بازدید 1735

کنکور باید به صورت متمرکز حذف شود

کد خبر: ۸۵۲۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹ 18 November 2018

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: کنکور باید به صورت متمرکز حذف شود؛ اما فرایند حذف زمان بر است و باید برای آن برنامه ریزی کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، عالیت حدود ۲ هزار مرکز دانشگاهی در سطح کشورمجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به مبحث حذف کنکور گفت: کنکور باید به صورت متمرکز حذف شود؛ اما ابن فرایند زمان بر است و باید برای آن برنامه ریزی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در اولین مرحله با کاهش فشار روانی برگزاری کنکور متمرکز برای سال آینده و با هماهنگی‌های صورت گرفته به زودی رشته‌های کم متقاضی را از رشته‌های پرمخاطب تفکیک می‌کنیم، با این اقدام رشته‌های بدون آزمون از رشته‌های باآزمون جدا شده و داوطلبان می‌توانند بصورت مستقیم نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه در سال آینده تعدادی از رشته‌های بدون آزمون از کنکور حدف خواهد شد، افزود: این سیاست در سال‌های گذشته نیز پیگیری شده است، با این تفاوت که در سال‌های گذشته امکان شرکت در کنکور نیز برای برخی از رشته‌ها وجود داشته است.

شریعتی نیاسر تصریح کرد: پیش بینی‌ها حاکی از این است که ۶۰ تا ۷۰ درصد جمعیت پشت کنکوری تا سال‌های آینده دیگر احساس نیاز به کنکور نخواهند داشت و این روند نهایتاً به حذف کنکور متمرکز منجر شده و هر مرکز آموزشی می‌تواند برای دانشجو به صورت جداگانه آزمون ورودی برگزار کند.

معاون وزیر علوم اظهار داشت: هم اکنون در همه استان‌ها با کاهش داوطلب روبرو هستیم، اما بررسی‌ها حکایت از آن دارد که در ۱۰ سال آینده، آمار داوطلبان مجددا سیر صعودی پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مراکز آموزش عالی باید به صورت قانون‌مند کار کنند، گفت: آموزش عالی و مراکز آموزش عالی باید بر محور قانون حرکت کنند و دانشگاه‌های آزاد و غیر انتفاعی توجه داشته باشند که در مسیر قانون حرکت کنند زیرا در غیر این صورت با آنان برخورد می‌شود.

شریعتی نیاسر افزود: آمایش آموزش عالی به طور جدی در ستاد آموزش عالی کشور در حال پیگیری است و ستاد ویژه‌ای برای این امر نیز اختصاص داده شده است.

فعالیت حدود ۲ هزار مرکز دانشگاهی در سطح کشور

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به فعالیت حدود ۲ هزار مرکز دانشگاهی در سطح کشور، اظهار داشت: هرکدام از دانشگاه‌ها باید به مأموریت خود توجه کنند و در همان محور و در حوزه خود فعالیت کنند.

وی اضافه کرد: در برنامه ششم مأموریت دانشگاه‌ها را به چهار دسته تقسیم کرده‌ایم؛ برخی دانشگاه‌های بزرگ با توجه به توانایی‌هایی که دارند مأموریت فراملی خواهند داشت و به بقیه دانشگاه‌ها نیز مأموریت منطقه‌ای، مأموریت استانی و یا مأموریت محلی محول خواهد شد.

شریعتی نیاسر گفت: بحث و تبادل نظر در خصوص این که در هر منطقه کدام دانشگاه‌ها در چه سطحی فعالیت کنند در همان منطقه انجام خواهد شد و همچنین طبق برنامه پیش‌بینی‌شده دانشگاه‌های دارای مأموریت فراملی نباید به مقاطع پایین‌تر ورود کنند، دانشگاه‌های دارای ظرفیت ملی مأموریت‌هایی متناسب با ظرفیت خود خواهند داشت و هر چه به سمت دانشگاه‌های محلی می‌رویم تقاضا‌های محلی و نیاز‌های منطقه‌ای نقشی عمده‌تر در تعیین مأموریت دانشگاه‌ها خواهد داشت و این دانشگاه‌ها عمدتا به آموزش‌های فنی و مهارتی پوشش خواهند داد و در این راستا تقاضامحور عمل خواهند کرد.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: ما در قالب این برنامه حتی با آمار و ارقام تعیین کرده‌ایم که هر مأموریت تا پایان برنامه ششم توسعه تا چه حد باید تحقق یابد و همچنین فعالیت‌های متناسب با هر مأموریت مشخص شده است؛ به عنوان مثال از جمله مأموریت‌های دانشگاهی که فراملی است، جذب دانشجویان خارجی و توسعه تکمیلات تکمیلی است یا به عنوان مثال مأموریت دانشگاه‌های محلی و منطقه‌ای بیشتر در مقاطع پایین‌تر پیش‌بینی شده و مأموریت‌های بین‌المللی آن‌ها کاهش پیدا کرده و بعضاً به صفر رسیده است.

وی یادآورشد: به هر حال طرح مدیریت منطقه‌ای یکی از بخش‌های مهم طرح آمایش است و نقشی مهم در رسیدن ما به اهداف تعیین‌شده دارد، به ویژه که موضوع مأموریت‌گرایی نیز ذیل مدیریت منطقه‌ای دیده شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل