بازدید 2860
۱

ظریف: آمریکا نمی‌تواند صادرات نفت ایران را به صفر برساند

محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با روزنامه قطری العربی الجدید تاکید کرد: درست است که آمریکا قدرت اقتصادی زیادی دارد اما علیرغم نگرانی برخی شرکت‌ها تمام کشورهای جهان مخالف تحریم‌های آمریکا هستند. ما پیش‌ازاین گفتیم که آمریکا نمی‌تواند صادرات نفت ایران را به صفر برساند و این همین چیزی است که به دست آمد و به دست می‌آید .
کد خبر: ۸۵۱۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵ 13 November 2018

محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با روزنامه قطری العربی الجدید تاکید کرد: درست است که آمریکا قدرت اقتصادی زیادی دارد اما علیرغم نگرانی برخی شرکت‌ها تمام کشورهای جهان مخالف تحریم‌های آمریکا هستند. ما پیش‌ازاین گفتیم که آمریکا نمی‌تواند صادرات نفت ایران را به صفر برساند و این همین چیزی است که به دست آمد و به دست می‌آید .

به گزارش تابناک اقتصادی؛ محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با روزنامه قطری العربی الجدید چاپ لندن گفت: طبیعتاً تحریم‌ها تأثیرات اقتصادی به دنبال دارند اما بر سیاست ما تأثیری نگذاشته است و دور دوم تحریم‌ها چیز جدیدی نداشت. ما نتایج تحریم‌ها را از شش ماه پیش یعنی از زمان خروج آمریکا از برجم و بلکه از اکتبر گذشته وقتی‌که فعالان اقتصادی فهمیدند دونالد ترامپ این تصمیم را اتخاذ می‌کند لمس کردیم. از آن زمان تبعات آن روی اقتصاد تأثیر گذاشت و مردم را هدف قرارداد و آمریکایی‌ها امید داشتند که این فشار موجب می‌شود ملت به دولت فشار بیاورد تا سیاستش را تغییر دهد و یا حتی تمام نظام را تهدید کند.

بازار جهانی به توان صادرات نفتی ایران نیازمند است

مهم‌ترین نکات کلیدی گفت‌وگوی وزیر امور خارجه کشور با این روزنامه به شرح زیر است:

  • حیات توافق باهدف کسب مزایای اقتصادی آن باید حفظ شود و اروپایی‌ها برای حفظ آن برخی تعهدات را اجرا و حتی در محافل سیاسی اعلام کردند، اما در عرصه اجرا و عمل، موانعی بر سر راهشان قرار گرفت .
  •  ما می‌دانیم که  اروپایی‌ها هنوز آمادگی اجرای تعهد سیاسی را هم‌زمان با پرداخت هزینه اقتصادی ندارند، آن‌ها تلاش می‌کنند تا بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای دستاوردهایشان را حفظ کنند. این سیاست در طولانی‌مدت به سود اروپایی‌ها نخواهد بود.
  • ارتباط مداوم با شرکای اروپایی ، چین و روسیه داریم و تلاش می‌کنیم تا راه‌هایی برای مقابله با تحریم‌ها و یا کاهش آنها پیدا کنیم.
  • درست است که آمریکا قدرت اقتصادی زیادی دارد اما علیرغم نگرانی برخی شرکت‌ها تمام کشورهای جهان مخالف تحریم‌های آمریکا هستند.
    اقتصاد ایران قدرت رشد و پیشرفت دارد و روابط با کشورهای دیگر یکی از دلایل این امر است ، ما توان‌های داخلی داریم ؛ توان انسانی، طبیعی ، علمی و فنی و همه آنها بر آینده اقتصاد تأثیر می‌گذارند.
  •  روابط خارجی بسیار مهم است اما تنها راه پیشرفت و گسترش اقتصاد نیست  و این مسئله باعث شده است که ایران متفاوت‌تر از دیگر کشورهای منطقه باشد که اگر روابطشان با دیگر کشورها نبود نمی‌توانستند مقاومت کنند.
  • ما پیش‌ازاین گفتیم که آمریکا نمی‌تواند صادرات نفت ایران را به صفر برساند و این همین چیزی است که به دست آمد و به دست می‌آید .
  •  آمریکا نمی‌تواند صادرات ما را به‌طور گسترده کاهش دهد. ایران توان صادرات نفت خود را داشته و بازار جهانی به آن نیاز دارد و به همه ثابت خواهد کرد که باقدرت در آینده در بازار حضور پیدا می‌کند.
  • راه‌های زیادی برای تداوم پروازهایمان وجود دارد و آنها را به کارخواهیم گرفت ما قبلاً این راه‌ها را به کار گرفتیم والان نیز این مسئله را تکرار خواهیم کرد .
  • آمریکا توان توقف پروازهای هوایی و یا حرکت کشتی‌ها در دریا را ندارد.
  • در مقابله با تحریم‌ها، به روش‌های زیادی روی خواهیم آورد نه‌تنها دور زدن.
  • با اروپایی‌ها در برخی مسائل توافق نظر داریم و در برخی مسائل اختلاف‌نظر داریم، در بخش منطقه‌ای ما به‌عنوان جزئی از منطقه مطمئن هستیم که سیاست ما منطقی‌تر و واقعی‌تر از سیاست غرب است.
  • سیاست‌های ما موجب به وجود آمدن مشکلات در منطقه نشده است بلکه سیاست‌های دوستان آمریکا و غرب موجب مشکلات شده است.
  • کسی که باید سیاستش را عوض کند غرب است نه ایران.
  • ما هیچ جنگ روانی را علیه کسی آغاز نکردیم و سعی می‌کنیم حقایق منطقه را ببینیم .
  •  ما به این باوریم که این سیاست‌ها به سود منطقه و امنیت آن نیست و پیش‌ازاین پیشنهاد تشکیل مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای و ایجاد همکاری میان کشورهای منطقه را داده‌ایم اما متأسفانه برخی از کشورها تلاش می‌کنند که امنیت را بخرند .
  • ما معتقد هستیم که امنیت خریدنی نیست بلکه باید به دست کشورهای منطقه ساخته شود .
  • ما بر این باوریم که آمریکا به دنبال بالا کشیدن ثروت‌ها و منابع منطقه است و هزینه این سیاست‌های تخریبی را خود کشورهای منطقه پرداخت می‌کنند.

 

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امریکا هیچگاه نتوسته ب ما ضربه بزنه.ضربه ی اصلی از طرف منافقین و لیبرالها و ملی گراها و ترسوها و خودباخته ها و وابسته ها و دلباخته ها به امریکا به ما وارد شده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر