بازدید 7747
نماینده تهران در گفت‌وگو با «تابناک»؛

فقط با نظارت نمی توان قیمت را کنترل کرد؛مگر اینکه مانند کمونیست‌ها به مردم کوپن دهیم!

هنگام افزایش قیمت دلار به دلیل اثرات روانی که بر جامعه می‌گذارد،قیمت‌ها به ‌شدت افزایش پیدا می‌کند و اگر کسی هم کالایی در انبار دارد، آن را به بازار عرضه نمی‌کند و اگر هم آن کالا را به بازار بیاورد، با نرخ جدید به فروش می‌رساند. بهانه فروشنده‌ها در اوضاع کنونی این است که من کالا را با دلار گران خریده‌ام و نمی‌توانم آن را ارزان بفروشم، بنابراین نوسان نرخ دلار در اقتصاد ما، بسیار مخرب‌تر از آن است که قیمت‌ها تثبیت ‌شده باشد.
کد خبر: ۸۵۶۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳ 03 December 2018

تثبیت قیمت دلار به دلیل مدیریت داخلی نیست/ با نظارت نمی‌شود قیمت را کنترل کرد/ با راهکارهای کمونیستی نمی‌توان قیمت‌ها را کنترل کردچند وقتی است، بهای ارز سیر نزولی پیدا کرده و کشور روزانه شاهد کاهش 100 تا 200 تومانی ارزش دلار است؛ اما برعکس روزهای افزایش نرخ ارز، که قیمت کالاها لحظه‌ای تغییر می‌کرد، بازار شاهد کاهش قیمت‌ها نیست و حتی در برخی اقلام با افزایش قیمت روبه رو شده است.

به گزارش «تابناک»؛ بسیاری از منتقدان بر این باورند که نبود نظارت کافی در بازار، باعث شده تا سودجویان، قیمت اقلام را کاهش ندهند و همین امر سبب شده تا نه‌ تنها قیمت‌ها کاهش نداشته باشد، بلکه در برخی موارد نیز رشد کند؛ اما در مقابل عده‌ای بر این باورند، اثر کاهش قیمت ارز بر کالاها به این زودی‌ها خود را نشان نمی‌دهد و تا تثبیت کامل بازار ارز ادامه خواهد داشت.

عبدالرضا هاشم زایی در خصوص این موضوع به تابناک گفت: اینکه گفته می‌شود قیمت دلار کاهش پیدا کرده، پس باید قیمت اقلام مصرفی و خوراکی نیز کاهش پیدا کند، کمی با معیارهای اقتصادی ایران سازگاری ندارد، چون اثر کاهش قیمت دلار روی قیمت اقلام در یک یا دو هفته دیده نمی‌شود.

این نماینده مجلس افزود: هنگام افزایش قیمت دلار به دلیل اثرات روانی که بر جامعه می‌گذارد، قیمت‌ها به ‌شدت افزایش پیدا می‌کند و اگر کسی هم کالایی در انبار دارد، آن را به بازار عرضه نمی‌کند و اگر هم آن کالا را به بازار بیاورد، با نرخ جدید به فروش می‌رساند. بهانه فروشنده‌ها در اوضاع کنونی این است که من کالا را با دلار گران خریده‌ام و نمی‌توانم آن را ارزان بفروشم، بنابراین نوسان نرخ دلار در اقتصاد ما، بسیار مخرب‌تر از آن است که قیمت‌ها تثبیت ‌شده باشد.

وی ادامه داد: هم اکنون که قیمت دلار در کشور ثابت است، به دلیل مدیریت داخلی نیست. شرایط بین‌المللی باعث شده تا قیمت‌ها کاهش پیدا کند و سیر نزولی قیمت‌ها هم می‌بینیم که جهشی نیست و سیر آرامی را دنبال می‌کند و ما دیگر شاهد افزایش یا کاهش آن‌چنانی نیستیم.

این نماینده مجلس گفت: اعتقاد من این است که اگر بهای دلار بین 9 تا ده هزار تومان باشد مناسب است؛ البته باید در همین میزان نیز تثبیت گردد تا بازار هم به ‌مرور زمان تثبیت شود.

این نماینده در خصوص عدم نظارت بر قیمت‌ها در بازار هم گفت: برخی‌ اعتقاد دارند، نظارتی بر بازارها وجود ندارد و البته نمی‌گویند نظارت باید به چه شکل باشد. ما در این کشور، برهم زنندگان اقتصادی را اعدام هم کردیم. از اعدام که بالاتر برای تنبیه وجود ندارد اما دیدیم که اعدام‌ها هم اثر چندانی بر قیمت‌ها نداشت.

وی در ادامه یادآور شد: چیزی که بازار را کنترل می‌کند، عرضه و تقاضاست و می‌توان با آن بازار را تنظیم کرد. اعدام سلطان سکه و سلطان ارز نمی‌تواند بازار را به توازن برساند، همه در این آشفته‌بازار می‌خواهند تقصیرها را گردن همدیگر و یا دولت بیندازند. نظارت به‌ تنهایی نمی‌تواند بازار را به تعادل برساند، مگر اینکه مانند کمونیست‌ها به مردم کوپن دهیم و با کوپنی کردن کالاها، بتوانیم دقیق نظارت داشته باشیم. در غیر این صورت، با بگیروببند و پلیسی کردن فضا، نمی‌توان از مشکلات اقتصادی گذشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سوءاستفاده همیشه بوده و هست؛ اما حرف من این است، باید کاری کرد تا قیمت‌ها در بازار با عرضه و تقاضا مشخص شود. نمی‌شود به بهانه نظارت بگیروببند راه انداخت. باید روزنه‌های ورود به فساد بسته شود و تا زمانی که رانت در کشور وجود دارد و عده‌ای می‌توانند دلار 4200 تومانی دریافت کنند، نمی‌توان با فساد مبارزه و اقتصاد را کنترل کرد. ما به ‌اندازه کل کره زمین در کشور نهاد نظارتی داریم، ولی متأسفانه از این نهادها به‌ درستی استفاده نمی‌شود و اساساً انگیزه‌ای برای مبارزه علیه فساد وجود ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۲۱
وفتی نظارت درست نیست و قوانین هم بازدارنده وجود ندارد حالا شما هی بگویید که چرا قیمت ها بالا می رود
باز هم اصلاح طلبان کاهش نرخ ارز رو به مسائل جهانی ربط دادند! در صورتی که کاملا روشنه سیاست های جدید بانک مرکزی و اعدام و برخورد با مفسدین اقتصادی از عوامل اصلی کاهش نرخ دلاره. همانطور که افزایش نرخ دلار هم به خاطر رانت و سیاست های غلط داخلی بود.
اما یک عده غربگرا یا نفوذی در مجلس و دولت به دنبال گره زدن سرنوشت کشور به تصمیمات غرب و سازمان های فاسد و استعماری مثل fatf هستند.
فقط بدونید که ما حواسمون به شما هست و ان شاء الله
اگر همچین نماینده ها زیاد داشته باشیم و بگوید که فضای بین المللی نرخ دلار را کاهش داده به جرات تمام می گویم که اگر ۵۰ سال دیگر هم بگذرد همین وضع نابسامانی وجود دارد در بازار

اخر جناب وقتی در یک دو روز ۵ تومان از قیمت ارز می افتد فضای بین المللی باعث ان شد یا خود شما در مجلس و دولت؟ و اگر خبر ندارید بروید سوال کنید تا روشنتان کنند چگونه انجام دادند
تابناک برای چی از همچین اشخاصی مصاحبه می کنید که نمی توانند درست تحلیل کنند
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
وای بر ما با این نمایندگانی که به اعتقاد خودش " قیمت دلار را تعیین میکند" نه تا ده هزار تومان .
خدایا به فریاد رس!!
آقای نماینده بعد از 40 سال از قار کهف بیرون آمدید نبود نظارت که هیچ بیوند نظازت بین گرانفروشان وبازاریها شدیدا بر قرار هست بدلیل عدم نظارت شما مجلسیان که خود را در مقابل ملت فروختید
اخر قیمتها با دلار بالای 15 تومان تهیه و وارد می شود شما با دلار و یورو در جنگید در صورتبکه اقتصاد را به نابودی کشانده اید .بیکاری -بیکار.بستن واردات برای جمع اوری دلار .بدبختی .بدبختی ........
به کوپنی شدن هم خواهیم رسید. نگران نباشید ولی باز مشکل حل نمی شود چون تجربه کرده ایم... آنوقت برگه کوپن به اسکناس دلار تبدیل می شود دوباره یک رانت دیگر.
اخه وقتي ميگي نرخ دلار بين ٩ تا ده هزار تومان منطقي هست يعني داري بي منطق فكر ميكني تابي طبق عادت منتشر نكن نظرهارووو
شما در حد کمونیستها هم کشورداری بلد نیستید.
مردم را از چاله به چاه نندازید.
این نه تومن و ده تومن رو از کجا میارن.همه میخان نرخ تعیین کنن.حالا با چه معیاری؟ معلوم نیست .چرا کمتر از نه تومن نباشه.
اقایان مسول ایا با سیر صعودی قیمتها همه انچه در سفره ایرانی بود همه حذف شده اند و جای انهارا سرافکندگی سرپرست خانواده و خجالت بیش از بیش پدر و مادرها برای بچه هایشان مانده سال به سال دریغا از سال قبل و تنها چیزی که امروز نمیشود پنهان کرد پیشروی سریع السیر اطلاعات هست که بعضی از مسولین کشور روی قاجار و پهلوی راهم سفید کردند
وقتى اعدامشون اثر نداشته پس چرا؟ اعدمشون كردين؟
دست شما درد نکنه
بعد از چهار دهه ندانم کاری حالا قصد دارید یک سیستم اقتصادی ورشکسته و محکوم به شکست بنام اقتصاد کمونیستی را بر روی ما ملت آزمایشگاهی آزمایش کنید. !!!!

بهترین کار خداحافظی با میزهایتان برای همیشه و بازنشستگی ابدی است.
شما اینکاره نبودید.
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
هر وقت مردم به این اطمینان رسیدند که ابر قدرت ها و عوامل ایشان هیچ گلی به سر ملت نخواهند زد و اتحاد بین مردم ایجاد شد ... آنوقت حتما شاهد یک تحول خوب خواهیم بود.
به اونجا هم می‌کشد، مردم را با کپن زنده نگه دارید,اگر واقعا بفکر مردم هستید.
اینجاست که دولت و نیروی انتظامی و قوه قضایه باید وارد شده و با دیکته کردن قیمت های پایین آمده جدید فروشندگان را مجبور به پایین آوردن قیمت کنند! وگرنه خب معلوم است وقتی به امان خدا ول شده است، مردمی که به هم رحم ندارند همدیگر را تکه تکه می کنند
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
این کار که جواب نداده است را مرتبا باید تکرار کرد
قیمت را عرضه و تقاضا تعیین میکند
متاسفانه نمایندگان مجلس اظهار نظرهایی میکنند و از ناتوانی در کنترل بازار صحبت میکنند که اگر بچه دبستانی امروز را جایگزین این نمایندگان کنید ایران را گلستان میکنند
اشتباه می فرمایید آقا زمانی که روی 5000 تومان تثبت شد مردم روی خوشی خواهد دید موتور محرکه جامعه تا زمانی که سوخت دارد حرکت خواهد کرد و در نهایت متوقف خواهد شد . مسولین محترم وقت کشی جز ضرر هیچ نتیجه ای در بر نخواهد داشت جلو ضرر را از هر موقع بگیرید منفعت است
اصلاح طلب!!!!!!!!!!!!!.........این است این تفکر
انچنان رونق اقتصادي ايجاد كرديم كه موقع كوپني شدن نيازهاي معشتي مردم است ..
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی