بازدید 10740
عتاب و خطاب دو مدیرکل استانی محیط زیست توسط کلانتری؛

لازم نیست از تهران (سازمان) کسب تکلیف کنید؛ واگذارش کنید!

نکته تلخ، اما اینجاست که نامه کلانتری حکایت از مجاز شمردن ساخت و اجرای این طرح دارد، تا جایی که می‌بینیم در دستور سه جمله‌ای معاون رئیس جمهور، دو جمله آن تأکید کرده که طرح مذکور اجرایی شود؛ طرحی که اجرای آن به معنای واگذاری و تغییر کاربری برخی اراضی ملی است.
کد خبر: ۸۵۳۴۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۳ 20 November 2018
تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضاء فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن ندارد ندارد
پروژه‌ای که پیشتر با دستور یکی از مدیران کل استانی حفاظت محیط زیست متوقف شده بود، با دستور تند و تیز کلانتری، در آستانه اجرا قرار گرفته است؛ دستوری که مخاطب آن نه متخلفان که مدیران سازمان هستند!

به گزارش «تابناک»؛ پازل تغییرات در سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان با سرعتی در حال تکمیل است که گاه مدیران ارشد سازمان نیز از آن جا می‌مانند؛ وضعیتی که حسابی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان را برآشفته تا جایی که ابایی از عتاب و خطاب مدیران ارشدش، آن هم در نامه‌ای رسمی ندارد.

صحبت درباره نامه‌ای است که به تازگی در فضای مجازی منتشر شده و حکایت از تذکر تند و تیز و حتی تشر زدن عیسی کلانتری به دو مدیرکل استانی اش دارد؛ مدیرانی که ظاهرا از حل یک مشکل بزرگ عاجز مانده بودند و از این روی، از رئیس خود استمداد طلبیدند؛ غافل از آنکه ممکن است رئیس از این اقدام ناراحت شود.

آن گونه که متن نامه نشان می‌دهد، ماجرا درباره تعیین تکلیف یک طرح گردشگری در «تنگه تکاب» است که بغرنج بودن شرایطش، مدیران کل استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد را بر آن داشته تا با ارسال نامه‌ای (یا نامه‌هایی) به سازمان حفاظت محیط زیست، از رئیس شان در این خصوص استعلام کرده و استمداد بطلبند، اما کلانتری در جواب شان گفته: «جناب آقای لاهیجان زاده [مدیرکل استان خوزستان]، جناب آقای جعفری نژاد [مدیرکل استان کهگیلویه و بویراحمد]

با توجه به نظریه سازمان آب و برق خوزستان طرح گردشگری تنکه تکاب را اجرا کنید و هیچ نیازی به تهران (سازمان) و دیگر معاونت‌ها ندارید؛ شما دستور فوق را اجرایی کنید.»
 
لازم نیست از تهران (سازمان) کسب تکلیف کنید؛ واگذارش کنید!

هرچند متن نامه کوتاه است، آشکارا نشان می‌دهد، کلانتری از مراجعه مدیران کل استانی به خودش و سازمان گله‌مند است، تا جایی که تأکید می‌کند هیچ نیازی به مراجعه و کسب نظر از سازمان و معاونت‌های مختلف آن ندارند و می‌بایست شخصا همه مسائل را حل و فصل نمایند؛ درست مثل جزیره‌هایی خودگردان که تنها رئیس و البته جیره و مواجبشان از مرکز می‌آید و تمام.

موضوعی که هرچند شاید از شنیدن آن متعجب شوید، تمام و کمال قانونی است، چراکه چندی پیش کلانتری با ابلاغ بخشنامه‌ای جدید، اختیارات زیادی به مدیران استانی بخشید که از جمله آنها، تفویض اختیار در پاسخگویی به استعلامات زیست محیطی و تصمیم گیری در خصوص آنهاست.

درباره اختیاری سخن می‌گوییم که اگرچه مدتی است به مدیران استانی داده شده، ظاهرا برخی مدیران کل در استفاده از آن دچار تردید هستند و از این رو به روال سابق، مسائل را به مرجع بالادستی یعنی سازمان و معاونت‌های آن ارجاع می‌دهند. موضوعی که به مذاق رئیس سازمان خوش نیامده و موجب شده با عتاب و خطاب پاسخ درخواست مدیران کلش را بدهد و به ایشان یادآوری کند که می‌بایست خودشان تصمیم بگیرند.

البته ساده انگارانه است که نامه عجیب فوق را در یادآوری تفویض اختیارات به ادارات استانی خلاصه کنیم، به ویژه زمانی که می‌دانیم منطقه مورد اشاره در نامه فوق، بخشی از منطقه حفاظت شده خائیز است که میان دو استان کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان قرار گرفته و آن گونه که روال بوده، به این دلیل که بخش عمده و غالب آن در کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان دهدشت قرار دارد، هرگونه تصمیم گیری و عملیات در آن در محیط زیست این استان طرح و بررسی می‌شده است.

این در حالی است که طرح منطقه گردشگری تنگه تکاب در استان خوزستان به تصویب رسیده و این مصوبه هم قدمتی بیش از یک سال دارد. قدمت طرح از این روی، قابل توجه و تأمل است که نشان می‌دهد بررسی استعلامات مربوط به این طرح، پیش از تفویض اختیارات به استان‌ها آغاز شده است؛ بررسی‌هایی که البته نتیجه شان مخالفت با اجرای این طرح بوده است، نه تأیید آن.

مخالفتی که موجب شد اجرای این طرح گردشگری از همان موقع به تعویق بیفتد و حتی موجب تغییر رویکرد مجریان طرح شود. به این صورت که ترجیح دهند به جای ساخت صد ویلا و سازه‌های تفریحی و مرتبط با آن، طرحی جدید برای ساخت اقامتگاه بوم گردی به سازمان محیط زیست ارائه دهند که ظاهرا آسیب‌های آن کمتر به نظر می‌رسید، اما عملا باز آنقدر مشکل دار بود که نتوانست تصویب و تأیید بگیرد.

به رغم اینها، نیمه تابستان امسال بود که خبر رسید ساخت و ساز در تنگه تکاب آغاز شده است. خبری که با واکنش فعالان محیط زیست بهبهان مواجه شد. اعتراض به تغییر کاربری و فروش زمین‌های مناطق حفاظت شده که هر دو غیرقانونی هستند که از قضا مورد تأیید اداره کل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد نیز بود و در نتیجه به توقف همه چیز منجر شد.

نکته تلخ، اما اینجاست که نامه کلانتری حکایت از مجاز شمرده شدن ساخت و اجرای این طرح دارد، تا جایی که می‌بینیم در دستور سه جمله‌ای معاون رئیس جمهور، دو جمله آن تاکید کرده که طرح مذکور اجرایی شود؛ طرحی که اجرای آن به معنای واگذاری و تغییر کاربری برخی اراضی ملی در منطقه خائیز به مجری طرح گردشگری است.

مجوزی که بی شک تأثیر بسزایی در آینده این منطقه حفاظت شده و ساکنانش دارد؛ منطقه‌ای که از کل و بز و پلنگ گرفته تا کاراکال و کفتار و برخی پرندگان نادر، در سال ۱۳۷۷ و طی مصوبه شماره ۱۶۳ شورای عالی محیط زیست، به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد و به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوند خورد تا از تعرضات مختلف در امان بماند و مأمن گونه‌های مختلف شود، اما حالا نخستین گام برای دخل و تصرف در آن، با نامه تند رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حال برداشته شدن است.

لازم به ذکر است، «تابناک» آمادگی دارد در راستای روشن شدن ابعاد دیگر ماجرا و تنویر افکار عمومی، توضیحات مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست و ادارات کل استانی را دریافت و منتشر نماید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
از این خبرها تا دلت بخواد زیاده ، مدیرانی که خسارت غیر قابل جبران به محیط زیست و دریا و کوه و تالاب و... میزنند و چوبش را همگی خواهیم خورد و همچنین ایندگان
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
یکی میگه شل کن




یکی میگه سفت کن



قسم حضرت عباس یا دم خروسو؟
گیر الکی ندید
احسن به آقاي كلانتري
پاسخ ها
جوادزاده
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
احسن به چه چیز آقای کلانتری؟!!!!!!.و
واگذاری اراضی ملی در مناطق تحت مدیریت وفق ماده ۱۶ قانون حفاظت و بهسازی ممنوع است و کل دست اندرکاران و مدیران و معاونان و ریس سازمان بهتره که محاکمه و رد مال شوند و بهتر بود به دلیل تفویض اختیار مخالفت با واگذاری میکردند چون در برخی استانها ۱۰۰ متر جاده برای اراضی زراعی و کانال هدایت اب چشمه به واحد دامداری را هم مخالفت میکنند.
بوم گردی در سازمان کد استقرار ندارد و خیلی خطرناک است و بهتره در رده ۷ قرار گیرد چون تغییرات فرهنگی و الگوی کشت زراعی و تغییر کاربری اراضی ایجاد میکند و تاثیر منفی فرهنگی و تغییر کاربری در اراضی و ویلاسازی ان بیشتر از اسیب به عرصه طبیعی و کارکرد اکولوژیک است
منطقه فوق در.... بوده ونزدیک به 2 سد بوده وازلحاظ اب وهوایی با توجه به رودخانه مجاور ان 5 درجه ایی هوای ان در تابستان ها از .. خنک تر است و اکثر منطقه کوهستانی بوده و حیوانات کل واهو و پلنگ و...........در ان بوده واز قدیم دارای باغ های لیمو و انگور و زردالو بوده که قبلا"ناصر خسرو گفته که این مناطق دارای درختان گردو بوده ولی فعلا" اثری از ان نیست و دارای قدمت تاریخی بوده وشکار در ان ممنوع بوده است. و فعالان محیط زیست با توجه به اینکه محل کوهنوردی بوده و دوستداران محیط زیست و کوه نوردها در طول سال در این محدوده فعال هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
این .......چی هستن خود سانسوری میکنی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
آقا دمت گرم
اگر در مناطق تحت مدیریت محیطزیست باشد فقط در اراضی با مالکیت اشخاص که مورد تایید منابع طبیعی و ثبت اسناد باشد مجاز است.
اگر حفاظت شده باشد در صورت مالکیت اشخاص بودن و تایید منابع طبیعی و ثبت اسناد مجاز به استقرار است و بوم گردی بر خلاف ضوابط استقرار صنایع فاقد کد است و یک عنوان ساختگی و توافقی است و چهار چوب مشخص ندارد و اصولا از ابنیه سنتی و موجود باید استفاده شود و ابنیه ساختن نیاز ندارد و در زون تفرج متمرکز مجاز است و نه زون حساس و امن اب ان هم باید از مالکیت اشخاص و مسیر انتقال هم از مالکیت اشخاص باشد و رعایت این موارد خیلی کار دشواری است و عمدتا مخالفت میشود.
خیلی کار بدی کردند که بدون بررسی مالکیت اراضی و کد استقرار و بررسی زون بندی محل اجرای طرح مجوز غیر قانونی دادند.
ممنون از تابناک برای اطلاع رسانی در زمینه حفاظت از محیط زیست
چرا داستانسرایی می کنید؟ نامه اداری و کاملا روشن است، وزیر به صراحت دستور اجرا داده است، کجای نوشته وزیر نشانه ایی از تفویض اختیار است؟
این کلانتری باز نشست نمی شود؟
محیط زیست را بیخیال باشید پر شدن خسابهای برخی در خارج از کشور اهمیت دارد
این کلانتری محیط زیست ایران را به نابودی می کشاند...
خیلی هم کار خوبی کرده. مدیرا یاد گرفتن کوچکترین کارهارم از مدیریت ارشد استعلام کنن تا هیچ مسئولیتی متوجهشون نباشه. ولی یکی از ظایف اصلی یک مدیر، تصمیم گیریه. وگرنه همه میتونن مدیر بشن
هنوز ماجرای سرخه حصار بعد از 30 سال حل نشده
قدر مسلم روندی که متاسفانه از 20 سال پیش آغاز شده مبتنی بر برداشت منابع ملی اعم از منقول و معقول بوده است. آیا مردمان دیگر کشورها نیز چنین رویکردی نسبت به سرمایه های ملی دارند؟
آیا اقای کلانتری در رشته مرتبط با محیط زیست تحصیلات دارند؟
ایشون همون شخصی است که اولین بار محصولات تراریخته را وارد کشور کرد
آقا خواهشن یک نفر مسول ب ما بگه زمینی ک ما سندشو دارم و بغل دستیهامونم سند دارند و تو اداره ثبت هم موجوده و تنها دارای ما هم هست رو چرا نمیزارن توش هیچ کاری کنیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل