بازدید 6960
اهالی سینما با نگرانی اوضاع را رصد می‌کنند؛

طرح‌ چهره‌های مسأله‌دار برای هدایت سینما در روزهای بلاتکلیفی سینمای ایران

سینماگران گزینه‌های مطرح را با نگرانی می‌نگرند و امیدوارند بازگشت به عقب سینمای ایران به بیش از یک دهه قبل نباشد. اهالی سینما بر خلاف برخی دیگر از رشته‌ها، اهل خویشتنداری نیستند و تبعات انتخاب گزینه بدتر از حال حاضر را به سرعت با افکارعمومی در میان می‌گذارند...
کد خبر: ۸۴۸۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۴ 03 November 2018

طرح‌ چهره‌های مسئله‌دار برای هدایت سینما در روزهای بلاتکلیفی سینمای ایراندر فاصله دوازده روز تا پایان مهلت فعالیت مدیران بازنشسته و اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان، سینمای ایران همچنان در بلاتکلیفی است و این وضعیت بغرنج، چنین پرسشی را در پی داشته که آیا انتخاب مدیر سینمای ایران تا این حد برای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دشوار و پیچیده است که باید هر روز شاهد سلسله اخباری درباره چهره‌های مسأله‌داری باشیم که اهالی سینما تجربه خوبی از آنها ندارند؟

به گزارش «تابناک»؛ زمان چندانی تا پایان مهلت اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان تحت هر عنوان در دستگاه‌های دولتی و وابسته به دولت از جمله نهادهای غیردولتی نمانده؛ اما هنوز تکلیف سینمای ایران مشخص نشده است. قرار بود هفته پیشین، حسین انتظامی رسماً به ریاست سازمان سینمایی منصوب شود و در این زمینه از سوی رسانه‌های تخصصی، توصیه‌هایی نیز به او شده بود؛ اما این اتفاق رخ نداد و در این هفته نیز خبری از تعیین تکلیف سینمای ایران نیست.

برخی علت عدم قطعیت انتصاب انتظامی را تردیدهای شخص او می‌دانند، زیرا در اوضاع کنونی، مدیریت سینما بسیار پیچیده و چندوجهی شده و هر شخصی رئیس سازمان سینمایی شود، روزهای سختی را برای اداره این مجموعه خواهد داشت و ریسک اینکه مدیر سینمایی در اصطلاح مرسوم «بسوزد» بالاست؛ بنابراین، مدیران آینده‌نگر ترجیح می‌دهند، قید کرسی‌ را بزنند که صاحبش از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و در عین حال بیشتر زیر ضرب قرار دارد.

در این شرایط اشخاصی برای رسیدن به این کرسی تلاش می‌کنند که می‌دانند وزنشان بیش از این منصب نخواهد بود و منتهای خواستشان، در اختیار گرفتن کنترل سینما در چند سال باقی مانده از دولت کنونی است. در همین راستا برخی تلاش کردند ـ ولو به نیابت از دیگران ـ این قدرت را در اختیار بگیرند که میان آنها، چهره‌های نه چندان خوشنامی وجود دارد؛ چهره‌هایی که حضورشان در سینما تبعات منفی و احتمالاً واکنش‌هایی را در بدنه سینما در پی خواهد داشت و روزهای پرتنشی را رقم می‌زند.

طرح‌ چهره‌های مسئله‌دار برای هدایت سینما در روزهای بلاتکلیفی سینمای ایرانظاهراً جنگ بر سر این میز شدیدتر از بسیاری از مناصب در کشور است

یکی از اشخاصی که به عنوان گزینه مطرح است، با سوابق مدیریتی سیاه در حوزه سینما، جزو بدنام‌ترین مدیران سینمایی است و اهالی سینما با بدترین الفاظ از او یاد می‌کنند. نوع برخورد چکشی این شخص در دوره‌ای که گروه نزدیک به این شخص قدرت را در اختیار داشتند، هنوز از ذهن اهالی سینما فراموش نشده و در عین حال رفتارهای آلوده‌ای که در این دوران داشته نیز نگرانی‌ها را افزایش داده است. برخی اهالی سینما خاطرات عجیبی درباره دوران این گزینه مطرح می‌کنند که نگرانی‌ها را فزونی بخشیده است.

بدنه سینمای ایران مملو از چهره‌های باانگیزه‌ای است که سال‌ها برای گسترش سینمای ایران تلاش کرده‌اند و به همین دلیل مشخص نیست چرا به نوعی با اهالی سینما رفتار می‌شود که انگار در این حوزه با یک قحط الرجال مواجه هستیم. انتظار این است که اگر دستیار وزیر، قصد قبول این مسئولیت را ندارد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اهالی سینما اعتماد و چهره‌ای تازه را معرفی کند.

انتخاب مدیر از میان حلقه‌های بسته پیشین برای سینما، می‌تواند تبعات جدی برای حوزه تحت مدیریت سیدعباس صالحی و سینمای ایران داشته باشد و از آن بدتر، انتخاب مدیر مسأله ‌دار از میان حلقه‌های بسته پیشین است. انتظار این است که شاهد اندکی شجاعت در انتخاب چهره‌ای تازه باشیم و در پی یک کارمند برای تصدی مسئولیت در این مجموعه نرویم. سینمای ایران نیاز به یک مدیر جسور و خوش‌نام دارد که یاد سیف الله داد را زنده کند.

سینماگران گزینه‌های مطرح را با نگرانی می‌نگرند و امیدوارند بازگشت به عقب سینمای ایران به بیش از یک دهه قبل نباشد. اهالی سینما بر خلاف برخی دیگر از رشته‌ها، اهل خویشتنداری نیستند و تبعات انتخاب گزینه بدتر از حال حاضر را به سرعت با افکارعمومی در میان می‌گذارند. در عین حال باید یادآور شد این روزها سینمای ایران، همزمان با آغاز فصل جشنواره‌ها، در بلاتکلیفی مطلق است و اهالی سینما نمی‌دانند با چه کسی درباره پروژه‌هایشان برای ماه‌های آینده سخن بگویند. انتظار این است که این بلاتکلیفی هر چه زودتر به پایان برسد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل