بازدید 15143
یک استاد روابط بین الملل، شرایط تازه را تشریح کرد؛

آیا روسیه خواهان خروج ایران از سوریه است؟

طرح این بحث از سوی امریکا و برخی کشورهای اروپایی مثل فرانسه که برای جلوگیری از یک منازعه دیگر در منطقه باید به توافق هسته ای بهتری با ایران با محوریت مسائل موشکی و تغییر رفتار منطقه‌ای این کشور رسید، در اوضاع کنونی مشروعیت و اعتبار خاصی برای ایران و روسیه ندارد تا بر مبنای آن امتیازی به طرف مخالف بدهند.
کد خبر: ۸۵۴۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷ 23 November 2018

یک استاد روابط بین الملل با تشریح انگیزه‌های روسیه برای جلوگیری درگیری ایران و رژیم اسرائیل، تأکید کرد که فراتر از مسأله امنیت اسرائیل، اتفاقا حضور ایران در روسیه از چندین لحاظ به نفع روسیه است.

به گزارش «تابناک»؛ دكتر كيهان برزگر، استاد روابط بين الملل، در مقاله‌ای در این زمینه نوشت: «اخیرا خبری مبنی بر این است که روسیه با آمریکا و اسرائیل به توافقی برای لغو تحریم ها در ازای خروج ایران از سوریه، این بحث را دوباره مطرح کرده که سیاست واقعی روسیه در قبال حضور ایران در سوریه چیست. یک بررسی عمیق تر نشان می دهد که بر خلاف بعضی از دیدگاه ها، حضور ایران در سوریه از چندین زاویه برای روسیه منافعی دارد و اینکه این کشور نباید قاعدتا خواهان خروج ایران از سوریه باشد.

ریشه بحث استفاده از اهرم روسیه برای اعمال فشار بر خروج ایران از سوریه به سیاست کنونی ترامپ برمی گردد که معتقد است، توافق هسته ای آمریکا با ایران یک اشتباه بزرگ بوده، چون در عمل بر ابعاد قدرت و نفوذ منطقه ای ایران افزوده است. ترامپ با توجه به حساسیت ساختار آمریکا به امنیت رژیم اسرائیل خواهان توافق جدیدی با ایران به هر شکل ممکن است که در آن محدودیت فعالیت های موشکی و مهار نقش منطقه ای ایران لحاظ شده باشد.

آیا روسیه خواهان خروج ایران از سوریه است؟

این در عمل پیروی از خواسته رژیم اسرائیل است که حضور فعال ایران در سوریه را به عنوان گشایش جبهه دوم (در کنار لبنان) و تهدیدی امنیتی در نزدیکی مرزهای خود در نظر می گیرد و این بحث را مطرح می کند که حضور دائمی ایران در سوریه بطور اجتناب ناپذیر، منجر به شکل گیری منازعه بین اسرائیل و ایران می شود و این عواقب خطرناکی برای منطقه خواهد داشت.

تردیدی نیست که روس ها از شکل گیری چنین منازعه ای بین ایران و اسرائیل نگران هستند، چون این امر می‌تواند معادله میدانی در سوریه را که اکنون به نفع روسیه و ایران و جبهه مقاومت رقم خورده، با ورود آمریکا به صحنه به نفع مخالفان دولت سوریه بر هم بزند و انرژی جدیدی به رژیم های عربی ضد حکومت بشار اسد و حتی ترکیه بدهد، زیرا آمریکا در هر شرایطی خود را متعهد به حفظ امنیت اسرائیل می داند و قاعدتا یک تهدید امنیتی از سوی ایران در این زمینه را برنمی تابد.

اما معادله ایران و اسرائیل در منطقه بر مبنای نوعی «توازن وحشت» است. دو طرف در مورد تهدیدات امنیتی خود قضاوت مستقلی داشته و هیچ وقت به ملاحظات طرف سوم تکیه نمی کنند؛ یعنی یک اقدام عملی از سوی یک طرف قطعا منجر به اقدام متقابل از سوی طرف دیگر می شود. حتی در بعضی موارد دو طرف استراتژی دفع تهدید را از حالت "پیشگیری" به "پیشدستی" تغییر داده تا معادله قدرت بر مبنای بازدارندگی متقابل حفظ شود؛ به عبارت دیگر، دو طرف زبان یکدیگر را در انجام عمل متقابل به خوبی می فهمند.

اکنون نگرانی روس‌ها از یک منازعه مستقیم و گسترده نظامی بین ایران و اسرائیل بر مبنای همین وجود "توازن وحشت" رفع شده است. حمله هوایی اسرائیل به پایگاه‌هایی در درون خاک سوریه، منجر به گسترش تنش و نگرانی روس ها در ماههای قبل شده بود؛ اما روس ها موفق شدند، دو طرف را قانع کنند که گذشتن از خط قرمز "توازن وحشت" عواقب خطرناکی برای کل منطقه دارد که به نفع هیچ‌ یک نیست.

آنها موفق شدند ایرانی ها را قانع کنند که اکنون به نفع معادلات میدانی سوریه نیست که با اسرائیل وارد منازعه مستقیم شوند و این پیام که بهتر است، عمل ایران به همان اقدام متقابل فردی محدود شود. همزمان روس‌ها با استقرار سیستم دفاعی اس 300 در سوریه و تهدید به سرنگونی جنگنده های اسرائیلی به نوعی معادله قوا را به نفع ایران و سوریه برقرار کردند.

در این شرایط، طرح این بحث از سوی امریکا و بعضی از کشورهای اروپایی مثل فرانسه ـ که برای جلوگیری از یک منازعه دیگر در منطقه باید به توافق هسته ای بهتری با ایران با محوریت مسائل موشکی و تغییر رفتار منطقه‌ای این کشور رسید ـ در شرایط فعلی مشروعیت و اعتبار خاصی برای ایران و روسیه ندارد تا بر مبنای آن امتیازی به طرف مخالف بدهند.

اما فراتر از مسأله امنیت اسرائیل، حضور ایران در روسیه از چندین لحاظ به نفع روسیه است؛ نخست، روسیه در هر زمانی می تواند یک میانجی و متعادل کننده توازن قدرت بین ایران و اسرائیل باشد؛ نقشی که ظاهرا تنها از سوی روسیه در حال حاضر برمی آید. دوم، روسیه با وجود ایران می تواند با ترکیه بر مسأله کردها و معادلات میدانی شمال سوریه چانه زنی و حتی در جهت تأمین منافع خود به این کشور فشار بیاورد. سوم و مهمتر اینکه روسیه می تواند با کارت حضور ایران به چانه زنی دایمی با آمریکا و متحدان محافظه کار عربش یعنی عربستان سعودی و امارات بپردازد.

همزمان این واقعیت را هم باید پذیرفت که روسیه در هر شرایطی به نقش ایران در شرایط پسامنازعه و حتی روند مذاکرات صلح و دستیابی به راهکار سیاسی پایدار در سوریه نیاز دارد.

در دوران پسا منازعه فعالیت های نظامی روسیه محدود به پایگاه های نظامی این کشور در حاشیه دریای مدیترانه می شود و از این لحاظ، با برقراری احتمالی آتش بس، مهمترین ابزار نفوذ و نقش روسیه یعنی قدرت سخت افزاری نظامی آن کارآیی خود را تا حدی از دست می دهد. در این شرایط، روسیه به یک شریک قابل اعتماد منطقه ای یعنی ایران نیاز دارد که قادر به شبکه سازی مردمی و تأثیرگذاری بر نیروهای سیاسی در میدان سوریه در شرایط شکل گیری یک دولت ائتلافی و فراگیر باشد.

هر چند بحث در زمینه حضور دایمی ایران در سوریه بسیار جدید و در افکار عمومی ایران نهادینه نشده و مقامات کشورمان هم بارها اعلام کرده اند که تنها برای مبارزه با تروریسم در سوریه حضور دارند، می توان پیش بینی کرد که حضور ایران از شکل حضور سخت مستشاری و نظامی فعلی به حضور نرم و شبکه ای با هدف تأثیرگذاری بر معادلات سیاسی سوریه در جهت تأمین منافع ایران ادامه یابد.

در این شرایط، بهتر است با یک دیپلماسی فعال و پیشرفته از پویایی نقش روسیه در صحنه سوریه استفاده کرد و همزمان این پیام را به روسیه داد که مسأله توافق هسته ای و تحریم ها با معادلات منطقه ای، دو امر کاملا متفاوت در محاسبات استراتژیک ایران هستند.»

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۹
نباید روسیه برای ایران تعیین تکلیف کند
اگر قرار بود با روسیه باشیم همان بهتر با..... می بودیم
خون شهدای مدافعان حرم ؟؟
پاسخ خانواده های شهدای عزیز ؟؟

به همین راحتی ؟؟؟!!!!!!

چه اتفاقی در سیاست های داخلی و خارجی ایران داره می افته ؟؟؟

اینجا چه خبره ؟؟؟
با توجه به موضع سرسختانه ترامپ علیه ایران، بعید به نظر می رسد که حتی خروج نیروهای مستشاری ما از سوریه، تخفیفی در تحریم ها قائل شود و لذا نباید گول این وعده های پوشالی را خورد.
روسیه عددی نیست . خائن است.
روسیه برای رسیدن به دریای مدیترانه و ایجاد پایگاه دائمی در سوریه و نفوذ در آن منطقه حتی اگر لازم ببیند که ایران را کنار می گذارد، متاسفانه این کار را خواهد کرد.
باسلام.استفاده کردیم تحلیل محتوی دکتر برزگر استاد بزرگوار اما چند نکته هم بنده عرض کنم شاید مفید فایده قرار گیرد.

چند نکته
ابتدا، توازن وحشت متعلق به دوران جنگ سرد وماقبل ان و بین دو ابرقدرت طراز جهانی است و تعمیم ان به دو قدرت منطقه ای با ابعادی کوتاه در حوزه قدرت امری دور از ساختار معنی ساز و مفهومی بازتولیدکننده قدرت است
دوما:اهداف و منافع روسها به منافع ما از لحاظ شکل،ماهیت و ساختار به کلی متفاوت است و دیگر اینکه مسئله هسته ای ما و تحریمها یک رابطه این همانی قدرت نفوذ ناپذیر در شکل و بازده ان است از این روی روابط با روسیه در مقطع کنونی هرچند برای ما از حساسیت بالایی برخوزدار است اما در دراز مدت نمی تواند افق بلندی را برای منافع،اهداف و راهبرد ما تعریف کند.
و برای ماندن و نتیجه گرفتن از معادلات منطقه ای بازفراوری شده حرکت به سمت ایجاد فضا و منافع موازی با قدرتهای جهانی می تواند علاوه بر مهار تروریسم بازده ای خوبی در شکل قدرت برای ما تولید کند.در اینکه ایران از یک قدرت منطقه ای در حال تبدیل به یک قدرت جهانی است شکی نیست اما لوازم و ملزومات ان در حوزه اقتصاد و سیاست نباید مرحله ای و زود گذر باشد......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
ما برای تبدیل شدن به قدرت جهانی باید:
اقتصاد قوی
قدرت در حوزه ی هوا و فضا
افزایش توانایی نظامی
و...
همه ی اینها ممکنه اما نیاز به روشی متفاوت در اداره کشوره.
نه انرژی مانده نه به روسیه مربوط میشه
اولا جناب استادمثل اقاى ترامپ باورندارند جهان كنونى چند قطبى است نه يك قطبى وايران وتركيه هركدام درمنطقه براى خود قطبى هستند ثانيا جناب ايشان ذكرى از نحوه ايستادن مردمان كشورهاى غربى واسرائيل درمقابل يا كنار دولتهايشان نمى كنند ونمى گويند مثلا مرمان كنونى اسرائيا برخلاف مردمان پنجاه سال پيش ان كشور علاقه شديدى به زندگى دارند ثالثا اامريكا كه حامى بزرك اسرائيل است درداخل ودرسطح جهان درگير منازعات تضعيف شونده است رابعا ايران بجانب كشورى نرفتنه انها هستند كه به ايران دارند نزديك نزديكتر ميشوند
اولش اینکه ایران اخرش خارج می شود از سوریه ولی نیروهایی مستقیم از خود کشور سوریه را در انجا خواهد داشت و سیاست کلی دهه های قبلی همین جوری بوده
دومش هم اینکه این روسیه توان و زور ان را ندارد که بخواهد با فشار ایران خارج کند مگر یک معامله بزرگ برای ایران پیش بیاید یعنی اینکه گفته می شود در قبال برداشتن تحریم ها خارج می شود بیشتر تبلیغاتی است و عملی نخواهد شد مگر اینکه همه کشورهای درگیر در سوریه خارج شوند
تحلیل خوبی بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
به این ممیگن ،تحلیل تراشی!
اگر بخاطر برنامه هسته ای این حجم از تحریم بر ملت ایران تحمیل می شد تحمل ان برای مردم قابل توجیه تر بود.چون برنامه هسته ای وجهه بین المللی و علمی و نظامی ایران را بسیار افزایش می داد.ولی حضور در سوریه بستگی به تصمیمات پوتین و روسیه دارد و اینکه بعد از پوتین چه اتفاقی خواهد افتاد
جدیدا به جای کارشناسان داخلی همان کارشناسان را فرستاده اند کانادا و به نقل از آنها مطلب می نویسند!!!!!
ماندن در سوریه یک اهرم فشار برای ایرانه،بنابراین ایران نباید خارج بشه.
دولت روسیه و شخص پوتین یک ماتریالیست کهنه کار است و سالها با ایدئولوژی کمونیستی زندگی کرده است ، در مرام کمونیستها هدف وسیله را توجیه میکند و هیچ خط قرمز معنوی برای دستیابی به اهداف تعریف شده نیست لذا در ارتباط با انها باید بسیار بسیار کیس و زیرک بود وگرنه هر لحظه ممکنه زهر خودشون را بریزند و شریک را گل بزنند ، دولتمردان ما هم که الحمدولله ساده لوحی و اخلاق مداری و ...
هر کودکی می داند دولت های روسیه همیشه دشمن ایران و ایرانی بوده اند و هیچوقت ایران نباید از این دشمن غافل باشد
امنیت سوریه را به روسیه و خود سوری ها بسپاریم
جز برخی همه می دانند بزرگترین دشمن ایران روسیه است .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل