بازدید 7477
علی ابراهیمی در گفت‌وگو با «تابناک»؛

طبیعت با تفنگ مدیریت نخواهد شد/ قرق اختصاصی تنها در یک صورت مفید است

باید در برابر تخلفات شکار و صید و قاچاق حیات وحش ایستادگی کرد نه اینکه تعدادی شکارچی خارجی بیایند و پول هنگفتی به سازمان حفاظت محیط زیست بدهند تا با راهنمایی محیط‌بانان، گونه‌های ارزشمند حیات وحش کشورمان را از بین ببرند. این را به هیچ وجه نمی‌پذیرم.
کد خبر: ۸۵۴۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲ 25 November 2018
تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضاء فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن ندارد ندارد
به رغم آنکه صدور گسترده مجوز شکار توسط سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان در ماه های اخیر، اعتراض گسترده کارشناسان، فعالان و افراد صاحب نام کشورمان در عرصه محیط زیست را به دنبال داشته، کماکان تغییری در رویه سازمان به وجود نیامده تا جایی که تصاویر حضور شکارچیان خارجی در زیستگاه های مختلف در کشورمان، واکنش کاربران شبکه های اجتماعی را نیز به دنبال داشته است.
 
به گزارش «تابناک»، پس از انتقادات گسترده‌ استادان صاحب‌نام و پیش‌کسوتان محیط زیست از یک سو و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سوی دیگر نسبت به شکارفروشی سازمان حفاظت محیط زیست، حالا چند روزی است که انتشار تصاویر و فیلم‌های شکار اتباع آمریکایی، روس، اسپانیایی و... در زیستگاه‌های کشورمان، موجی از مخالفت با تصمیمات سازمان حفاظت محیط زیست در فضای مجازی پدید آورده است.
 
مخالفتی که نکات بارز در آن، غیرقابل قبول بودن فروش مجوز شکار به شکارچیان خارجی برای کسب درآمد برای سازمان حفاظت محیط زیست و غیرقابل گذشت بودن اجبار محیط بانان به همراهی با شکارچیان است؛ شکارچیانی که حیات وحش ایران را به گلوله می‌بنند و همتایان ایرانی‌شان گاه از آتش گشودن به محیط بانان هم هیچ ابایی ندارند.

علی ابراهیمی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی که تا کنون بار‌ها شکارفروشی سازمان حفاظت محیط زیست را نقد کرده به «تابناک» می‌گوید: با توجه به تغییر اقلیم و اینکه نتوانسته‌ایم آن‌طور که باید شکار غیرقانونی و قاچاق حیات وحش را مهار کنیم جمعیت وحوش در کشورمان به شدت کاهش پیدا کرده. در چنین شرایطی و با توجه به اینکه وحوش باقی‌مانده در زیستگاه‌های کشور برای بقا با چالش‌هایی جدی از قبیل تامین آب و خوراک مواجه هستند، هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند رونق شکار را توجیه کند.

وی با اشاره به استدلال‌هایی که مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست تا کنون برای توجیه شکارفروشی طرح کرده‌اند، می‌گوید: اهدافی مانند کنترل جمعیت گله، اصلاح نسبت جنستی، مدیریت زیستگاه‌ها و... که تا به امروز به عنوان دلایل صدور پروانه شکار معرفی شده‌اند به هیچ وجه توجیه کارشناسی نداشته و قابل قبول نیستند.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه چرا سیاست شکارفروشی بر سازمان حفاظت محیط زیست غالب است، می‌گوید: سازمان حفاظت محیط زیست مدعی است که این سیاست ها در راستای حمایت از حیات وحش است در حالی که طبیعت با تفنگ مدیریت نمی‌شود و شکار هیچ توجیه کارشناسی ندارد. ادعاهای سازمان  به هیچ وجه قابل قبول نیست.
 
نماینده مردم شازند با ابراز تاسف از نسل‌کشی پرندگان مهاجر در تالاب‌های شمالی و جنوبی کشور می‌گوید: استفاده گسترده از تور‌ها و سایر ابزار غیرقانونی که به صید فله‌ای پرندگان مهاجر منجر می‌شوند، نشان از ناتوانی در مقابله با متخلفان دارد که سبب شده علاوه بر حیات وحش کشورمان، با کشتار پرندگان مهاجر، ذخایر ژنتیکی بین‌المللی را هم نابود کنیم.

وی ادامه می‌دهد: محیط‌بانان ما در شرایط نامناسبی خدمت می‌کنند و به شدت در معرض آسیب قرار دارند. باید با استفاده از تجهزات به روز مانند رادار و پهباد و همچنین تقویت یگان حفاظت محیط زیست، در برابر تخلفات شکار و صید و قاچاق حیات وحش ایستادگی کرد نه اینکه تعدادی شکارچی خارجی بیایند و پول هنگفتی به سازمان حفاظت محیط زیست بدهند تا با راهنمایی محیط‌بانان، گونه‌های ارزشمند حیات وحش کشورمان را از بین ببرند. این را به هیچ وجه نمی‌پذیرم.

ابراهیمی درباره بازدید خود از قرق‌های خصوصی استان یزد با تاکید بر اینکه «قرق اختصاصی تا زمانی که با شکار همراه نباشد می‌تواند مفید باشد»، گفت: اینکه بتوانیم مشارکت بخش خصوصی و بومیان را برای حفاظت از زیستگاه‌ها و حیات وحش جلب کنیم، حفاظت از بخشی از زیستگاه‌ها را تحت عنوان قرق به آن‌ها بسپاریم و مدیریت قرق‌ها را در اختیار افرادی دارای اهلیت قرار دهیم یک موفقیت بزرگ است، چون بومیان منطقه با محیط زیست منطقه کاملا آشنا هستند و شکارچیان را می‌شناسند و در صورت نظارت دقیق می‌توانند نقشی موثر در حفاظت از مناطقی که تحت عنوان قرق اختصاصی به بخش خصوصی واگذار می‌شود ایفا کنند؛ اما اگر این حفاظت مشارکتی به مقدمه‌ای برای شکار منجر شود بی‌معناست، نقض غرض است و قطعا با آن مخالف هستم.

وی در پایان می‌گوید: برای برگزاری نشستی با حضور مسئولان محیط زیست و همچنین منتقدان شکار در حال برنامه‌ریزی هستم و امیدوارم با تعامل بتوانیم به نتیجه قابل قبولی برسیم. در غیر این صورت برای تهیه طرح ممنوعیت شکار برنامه‌ریزی خواهم کرد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
این حرفهای پوپولیستی شعار است و تخصصی نیست. در آفریقای جنوبی بسیاری از گونه های در معرض خطر در عین حال که شدیداً محافظت می شوند، در زمان و مکان مناسب امکان شکارشان وجود دارد تا هزینه های بالای حفظ پناه گاه ها تأمین شود. برای مثال، شیر نر پیری که دیگر توان تولید مثل ندارد و حتی می تواند جلوی شیرهای جوان و توانا را بگیرد و آنها را زخمی کند، می تواند با قیمت بالا شکار شود. این کار هم بخشی از هزینه حفاظت از گونه ها را فراهم می کند و هم به گسترش گله کمک می کند. در این مورد، به اصطلاح شکار فروشی باید مورد حمایت قرار گیرد به شرط اینکه به شکلی علمی اعمال شود.
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
اگر به زبان انگلیسی تسط ندارین به همین زبان فارسی هم سرچ کنین چند تا مقاله براتون میاد که ثابت میکنه همین شکار تروفه شیر چه نقشی در کاهش جمعیت شیر در آفریقا داشته طی سالهای گذشته
کیانی
| United States |
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
این حرفا خیلی منطقیه و اگه جزییات بیشتری میخواین به مصاحبه های اساتید فن مراجعه کنین ببینین حتی یک متخصص حوزه محیط زیست هست که این شکارها رو تایید کنه؟ اگه بود اسمشو زیر این کامنت برای بنده مرقوم بفرمایین
ناشناس
| United States |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
والا اینکه شکارفروشی باعث گسترش گله میشه بیشتر پوپولیستیه
سبوس برنج شمال
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
حیات وحش فریدونکنار نابود شد








محیط زیست کجاست؟
یعنی توی این مملکت هیچ کسی نیست که جلوی این وطن فروشی رو بگیره؟
شکار کنترل شده گونه های خارج از لیست "در معرض خطر" جهت حفاظت از گونه های دیگر، فرآیندی پذیرفته شده در دنیاست. محیط بانان شریف ما هم جهت کمک به شکار همراه شکارچی نمی شوند، برای کنترل میزان شکار و حفاظت گونه های حفاظت شده از خطر شکار شدن همراه می شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
کمتر بهانه ببافید. محیط‌بانان شریف و فرماندهان یگان شاکی هستند از این شکارفروشی‌ها. این شکارفروشی‌ها کارشونو سخت‌تر می‌کنه. اول به دلیل اینکه کوله‌کشی و همراهی شکارچیان هم به وظایفشون اضافه میشه و دیگه اینکه میل به شکار بین بومیان رواج پیدا می‌کنه.
ناشناس
| United States |
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
کنترل میزان شکار؟

یعنی اون شکارچی خارجی که میاد کل و قوچ میزنه اگه مجوز نداشته باشه میاد ایران و خلاف می‌کنه؟
دست وردارین بابا
ممد قمی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
محیط بانی که در برخی شرایط به شکارچی کنه این موضوع براش عادی میشه و قبح موضوع ریخته میشه و در کل دیگه نمیتونه توی کارش دقیق و محکم باشه
شکار در ایران باید ممنوع بشه شرایط بسیار بده جلوی پرواته فروشی سازمان محیط زیست به بهانه کنترل جمعیت حیوانات باید گرفته بشه زیرا هیچ آمار صحیحی در خصوص حیوانات در طبیعت وجود نداره
نمایندگان مجلس به جای اینکه مدام اعتراض کنن بهتره آستینی بالا بزنن. اعتراض رو فعالان محیط زیست و استادان دانشگاه انجام دادن. حالا وظیفه نمایندگانه که در برابر این حجم از وطن‌فروشی و طبیعت‌ستیزی بایستن
تابناک پیشنهاد دارم مصاحبه هایی با محیط بانها ترتیب بدین. بدون ذکر نامشون تا براشون دردسری ایجاد نشه. نظراتشونو منتشر کنید ببینیم واقعا جولان شکارچیان خارجی و شکارچیان متمول داخلی در زیستگاهها آمار تخلفات رو کم کرده یا زیاد؟
تا مذاکرات شما انجام شود و طرح نوشته شود و مصوب شود، دیگر حیات وحشی باقی نخواهد ماند
متاسفانه تا زمانی که طرح ممنوعیت شکار مصوب بشه دیگه حیوانی باقی نمیمونه
سخنانی که آقای ابراهیمی، عضور کمیسیون کشاورزی گفته اند سخن همه کارشناسان دلسوز حیات وحش است. سپاس فراوان از ایشان
شکار باید ممنوع شود. اجازه بدهید طبیعت خودش، خودش را احیاء کند. انسان محیط زیست را تخریب نکند، طبیعت خودش را بازخواهد ساخت!
شکار اگر کنترل شده باشه یک چرخه طبیعی درست هستش که هم به محیط زیست کمک میکنه و هم یک چرخه اشتغال پایدار ایجاد میکنه نباید در این مورد احساس نظر بدیم مثل همه جای دنیا باید از این راه درآمدزایی و ایجاد کلی شغل کرد (تکثیر و پرورش و رهاسازی ، آمارگیری ، کنترل مناطق حاظت شده شکار مننوع) اینا اصول اولیه و حرفه ای هست اگر رعایت بشه جای نگرانی نیست.
پديده جديدى نيست بازى با واژه ها براى توجيه تصميمات اشتباه و مقطعى.
مجوز شکار برای اتباع خارجی فقط برای گراز صادر می شود که حرام گوشت است و تکثیر نسل سریع دارد و آفت مزارع محسوب می شود، بنابراین کاسه داغتر از آش نشو تابی
تابناک جان به نظرتون خبر زلزله کرمانشاه و سقوط بورس و گرانی شدید این روزهای مملکت مهمه محیط زیست!!!؟؟؟در عبجم
آقا اگه شکار کمه چند تا یاکریم روی سیم برق جلوی خونه ما دارن بال بال میزنن و منتظر شکار شدن اند .
من ترجیح میدم .شکارچی مملکتم.ایرانی باشه.تا اجنبی
متاسفم براي ان كسي كه مي گويد كه شكار بايد ازاد باشد و...
بسیار بسیار مهم :
هشدار فعالان محیط زیست: دستور شهرک‌سازی در تنگ‌تکاب لغو شود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل