بازدید 3897

همکاری موساد و سعودی درقتل خاشقجی

کد خبر: ۸۵۳۸۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۳ 21 November 2018

عبدالرحمان شیمشک یک عضو ارشد سازمان اطلاعات ترکیه گفت: نابودی جنازه جمال خاشقچی توسط ماموران آل سعود با اسیدی انجام گرفته که فناوری ساخت این مواد در هیچ جایی به جز اسراییل و آمریکا وجود ندارد.

شیمشک روز چهارشنبه در گفت و گو با شبکه بیاض تی.وی ترکیه اظهار کرد: نتایج تحقیقات قضایی ـ امنیتی دادستانی استانبول نشان می دهد که قتل خاشقچی در ساختمان کنسولگری عربستان توسط ماموران آل سعود از پیش برنامه ریزی شده بود چرا که قاتلان لوازم خفه کردن مقتول، تکه تکه کردن و امحای جنازه با اسید را از پیش فراهم کرده بودند.
وی بیان کرد: به گواه بسیاری از کارشناسان پزشکی ترکیه، نابودی استخوان های یک انسان با اسیدهای رایج امکانپذیر نیست و بخار شدن جنازه خاشقچی با موادی اسیدی انجام گرفته که ما و شاید بسیاری از کشورها فناوری ساخت آن را ندارند.
وی افزود: اطلاعات موثقی داریم که عربستان سعودی نیز صاحب فناوری تولید این گونه مواد اسیدی نیست و این امر نشان می دهد که عملیات قتل خاشقچی و نابود کردن جنازه وی بدون مشارکت سازمان های جاسوسی جهان از جمله سازمان جاسوسی رژیم اسرائیل(موساد) امکانپذیر نبوده است.
این مامور ارشد اطلاعاتی ترکیه در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر دست داشتن سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) و یا سازمان جاسوسی رژیم اشغالگر قدس (موساد) در عملیات قتل و نابود کردن جنازه خاشقچی، به صورت تلویحی این ادعا را تایید کرد.
شیمشک گفت: البته ما نمی خواهیم به موساد، سیا و یا سازمان دیگری به طور مستقیم تهمت بزنیم اما باید اذعان کنم که حکومت آل سعود با کمک هکرهای موساد به اطلاعات موجود در تلفن همراه خاشقچی در دوران زندگی وی در آمریکا دست یافته بود و یا این که یک شرکت اسراییلی مرتبط با سرویس های اطلاعاتی این رژیم به دادستانی آنکارا در شکستن قفل رمز تلفن همراه قاتل آندره کارلوف سفیر سابق روسیه در ترکیه کمک کرده بود و همه این موراد نشان می دهد که این مراکز جاسوسی دارای فناوری های ناشناخته هستند.
با گذشت نزدیک به یک ماه از اعتراف عربستان سعودی به قتل خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود در کنسولگری عربستان در استانبول، رسانه های ترکیه با تمرکز بر چگونگی قتل، عاملان و آمران جنایت علیه خاشقچی، نقش آل سعود به ویژه محمدبن سلمان ولیعهد سعودی در این حادثه، خواهان روشن شدن ابعاد پنهان این ماجرا و مجازات سازمان دهندگان این جنایت هولناک هستند.
روزنامه ینی شفق با انتشار گزارشی زیر عنوان 'گره را میت (سازمان اطلاعات ترکیه) باز می کند؛ وحشت ریاض از ترکیه' نوشت: با اعلام هر خبری درباره قتل خاشقچی ازسوی ترکیه، علاوه بر حکومت آل سعود، مقامات کاخ سفید و سران کشورهای امارات، مصر و اسراییل نیز تلاش می کنند تا با انتشار اخباری نادرست در مسیر آشکارشدن اسرار پشت پرده این جنایت انحراف ایجاد کنند.
به نوشته این رسانه؛ هرچقدر که حامیان بن سلمان برای انحراف افکارعمومی جهان تلاش کنند، سازمان اطلاعاتی ترکیه با انتشار بخشی از زوایای پنهان قتل خاشقچی، هم به لحاظ سیاسی و هم به لحاظ اجتماعی (افکارعمومی) فشار روانی سنگینی را به بن سلمان، ترامپ، بن زیاد، سران رژیم اسراییل و جرد کوشنر داماد ترامپ وارد می کند.
این رسانه نزدیک به حزب حاکم مدعی شد که اسناد موجود در اختیار ترکیه درباره قتل خاشقچی بی گمان در تعیین سرنوشت سال های آتی منطقه تاثیرگذار خواهد بود.
خاشقچی 60 ساله، بعد از انتخاب محمدبن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و در روزهای منتهی به قتل، قصد ازدواج با یک تبعه ترکیه را داشت.
وی روز 2 اکتبر (10 مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با 'خدیجه چنگیز' نامزد ترکیه ای خود، به ساختمان کنسولگری عربستان مراجعه کرد، اما پس از ورود به کنسولگری ناپدید شد.
نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام های عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد ولی مقام های آل سعود منکر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند.
حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، 18 نفر از جمله 15 مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل