بازدید 1993
در چهار روز فعالیت بازار سرمایه؛

تقویت ۰.۹۴ درصدی نماگر کل بورس تهران

بورس تهران در هفته ای که گذشت با وجود شروع تحریم های خصمانه و یکجانبه آمریکا علیه مردم ایران، شاهد روند مثبت بود و توانست در چهار روز فعالیت، بیش از 1700 واحد رشد کند و به کانال 185 هزار واحد بازگردد.
کد خبر: ۸۵۰۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۳ 10 November 2018

بورس تهران در هفته ای که گذشت با وجود شروع تحریم های خصمانه و یکجانبه آمریکا علیه مردم ایران، شاهد روند مثبت بود و توانست در چهار روز فعالیت، بیش از 1700 واحد رشد کند و به کانال 185 هزار واحد بازگردد.

به گزارش تابناک اقتصادی، بازار سرمایه تهران در حالی هفته را آغاز کرد که پیش از آن، در هفته منتهی به دهم آبان 97، شاهد رشد 1.3 درصدی شاخص کل بورس بود. 

تقویت ۰.۹۴ درصدی نماگر کل بورس تهران

بر اساس این گزارش، روز شنبه دوازدهم آبان 97، بورس تهران روند صعودی خود را حفظ کرد. به گونه ای که شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه، با افزایش ۸۱ واحدی معادل ۰.۰۴ درصد به رقم ۱۸۳ هزار و ۴۴۸ واحد رسید. در معاملات این روز، نماد معاملاتی فارس متعلق به صنایع پتروشیمی خلیج فارس، نماد کگل متعلق به معدنی و صنعتی گل گهر، نماد فملی متعلق به ملی صنایع مس ایران و نماد اخابر متعلق به مخابرات ایران، نماد جم متعلق به پتروشیمی جم، نماد دعبید متعلق به لابراتوارداروسازی دکترعبیدی، نماد فخاس متعلق به فولاد خراسان، نماد وامید متعلق به گروه مدیریت سرمایه گذاری امید، نماد مبین متعلق به پتروشیمی مبین و نماد حکشتی متعلق به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، بیشترین تاثیر مثبت را در رشد نماگر کل بورس داشتند. 

در دومین روز هفته، شاهد روند دو سویه در بازار سرمایه تهران بودیم. به گونه ای که شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه ۱۳ آبان ماه ۹۷، با کاهش ۵۳۰ واحدی معادل ۰.۲۹ درصد به رقم ۱۸۲ هزار و ۹۱۸ واحد رسید. در این روز در بخش اول تشدید تقاضا از سوی سهامداران بورس، شاخص کل را تا رشد حدود هزار واحد پیش برد، اما در نیمه دوم این فشار عرضه بود که در نهایت منجر به افت شاخص کل و رسیدن به سطح ۱۸۲ هزار و ۹۱۸ واحد شد. روز یکشنبه، نماد معاملاتی رمپنا متعلق به گروه مپنا (سهامی عام)، نماد پارس متعلق به پتروشیمی پارس، نماد پارسان متعلق به گسترش نفت و گاز پارسیان و نماد خساپا متعلق به سایپا، نماد تاپیکو متعلق به س. نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، نماد فولاد متعلق به فولاد مبارکه اصفهان، نماد شپدیس متعلق به پتروشیمی پردیس، نماد وصندوق متعلق به سرمایه‌گذاری‌صندوق‌بازنشستگی و نماد وبصادر متعلق به بانک صادرات ایران و همچنین نماد جم متعلق به پتروشیمی جم، بیشترین نقش منفی را در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند.

اما روز دوشنبه، شاخص کل بورس با بی اعتنایی به بازگشت تحریم‌ها، تقویت شد. بر این اساس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه ۱۴ آبان ماه ۹۷، با افزایش ۱۲۴۱ واحدی معادل ۰.۶۸ درصد به رقم ۱۸۴ هزار و ۱۵۹ واحد رسید. در سومین روز هفته، نماد معاملاتی وبملت متعلق به بانک ملت، نماد کگل متعلق به معدنی و صنعتی گل گهر، نماد وبصادر متعلق به بانک صادرات ایران، نماد شتران متعلق به پالایش نفت تهران، نماد تاپیکو متعلق به س. نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، نماد خساپا متعلق به سایپا، نماد دعبید متعلق به لابراتوارداروسازی دکترعبیدی، نماد پارس متعلق به پتروشیمی پارس و نماد وامید متعلق به گروه مدیریت سرمایه گذاری امید، نماد وتجارت متعلق به بانک تجارت و نماد خودرو متعلق به ایران خودرو، نماد پترول متعلق به گروه پتروشیمی س. ایرانیان، نماد کچاد متعلق به معدنی‌وصنعتی‌چادرملو و نماد رمپنا متعلق به گروه مپنا (سهامی عام) و همچنین نماد وپارس متعلق به بانک‌پارسیان، بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند. نکته مهم در بازار روز دوشنبه، این بود که بازار سهام با تقویت نسبی حجم معاملات از سوی معامله‌گران اغلب حقیقی در حالی شاهد شکل‌گیری صف خریدهای پایدار در گروه بانک و مؤسسات اعتباری و در عین حال اقبال برای جمع‌آوری سهم‌های برخوردار از سرمایه یا سهام شناوری پایین‌تر به ویژه در گروه بازار دومی‌ها از جمله گروه قطعه‌سازان بود که اقبال برای جمع‌آوری سهم‌های برخوردار از بازدهی باعث شد تا در نخستین روز از آغاز اجرای تحریم‌های آمریکا، بازار سهام با بی‌اعتنایی راه پیش‌روی خود را طی نماید.

و در نهایت بازار سرمایه تهران، در آخرین روز کاری هفته، واکنش متفاوتی را به شروع تحریم‌های خصمانه آمریکا نشان داد. به گونه ای که، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه ۱۵ آبان ماه ۹۷، با افزایش ۹۴۰ واحدی معادل ۰.۵۱ درصد به رقم ۱۸۵ هزار و ۱۰۰ واحد رسید. در این روز، نماد معاملاتی رمپنا متعلق به گروه مپنا (سهامی عام)، نماد وبملت متعلق به بانک ملت، شتران متعلق به پالایش نفت تهران، نماد وامید متعلق به گروه مدیریت سرمایه گذاری امید، نماد وبصادر متعلق به بانک صادرات ایران، نماد وتجارت متعلق به بانک تجارت، نماد شبریز متعلق به پالایش نفت تبریز، نماد کگل متعلق به معدنی و صنعتی گل گهر، نماد فملی متعلق به ملی صنایع مس ایران، نماد پترول متعلق به گروه پتروشیمی س. ایرانیان، نماد حکشتی متعلق به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، نماد خساپا متعلق به سایپا، شپنا متعلق به پالایش نفت اصفهان، بیشترین تاثیر مثبت را در رشد نماگر کل بورس داشتند. در معاملات روز سه شنبه، اقبال زیاد سهامداران به نمادهای بانکی باعث شد تا در مرحله پیش گشایش شاهد تشکیل صفوف تقاضا در نمادهای بزرگ این گروه باشیم. این مهم در حالی صورت گرفت که آمریکا بانک های مهم ایرانی را در لیست تحریم ها قرار داد و کانال سوئیفت را برای آن ها مسدود کرد. با این وجود وجود چشم اندازهای مثبت به تعاملات ایران و کشورهای اروپایی جهت ایجاد کانال جدید بانکی منجر شد تا این تهدیدات در تصمیم سهامداران اثری نداشته باشد. 

به طور خلاصه، بورس تهران معاملات هفته گذشته را با بازدهی حدود یک درصدی سپری کرد. در این شرایط بازیگران عمده در بیشتر روزهای هفته به جمع‌آوری سهام پرداخته و نه تنها نقش حمایتی خود را در بازار ایفا کرده، بلکه خالص خرید را در سمت زمین بازی خود حفظ کردند. به نقل از دنیای اقتصاد، بر این اساس در سومین هفته آبان بیش از ۱۸۶میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا‌ شد. بررسی جزئیات جابه‌جا‌یی‌های صورت گرفته در این هفته نشان از آن دارد که بورس تهران معاملات نخستین روز هفته را با برآیند تقریبا صفر شاخص کل آغاز کرد به‌طوری‌که افزایش نماگر اصلی بازار طی روز شنبه تحت تاثیر جدال نیروهای متقابل به ۸۱ واحد محدود شد.

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی