بازدید 17740

خیز براي بنزین ۵۰۰۰ توماني

کد خبر: ۸۵۶۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸ 03 December 2018

واقعي نبودن قيمت سوخت و حامل‌هاي انرژي موضوعي است كه در كشور ما وجود دارد و به طور معمول مورد بحث كارشناسان است. چالش‌هايي كه بر سر اين موضوع وجود دارد اما تمامي ندارد.

به گزارش روزنامه قانون، از طرفي افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي و سوخت به ويژه بنزين حساسيت بسيار زيادي را در ميان مردم ايجاد مي‌كند و به نظر مي‌رسد كه بالا رفتن نرخ سوخت به نوعي براي مردم خط قرمز محسوب مي‌شود و از سوي ديگر بسياري از كارشناسان معتقدند قيمت پايين بنزين و فرآورده‌هاي نفتي در كشور ما به امر قاچاق سوخت به شدت دامن مي‌زند؛ چرا كه قاچاق سوخت براي قاچاقچي صرفه اقتصادي دارد و نرخ سوخت بايد به نرخ كشورهاي همسايه برسد تا جلوي قاچاق آن نيز گرفته شود.

البته در اين ميان كارشناساني نيز هستند كه معتقدند در حال حاضر و با توجه به شرايط اقتصادي كشور و كاهش شديد قدرت خريد مردم و افزايش فقر در جامعه، كشور به هيچ عنوان بيش از اين كشش افزايش قيمت‌ها و همچنين افزايش قيمت سوخت را ندارد. با اين اوصاف اما موضوع افزايش قيمت سوخت موضوعي است كه چالش‌هاي زيادي را در چند وقت گذشته ايجاد كرده است.

فصل بودجه و بحث افزايش قيمت بنزين

در همين راستا روز گذشته ريیس مجلس شوراي اسلامي گفت: «بعید می‌دانم قیمت بنزین تا پایان سال افزایش داشته باشد. دو نرخی شدن بنزین خودش مفاسد دارد. کشور ما از لحاظ اقتصادی در شرایط عادی نیست». هرسال با نزديك شدن به فصل بودجه موضوع افزايش قيمت‌ حامل‌هاي انرژي از سوي دولت مطرح مي‌شود اما در دو سال گذشته به دليل شرايط اقتصادي و وضعيت معيشت مردم، مجلس با افزايش قيمت بنزين موافقت نكرده است. در حال حاضر نيز كه به بودجه 98 نزديك مي‌شويم باز‌هم به نظر مي رسد كه دولت اين موضوع را به ميان بياورد. تحليل دولت از اين موضوع همان بحث قاچاق سوخت و واقعي شدن قيمت بنزين است. البته در اين ميان برخي كارشناسان معتقدند كه آماري كه معمولا از قاچاق سوخت در كشور مطرح مي‌شود، آماري دور از ذهن به نظر مي‌رسد و مطرح شدن اين بحث‌ها را حربه دولت براي افزايش قيمت سوخت مي‌دانند. نكته اي كه در اين ميان وجود دارد اين است كه در حال حاضر شرايط معيشت مردم بسيار سخت و طاقت فرساست و از طرفي افزايش قيمت بنزين و حامل‌هاي انرژي بر قيمت ساير كالاها نيز موثر خواهد بود؛ اين در حالي است كه پس از ايجاد نابساماني‌ها در بازار ارز و افزايش بي‌رويه قيمت‌ها و همچنين خروج آمريكا از برجام و اعمال دوباره تحريم‌ها بر كشورمان، با افزايش نرخ تورم و گراني بي‌رويه كالاها مواجه شده ايم و همين امر به عناوين مختلف فشارهاي زيادي را بر مردم اعمال كرده است.

با اين حال مشاهده مي‌كنيم كه دولت با ارائه آمارهایی نظیر خروج روزانه 10 تا 15 میلیون لیتر سوخت قاچاق از کشور و با توجیه قیمت پایین آن نسبت به منطقه سعی دارد دلیلی موجه برای افزایش قیمت سوخت هم برای مجلس و هم مردم پیدا کند. در حالی که پذیرش چنین چیزی از طرف مردم تحت فشاري که قرار بوده است دولت در این وضعيت بد اقتصادی و شرایط تحریمی با بسته‌های حمایتی اجازه ندهد فشار مضاعفی را متحمل شوند، هیچ منطقی ندارد.

راهكار دولت

به نظر مي‌رسد در شرايط فعلي به دليل تحريم‌هاي نفتي و كاهش ميزان فروش نفت كشورمان دولت با كسري بودجه مواجه خواهد شد و براي تامين اين كسري به عناوين مختلف به دنبال راهكارهايي است كه بتواند درآمد كافي براي سال آينده داشته باشد و از طرفي بتواند فشارها را بر مردم كاهش دهد. در اين خصوص دو نرخي شدن قيمت بنزين پيشنهادي است كه بارها در جلسات مطرح شده ولي تا به امروز در حد حرف و سخن باقي مانده و هنوز به صورت مكتوب و در قالب لايحه به مجلس ارائه نشده است. اما همان‌طور كه گفته شده با رسيدن زمان تصويب بودجه 98 به طور حتم اين بحث نيز دوباره مطرح خواهد شد. البته چندي پيش رييس سازمان برنامه و بودجه گفته بود که دولت برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال 98 پیشنهادی ندارد.

توضیحات وزیر نفت

طبق آمارها ميزان مصرف بنزين در كشور از خط قرمز رد شده است و برخي كارشناسان علت اين امر را قيمت پايين بنزين در كشور مي‌دانند. با اين حال با وجود اينكه بارها از سوي مسئولان مطرح شده كه بازگشت دوباره كارت سوخت به دليل افزايش كنترل و نظارت بر مصرف بنزين است اما باز هم برخي معتقدند كه اين اقدام در جهت سهميه‌بندي بنزين و افزايش قيمت آن است. در اين خصوص وزیر نفت گفته است كه راه‌اندازی کارت سوخت ربطی به قیمت و سهمیه‌بندی ندارد فقط می‌خواهیم جلوی قاچاق را بگیریم. بيژن زنگنه درباره میزان ذخیره بنزین گفته بود : اكنون در این فصل میزان تولید کفاف می‌دهد. دولت لایحه داده اما هر گونه افزایشی در قیمت حامل‌ها در مجلس تصویب می‌شود.

سرنوشت سهميه‌بندي چه مي‌شود

اين روزها زمزمه‌هايي شنيده مي‌شود كه مساله سهميه‌بندي و همچنين افزايش قيمت سوخت در حال طي فرآيند نهايي خود است. اين طور كه به نظر مي‌رسد اجرايي شدن اين طرح در آينده‌اي نزديك چندان دور از انتظار نيست. تا چند وقت گذشته و پيش از سال 97 نمايندگان مجلس در كميسيون انرژي اغلب با دو نرخي شدن و افزايش قيمت بنزين مخالف بودند و اعلام كرده بودند كه دولت و مجلس هيچ طرحي مبني بر افزايش قيمت بنزين، چند نرخي كردن و سهميه‌بندي آن ندارد و در همين راستا مجلس اجازه افزايش قيمت بنزين را به دولت نخواهد داد اما به نظر مي‌رسد كه در حال حاضر نمايندگان مجلس نيز با اين موضوع موافق باشند. طبق گفته نمايندگان مجلس اگر مصرف بنزین همچنان بالا رود و قاچاق نیز ادامه داشته باشد دولت در این زمینه باید تصمیماتی بگیرد. البته نمايندگان گفته‌اند كه اكنون سهمیه بندی بنزین در دستور کار نیست، اما به عنوان یک فرض احتمالش وجود دارد. سوال مهم این است که چرا با اینکه دولت و مجلس کمتر از چهارماه گذشته عدم افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین را به طور قطعی اعلام کردند اکنون از احتمال تغییر سرنوشت بنزین صحبت می کنند؟

باید گفت علاوه بر اینکه نرخ بنزین در ایران واقعی نیست و با وجود اینکه سال 89 دولت نهم رسما آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و ارائه حامل های انرژی با قیمت اصلاح شده از 28 آذر را اعلام کرد که در این قانون پیش بینی شده بود قیمت سوخت به صورت سالانه و طی پنج سال باید ٢٠‌درصد افزایش پیدا کند تا به ٩٠ درصد قیمت بین المللی یا فوب خلیج فارس برسد؛ اتفاقی که تا کنون رخ نداده است. موضوعات دیگری در اتخاذ این تصمیم دخیل هستند.

در خصوص موضوع افزايش قيمت بنزين علي مطهري، نماينده مجلس شوراي اسلامي به «قانون» گفت: هنوز برنامه‌ريزي مشخصي براي افزايش نرخ سوخت در كشور انجام نشده و جلسات در اين زمينه در حال برگزاري است. به نظر مي‌رسد كه در صورت تصميم‌گيري براي افزايش قيمت سوخت تصميمات به گونه‌اي گرفته شود كه مصرف بنزين تا 60 ليتر در ماه با قيمت هر ليتر 1000 تومان و از 60 ليتر تا 120 ليتر به قيمت هرليتر دو تا سه هزار تومان و بالاي 120 ليتر به قيمت هر ليتر 5000 تومان فروخته شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۴۶
انتشار یافته: ۳۷
با این کارهای مسوولان حتی بنزین را 50 هزار تومان هم بفروشند نه مشکلات حل می شود نه آنها سیر شدنی هستند مشکل را جای دیگری جستجو کنید جایی خیلی نزدیک ....
پاسخ ها
ناشناس
| Singapore |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
اینا حجمه روانیه که به بگین قیمت 5000 هزار تومن و همه اعتراض کنن و بعدش بگین قیمت 2000 تومان که همه بگن خوبه و به اصطلاح به مرگ بگیرین تا به تب راضی شن ملت
چرا همیشه راه کار در گران کردنه . چرا بجاش وسایل مصرف کننده بنزین رو کم مصرف و بهینه نمیکنند.
همیشه راحت ترین راه رو باید دولت انتخاب کنه
پاسخ ها
س
| - |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
راه درست همینه باید همه چی گران بشه چون مردم فقط فکر منافع خودشان هستند حتی یک ریال وقتی تولید یک شرکت 500 هزار دستگاه خودرو هست و 8000000 ثبت نام میکنند اگر همه چی خوب باشه چند سال دیگه نوبتشون میشه متاسفانه این بازی ادامه دار خواهد بود چون خودمان میخواهیم
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
اخوی الان بدنه خودروهای کشور پراید 1300 سی سی است که درصورت تنظیم بودن موتور ان فقط 5 تا 6 لیتر مصرف دارد در حالی که در بیشتر کشورهای صنعتی مردم اس یو وی پر مصرف سوار می شوند خودروهای برقی و هیبرید هم خیلی کم است مشگل در ان است که در کشوری با فقر ما نباید پوشش خودرودار شدن مردم تا این حد افزایش می یافت تا همه مدعی خودرو و به تبع ان بنزین ارزان باشتنند شما تصور کن اگر همه هندی ها می خواستند خودرو داشته باشند دولت هند برای تامین این تعداد خودرو که یک میلیارد عدد میشد و بنزین باید چه کار می کرد؟در هند داشتن خودرو فقط ویژه 10 درصد ثروتمند جامعه است پس مشگل تامین و قیمت بنزین هم ندارند.
علی برکت الله . . . !!!!!!
بسیار عالی
قیمت بنزین بشود فوب خلیج فارس حقوق هم بشود بین المللی
احساس کم بودن قیمت بنزین مربوط به کاهش ارزش پول ملی است اگر با هم این روند پیش رویم دو سال دیگر هم 5000تومان مانند 1000 تومان امروز است کمی کارشناسی تر تصمیم بگیرید مانند سقف سه میلیون حقوق برای سبد کالا که بدون کارشناسی و در نظر گرفتن هزینه های خانوارها که کار سختی هم نبود حداقل با تعداد عائله قابل تخمین بود هیچ مشکلی را نه تنها حل نخواهد کرد بلکه نارضایتی را بشدت افزایش هواهد داد
میگوئید قیمت بنزین کم است و واقعی نیست باید افزایش یابد چرا نمی نویسید هزینه های مایجتاج اولیه زندگی مردم مانند مواد غذایی و ......گران است و حقوق ها پایین است بایستی مطابق استاندارد جهانی و کشورهای همسایه اینها را هم باید تعدیل نمود فقط افزایش قیمت ها را دنبال میکنید دیگر مردم خسته شده اند من بعنوان یک شهروند میگویم اگر بنزین را لیتری 10000 تومان هم بفروشید مشکلی حل نخواهد شد لطفا تا دیر نشده بفکر مردم باشید که مردم دیگر آخرین نفس ها را در مقابل گرانی میکشند ودر محضر خداوند با این توجیهات پاسخگو هستید.
به نظر می رسد تنها راه حل مشکلات گرانی و تغییر قیمت ها پرداخت دستمزدها با دلار باشه. اونوقت صورت مسئله با یک منفی عوض میشه و فقط از کاهش ( دستمزد) روبرو هستیم.!!!
اولش حرف از 5000 تومن میزنن ولی بعداً میکنن 2000 یا 2500 تا مردم بگن "آخیش! خدا خیرشون بده ، دولت بنزین رو 5000 تومن نکرد ، چه دولت خوبی!"
دولت پول کشور را بی ارزش می کند و اگر همین طور پیش برود بنزین 100 هزار تومانی هم ارزان است و باید 200 هزار تومان شود
جالبه اول دلار رو گرون میکنن بعد قیمت بنزین رو با دلار جدید حساب میکنن و میگن بنزین ارزونه و قاچاق میشه، البته که در اعداد و ارقام اعلام شده قاچاق هم جای بحث می‌باشد ،خب میخواین این مسایل نباشه نرخ دلار رو بیارین پایین قیمت کنونی بنزین هم نسبت به منطقه منطقی میشه.

ایران خودرو و سایپا رو هم جمع کنین نرخ مصرف سوخت میاد پایین و به صرفه میشه.

دیگه نمیگم که درآمد مردم رو به دلار اگر حساب کردین قیمت بنزین رو هم با فوب خلیج فارس حساب کنین. چرا فکر میکنین مردم هیچی نمیفهمند. این دوران هم میگذره آقایان مسئولین .
((((واقعي نبودن قيمت سوخت و حامل‌هاي انرژي موضوعي است كه در كشور ما وجود دارد))))
حقوق و درآمد و امکاناتمون واقعیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
الان دارین بازخور میگیرین از جامعه؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!
دارین جامعه رو آماده میکنین؟؟؟!!!!!!!!
دو روز دیگه میفرمایند که از اونجا که دولت خیلییییییییییییییییی به فکر مردم هستش!!!!!! با لیتری 4950 تومان موافقت کرده و 5000 تومان رو با شدت و عصبانیت!!!! رد کرده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مگر حقوق ها با شرایط تورم واقعی هست که حالا قیمت بنزین واقعی باید باشد؟
خودرو های تولید نمایند مثل خودرو ژاپنی یا امریکایی با مصرف کم در امد را هم به دلار حساب نمایند قیمت بنزین را بجای فوب خلیچ فارس فوپ اروپا حساب کنید
بنزین گران شود همه چیز گران خواهد شد شما را به امام حسین (ع)قسم میدهم بنزین راگران نکنید مردم همینطوری دارند زجر میکشند و میمیرند.
ظاهرا" اینهمه داد و فریاد و گلایه از شرایط کمرشکن زندگی فقط آب در هاون کوبیدنه!!!!!!!
واقعا" هیچکسی نیست که صدای مردم رو بشنوه و وضعیت زندگی شونو ببینه؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
(((وزیر نفت گفته است كه راه‌اندازی کارت سوخت ربطی به قیمت و سهمیه‌بندی ندارد فقط می‌خواهیم جلوی قاچاق را بگیریم)))
حتما" همینطوره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! مطمئن هستیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پس درآمدها را هم همینطوربالاببرید
جلوگیری از قاچاق با گرون کردن اون میسر میشه؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یعنی نمیشه جلوی تانکر به اون بزرگی رو لب مرز گرفت؟؟؟!!!!!!!!!!!!! بعید میونم با چند تا دبه 20 لیتری مشکل ایجاد شده باشه؟؟؟؟!!!
با کدام سطح دستمزدها می خواهید بنزین را گران کنید چرا بنزین باید مشابه قیمت های جهانی سنجیده شود اما دستمزدها نه
چرا هیچوقت در مورد واقعی نبودن حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان بحث نمی شود ؟؟؟؟
اگر قیمت دلار 3000 تومان شود نه فقط بنزین از کشور برای خروج قاچاق نمی شود بلکه روال معکوس می گیرد . پس باید ریشه این قضیه حل شود .با گران کردن نان و مواد غذایی و دارو و بنزین و .... فقط مردم و طبقه ضعیف بدبختر می شوند.
دوشنبه ۱۲ اذر ساعت ۱۱:۱۰
یورو ۱۳۹۰۰
دلار ۱۲۲۰۰
خب دولت منت بر سر ما بگذاره خودروهابی خارجی با مصرف سوخت 6 لیتر و پایین را معاف از عوارض و مالیات کنه
و حتی حاضر هستیم قیمت بنزین را 10 هزار تومان بکنند
ما بخاطر همین خودروهای بی کیفیت محیط زیستمان را خراب کردیم هوای کلانشهر را آلوده کردیم تعداد کشته های جاده ای نسبت به کشورهای صنعتی و نیمه صنعتی چندین برابر شده
ماشین پر مصرف که باید زوری بخریم. بنزین کم کیفیت که باید زوری بزنیم. ارزش دارایی و حقوقمون تو 6 ماه باید یک سوم بشه. مگه به دلار حقوق میدین که به نرخ دلار خلیج فارس با مردم حساب کنین. یعنی هرکاری از دستتون اومد کردین تو این 8 ماه که مردمو تا خر خره تو فشار بزارید.
من نمیدونم اگه راهکار ها همه به گرون کردن ختم میشه چرا پس کشور های پیشرفته و مترقی از این راهکار استفاده نمیکنن!؟ یعنی تا این حد ابلهن این خارجیا؟؟؟
بنزین 10 هزار تومنم بشه از همون ساعت به تناسب قیمت ها میره بالا و تورم هم 50 درصد بالاتر از تناسب! با شیب خیلی ملایم رشد پیدا میکنه و از سال بعدش بنزین 12 هزار تومنی ارزون محسوب میشه!!!
داستانه بچرخ تا بچرخیمه!!!!
هی فوب خلیج فارس,فوب خلیج فارس راه میندازند...خوب چرا حقوق و پرداختیها را با فوب خلیج فارس مقایسه و برابر نمیکنند..
خوبه با این شرایط روش قاچاق معکوس میشه و بجای خروج یعده میفتن دنبال ورود بنزین به کشور با قیمت زیر مصوب و نه تنها دیگه کمبود نخواهیم داشت بلکه زیادی هم میاریم ...
بنزین گرون کنید همه چی گرون می شود به فکر مردم باشید
آیامردم عادی روزانه 15میلیون لیترسوخت قاچاق می کنند؟
قیمت سوخت واقعی نیست حقوق کارگران را واقعی کنید اب وبرق مجانی کنید بعد ازان هم هر کاری میخواهید بر سر این مردم در مانده ....
هر دو سه سال به این بهانه قیمت بنزین را گران می کنند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر