بازدید 12495
حل معکوس مشکلات مردم خاش و میرجاوه توسط مسئولان؛ 

گاز مایع نایاب شد، دولت سهیمه گاز مردم را کاهش داد

در روز‌هایی که شهروندان مناطق مرکزی کشور به واسطه افزایش بی رویه قیمت کالا و خدمات گلایه‌های بحقی در رابطه با کیفیت عملکرد دستگاه‌های مسئول و اجرایی مطرح می‌کنند، صد‌ها هزار شهروند ساکن در مناطق مرزی از نایاب شدن بسیاری از نیاز‌های حیاتی خود گلایه مندند. مثل ده‌ها هزار شهروند ساکن در شهرستان‌های خاش و میرجاوه که این روز‌ها حتی از نعمت گاز مایع نیز بی بهره اند و برای تهیه بنزین باید ساعت‌ها در صف انتظار بایستند.
کد خبر: ۸۵۶۶۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ 02 December 2018
گاز مایع نایاب شد، دولت سهیمه گاز مردم را کاهش داددر روز‌هایی که شهروندان مناطق مرکزی کشور به واسطه افزایش بی رویه قیمت کالا و خدمات گلایه‌های بحقی در رابطه با کیفیت عملکرد دستگاه‌های مسئول و اجرایی مطرح می‌کنند، صد‌ها هزار شهروند ساکن در مناطق مرزی از نایاب شدن بسیاری از نیاز‌های حیاتی خود گلایه مندند. مثل ده‌ها هزار شهروند ساکن در شهرستان‌های خاش و میرجاوه که این روز‌ها حتی از نعمت گاز مایع نیز بی بهره اند و برای تهیه بنزین باید ساعت‌ها در صف انتظار بایستند.

به گزارش «تابناک»؛ همزمان با کاهش شدید دمای هوا و نیاز جدی شهروندان ایرانی به منابع سوخت و انرژی برای راه اندازی سیستم‌های گرمایشی و برطرف کردن سایر نیاز‌های روزانه، ساکنان مناطق مرزی استان سیستان و بلوچستان به ویژه شهرستان‌های خاش و میرجاوه با مشکلات فراوانی در تأمین نیاز‌های خود به انرژی هایی چون گاز مایع رو به رو هستند؛ مشکلاتی که سبب شده تا صف‌های طولانی برای تهیه گاز مایع و سایر خدمات شکل گرفته و آرام آرام به سمت اعتراض‌های عمومی سوق داده شود.

هر چند نایاب شدن کالا و خدمات در این مناطق دامنه گسترده‌ای دارد و محدود به چند مورد خاص نیست، گاز مایع به عنوان یکی از اصلی‌ترین نیاز‌های مردمی در شهرستان‌های میرجاوه و خاش اکنون نایاب است و امکان تهیه کپسول‌های گاز مایع توسط شهروندان به سختی امکان پذیر است.

از سویی نیز صف‌های تهیه بنزین و گازوئیل به شدت طولانی است و شهروندان برای تهیه سوخت مورد نیاز خودرو و دیگر وسایل نقلیه خود با مشکلات فراوانی رو به رو هستند.

این همه مشکلات مردم دو شهرستان مرزی خاش و میرجاوه نیست و بر اساس گفته‌های مردم محلی هر چیزی در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها گران است و قیمت‌ها آنی در حال تغییر است. اگر صاحب و مالک یک فروشگاه یک کالا را یک سال قبل خریده آن را به قیمت روز عرضه می‌کند و گرانفروشان و احتکارکنندگان هر چند خرد مطابق میل خود معامله می‌کنند؛ وضعیتی که گویا هیچ نظارتی بر آن نمی‌شود و مشکلات مردم را روز به روز افزایش می‌دهد.

در همین رابطه، تعدادی از شهروندان محلی، حقایقی را در اختیار «ایسنا» قرار دادند که قابل تأمل است و مشکلات پیش آمده در این منطقه مرزی را تأیید می‌کند.

احمد خدایی یکی از اهالی منطقه در مورد مشکلات موجود گفت: مدتی است گاز مایع در خاش نایاب شده و یا به قیمت‌های بالایی در بازار سیاه عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گرانی‌ها در خاش غیر قابل تحمل است، افزود: قیمت مرغ در شهرستان خاش پر کشیده و تا مرز ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان رسیده است.

رضا ریگی شهروند دیگر بیان کرد: تشدید کار‌های نظارتی و کنترلی با تشکیل کارگروه‌های مختلف چاره کار برای حل مشکلات و نارسایی‌ها و پیشگیری از تخلفات است.

نعمت رحمتی هم اظهار کرد: وجود گرانی‌ها و تشکیل صف‌ها در شهرستان خاش واقعا تأسف بار است و در هیچ جای کشور و استان این معضلات با این شدت وجود ندارند.

عبدالرئوف محمدی هم گفت: در خاش همه چیز گران است و هر چیزی در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها اگر قیمت گرفته شود، آنی بوده و اگر صاحب و مالک یک فروشگاه یک کالا را یکسال قبل خریده آن را به قیمت روز عرضه می‌کند و گرانفروشان و احتکارکنندگان هر چند خرد مطابق میل خود معامله می‌کنند.

هر چند این مشکل تنها اختصاص به مردم شهرستان های خاش و میرجاوه ندارد و در اکثر شهر و روستاهای استان سیستان و بلوچستان دیده می شود، اما بر اساس گزارش های به دست آمده، وضعیت مورد اشاره در این دو شهرستان مرزی به مراتب اسفناک تر است.

«علی کرد»، نماینده مردم خاش و میرجاوه در مجلس شورای اسلامی در مورد چرایی تشدید مشکلات بازار کالا و خدمات در این دو شهرستان به «تابناک» گفت: حوزه انتخابیه بنده در جنوب شرقی کشور و مرز‌های شمال غربی کشور پاکستان قرار گرفته است. در سال‌های اخیر و به رغم مصوبات تکراری دولت ها، هنوز خط لوله انتقال گاز شهری به این دو شهرستان عملیاتی نشده است و ما شاهد اجرایی شدن طرح‌های انتقال گاز در این منطقه نیستیم.

کرد با تأکید بر اینکه دو شهر ایرانشهر و زاهدان در جنوب و شمال حوزه انتخابیه بنده از نعمت گاز شهری برخوردارند، افزود: در حالی که شهر‌های زاهدان و ایرانشهر به گاز شهری متصل هستند، شهرستان‌های خاش و میرجاوه که حد فاصل این دو منطقه هستند از گاز شهری بی بهره اند و اهتمامی برای نهایی کردن پروژه‌های گاز شهری آن‌ها از سوی مسئولان اجرایی وجود ندارد.

نماینده مردم خاش در همین باره افزود: مسئولان شرکت گاز، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و وزارتخانه نفت باید به این مهم توجه داشته باشند که دوری از مرکز، نزدیکی به مرز‌های کشور پاکستان، تغییرات مداوم نرخ ارز و.. نه یک تهدید بلکه به عنوان یک فرصت می‌تواند برای منابع انرژی کشور در آن سوی مرز‌ها مشتریان خوبی را فراهم کند. از این رو شایسته است که طرح انتقال گاز را برای رفع نیاز داخلی و نیز فروش به مردم مرزی کشور پاکستان هر چه سریع تر نهایی کنند.

کرد در ادامه و پیرامون چرایی افزایش قیمت کالا و به ویژه گاز مایع متذکر شد: معمولاً این کالا‌ها از شهر‌هایی مثل کرمان و بندرعباس به سمت خاش و میرجاوه ارسال می‌شود که به دلیل افزایش هزینه‌های حمل و نقل و عدم تمایل کامیون‌ها برای حمل و نقل کالا در مسافت‌های طولانی، بازار این مناطق مرزی با مشکل رو به رو شده است.

وی با اشاره به اینکه گاز مایع به همین دلیل در بازار شهرستان‌های خاش و میرجاوه کاهش شدید داشته است، گفت: این اتفاق در حالی است که اخیراً مسئولان ارشد شرکت ملی گاز سهمیه گاز مایع مردم شهرستان‌های خاش و میرجاوه را کاهش داده اند و از این طریق به دنبال مدیریت مطلوب و عادلانه گاز مایع در منطقه هستند. با این حال در فرایند توزیع گاز همچنین مدیریت و کنترل دقیقی وجود ندارد و مردم در این گیر و دار متضرر می‌شوند.

این مقام مسئول ضمن تأکید بر ضرورت اهتمام مسئولان در حل سریع مشکلات اضافه کرد: تأکید بر حمل و نقل ریلی و توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی که در کاهش هزینه‌های حمل و نقل کالا به صورت چشمگیری اثر مستقیم دارد، در کنار افزایش نظارت‌ها بر روند توزیع کالا و خدمات در منطقه را می‌توان به عنوان دو راهکار اصلی این مشکلات مورد اشاره قرار داد.

بر اساس مواردی که به آن اشاره شد، مردم شهرستان‌های خاش و میرجاوه در دورانی که مشکلات برآمده از محرومیت‌های زیرساختی و عمرانی و نیز دوری از مرکز سیاسی کشور آزارشان می‌دهد، اکنون با مشکلات مضاعفی در حوزه کنترل و مدیریت صحیح بازار کالا و خدمات رو به رو هستند که بخش عمده‌ای از آن را می‌توان در سایه یک برنامه ریزی دقیق و منظم مرتفع کرد؛ اتفاقی که باید برای تحقق آن وحدت و یکپارچگی میان مدیران اجرایی استان و ملی شکل بگیرد و آن‌ها ضمن در نظر گرفتن مسائل منحصر بفرد منطقه در پی رفع آن برآیند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۸
در کشور چه میگذرد ؟
ظاهرا منفعت بعضی ها در عصبانی کردن مردم است.
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
از منفعت. که بدون سوال و جواب استفاده کردندنمیتوان به این سادگی دست برداشت!
هم وطنان سیستانی دررنج ومشقت هستند وزرای 1000میلیاردی قادر به درک درد محرومین نیستند .....
من آذری هستم و بنا به شرایط کاریم مدتی در سیستان و بلوچستان بوده ام واقعا در حق این مردم خوب اجحاف شده است
من سال های در ان استان زندگی کردم از شمال تا جنوبش مردمانی خونگرم و مهمانواز دارد و حق شان این نیست ! اگر برایشان کار ابرومندانه مهیا میشد مطمنا قاچاق سوخت هم نمیشد ولی چیکار کردیم برایشان ؟؟ اگر مغازه داری جنس پارسالش را به قیمت امسال میفروشد گله ای نیست چون دیگر کسی از تجار مرکز نشین هم به قمیت پارسال به او جنس نمیفروشد ! چاره اساسی باید کرد تا دیر نشده ای مسئولین محترم !!
چند وقتی است بخصوص در ایام میلاد حضرت رسول اکرم (ص) در شبکه های مختلف صداوسیما کارشناسان و میهمانان برنامه های مختلف در مورد "غلبه بر خشم و عصبانیت" صحبت میکنند . صدالبته که بسیار هم پسندیده و ضروری است . اما انچه که دراین میان "مغفول" مانده است بررسی "دلائل و علتهای پدیداورنده" خشم و غضب و پرخاشگری و عصبانیت است . دیده ها و شنیده ها همگی حاکی از زیادشدن انواع بداخلاقیها در جامعه است . درحدی که اصلا در شان ملت مسلمان و متمدن و بافرهنگ ما نیست . بسیار ضروری و بجاست و حتی باید گفت اولی ترین کار "پرداختن به ریشه ها و علتهای" بروز و ایجاد خشم و غضب و عصبانیت و انواع بداخلاقیهاست . نباید از ریشه ها و علتها چشم پوشید و انها را "مغفول" گذاشت . یقینا دلائل زیادی همچون بیکاری و گرانی و فشارهای اقتصادی و اختلاف طبقاتی و تبعیضها در سطحی وسیع و گسترده وجود دارند که بهتر است کارشناسان و متخصصان به انها پرداخته و ضمن ریشه یابی و بررسی انها برای از میان برداشتن ان "ریشه ها و علتها" تلاش کنند . قطع به یقین به موازات این تلاش از میزان بداخلاقیهای موجود هم کاسته خواهد شد . انشاالله
تابی جان .مگر در دوره خاتمی لوله گاز برای صادرات به پاکستان در دوره دولت اصلاحات به مرز پاکستان کشیده نشده . یعنی چی مردم آن استان گاز ندارند . بی زحمت اگر اطلاعات من ناقص بود در پاسخ جواب دهید اگر زحمتی نیست . یعنی آن لوله با قطر یک نیم‌متر برای چی بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
.اومدی حرف بزنی ، راه رفتی
یعنی از گاز مایع هم تحریم شدیم.فقط چرا تو ساخت موشک تحریم نیستیم
من خودم ساکن سیستان وبلوچستان شهر ایرانشهرم بخدا اگر بخواهی ماشین تو بنزین بزنی حداقل 2 ساعت باید تو صف معطل بشی اونم اگر شانس بیاری نگن بنزین تمام شده وقتی کنار پمپ بنزین گالن 20 لیتری 70 هزارتومان فروختهمیشهو به راحتی بنزین فروشی میکنند مردم باید ساعتهاوقتشون رو در صف بنزین بگذرانی متاسفانه مسیولی وجود ندارد
تو ایران اقایون با باند و لابی اومدن شدن مسئول بعد میخوابن و بیدار که میشن فکر میکنند چطوری چوب لای چرخ مردم کنند.
احمدی نژاد: گاز تا یک سال دیگر به سیستان می رسد از زمان خروج این جمله از حلقومش ۱۱ سال گذشت
همیشه عدم توجه چه درخانواده وچه دراجتماع باعث ایجادخشم وکینه خواهد شد
سلام . خوبید ؟ - من در خاش زندگی میکنم ، در این شهر هم گاز حکم طلا را پیدا کرده و هم بنزین ، ماشین خودم و برادرم را که میبرم پمپ بنزین باید حدود 3 ساعت و نیم در صف بنزین باشم... کپسول 11 کیلویی گاز در شهرستان خاش شده 30 هزار تومان ، بنزین 20 لیتری نرخ آزاد در بازار شده 50 هزارتومان. نان هم داره کمیاب میشه خیلی نانوایی ها سهمیه ارد خود را می فروشند و پخت نمیکنند و این باعث شده صف بعضی نانوایی ها شلوغ بشه ... ان شاءالله مشکلات کل ملت ایران حل بشود
مسئولین بدون توجه به درد و مشکلات مردم فقط به فکر رفع مشکلات خودشان هستند
مردم از سختی فلان کار مینالند
فردا میبینی سخت تر شده است
کار این دولت از اول، پاک کردن صورت مسأله بوده و هست.
بنزین لیتری 3000تومن واسه من وامثال من که مجبورن با وسیله شخصی تردد کنن. مگه میصرفه.نتنها مشکلی از مشکلات مردم حل نمی‌کنید بلکه اگه خودشون هم راه حلی پیدا می‌کنند که دردشون رو درمان کنند اون راه رو هم با دلایل دروغین می‌بندید.دلیل اصلی کم کردن گاز مایع هم این نیست که میگید اگر شرف دارید دلیل اصلیش و بگید
اصلا همه چی تو ایران عالیه.همه در بهترین وضع مالی هستن اصلا هم فقیر نداریم اون عکسایی که تا کمر تو سطل آشغالن ایران نیست و اونا بلاد کفر هستن که اکثرا فتوشاپه.ما همه حالمون خوبه اما تو باور نکن.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها