بازدید 16017

نظر آیت الله سیستانی درباره زیارت اربعین

کد خبر: ۸۴۷۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۲ 29 October 2018

ایرنا نوشت: یک منبع معتبر عراقی به نقل از مرجع عالی شیعیان عراق تاکید کرد که زیارت اربعین حسینی از ابتکارات خود ائمه اطهار (ع) است و علماء و بزرگان نیز در همین راستا به انجام زیارت اربعین التزام کامل داشته اند.

این سخنان را یکی از بزرگان منطقه شیعه نشین «قطیف» در عربستان سعودی که به همراه «سید منیز خباز» خطیب برجسته قطیفی اخیرا به دیدار آیت الله سیستانی رفته اند از قول این مرجع عالی شیعیان در نجف اشرف نقل کرده است.
طرح این نظرات همزمان انتشار برخی نظرات مبنی بر که زیارت اربعین فاقد سندیت می باشد، با اهمیت تلقی می شود.
'امین القطیفی» در گزارشش افزوده است که آیت الله سیستانی در این دیدار 15 دقیقه ای در نجف اشرف، درباره اهمیت زیارت اربعین گفت: این زیارت از ابتکارات خود ائمه اطهار (ع) است و علماء و بزرگان شیعه نیز به آن پایبندی کامل داشته اند.
القطیفی می نویسد که بعد از پایان دیدار با آیت الله سیستانی نزد پسر و مسئول دفتر ایشان «سید محمدرضا سیستانی» رفتیم و از او درباره اینکه آیا آیت الله سیستانی تا به حال در زیارت اربعین شرکت کرده است یا نه سوال کردیم و وی جواب مثبت داد.
وی افزود: محمدرضا سیستانی تایید کرد که آیت الله سیستانی در ایام رژیم حاکم بعث بر عراق، به انجام این زیارت پایبند بود و پای پیاده در روز اربعین به رغم فشارها و ممانعت های رژیم بعث، عازم اربعین می شد.
محمدرضا سیستانی اضافه کرده است که از جمله علمایی که در همان زمان به این زیارت پایبند بوده اند، آیات عظام سید علی هاشمی شاهرودی، آیت الله سید حکیم (احتمالا سید محمد سعید حکیم) و آیت الله ابوالقاسم خویی بوده اند.
آیات عظام سید عبدالأعلی السبزواری ، سید محمد الحسینی روحانی ، شیخ میرزا جواد تبریزی و سید تقی قمی از دیگر علمایی بوده اند که محمدرضا سیستانی به نام آنها در این گزارش بعنوان علمایی که پایبند به این آیین بوده اند اشاره کرده است.
به گفته وی، حدود 10 تن از علما در زمان حیات آیت الله شاهرودی به صورت دسته جمعی عازم زیارت اربعین می شدند و با توجه به اهمیت خدمت زائر امام حسین (ع)، هریک از آنها متولی مسوولیتی برای خدمت به بقیه می شد.
محمدرضا سیستانی افزوده است که آیت الله شاهرودی نیز به دلیل اینکه مسوولیت خاصی برای خدمت به بقیه همراهان متوجه او نشده بود، می گفت: «من هم در طول مسیر به دل های شما مسرت و شادی وارد می کنم و با خواندن شعر و بعضا داستان های فکاهی از سختی و طولانی راه می کاست.»
امین القطیفی در ادامه آورده است که آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالی شیعیان در دیدار 15 دقیقه ای که با ایشان داشتیم درباره روایت معروف نقل شده از امام حسن عسکری (ع) درباره نشانه های مومن گفت که زیارت اربعین که در این روایت آمده منظور زیارت اربعین امام حسین (ع) است و نه زیارت 40 شخص (یا 40 مومن).
گفتنی است: برخی از روحانیون مانند آیت الله 'سید کمال الحیدری' از علمای عراقی مقیم قم، اخیرا گفته بود که منظور از زیارت اربعین نه زیارت اربعین حسینی بلکه منظور زیارت 40 مومن است.
وی همچنین گفته بود که زیارت اربعین هیچ گونه سند روائی در مذهب شیعه ندارد و از شعائری است که بعد از حیات ائمه اطهار (ع) به شعائر اسلامی شیعیان اضافه شده است.
اما اکنون به گفته این منبع معتبر عراقی، آیت الله سیستانی تاکید دارد که این ائمه اطهار علیهم السلام بوده اند که شیعیان خود را با زیارت شریفه اربعین حسینی آشنا و برای آن به شکلی که امروز است، برنامه ریزی کرده اند.
گفتنی است: رسانه های عراقی چند روز پیش نیز در خبری به نقل از دفتر آیت الله سیستانی پاسخ وی به یک استفتاء را منتشر کرده اند.
مرجعیت عالی عراق در پاسخ به سوالی درباره نظرات علمایی که گفته اند زیارت اربعین فاقد سند است گفته بود نباید به این سخنان توجه کرد.
امین القطیفی در ادامه گزارش خود از دیدار با مرجعیت عالی عراق اضافه کرده است که آیت الله سیستانی در این دیدار همچنین درباره آداب و اهمیت اذان گفتن در گوش نوزاد، توجه خاص به دختر در منزل، بالا بردن معارف دینی، اهتمام به والدین و توصیه به خطبای منابر سخن گفت.
گزارش این دیدار در شبکه های اجتماعی و برخی از گروه های خبری عراقی به طور گسترده ای منتشر شده است با این حال هنوز دفتر آیت الله سیستانی درباره نفی یا تایید سخنان منتسب به این مرجع عالی شیعیان عراق واکنش نشان نداده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی