بازدید 1450

برای موفقیت بیشتر عرضه نفت در بورس چه باید کرد؟

برای موفقیت بیشتر عرضه نفت خام در بورس انرژی به تأمین بسترها و شرایطی نیاز است که در حیطه اختیارو حتی وظایف بازار سرمایه نیست و لازم است وزارت نفت دست به کار شود.
کد خبر: ۸۵۰۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۴ 10 November 2018

به گزارش فارس، فردا یکشنبه محموله ۷۰۰ هزار بشکه ای نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران به قیمت پایه هر بشکه ۷۱.۵۹ دلار در رینگ بین الملل بورس انرژی ایران عرضه خواهد شد. عرضه ای که این بار علاوه بر کاهش قیمت پایه نسبت به اعلامیه عرضه قبلی با افزایش مدت تسویه ارزی تا ۶۰ روز انعطاف نشان داده است.

اولین عرضه نفت خام در بورس انرژی در تاریخ ششم آبان ماه صورت گرفت و ۲۸۰ هزار بشکه نفت خام با قیمت ۷۴.۸۵ دلار به فروش رفت.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند عرضه نفت خام نیازمند چارچوب هایی  است که با توجه شناخته شده بودن این کالا در بازارهای بین المللی باید مد نظر عرضه کننده آن قرار گیرد.

برای تداوم عرضه نفت خام ایران در بورس به تأمین بسترها و شرایط لازم برای مقاصد صادراتی و شرایط بانکی نیاز بوده که در حیطه اختیار و حتی وظایف بازار سرمایه نیست.

از جمله این موارد باید به موضوع نقل و انتقال ارز، سوییفت،FATF و همچنین حمل کالا و بیمه کشتی‌های باری در کنار موضوع مهم یافتن مشتری برای خرید نفت در بازارهای صادراتی را اشاره نمود. این عوامل باعث می‌شوند تا ضرورت داشته باشد برای افزایش جذابیت عرضه نفت خام و تشویق سرمایه گذار غیر دولتی و خصوصی برای شرکت در رقابت در روز عرضه تسهیلاتی ویژه در نظر گرفته شود.

بطور مثال، بانک‌ها برای صدور ضمانت نامه و تعهد ریالی راه دشواری را پیشروی سرمایه گذار می‌گذارند و این در حالی است که تخصیص اعتبار به مشتری برای خرید نفت خام غیر قابل اجتناب است. در شرایط اعلام شده می‌بایست خریدار ۱۲۵ درصد از ارزش ارزی که بر مبنای آن ضمانت نامه ریالی گشایش نماید را از بانک‌های عامل دریافت کند.

به گزارش فارس،کارشناسان معتقدند قیمت نفت خام با توجه به درج قیمت پایه و سپس رقابت بر سر قیمت بهتر می‌بایست از انعطاف و جذابیت بیشتری برخوردار باشد. در حال حاضر معادل ریالی ۱۰ درصد ارزش سفارش بر مبنای قیمت برای ۳۵ هزار بشکه نفت خام حدود ۳.۵ میلیارد تومان پول نقد را می‌طلبد که باید در سمات سپرده گذاری شود. با توجه به اینکه خریدار نفت خام این حجم از ریال را در داخل کشور نداشته و بایستی ارز خود را تبدیل به ریال کنند این نگرانی وجود دارد که در صورت تبدیل دلار به ریال در ایران چگونه می‌تواند دوباره ارز خود را با همان قالب قبلی دریافت کند.

با وجود در اختیار داشتن ابزارهای منعطف مختلف در وزارت نفت اما بورس به دلیل مقررات و چارچوب‌های قانونی همواره مجبور به رعایت قواعد تعریف شده در امتداد خطوط قانونی مشخص شده است.

وزارت نفت می‌تواند در فرایند صدور مدارک مالیاتی و همچنین استفاده از مخازن موجود برای تحویل محموله مطلوبیت دو چندانی را برای خریداران نفت از بورس انرژی ایجاد کند.

معافیت حق پرچم به خطوط کشتیرانی خارجی لاینری نیز از دیگر اقدام‌هایی است که در کنار انعطاف بیشتر وزارت نفت برای متعادل کردن قیمت‌ها مطابق با بازارهای جهانی می‌تواند فرصت حضور برای بخش خصوصی و غیر دولتی را در بازار نفت خام بورس انرژی فراهم آورد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر