بازدید 2420

«سینما در عصر دیجیتال» نگاه میان رشته ای دارد

حسینی در ادامه صحبت های خود با اشاره به ماهیت برگزاری همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال» گفت: همایش علمی و کنفرانس های پزوهشی امکانی را فراهم می کند که آخرین دستاوردها در موضوع مورد بحث مطرح شود و سینمای ایران با وجود جشنواره‌های بسیاری که دارد از وجود همایش‌های علمی در حوزه سینما و مباحث میان رشته ای بی بهره است. نکته دیگر اینکه اغلب همایش‌ها در فضای دانشگاه و مختص دانشگاهیان برگزار می‌شود و شانس حضور فعالان سینمایی در آن اندک است.
کد خبر: ۸۴۸۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲ 03 November 2018

روح الله حسینی دبیر علمی نخستین همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال» بر برگزاری همایش میان رشته ای با موضوع فرهنگ، سینما و ارتباطات تاکید کرد و گفت: هدف از برگزاری این همایش تنها پرداخت به پیشرفت ابزار در بیش از 2 دهه ورود دیجیتال به سینمای ایران نیست، بلکه نگاهی کلان و جامع تر به مبحث دجیتال در سینمای ایران خواهد شد.

به گزارش «تابناک»، نشست خبری نخستین همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال» صبح امروز 12 آبان ماه، با حضور روح الله حسینی مدیرعامل مدرسه ملی سینمای ایران، دبیر همایش «سینما در عصر دیجیتال» و میلاد شکرخواه قائم مقام اجرایی مدرسه ملی سینما و دبیر اجرایی این همایش در محل مدرسه ملی سینما برگزار شد.

در ابتدای این نشست روح الله حسینی دبیر نخستین همایش بین المللی درباره کم و کیف برگزاری این همایش توضیح داد و گفت: همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال» محصول جلساتی است که مدرسه ملی سینما با خانه سینما در طول یکسال گذشته داشته است. در مجموع این جلسات قرار بر این بود که نیازهای پژوهشی و فعالان این عرصه را شناسایی کنیم و طبق یک برنامه مدون نخستین همایش سینما در عصر دیجیتال را با موضوع تولد سینما از سال 1895 میلادی که به عنوان تاریخ رسمی تولد سینما به شمار می رود، تا امروز مورد بررسی قرار دهیم.

«سینما در عصر دیجیتال» نگاه میان رشته ای دارد
وی ادامه داد: مهمترین تحولات بنیادین سینما، گذر از دوره آنالوگ به دیجیتال است که به کمک فرهنگ نه تنها نظام تولید و پخش را متحول کرده است بلکه می توان گفت نگاه به سینما، از منظر اندیشه، تجربه، تفکر و تخیل نزد فیلمسازان و سینماگران را نیز دستخوش تغییر قرار داده است. در واقع گسترش تکنولوژی و پیشرفت فناوری تنها فیلمسازی واقتصاد سینما را دچار تحول نکرده است، بلکه فکر و فرهنگ در شکل کلان سینما نیز دچار تغییر و تحول شده است. به عبارت دیگر فرهنگ برآیند رابط انسانی است و با پیشرفت تکنولوژی روابط انسانی نیز تغییر می کند و به تبع فرهنگ و سینما نیز دستخوش این تغییرات قرار می گیرد.

حسینی تاکید کرد: با این اوصاف هدف از برگزاری نخستین همایش «سینما در عصر دیجیتال» تنها پرداخت به پیشرفت ابزار در بیش از 2 دهه ورود دیجیتال به سینمای ایران نیست، بلکه نگاهی کلان و جامع تر به مبحث دجیتال در سینمای ایران خواهد شد. بنابراین همایش «سینما در عصر دیجیتال» با محور تغییراتی کلان تر از ابزار در سینما شکل گرفته است و علاوه بر سینماگران، استادانی از رشته هایی چون انیمیشن، علوم اجتماعی، ارتباطات، ادبیات و غیره در این همایش حضور خواهند داشت. ضمن اینکه، ۴۳۲ مرکز آموزشی در داخل و خارج از ایران از برگزاری این همایش مطلع شدند و مشتاق به حضور بوده اند. نکته دیگر اینکه این همایش کاملا تخصصی است و در کل ۵۰ چکیده مقاله به دست ما رسیده که از این میان تنها نیمی از چکیده‌ها برای ارائه در همایش مناسب بودند.

دبیر همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال» با اشاره به سخنرانی ها، پنل های تخصصی و کارگاه هایی که در این همایش برگزار می شود، گفت: در مجموع 20 سخنرانی، ۶ پنل تخصصی درباره ادامه حیات سینما، تغییر در شیوه های نوین قصه گویی و روایت داستان در سینما، جایگاه مخاطبان سینما در این عصر برگزار می شود و همانطور که پیش از این گفتم تاکید می‌کنم که ماهیت این پنل ها میان رشته‌ای است.

حسینی در ادامه صحبت های خود با اشاره به ماهیت برگزاری همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال» گفت: همایش علمی و کنفرانس های پزوهشی امکانی را فراهم می کند که آخرین دستاوردها در موضوع مورد بحث مطرح شود و سینمای ایران با وجود جشنواره‌های بسیاری که دارد از وجود همایش‌های علمی در حوزه سینما و مباحث میان رشته ای بی بهره است. نکته دیگر اینکه اغلب همایش‌ها در فضای دانشگاه و مختص دانشگاهیان برگزار می‌شود و شانس حضور فعالان سینمایی در آن اندک است.

مدیرعامل مدرسه ملی سینمای ایران متذکر شد: همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال» محلی برای برقراری ارتباط با علاقمندان به سینما و فعالان در مباحث میان رشته ای است.

وی درباره بخش بین الملل این همایش گفت: ۸ استاد دانشگاه، پژوهشگر و سینما شناس از آمریکا، هند به عنوان کشوری که صنعت سینمای بالیوود را دارد و کشورهای اروپایی چون ایتالیا، فرانسه و آلمان که همگی کشورهایی صاحب سینما هستند در این همایش حضور دارند. از جمله میهمانانی که در این همایش حضور دارند نیکلاس رامبز است که در سال 2017 کتابی با موضوع سینما در عصر دیجیتال نوشته است و همزمان فیلمساز و رمان نویس هم هست و نگاه میان رشته ای به مقوله دیجیتال در سینما دارد.

حسینی بیان کرد: بعد از پایان همایش مجموع محتواهایی که در این رویداد سینمایی مطرح می شود را به صورت مدون توسط نشریه معتبر انجمن مطالعات فرهنگی منتشر خواهد شد و بنا دارد مقالات همایش را در این نشریه به چاپ برساند.

دبیر همایش «سینما در عصر دیجیتال» در پایان صحبت های خود از رونمایی از ۳ محصول جانبی با محوریت تاریخ تحول تکنولوژیک سینمای ایران و جهان همزمان با این رویداد علمی خبر داد.

همایش بین‌المللی «سینما در عصر دیجیتال» از تاریخ 21 تا 23 آبان ماه هر روز ساعت 8 در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر