بازدید 20674

آمریکا 3 پروژه هسته‌ای ایران را از تحریم معاف کرد

کد خبر: ۸۴۹۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۰ 05 November 2018

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که نیروگاه اتمی بوشهر و دو پروژه اتمی صلح‌آمیز دیگر ایران، از دور جدید تحریم‌های کشورش معاف می‌شود.

به گزارش فارس، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا که امشب به مناسبت شروع اعمال دور تازه تحریم‌های ایران با خبرنگاران سخن گفت، در میانه سخنان خود به معافیت‌ها هم اشاره کرد.

پامپئو گفت که ۸ کشور چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه در فهرست کشورهای معاف از تحریم خرید نفت ایرانی هستند؛ این کشورها البته باید برای استفاده از این معافیت مشروط، میزان خرید نفت از ایران را به صورت قابل‌توجهی کاهش دهند.

وزیر خارجه آمریکا از یک مدل معافیت دیگر هم خبر داد و آن معافیت پروژه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران است. وزیر خارجه آمریکا در این خصوص گفت: «تصمیم بر آن شد که معافیت‌های موقت و نه‌چندان عمده صادر کنیم که اجازه ادامه کار سه پروژه عدم اشاعه را بدهد.»

پامپئو دلیل اتخاذ این تصمیم را هم البته گفت و گفت که آمریکایی‌ها برای محکم نگاه داشتن جای پای بازرسان خارجی در ایران این کار را کرده‌اند؛ پامپئو در این خصوص گفته: «صدور اجازه ادامه این فعالیت‌ها، فعلاً باعث تقویت نظارت بر برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران می‌شود و از شک و شبهه در خصوص استفاده غیرقانونی از مواد هسته‌ای در این تأسیسات را کاهش می‌دهد. مطمئن باشید که ایران هیچ‌گاه حتی به آستانه داشتن توان ساحت سلاح هسته‌ای نمی‌رسد.»

وزیر خارجه آمریکا گفته که یکی از این پروژه‌های هسته‌ای، نیروگاه اتمی بوشهر است و نام ۲ پروژه دیگر در آینده اعلام می‌شود. پامپئو البته اطمینان داده که این معافیت‌ها به رشد چشمگیر برنامه هسته‌ای ایران نخواهد انجامید.

مایک پامپئو در این خصوص گفته: «مجوزهایی که صادر کرده‌ایم خیلی جزئی، خیلی محدود و خیلی موقتی است. البته در عین حال، این مجوزها اهمیت خاص خود را هم دارد چون این پروژه‌های عدم اشاعه، پروژه‌هایی نیست که بدون داشتن آگاهی از روند اجرایش، ادامه یابد.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر