بازدید 6155

عراقچی: ترامپ تجربه گذشته اوباما را تکرار می‌کند

کد خبر: ۸۴۹۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰ 06 November 2018

معاون وزیر امور خارجه گفت: برخورد آمریکا با برجام و تحریم ایران نشانه خوبی از افول آمریکاست.

به گزارش ایسنا، سیدعباس عراقی در برنامه تلویزیونی «تیتر امشب» گفت: آمریکا تلاش کرد جامعه بین‌الملل را با خود همراه کند اما جامعه بین‌الملل در مقابل آنها مقاومت کرد. دولت فعلی آمریکا یک شکست سیاسی و اخلاقی را برای خود رقم زده است.

وی ادامه داد سراغ ندارم رئیس‌جمهور یک کشور در مجمع عمومی سازمان ملل صحبت کند و همه به صحبت او بخندند. اینکه متحدان اروپا مقاومت می‌کنند، حاکی از شروع افول آمریکاست. اروپایی‌ها گفتند موضوع فقط ایران نیست بلکه مساله حفظ استقلال سیاسی و اقتصادی اروپا در مقابل آمریکاست. همه از سیطره سیستم مالی و اقتصادی آمریکا بر خود نگران و ناراحت هستند.

این مقام وزارت خارجه اظهار کرد: ترامپ با استفاده بیش از اندازه از اهرم تحریم و تحمیل خواسته‌های خود، قدرت آمریکا را تضعیف می‌کند، چراکه کشورهای دیگر در این شرایط سعی می‌کنند خود را از سیطره تحریم‌های آمریکا خارج کنند. ما معتقدیم قدرت آمریکا در عرصه سیاسی، اقتصادی و نظامی رو به سراشیبی است و ترامپ به آن سرعت داده است. تجربه افغانستان، عراق، غرب آسیا و اکنون در سوریه نشان می‌دهد که سیاست‌های نظامی، اقتصادی و سیاسی آمریکا رو به افول هستند.

عراقچی درباره استفاده آمریکا از اهرم تحریم گفت: باید از آنها پرسید چرا یک راه رفته و اشتباه را دوباره تکرار می‌کنند؟ تحریم‌ها چیز جدیدی نیست. آنها معتقدند تحریم‌ها سخت‌تر شده است اما همین تحریم‌ها را اوباما هم انجام داد و در نهایت مجبور به مذاکره با ایران شد. بنابراین نه تهدیدات نظامی و نه تحریم‌های اقتصادی با توجه به توان بازدارندگی ایران و مقاومت مردم راه به جایی نخواهند برد.

تردید ندارم که ترامپ تجربه گذشته اوباما را تکرار می‌کند

وی تاکید کرد: تردید ندارم تجربه گذشته اوباما را ترامپ تکرار می‌کند و در نهایت به این نتیجه می‌رسد که با مردم ایران نه با زبان تهدید و تحریم بلکه با زبان تکریم باید صحبت کند.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه "در مرحله کنونی فقط تحریم‌های یکجانبه آمریکا بازگردانده شده است، نه تحریم‌های شورای امنیت و اتحادیه اروپا"، خاطرنشان کرد: تحریم‌هایی که بازگشته است در زمان خودش سنگین بود و الان هم می‌تواند همینطور باشد اما ما راه‌های کنار آمدن با تحریم و مقابله با آن را می‌دانیم. اتحادیه اروپا صراحتاً اعلام کرده است که در برابر تلاش‌های آمریکا مقاومت می‌کند و حتی در این مسیر به ایران کمک می‌کند.

وی ادامه داد: آمریکا هر چه تلاش کرد کشورهای همسو با خود را همراه کند، جز رژیم اسرائیل و عربستان، کشور دیگری حاضر نشد از موضع آمریکا در برجام حمایت کند؛ حتی کشورهایی مثل ژاپن و کره‌جنوبی ناچار از همراهی شدند اما مواضع سیاسی‌شان در حمایت از برجام تفاوتی نکرد. از این رو معتقدم سیاست آمریکا در تحریم مجدد شکست‌خورده است؛ همان‌طور که قبلا هم شکست خورده بود.

مواضع سیاسی اروپا تاکنون بسیار خوب و مثبت بوده است
عراقچی در رابطه با واکنش اتحادیه اروپا به بازگشت کامل تحریم‌های آمریکا، با بیان اینکه "مواضع سیاسی اروپا تاکنون بسیار خوب و مثبت بوده است"، تصریح کرد: اروپایی‌ها به صراحت از ایستادگی‌شان مقابل آمریکا صحبت کرده‌اند. در رایزنی‌ها و جلسات مشترک و سخنرانی‌ها و موضع‌گیری‌ها این مطلب به خوبی دیده می‌شود. آنها تاکید کردند حفظ برجام منوط به تامین خواسته‌های ایران است و در آخرین بیانیه خود در نیویورک یک قدم جلوتر آمدند و گفتند که سازوکار ویژه مالی را ایجاد خواهند کرد. این سازوکار دریافت‌ها و پرداخت‌های ایران و اروپا را انجام می‌دهد بدون آنکه با سیستم مالی آمریکا سروکار داشته باشد. همچنین در مرحله بعد کشورهای ثالث می‌توانند از این سازوکار استفاده کنند.

معاون وزیر امور خارجه افزود: البته این یک سیستم پیچیده است. ما انتظار داشتیم زودتر به سرانجام برسد و در حال حاضر مراحل پایانی را طی می‌کند. به نظر، مسائل عدیده حقوقی و سیاسی دارد؛ از جمله اینکه باید در اتحادیه اروپا ثبت شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر