بازدید 2402
عربستان از آمریکا بازی خورد

بازار نفت ۱۸۰ درجه‌ چرخید

فضای بازار نفت در عرض یک ماه از نگرانی نسبت به کمبود عرضه و جهش قیمت‌ها به نگرانی نسبت به اشباع عرضه و افت قیمت‌ها تغییر کرد.
کد خبر: ۸۵۱۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۲ 13 November 2018

فضای بازار نفت در عرض یک ماه از نگرانی نسبت به کمبود عرضه و جهش قیمت‌ها به نگرانی نسبت به اشباع عرضه و افت قیمت‌ها تغییر کرد.

به گزارش ایسنا، خبر اصلی نشست روز یکشنبه تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک در ابوظبی این بود که عربستان سعودی قصد دارد میزان عرضه خود در دسامبر را ۵۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به نوامبر کاهش دهد.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی اظهار کرده که این کاهش به دلیل کاهش فصلی تقاضا است و دیدن این حقیقت که بزرگترین صادرکننده نفت جهان نگرانی فزاینده‌ای نسبت به کاهش قیمت‌ها پیدا کرده است، دشوار نیست.

نفت برنت که اوایل اکتبر به بالاترین رکورد در چهار سال گذشته صعود کرده بود، ۱۹ درصد ریزش قیمت پیدا کرد و هفته گذشته به پایین ۷۰ دلار سقوط کرد.

بر هیچ کس پوشیده نیست که عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان عضو اوپک و متحدانشان ترجیح می‌دهند قیمت نفت در مرز ۸۰ دلار در هر بشکه بماند. اما مشکل اوپک و متحدانش که شامل روسیه می‌شود، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا است.

بخشی از دلیلی که قیمت نفت عقب نشینی کرد، پاسخ مثبت تولیدکنندگان به درخواست ترامپ برای عرضه بیشتر نفت برای جبران کاهش صادرات نفت ایران به دلیل بازگشت تحریم‌های واشنگتن بود.

با این حال دولت ترامپ در آخرین دقیقه تصمیم گرفت به هشت خریدار بزرگ نفت ایران از جمله چین برای ادامه واردات نفت ایران، معافیت دهد.

این معافیت شش ماهه همزمان با آغاز تحریم‌های نفتی علیه ایران آغاز شد با این حال همچنان این پرسش برای بازار باقی مانده که تحریم‌ها تا چه حد موثر خواهند بود.

فاکتور ترامپ

آنچه که مبهم است این است که دقیقا عربستان سعودی، روسیه و سایر تولیدکنندگان درباره اقدامات دولت ترامپ چه احساسی دارند.

سعودی‌ها اواسط سال در واکنش به انتقادهای توییتری ترامپ، با افزایش عرضه به بازار موافقت کردند اما اکنون ممکن است احساس کنند که توسط رییس جمهور آمریکا به بازی گرفته شده‌اند.

ترامپ ممکن است در پایین بردن قیمت نفت موفق شده باشد و با معافیتهایی که برای ادامه واردات نفت ایران داد، بازار دیگر به افزایش قیمت‌ها امیدواری چندانی ندارد.

اما اکنون سعودی‌ها تلاش می‌کنند از کاهش بیشتر قیمت نفت جلوگیری کنند. این خبر باعث شد نفت در معاملات آسیایی روز دوشنبه ۱.۴ درصد صعود کند.

این رشد قیمت ممکن است چندان قابل ملاحظه نباشد اما کمک کرد برنت از روند نزولی که از نظر فنی به کاهش ۲۰ درصدی از اوج قیمت اطلاق می‌شود، اجتناب کند.

اگر سعودی‌ها و سایر تولیدکنندگان برای محدودیت عرضه و تقویت قیمت‌ها اقداماتی انجام دهند این امر مطمئنا خشم رییس جمهور آمریکا را برخواهد انگیخت.

آمریکا همچنان اهرم قابل ملاحظه‌ای در خاورمیانه دارد و ترامپ ممکن است آماده باشد از این اهرم برای پایین نگه داشتن قیمت نفت استفاده کند.

قتل جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد ریاض در کنسولگری عربستان در استانبول در ماه گذشته همچنان یک موضوع مطرح است و نقش دولت عربستان و شخص محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور هنوز روشن نشده است.

اگرچه هنوز ابهامات پیرامون دورنمای نفت وجود دارد اما به نظر می‌رسد بازار ترجیح داده روی مسئله عرضه فزاینده تمرکز کند. ساختار بازار تغییر کرده و در حالی که پیش از این قیمت معاملات آتی نسبت به تحویل فوری کمتر بود، اکنون قیمت تحویل فوری کمتر از تحویل آتی است. این مسئله نشان دهنده این است که بازار با اشباع عرضه مواجه است. افزایش شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا به بالاترین رکورد سه سال و نیم گذشته نیز موید این مطلب است.

بر اساس گزارش رویترز، اکنون بازار باید ارزیابی کند که سعودی‌ها تا چه حد در کنترل عرضه و تقویت قیمت‌ها موفق خواهند بود.

با چرخش ۱۸۰ درجه‌ای که بازار در چند هفته گذشته انجام داده است، تا چند هفته آینده نیز احتمالا تغییر دیدگاه خواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل