آن، جانوران از زیستگاه‌های مجاور به سمت آن‌ها جذب می‌شوند و ویترین پیش روی شکارچیان را خوش رنگ و لعاب و دلچسب می‌کنند.

ویترینی که برای قرق داران و سازمان، دو منفعت بزرگ دارد؛ نخست اینکه جذب گونه‌ها به آن‌ها را دستمایه ارائه ارزیابی‌هایی مبنی بر افزایش جمعیت چارپایان قرار می‌دهند و بعد آنکه بر اساس این افزایش کذایی، نسبت به صدور و فروش مجوز شکار اقدام می‌کنند و نفع می‌برند؛ نفعی که بخشی از آن به جیب قرق داران سرازیر می‌شود و بخش دیگرش به جیب سازمان می‌رود؛ همان سازمانی که باید از محیط زیست «حفاظت» کند.

رویکردی که وقتی با انتقاد و اعتراض مواجه می‌شود، بی ارائه پاسخ‌های قانع کننده و مستدل، به ذکر همان آمار کذایی درباره افزایش جمعیت چارپایان و مواردی از این دست بسنده می‌شود، بی آنکه حتی گفته شود، نتیجه غایی فروش پروانه‌های شکار به اتباع خارجی به قیمت ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار برای حیات وحش و محیط زیست کشورمان چیست و آیا قرار است با این درآمدها، حیات وحش از شکار در امان بماند؟!

ابهاماتی که طرح مکررشان در ماه‌های اخیر موجب شد تا مسئولان به فکر راهکار جدیدی برای اقناع منتقدان بیفتند که از جمله آنها، برگزاری سفر‌های تفریحی برای برخی نمایندگان مجلس و خبرنگاران به مقصد برخی قرق‌های اختصاصی است؛ سفر‌هایی که در آن‌ها قرق داران و حامیانشان در سازمان حفاظت محیط زیست می‌کوشند قرق را اتفاقی مفید و مثبت نشان دهند و بنابراین، ناگزیر از سانسور بخش مهمی از کارکرد‌های قرق‌های شکل گرفته یعنی شکار هستند!

سفر‌هایی که هرچند در برخی شان اقامت در خانه‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی و گشت و گذار در طبیعت ناب و برخی برنامه‌های تفریحی هم در نظر گرفته شده، اما هیچ شکارچی و شکاری به نمایش درنمی‌آید تا مبادا نفیر گلوله و پیرو آن، در خون غلتیدن حیوانی که در زیستگاهش مشغول چراست، خاطر کسی را آزرده نسازد و واقعیت قرق‌های شکل گرفته را فریاد نزند.

بخش ناگفته ماجرایی که مسئولان از گسترش آن در آینده نزدیک خبر می‌دهند و تأکید دارند که در سایه سفر‌های ترتیب داده شده، اختلاف نظر‌ها درباره منافع آن برطرف شده و همه بازدیدکنندگان به خوبی قرق‌ها پی برده‌اند. کدام بازدیدکنندگان؟ همان‌هایی که بالقوه می‌توانند منتقد ایشان شوند و چوب لای چرخ کارشان بگذارند. آن‌هایی که خبر ندارند قسمت اصلی قرق به رویتشان نرسیده و از ایشان مخفی نگه داشته شده است؛ آن‌هایی که نمی‌دانند از قرق داران و مدافعانشان در سازمان بازی خورده‌اند!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
آخ آخ آخ
پاسخ ها
تالار
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
واقعا فیلم دلخراشی بود لحطه جون دادن این موجود بیگناه. خیلی سخته که اینجور میبینن جاندارن جون میدن ولی باز به کشتارشون ادامه میدن.وای بر به ذات حریص انسان.
تا کی باید تاسف خورد ؟

این افراد کشور را بی صاحب فرض کرده اند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
مگه نیست؟
اشعث
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
اینها خود را صاحب کشور میدانند و مردم را رعیت خود
به نظرم اگر بر فرض ثروتمندی چند میلیارد بدهد، تا فردی مثلاً یک بی‌خانمان،را بکشد، اگر درست وارد عمل شود، حتما مجوزش را میگیرد.
تاسفباره که با ناکارآمدی مدیران به زمان قاجار عقبگرد کردیم و قرق برای شکار حیوانات توسط خارجی ها در قبال دادن دلار همه چیز حل خواهد شد .
از انطرف روزانه چند ده میلیون دلار درآمد نفت را هدر میدهند و انگار نه انگار .
واقعا بر این غصه گر جان فشانم رواست
سپاس فراوان از تابناک به خاطر چنین مطلب ارزشمند، کارشناسانه و افشاگرانه ای که نوشتید. ان شاء الله چشم ها باز شود و این پول دوستانی که سازمان حفاظت محیط زیست را تحت سلطه خود درآورده اند و جوی بسیار زورگویانه در سازمان پدید آورده اند و همه کارشناسان دلسوز محیط زیست را کنار زده اند، دیگر نتوانند این چنین با فریب دادن مسئولین جولان دهند.
با سلام و سپاس از آگاهی بخشی شما نسبت به این موضوع بسیار مهم.
گویا این مدیران ناکارامد تا ته مانده محیط زیست نیمه جان ایران را هم برباد ندهند، دست بردار نیستند! بر سر منابع این کشور که از آن همه ملت و نسلهای بعدی است، چه می آورند!
خب بگن (سازمان فروش محیط زیست)!!!
مسخره کردن؟
تفکرمسئولان همینه . تفکر صنعتیه و درامدزایی نه حفاظت از محیط زیست.
سلام ، اساسا هدف احداث شکارگاه های خصوصی از اول سیراب کردن عطش خون ریزی شکارچیان حرفه ای بوده است بقیه فرمایشات مسئولین برای لاپوشانی قضیه و موجه کردن این کار را باید در لابی های قوی شکارچیان باسابقه قدیمی و شکارچیان نوکیسه دید.
تشكر از اكاهي دادن به مردم بايد جلو اين كارها گرفته شود
با سلام بنظر می رسد از خوانندگان محترم خبر فوق پیشنهاد جایگزینشان را هم بخواهید چون قطعا ظرفیت محدود چراگاهها و لزوم کنترل تعداد وحوش در هر چراگاه مطرح خواهد شد. البته خیلی ها هم چون بنده کلا مخالف شکار تفریحی هستند . بنظر اینجانب شکار تفریحی از نظر شرعی هم می تواند محل اشکال باشد چون برای رفع گرسنگی یا گذران زندگی نیست . با آنچه از مذهب شیعه آموخته ام قرار نیست انسانها با کشتن وحوش تفریح کنند .
لعنت به این افراد
گوش این حیوانات، زهر بشه تو تنشان
کلانتری با سازمان محیط زیست افتادن به جان محیط زیست ایران....
خدا لعنتت كنه ....
یاد ان ضربالمثل می افتم که می گفت؟...(پول بده روی سبیل شاه بشین نقاره بزن)؟؟؟!!!........
یاد ان ضربالمثل می افتم که می گفت؟...(پول بده روی سبیل شاه بشین نقاره بزن)؟؟؟!!!........
یاد ان ضربالمثل می افتم که می گفت؟...(پول بده روی سبیل شاه بشین نقاره بزن)؟؟؟!!!........
یاد ان ضربالمثل می افتم که می گفت؟...(پول بده روی سبیل شاه بشین نقاره بزن)؟؟؟!!!........
سوره روم آیه 41 : ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ.
ترجمه: به خاطر کارهایی که مردم انجام داده اند، فساد در خشکی و دریا آشکار شده است.
آخه این چه تفریحیه که با جون دادن یه موجود زنده تکمیل میشه ؟
دو دسته از ادما طبیعی زندگی نمیکنن و طبیعی نمیمیرن ، اولی رو نمیگم دومی هم شکارچیان نا محترم هستند
بخدا آدم نمیدونه چی بگه در وصف این عمل بیشرمانه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار