بازدید 11200

آتش و دود در شانزه لیزه: در خیابان‌های فرانسه چه می‌گذرد؟

هزاران تظاهركننده از سراسر فرانسه روز شنبه در خیابان معروف شانزه لیزه جمع شدند تا خشم خود را در برابر رئيس جمهور فرانسه، امانوئل مكرون و دولت او ابراز داشته باشند؛ اما جنبش اعتراضی صلح آمیزی که توسط گروه ژاکت زردها به راه افتاده بود به سرعت تغییر ماهیت داد و به یک آشوب تمام عیار تبدیل شد.
کد خبر: ۸۵۴۸۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱ 26 November 2018

هزاران تظاهركننده از سراسر فرانسه روز شنبه در خیابان معروف شانزه لیزه جمع شدند تا خشم خود را در برابر رئيس جمهور فرانسه، امانوئل مكرون و دولت او ابراز داشته باشند؛ اما جنبش اعتراضی صلح آمیزی که توسط گروه ژاکت زردها به راه افتاده بود به سرعت تغییر ماهیت داد و به یک آشوب تمام عیار تبدیل شد.

در یک طرف، معترضان که به نظر می رسد، افراط گرایان دست راست و شورشگران و حامیان آشوب در آنها نفوذ کرده بودند، سنگ های سنگ فرش خیابان شانژه لیزه را کنده و به همراه چیزهای دیگر به سمت پلیس پرتاب کردند. از سوی دیگر، پلیس از گاز اشک آور، اسپری فلفل، ماشین آب پاش و بولدوزرها برای پاک کردن خیابان از معترضان استفاده کرد.

اعتراضات صلح آمیز در فرانسه به خشونت تمام گرایید

آشوب به قدری بالا گرفته بود که هر بار که پلیس پیشرفت می کرد، معترضان موانع را با موانع فلزی از کنار خیابان و سایت های ساختمانی، سطل های زباله و هر چیز دیگری که می توانستد پیدا کنند بازسازی می کردند. بسیاری از معترضان در تلاش بودند با افزایش خشونت متفرق شوند اما پیشروی پلیس و خشونت آن مانع این امر شد. دیگرانی هم عقب نشینی کردند، اما همچنان در اعتراض ماندند. یکی از معترضان در این اعتراض می گفت: ما اینجا اعتراض صلح آمیز کردیم و با گاز اشک آور روبه رو شدیم. همه روز در اینجا باقی خواهیم ماند، زیرا مکرون باید به اعتراض ما گوش دهد.

یک هفته پیش حدود 280 هزار تن از ژاکت زردها در اعتراض به افزایش بهای مالیات سوخت در بیش از 2،000 مکان در سراسر فرانسه تظاهرات کردند؛ تظاهراتی که دو کشته و بیش از 600 زخمی برجای گذاشت. این جنبش، ناشی از افزایش مالیات بر سوخت، هیچ رهبری رسمی ندارد و به صراحت هر گونه وابستگی سیاسی را رد کرده است. نمایندگانی غیر رسمی از معترضین خواستند تا پاریس را به تعطیلی بکشند.

به تظاهرکنندگان گفته شده بود، در محل های اعتراضی رسمی که توسط مقامات فرانسوی تعیین شده بود ـ در نزدیک برج ایفل ـ بمانند و از ورود بخش های حساس در شهر، از جمله شانزه لیزه و کاخ کنکورد خودداری کنند.

اعتراضات صلح آمیز در فرانسه به خشونت تمام گرایید

اولین معترضانی که وارد صحنه شدند، عصبانی و ناامید بودند، احساس سرخوردگی از رها شدن از سوی رهبرانشان داشتند و تصمیم گرفته بودند، صدای خود را به گوش برسانند. معترضان در تمام سنین، از طیف گسترده ای از مشاغل یا بیکار و با عقاید سیاسی مختلف بودند. هیچ یک از کسانی که با روزنامه نگاران صحبت می کردند، به نظر می رسید به دنبال مبارزه سیاسی نبودند.

جوئل مویلسوکس، 24 ساله دانشجو، گفته است: ما در اینجا هستیم، چون دیگر برای ما این مصیبت ها کافی است. همیشه یک بخش از مردم باید بهای جنون دیگران را پرداخت کنند. ما مجبوریم کار کنیم تا پرداخت کنیم، کمی بیشتر کار کنیم تا کمی بیشتر بپردازیم و سال هاست که چنین شده است. از زمان تولد من، رئيس جمهور پس از رياست جمهوري، همینطور بوده است و اکنون مي گوييم اين شرایط دیگر کافي است.

او گفت، در انتخابات گذشته به نامزد مستقل رأی داده است. چپ، راست، برای من همین است، همیشه همین طور است. من می خواهم شنیده شوم، و به من پاسخ داده شود.

برونو بیینلی 66 ساله، نجار بازنشسته ای از لیون، گفته است: من در هیچ حزب سیاسی نیستم. من اغلب به جبهه ملی رأی می دهم، اما عضو جبهه ملی نیستم. این حزب مطابق با ذهنیت من نیست ـ و علاوه بر این، من اصالتا ایتالیایی هستم ـ اما من اعتراض می کنم که بگویم اوضاع خوب نیست و اگر شما همچنان این راه را ادامه دهید، ما در نهایت مجبور به انتخاب شخصی از راست افراطی خواهیم شد.

اعتراضات صلح آمیز در فرانسه به خشونت تمام گرایید

اما آنها به ما گوش نمی دهند. مکرون به هیچ چیز گوش نمی دهد. او ناگهانی در مورد محیط زیست نگران شده است، اما این دروغ است: این بهانه ای است که ما را به پرداخت مالیات بیشتر مجبور کند. ما دیگر نمی دانیم چه نوع ماشینی بخریم: بنزینی، دیزلی، برقی، چه کسی می داند؟ من یک ون دیزلی کوچک دارم و پولی برای خرید یک محصول جدید ندارم، مخصوصا وقتی که در حال بازنشستگی هستم. ما احساس کسانی از حاشیه را داریم که فراموش شده اند.

بسیاری از ناامیدی در تلاش برای پایان دادن به مشکلات صحبت کردند و شکایات خود را راجع به نابرابری اظهار می کردند. دولت مرکزی فرانسه حزب راست افراطی را محکوم کرده، که به همراه سیاستمداران دیگر مکرون را تحت فشار بگذارد. نظرسنجی ها نشان می دهند که ژاکت زردها تقریبا حمایت 80 درصد مردم فرانسه را دارا هستند. حتی بیشتر از این، فکر می کنند ماکرون باید برنامه های خود برای اعمال مالیات بالاتر بر سوخت را رها کند. نظرسنجی BVA در روز جمعه نشان داد، محبوبیت ماکرون به پایین ترین سطح خود رسیده و تنها 26 درصد مردم فرانسوی دارای دیدگاه مطلوب نسبت به رئیس جمهور هستند که از ماه گذشته به میزان 3درصد کاهش یافته است.

اعتراضات صلح آمیز در فرانسه به خشونت تمام گرایید

مکرون در روز شنبه گفت: کار کسانی که به پلیس حمله کردند، شرم آور است. شرم بر کسانی که علیه دیگر شهروندان خشونت به خرج دادند ... هیچ جایی برای این خشونت در جمهوری وجود ندارد.

کریستوف کاستنر، وزیر کشور گفته: حدود 8000 تن از اعضای ژاکت زردها در روز شنبه تا اواسط روز در شهر گرد هم آمده بودند و حدود 5 هزار نفر در شالیزلیزه. او ادعا کرده که مسئولیت خشونت با رهبر راست افراطی مارین لوپن است. کاستنر گفته: مارین لوپن از مردم خواسته تا به شانزه لیزه بیایند و اعضای حزب دست راست موانع در اعتراضات را شکل داده است.

او آشوبگران را «فتنه گر» توصیف کرده و گفته: آنها به درخواست لوپن پاسخ داده اند و می خواهند نهادهای دولتی را بگیرند. ما می خواهیم مردم مسئول اقدامات خود باشند. حق اعتراض دادن یک حق اساسی است و ما از آن محافظت خواهیم کرد، اما ما نمی توانیم از آنهایی که با خشونت دست به گریبان هستند، محافظت کنیم ... کسانی که فقط می خواهند اعتراض کنند، باید از این خشونت بیرون بیایند و آن را محکوم کنند.

در پاسخ به این سخنان، لوپن، رهبر حزب راست افراطی ملی گرا، به تلویزیون BFM TV گفت که اتهامات وارده به او ناعادلانه است. او خشونت را ناشی از چند عامل «شورشی» دانست: چرا آقای کاستنر اجازه داد این افراد وارد شانزه لیزه شوند؟ او مسئول است. این استراتژی تنش زایی است.

لوپن وزیر را متهم کرد که سعی در تحقیر جنبش ژاکگت زردها دارد. روز شنبه شب، کاستنر گفت، 106 هزار تن در اعتراضات در سراسر فرانسه شرکت کرده اند و 130 تن بازداشت شده اند که 42 تن از پاریس بوده اند. رئیس پلیس پاریس گفته است، 19 تن زخمی از این اعتراضات به جای مانده که شامل چهار افسر پلیس می شوند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۵۶
سلبریتی ها و جریان سیاسی سینه چاک غرب ، ساکت اند در مقابل خشونت شدید پلیس فرانسه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
بتو چه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
افرین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
خشونت در غرب و شرق کاری ناپسند است.خوب شد؟راحت شدی!!در همه نقاط زمین...!!خوبه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
این سلبریتی ها حتی اگر بخوان شهید بشن ترجیح میدن با گلوله آمریکایی باشه. تو فکر می کنی با این چیزا در حال این افراد تغییری ایجاد میشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
انسانها یاد بگیرن که بخاطر گرونی ها اعتراض کنن
این کارها زیر سر امریکاست.زیرا ماکرون پیشنهاد ارتش اروپا را داده است لذا امریکا دارد او را گشمالی می دهد.اگر به سایر ریاست جمهورهای فرانسه هم برگردیم متوجه می شویم که هر وقت رئیس جمهور های قبلی فرانسه سخنی می گفتند که بر خلاف منافع امریکا بود بلافاصله در کشور فرانسه برخورهای خیابانی شروع می شده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
احسنت بشما باهوش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
مالیات بیش از یکصد درصدی بر سوخت سالها است که فقیران و کشاورزان را آزار می دهد . بارها اعتراض کرده اند به جایی نرسیده است .
در فرانسه به هر بهانه ای فقیران خوردو های ثروتمندان را آتش می زنند. در چشن های سال ننو هر سال نزدیک به 10000 خودرو را آتش می زنند.
چون ثروتمندان را زالو صفت که با زیاده طلبی فقیران را فقیر تر می کنند می شناسند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
سالهای پس از فروپاشی شوروی سابق یک قطب جهان خلا پیدا کرد و فرانسه در انزمان خواست جای انرا پر کند.مواضعی خلاف خواست امریکا گرفت و پاریس در انزمان صحنه اتش و خون شد.ر.پاریس فلج شد و در نهایت سیاستهایش را با امریکا هماهنگ کرد.حالا ماکرون امده و میخواهد از امریکا مستقل شود وارتش اروپایی تشکیل دهد.نبرد پاریس تازه شروع شده
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
حکومت ها در اروپا باید ۱۰۰ درصد پاسخگو باشند و مردم با هیچ دولت و حکومتی شوخی و یا ترسی ندارند و به محض قانع نشدن اعتراض خود را بشدت و بسرعت نشان میدهند
نتیجه طرح ارتش واحد اروپایی و مستقل شدن از امریکاست، همین روسیه رو نگاه کن هرچی امریکا گفت از سوریه برو نرفت حال باید با اکراین بجنگه. کنار همه اینا قاتل خاشقچی راست راست می گرده چون دولت امریکا از بن سلمان حمایت می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
باید متاسفانه قبول کرد که امریکا ابر قدرت است
جالب شد بیان ینجا چی می گن!
در هفت تپه و اهواز چه میگذرد ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
نمایندگان کارگران اکثرا باقید وثیقه آزاد شدند و نماینده اصلی هنوز در زندان و یکماه حقوق فقط پرداخت شده
دوشنبه ۵ آذر
درادامه ریزش ۳۰ هزارواحدی بورس درهفته های اخیر امروزنیز شاخص کل بورس بیش از۴ هرارواحدسقوط کردوبه نیمه کانال ۱۶۰ هزارواحد رسید
صف های فروش بسیارپرتراکم شده
اتفاق خاصی نیافتاده

بنزین حدود 6 سنت گرون شده ، نمیخوان اجازه بدن دولتشون بهشون زور بگه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
شاید کار دولت درسته
در فرانسه ماکرون زیر تیغ رفته و در المان مرکل. می هم که همیشه با امریکا و اسراییل است. خلاصه اینکه اگر امریکا و اسراییل نتوانند المان و فرانسه و اروپا را مدیریت کنند که دیگر بهتر بود بروند در کتابهای تاریخی! حالا برخی از ابزار امریکا و ترامپ برای کنترل اروپا را متوجه می شوید. حالا همش مقامات وزارت خارجه و دولت بفرمایند که اروپا در اجرای برجام جدی است!
در خیابانهای شوش و اهواز چه میگذرد؟
چیزی نیست بنزین یه 6 7 سنتی گرون شده ملت اعتراض دارن باید بیان ایران بی خیالی رو از ما یاد بگیرن همه چی سه چهار برابر شده اما ما انگار نه انگار
"اولین معترضانی که وارد صحنه شدند، عصبانی و ناامید بودند، احساس سرخوردگی از رها شدن از سوی رهبرانشان داشتند و تصمیم گرفته بودند، صدای خود را به گوش برسانند. معترضان در تمام سنین، از طیف گسترده ای از مشاغل یا بیکار و با عقاید سیاسی مختلف بودند. هیچ یک از کسانی که با روزنامه نگاران صحبت می کردند، به نظر می رسید به دنبال مبارزه سیاسی نبودند"
جا داشت تیتر یکتون رو به رخدادها و آلام مناطق زلزله‌زده اختصاص می‌دادید: زخمی‌های زیاد، سرما، فشارهای روحی، تخریب فیزیکی، گرانی، کمبود، نگرانی از آینده و ....
ای کاش ایران دنبال رو نظام سر مایه داری نباشد و به معیشت قشر متوسط و ضعیف جامعه توجه نماید که راه برون رفت از مشکلات و توسعه . تو جه بیشتر به این اقشار جامعه است
دوشنبه ۵ آذر
درادامه ریزش ۳۰ هزارواحدی بورس درهفته های اخیر امروزنیز شاخص کل بورس بیش از۴ هرارواحدسقوط کردوبه نیمه کانال ۱۶۰ هزارواحد رسید
صف های فروش بسیارپرتراکم شده
سلام لطفا کمی هم از خیابانهای ایران بنویسید
نتيجه گيري: نبايد با جيب و قوت اساسي مردم بازي كرد.
خوش بحال خودمون که تو ناز و نعمت هستیم
ترجمه تان روان نبود
در فرانسه براي مبلغ شصت سنت كه به قيمت بنزين اضافه شد مردم كل كشور را فلج كردن كه به پول ايران اين شصت سنت مبلغ بسيار ناچيزي است اما در ايران قيمت مايحتاج ضروري مردم در كسري از ثانيه بصورت مدام بالا مي‌رود اما صداي هيچ كس در نمي‌آيد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
ترس برادر مرگ است و مردم میترسند که اعتراض کنند
الگوی خوبیه
حیف که آتش و دود درون بنده را کسی نمی‌بیند
یاد گرفته ام در سکوت، بدون دود و آتش بسوزم
همه اینطوریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
حالا مگه تو، آتش و دود درون آمریکایی ها و اروپایی ها رو میبینی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
اونها آتش و دود درونی ندارند.
مگر نمیبینی؟
اتفاقی که برای اینا افتاده مشابه اتفاقیه که برای ما افتاده ولی در مقیاس یک هزارم !
اینا اگه مثل ما همه قیمتهاشون در عرض چهار ماه سه برابر میشد میخواستند چه کنند ؟
حرف دل مردم
آخه به خاطر گرانی 6سنتی بنزین این همه جار و جنجال راه می اندازند..
"ما در اینجا هستیم، چون دیگر برای ما این مصیبت ها کافی است. همیشه یک بخش از مردم باید بهای جنون دیگران را پرداخت کنند. ما مجبوریم کار کنیم تا پرداخت کنیم، کمی بیشتر کار کنیم تا کمی بیشتر بپردازیم و سال هاست که چنین شده است. از زمان تولد من، رئيس جمهور پس از رياست جمهوري، همینطور بوده است و اکنون مي گوييم اين شرایط دیگر کافي است.

او گفت، در انتخابات گذشته به نامزد مستقل رأی داده است. چپ، راست، برای من همین است، همیشه همین طور است. من می خواهم شنیده شوم، و به من پاسخ داده شود."
اصولاً افزایش قیمت با کاهش قدرت خرید مردم همراه است لذا از وظایف دولت سیاستگذاری و برنامه ریزی بدون فشار اقتصادی بر مردم می باشد نه مدیریت از جیب مردم!!!!!!!!!!!!
نميدونماين فرانسوي ها خيلي حساس هستند يا ما ايراني ها خيلي بيخيال هستيم .
دولت میخواهد بنزین را گران کند. میگویند مالیاتها بالاست و نرخ تورم با حقوق و دستمزدها همخوانی ندارد
آنوقت صدا و سیما میگوید تظاهرات ضد سرمایه داری در فرانسه.
اینجا شیر پاکتی 200سی سی شده 2000 تومن کسی صداش در نمیاد خیلی از بچه ها پدر مادرشون توان خرید توشه مدرسه رو ندارن این مردم چیکار باید کنن کی جوابگو هست فردا هزاران نفر سو تغدیه میگیرن بعدشم روان پریشی میگیرن بخاطر سو تغذیه و خیلی از مسایل دیگر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
اگر برکات برجام را نمی بیتی عینک بزن.
ما باید صبررو از مردم لیپی و اروپایی ها از ما یاد بگیرن..
عجب پس سراغ فرزند گلوبالیست ها رفتن.ای ترامپ عجب زرنگیه
این نفرین مردم ایران هست که خفت این استعمارگراان و استثمارگران را گرفته است - تا سقوط نهائی ایشالا پیش برود و جهان سومیها نجات پیدا کنند
با نام خدا .

با سلام .

کشور فرانسه یک کشور آزادی است . فرانسه تنها کشور ی است که آزادیهای مدنی برای شهروندان هست .


شما اگر فیلم بینوایان را دیده باشید که همه دیدند در 100 سال پیش هم این ماجرا بود .

در ثانی شخص حضرت امام خمینی (ره ) نیز مدتها در فرانسه تشریف داشتند . آنجا کشور آزادی است و قلب اروپا است .

ما کشورهای جهان سوم نمی توانیم خود را با کشوری مثل فرانسه که مهد آزادی است مقایسه کنیم .

آیا سطح زندگی ملت ایران بالاتر است یا سطح زندگی ملت فرانسه ؟

آیا یک شهروند فرانسوی از حقوق اجتماعی بالا برخوردار است یا یک شهروند ایرانی؟

آیا سطح بهداشت یک شهروند فرانسوی بالاتر است یا یک شهروند ایرانی . ؟

و دهها سوال دیگر که باید در تلویزیون میز گرد تشکیل شود و کارشناسان اجتماعی جواب دهند ...........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
اگر فرانسه مهد آزادی است پس چرا روژه گارودی رو بخاطر یک مطلب علمی در مورد تشکیک در کشتار یهودیان بایکوت کردند و اون رفتار رو باهاش کردند و سایر موارد مشابه. فرانسه هم مانند جاهای دیگه دنیا از جمله خود امریکا ، تو دست یک عده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
کشور فرانسه یک کشور آزادی است منتها نیروهای ضد شورشش آزادترند.
درود بر ملت آزادیخواه فرانسه.
درود به غیرت مردم فرانسه..
کسانی که از گرفتاری دیگران خوشحالند آدمهای نااگاهند
تابناک دیدگاه ملت را منعکس می کند یا دیدگاه خودش را ؟ چرا جمله ای کاش دولت عبرت بگیرد وبه میعشت قشر متوسط و ضعیف ......... (به ای کاش ا یران به معیشت قشر متوسط و ضعیف ......) تغییر یافت یا دیدگاه ملت را منعکس کنید والا مخاطب خود را از دست مدهید!
غیرت
فقط ۶ سنت با قیمت گازوییل اضافه کرده اند و تازه پول آنرا قرار بوده تا برای سرمایه گزاری در بخش انرژی های پاک صرف کنند .
ولی مردم اروپا چنانچه از پاسخگویی قانع نگردند به خیابانها خواهند ریخت .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار