بازدید 13080
گزارش بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی؛

بانک‌ها نباید گرفتار شرکت‌داری شوند/نقدینگی‌ها به اهرم رونق اقتصادی تبدیل شود

جلسه بررسی رأی اعتماد به چهار وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم دولت جمهوری اسلامی به ریاست علی لاریجانی، ظهر امروز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و کار بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی به اتمام رسید و موافقان و مخالفان نمرات خود را اعلام کردند. همچنین فرهاد دژپسند نیز به دفاع از خود پرداخت.
کد خبر: ۸۴۶۵۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱ 27 October 2018

جلسه بررسی رأی اعتماد به چهار وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم دولت جمهوری اسلامی به ریاست علی لاریجانی، ظهر امروز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

پس از دفاع حسن روحانی از وزیران پیشنهادی‌اش، مجلس وارد بررسی کلیات دولت و اظهارات موافقان و مخالفان شد.

نمایندگان مجلس برای بررسی صلاحیت فرهاد دژپسند، وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی که رئیس‌جمهور یکشنبه گذشته با ارسال نامه‌ای به هیأت رئیسه مجلس او را معرفی کرده بود، تشکل جلسه دادند.

سخنرانی نمایندگان موافق و مخالف را در زیر بخوانید.

دژپسند در دفاع از برنامه های خود در مجلس عنوان کرد:
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۱۶:۲۴
 

تشکیل هسته های اندیشه ورزی مهمترین برنامه وزارت اقتصاد و دارایی

دژپسند در نشست علنی امروز شنبه 5 آبان مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه های خود ضمن تشکر از رئیس مجلس شورای اسلامی، هیات رئیسه، نمایندگان و رئیس جمهور گفت: انتظار می رود ارتباط ما با مجلس تعریف شده و مستمر باشد، چرا که در این شرایط حتما و یقیناً هیچ فردی نمی تواند ادعای معجزه آسا بودن کند، مگر اینکه تعامل و همکاری مستمر و چندجانبه ای با مجلس شورای اسلامی داشته باشد.

وزیر پیشنهادی اقتصادی و دارایی در بیان یکی از مهمترین برنامه های خود برای اداره این وزارتخانه گفت: تشکیل هسته های اندیشه ورزی متشکل از دولت، مجلس، بخش خصوصی و دانشگاهیان از مهمترین برنامه های من است، چرا که تجربه ای که از 8 سال جنگ تحمیلی آموختیم که درون جنگ اقتصادی نیز ایجاد شده بود، نشان می دهد سرمایه اجتماعی و تعامل باعث شد که بعد از گذشت مدت زمان طولانی که در جنگ گذشت بدون دادن حتی یک سانت از خاک بتوانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم، بنابراین در شرایط کنونی نیز برای عبور از جنگ اقتصادی باید این شیوه را پیش بگیریم.

وی افزود: خدا را شکر می کنم از سال 75-74 که در سمت مدیرکل اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه فعالیت داشتم توانستم در پی یک تعامل چندجانبه برنامه اقتصاد بدون نفت را طراحی و تدوین کنم. همچنین آن زمان برنامه تحقق عدالت اجتماعی را نیز تدوین کردم که در شرایط کنونی می تواند در جهت حمایت از اقشار آسیب پذیر که تحت فشار قرار گرفته اند، موثر واقع شود. همچنین با این روش در اول دهه 80 موفق به بازنگری چند قانون شدم ، کما اینکه بازنگری قانون تجارت یکی از این موارد بود که با چندجانبه گری بدان عمق بخشیدیم.

دژپسند با بیان اینکه افتخار می کنم در تشکیل هسته اندیشه ورزی از تعامل با نمایندگان مجلس بهره مند شوم، تصریح کرد: شرایط امروز متفاوت است و باید برای جلوگیری از تورم اقدامات خاصی انجام شود، ضمن اینکه از سال 74 این توفیق را داشتم که با وزارت اقتصاد و دارایی به صورت خطی و نقطه ای ارتباط داشته باشم، بنابراین ظرفیت های گسترده آن را می شناسم.

وی افزود: امروز یکی از مشکلاتی که در اقتصاد کشور با آن مواجهیم بحث تامین مالی است که در شرایط کنونی باید در دو جزء داخلی و خارجی بدان بپردازیم، بدین صورت که در جزء داخل باید آنچه که خود داریم ز بیگانه تمنا نکنیم و از بعد خارجی نیز در قالب تامین منابع مالی خارجی و سرمایه گذاری خارجی محقق شود، ضمن اینکه ما در داخل داشته های فراوانی داریم اما باید به اصلاح نظام بانکی اقدام کنیم، کما اینکه رئیس جمهور نیز بارها بر آن تاکید کرده اند و باید از این فرصت استفاده کنیم تا قدرت ارائه تسهیلات بانک ها به بنگاه های اقتصادی را افزایش دهیم.

دژپسند عنوان کرد: بانک ها سرمایه بزرگی هستند اما در برخی مسائل در رنج هستند، کما اینکه مطالبات معوقه دارند که باید برای رفع آن هم اندیشی کنیم. همچنین بهره مندی از تسهیلات روان حق است و باید با یکدیگر بیاندیشیم تا معوقات بانکی را برگردانیم. همچنین سازوکار تشویقی و تنبیهی برای آن تعریف کنیم. از سوی دیگر بانک ها گرفتار شرکت داری و اموال مازاد هستند و این امر باعث می شود در امکان ارائه تسهیلات دچار کاهش می شود.

بانک‌ها نباید گرفتار شرکت‌داری شوند

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی  با بیان اینکه باید در اجرای قانون رفع موانع تولید دارایی‌های منجمد را واگذار کنیم، نباید بانک‌ها گرفتار شرکت‌داری شوند، گفت: اگر از بانک‌ها حمایت نشود نقش حداقلی خود را از دست می‌دهند، باید برنامه‌ریزی کنیم مطالبات دولت به بانک ها پرداخت شود، باید مدیران بانک‌ها بیایند تا با یکدیگر هم‌اندیشی کنیم، مهمترین و اولین اصل اصلاح نظام بانکی است.

نقدینگی‌ها تبدیل به اهرم رونق اقتصادی شود

دژپسند با اشاره به اینکه نباید فقط به ذکر حجم نقدینگی بپردازیم بلکه باید نقدینگی را تبدیل به اهرم رونق اقتصادی کنیم، ادامه داد: می‌دانیم که امروز برای اینکه مردم دغدغه حفظ ارزش پول دارند حاضر به سرمایه‌گذاری در هر بخشی نیستند بنابراین باید به دنبال شرکت‌های بزرگ مقیاس با تولید صادراتی حرکت کنیم، شرکت‌ها و سازمان‌های توسعه‌ای میانداری اصلی کار را با رعایت سهم 20 درصدی برعهده بگیرند.

هفت هزار، هزار میلیارد دارایی و اموال دولتی وجود دارد

وی با تأکید بر اینکه آیا می‌دانید سرمایه‌ای به عنوان دارایی‌های دولتی و اموال مازاد دولتی داریم، ارزش دفتری دارایی‌ها و اموال دولتی 7 هزار، هزار میلیارد تومان است، اگر قبول کنیم 20 درصد آن قابل نقدشدن است می‌توانیم از آن به عنوان اهرم تحرک اقتصاد استفاده کنیم، عنوان کرد: خوشبختانه می‌توانیم از این ظرفیت به صورت اهرمی استفاده کنیم و رونق اقتصادی را سرعت ببخشیم، نباید به این موارد قانع شویم و برای جهش نیاز به منابع مالی خارجی داریم.

15 میلیارد دلار سرمایه‌ خارجی جذب شده است

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه وزارت اقتصاد به عنوان متولی جذب سرمایه‌های خارجی دارای ایده است و خوشبختانه حدود 15 میلیارد دلار جذب سرمایه‌ خارجی داشته‌ایم، تصریح کرد: بهترین اقدام این است که از جاذبه‌های بومی و منطقه‌ای کشور در جلب سرمایه‌های خارجی استفاده کنیم، لازمه آن اهدای اختیار بیشتر به استان‌‌ها است.

دژپسند با اشاره به اینکه استان‌ها قصد دارند موتور اقتصاد کشور باشند اما بدون اختیار نمی‌توانند، ادامه داد: بنگاه‌های تولیدی با نظام مالیاتی، گمرکی و بانکی ارتباط دارند، بهبود فضای کسب و کار بهترین مسیر کمک کننده به آنها است.

سرمایه‌گذار باید احساس امنیت کند

وی با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی نمی‌توانیم به مودیان مالیاتی منظم فشار بیشتر وارد کنیم، باید راه فرار مالیاتی را ببندیم و پایه‌های مالیاتی جدید را مد نظر قرار دهیم، خاطر نشان کرد: لایحه ارزش افزوده باید با اولویت در دستور مجلس قرار گیرد تا در ابتدای سال جدید بر اساس آن فعالیت کنیم. نمی‌توان طالب سرمایه‌گذاری باشیم اما سرمایه‌گذار احساس امنیت نداشته باشد.

موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۱۶:۰۲

علیجانی: در سیاست‌های دژپسند تاکید بر عدالت اجتماعی به چشم می‌خورد

محسن علیجانی در جلسه علنی بعد از ظهر امروز (شنبه) مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد در موافقت با وی گفت: وزیر اقتصاد باید توان هماهنگی تیم اقتصادی دولت را داشته باشد؛ اگرچه شأن وزارت اقتصاد صرفا هماهنگ کننده چند دستگاه نیست.

وی اقتصاد غیر شفاف، گسترش مخارج دولت در کنار تحریم‌های ظالمانه را از چالش‌های وزارت اقتصاد عنوان و خاطرنشان کرد: وزیر پیشنهادی باید برای این چالش‌ها چاره‌اندیشی کند و مراقب باشد اقشار آسیب‌پذیر مشکل معیشت و مسکن پیدا نکنند و فشار اقتصادی به واحدهای تولیدی وارد نشود.

علیجانی اضافه کرد: ما نیازمند مدیری پاکدست، متخصص و کارآمد هستیم تا بحران‌های اقتصادی را مدیریت کند. آقای دژپسند با کارنامه و تجربه مناسب برای اداره کشور و فردی پاکدست، متخصص، خلاق و خوشفکر است که از چالش‌های پیش روی وزارت اقتصاد مطلع است و برای آن برنامه دارد.

این عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه دژپسند تامین مالی فراگیر، ترغیب سرمایه‌گذاری، انضباط مالی، اقتصاد هوشمند و توسعه زیرساخت‌های مرتبط را در دستور کار دارد یادآور شد: روان سازی صادرات غیر نفتی، واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه کالاهای واسطه‌ای از برنامه‌های ایشان است. علاوه بر این طبق بررسی‌ها، برنامه‌های ایشان ۵۰ درصد با اسناد بالادستی منطبق است، ۳۴ درصد همسو است و موردی مبنی بر مغایرت برنامه‌های ایشان با اسناد بالادستی وجود ندارد.

علیجانی در ادامه اثربخشی نظام مالیاتی، تقویت شورای رقابت در بخش مدیریت دارایی و بدهی، بهبود نظارت برای ارتقای قابلیت سرمایه‌گذاری، اصلاح نظام بانکی در راستای منع بانک‌ها از بنگاه‌داری و ارتقای عملکرد نظام گمرکی و ساماندهی بانک‌ها و بیمه‌ها را از دیگر برنامه‌های دژپسند در وزارت اقتصاد عنوان کرد.

وی افزود: ارتقای سلامت اداری، مبارزه با فساد، مشارکت در اصلاح نظام بانکی، مشارکت فعال در ساماندهی نظام پولی و بانکی از مواردی است که آقای دژپسند می‌خواهد در وزارت اقتصاد اجرایی کند چرا که وزارت اقتصاد،‌ وزارت عدالت اقتصادی است. همچنین ما نسبت به سایر کشورها به لحاظ منابع ظرفیت بالایی داریم اما اقتصاد ما از کاستی‌هایی ساختاری رنج می‌برد و فشارهای ناشی از تحریم این نارسایی‌ها را تشدید کرده است.

این نماینده مجلس در پایان بیان کرد: تاکید بر عدالت اجتماعی، اصلاح الگوی مصرف و رونق تولید ملی مواردی است که در اقدامات و سیاست‌های اجرایی آقای دژپسند به چشم می‌خورد و امیدواریم ایشان با حضور در وزارت اقتصاد و حل مشکلات معیشتی مردم، ملت را سرافراز کند.

مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۱۶:۰۱

ملکی: دژپسند مکانیزم‌ها و راهکارهای خود را برای تئوری‌هایش ارائه کند

ولی ملکی، ‌نماینده مشکین شهر در جلسه علنی نوبت بعدازظهر امروز (شنبه) در مخالفت با رای اعتماد مجلس به فرهاد دژپسند، وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی گفت: فرمایش همه عزیزان این بوده است که ما در جنگ اقتصادی هستیم. در جنگ اقتصادی همه باید آرایش جنگی بگیرند. هم دولت، هم مجلس و هم قوه قضائیه. آیا ما در حال آرایش جنگی هستیم؟

ملکی با اشاره به رزومه معرفی شده درمورد دژپسند گفت: بالاخره کسی که در حد وزیر معرفی می‌شود، اگر بنا باشد پلکانی بالا نیاید؛ تحصیلاتش مرتبط نباشد؛ پس برای چه برای وزارتخانه معرفی شده است؟

وی با اشاره به اینکه «نه همه چیز را تاریک می‌بیند و نه همه چیز را سفید» اظهار کرد: آقای دژپسند در مورد مقبولیت نظام در گروه کارآمدی اقتصادی مطلوبیت رفاه و معیشت مردم را توضیح داده‌اند و اهداف راهبردی را منبعث از اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های آن تشریح کردند. سوال من این است که بهبود وضعیت رفاهی مردم، افزایش قدرت خرید خانوارها و تلاش برای کاهش نرخ تورم با چه مکانیزمی قرار است صورت بگیرد؟ این مکانیزم‌ها تعریف نشده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: امروز بحث ما رای آوری نیست. بحث ما امروز این است که این برنامه‌ها عملیاتی است یا خیر؟ چرا به مردم وعده و وعید بدهیم آنگاه شش یا چهار ماه بعد خودمان از وزیر سوال یا او را استیضاح کنیم؟

نماینده مشکین شهر خطاب به دژپسند افزود: در راستای ایجاد آرامش اقتصادی و مدیریت وضع موجود فرموده‌اید که باید در چهار زمینه تصمیم عاجل بگیریم. اول اطمینان از تامین کالای اساسی مورد نیاز مردم و دوم راهکارهای مناسب برای تامین منابع مالی مورد نیاز ملت و ... سوال من این است که وقتی تولید ناخالص ملی (GNP) مملکت پایین است با چه مکانیزمی می‌خواهید آن را بالا ببرید؟ شما با چه پشتوانه‌ای گفته‌اید که من مشکلات را حل می‌کنم؟

وی با اشاره به استفاده از لفظ ابرتورم در جزوه ارائه شده از سوی این وزیر پیشنهادی گفت: شما به این واژه اشاره کرده‌اید؛ در صورتی که رئیس‌جمهور گفت ابرتورم وجود ندارد. در حالی که در برنامه‌های شما آمده است. فرضا شما رای بیاورید و وزیر شوید. مگر پیشینه تحصیلی هر یک از وزرای حاضر از آقای طیب‌نیا بالاتر است؟ آن زمان وقتی ایشان مطرح شد گفتند ایشان پایان نامه خود را در زمینه تورم نوشته است، اما اتفاقی که افتاد این بود که تورم بالا رفت. بیایید خودمان را اغفال نکنیم.

ملکی خطاب به دژپسند افزود: شما به مبارزه با فساد اشاره کردید. سوال من این است که شما با چه مکانیزمی می‌خواهید با بانک‌ها مبارزه کنید؟ همه می‌دانند که بدنه بانک‌ها بیمار است. مگر بانک‌ها در سود و زیان مشارکت می‌کنند؟ آنچه وجود ندارد مشارکت است. تنها کاری که می‌کنند بهره‌گیری است.

وی با اشاره به اینکه «در تئوری پردازی مجلسی‌ها کمتر از شما نیستند» گفت: ما از شما برنامه محکم می‌خواهیم. آقای جهانگیری می‌خندد حق هم دارد بخندد. شما به رفع موانع تولید اشاره کردید. ما قانون این را هم داریم اما تاکنون اراده‌ای در رفع موانع تولید وجود نداشته است. چگونه می‌خواهید بین وزارت صنایع، گمرکات و بانک‌ها تعامل ایجاد کنید؟

موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۱۶:۰۱

مقدسی: «دژپسند» به انسجام در تیم اقتصادی دولت اعتقاد دارند

مهدی مقدسی در جلسه علنی نوبت ظهر امروز شنبه مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اقتصادی گفت: آقای دژپسند اشراف کامل به اقتصاد دارند و می‌تواند سکان‌داری این وزارتخانه مهم را در این شرایط پرتلاطم بر عهده گرفته و کشتی پرتلاطم اقتصادی را به ساحل آرامش برساند.

وی با اشاره به تحصیلات دژپسند گفت: قطعا وجود هماهنگی بین وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه می‌تواند اثربخشی را در اقتصاد داشته باشد. آقای دژپسند کسی است که می‌تواند این هماهنگی را ایجاد کند. او به برنامه ششم اشراف کامل داشته و در سنوات مختلف دستی در تنظیم سند برنامه‌های توسعه داشته است.

مقدسی با بیان اینکه دژپسند اشراف کامل بر برنامه‌ها و تطبیق با اسناد بالادستی دارد، افزود: آقای دژپسند به استقلال بانک مرکزی اعتقاد داشته و معتقد به انسجام در تیم اقتصادی دولت است. این همان انتقادی بود که ما از نبود هماهنگی بین تیم اقتصادی دولت و عمل کردن به صورت جزیره‌ای داشتیم که آقای دژپسند می‌تواند این مشکل را حل کند.

این نماینده مجلس در عین حال خطاب به وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: آقای دژپسند شما باید قول دهید که بعد از رای اعتماد نیروی سفارشی در این وزارتخانه قبول نکنید. وزیر باید مقابل ملت پاسخگو باشد و خودش نیرویش را انتخاب کند.

مقدسی با تاکید بر لزوم تنش‌زدایی به عنوان یکی از برنامه‌های وزارت اقتصاد گفت: آقای دژپسند باید ثبات اقتصادی، تقویت بخش خصوصی و استفاده از اقتصاددانان را در دستور کار قرار دهند. اتاق فکر وزارت اقتصاد باید حداقل ۲۰ اقتصاددان برجسته داشته باشد.

وی در پایان با تاکید بر لزوم حفظ وحدت و انسجام ملی گفت: ما امروز به آقای دژپسند رای می‌دهیم اما از فردا عملکردشان را با برنامه‌های ارائه شده و قوانین مو به مو مقایسه می‌کنیم و بر آن نظارت داریم چون ما نمایندگان مردم هستیم.

مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۱۵:۴۸

کمالی‌پور: وزیر پیشنهادی اقتصاد نمی‌تواند گره کور اقتصادی کشور را باز کند

یحیی کمالی پور در جلسه علنی امروز (شنبه) مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی بیان کرد:‌ قبل از این که بخواهیم به برنامه‌های پیشنهادی آقای دژپسند نگاه کنیم و از آن انتقاد کنیم و به بیان مخالفت با آن بپردازیم باید بگویم که همه ما می‌دانیم که گذشته چراغ راه آینده ما است، بیایید کارنامه گذشته دکتر دژپسند در سازمان برنامه و بودجه را مد نظر قرار دهیم و بر اساس آن برای آینده کشور تصمیم بگیریم.

وی در ادامه بیان کرد: همه شما می‌دانید که دکتر دژپسند دکترای اقتصاد بین‌الملل دارد و از سال ۸۴ در سازمان برنامه و بودجه کار می‌کند. مگر نه این است که یک پای اقتصاد کشور سازمان برنامه و بودجه است. کدام برنامه را می‌بینید که در جای مناسب اتخاذ شده و کدام بودجه در جای مناسب صرف شده است.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: آقای دکتر دژپسند، طبق ماده ۳۰ قانون برنامه و بودجه کشور مگر نه این است که شما باید با استفاده از نظرات متخصصین و کارشناسان در سازمانهای اجرایی کشور بودجه اجرایی را ببندید، آیا این کار را انجام داده‌اید؟. شما می‌دانید تفریغ بودجه نشان می‌دهد که به جای استقراض و آوردن متمم بودجه از بانک پول دریافت کرده‌اید و این مساله قطعا موجب افزایش پایه‌ پولی در کشور شده است. درآمدهای حاصله از فروش ارز بدون اجازه مجلس صرف کسری بودجه شده است.

کمالی‌پور تصریح کرد: این امر باعث افزایش پایه‌ی پولی در کشور شده است. دکتر دژپسند شما در بودجه ۹۶، ۱۰ میلیارد تومان برای مرکز تحقیقات و پژوهش اختصاص دادید که فقط یک اتاق در سازمان برنامه و بودجه دارد. بفرمایید که با این ۱۰ میلیارد تومان چه کارهایی انجام داده‌اید؟ مگر نه این است که مردم باید نتیجه‌ی عملکرد مثبت شما را در رفاه و اقتصاد و اشتغال خود می‌دیدند. آیا واقعا مشاهده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شما دکترای اقتصاد دارید این حجم از نوسان در کشور یعنی شما در این برهه به خوبی عمل نکرده‌اید آیا دیگران از نظر شما استفاده نکرده‌اند یا شما نظر دادید و دیگران از نظر شما استفاده نکرده‌اند. امروز می‌خواهید اقتصاد بیمار کشور را نجات دهید. با کدام برنامه؟ شما ۵۰ صفحه برنامه به مجلس آورده‌اید ای کاش به مجلس ۵ صفحه برنامه می‌دادید و به آن عمل می‌کردید. همه می‌دانیم که این ۵۰ صفحه فقط نوشتار است.

نماینده جیرفت در ادامه اظهار کرد: آن چه را که دکتر دژپسند در برنامه‌هایش به آن اشاره کرده است بحث بانک‌ها، بیمه‌ها، اصلاح ساختارها و سایر مسایلی که مطرح شده با کدام برنامه‌ علمی و عملی و کدام راهکار قرار است اتفاق بیفتد؟ من امیدوارم که ما کاری نکنیم که یک ماه بعد دوباره طرح سوال کنیم و استیضاح را مطرح کنیم.

کمالی‌پور در پایان گفت: من امروز اعلام می‌کنم به عنوان یک نیروی مستقل که دکتر دژپسند نمی‌تواند گرههای ‌کور اقتصاد کشور را باز کند و دوای درد اقتصاد بیمار کشور باشد. اگر وضعیت اقتصادی ما امروز این گونه است قسمتی از آن به دکتر دژ پسند و دوستانش در سازمان برنامه و بودجه باز می‌گردد. آیا شما تعامل ایشان را با به یاد دارید. کدام یک از شما نمایندگان از تعامل دکتر دژپسند با مجلس در حوزه‌ی خودش راضی هستید که امروز بخواهیم سکان اقتصاد کشور را در اختیار ایشان قرار دهیم.

موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۱۵:۲۳

کاتب: «دژپسند» می‌تواند همگرایی در تیم اقتصادی دولت ایجاد کند

غلامرضا کاتب در دفاع از وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: امروز ما قرار است نسبت به وزرای پیشنهادی تصمیم‌گیری کنیم،‌ لذا باید منافع ملی و منافع ملت را در نظر گیریم. این توصیه را به همه همکارانم دارم که براساس دقت، شناخت و درایت تصمیم‌گیری کنند تا مجبور نشویم چند ماه دیگر سوال و استیضاح کرده و وقت دولت و مجلس را بگیریم.

کاتب با اشاره به کارنامه وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: در چند سال گذشته یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های اساسی کشور عدم هماهنگی و همگرایی بین تیم اقتصادی بود که امروز با انتخاب آقای دژپسند همگرایی و همفکری حاصل می‌شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دژپسند برنامه علمی و منسجمی برای بهبود وضعیت اقتصادی دارد، گفت: آقای دژپسند مراحل کامل را طی کرده تا امروز به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شده است. این یعنی یک شبه به این نقطه نرسیده است.

کاتب با بیان اینکه دژپسند می‌تواند از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها استفاده کند، گفت: آقای دژپسند از کسانی بوده که پیش نویس قوانین مهمی را طراحی کرده،‌ لذا می‌تواند در اجرای قوانین مهم اقتصادی تاثیرگذار باشد البته که لازم است در این بین توجهات کافی به بخش تولید شود.

موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۱۵:۱۹

با رای قاطع به دژپسند در مقابل تصمیم نابخردانه آمریکا بایستیم

رمضانعلی سبحانی فر در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد در جلسه علنی بعدازظهر امروز (شنبه) مجلس در موافقت با وی گفت: ما در مقابل یک تصمیم بسیار مهم داخلی و خارجی قرار گرفته‌ایم. چند ماهی است ثبات اقتصادی در کشور بهم خورده و هر روز فشار اقتصادی بیشتری بر مردم وارد می‌شود. از طرفی در مقابل آمریکا و ایادی این کشور قرار گرفته‌ایم و خزانه‌داری آمریکا به عنوان پایگاه جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران تعریف شده است.

وی اضافه کرد: دشمن هر روز برنامه‌های اقتصادی ما را دنبال می‌کند تا از این ناحیه صدمه‌ای به کشور ما بزند. حالا ما باید در مورد چهار وزیر پیشنهادی تصمیم‌گیری کنیم. آمریکا برای ۱۳ آبان برنامه ریزی کرده که حداکثر استفاده را از این روز ببرد. آیا وقت آن نیست در مقابل این تصمیم نابخردانه آمریکا و ایادی آن رای قاطع و پاسخی دشمن شکن بدهیم و وزیر اقتصاد را انتخاب کنیم؟

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به سوابق علمی و اجرایی دژپسند خاطرنشان کرد: تحصیلات ایشان از لیسانس تا دکتری در زمینه اقتصاد است. ایشان عضو هیات علمی دانشگاه شهیدبهشتی و از مدیران موفق بوده که به پاکدستی و سلامت و حسن سابقه مشهور است. به گونه‌ای که حتی یک نفر درمورد صلاحیت ایشان چیزی نگفته است.

سبحانی فر با بیان اینکه وزیر پیشنهادی اقتصاد با شجاعت در مقابل رانت خواری و ویژه خواری ایستاده، تصریح کرد: آقای دژپسند از خانواده کشاورز است و دغدغه مردم را خوب می‌فهمد او بنیانگذار زیرساخت‌های اقتصادی شفاف از ۱۵ سال گذشته و بنیانگذار اقتصاد مبتنی بر تجارت الکترونیک است و هماهنگی کامل با تیم اقتصادی دولت دارد.

سبحانی فر در پایان یادآور شد: آقای دژپسند در وزات اقتصاد و سازمان مدیریت سوابق خوبی داشته و تفکر استقرار اقتصاد بخش خصوصی در برنامه‌هایش روشن است. ایشان همچنین توانمندی استقرار تیم اقتصادی را در این برهه و در کمترین زمان دارد و به تئوری‌های اقتصادی هم مسلط است و به نظر می‌رسد با توجه به سوابق اجرایی‌اش می‌تواند در سمت وزارت اقتصاد کارآمد باشد.

مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۱۴:۵۴

ساری: خطر تهدید امنیت اقتصاد کشور بسیار بالاست

علی ساری فر در مخالفت با رای اعتماد مجلس به فرهاد دژپسند، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، خطاب به دژپسند به دلیل قبول مسؤولیت در فضای مبهم سیاسی و اقتصادی و فضای آشفته فعلی حاکم بر کشور تشکر کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: از صفحه ۱۰ تا پایان صفحه ۵۰ برنامه پیشنهادی دژپسند تکرار مکررات است و هیچ راهکار عملی که بتوان با آن به جامعه پیام مثبتی مبنی بر افزایش قدرت پول ملی و حفظ سرمایه‌ها را داد، نیافتم. تمامی مطالب مطرح شده در این برنامه با توجه به مقالات و تالیفات ایشان، بیشتر نگارشی تئوری است و به اجرا درآمدن تئوری‌ها در شرایط اقتصادی کشور بسیار محال می‌باشد. سیاستگذاری پولی، بانکی، بیمه، مالی، بازار سرمایه، واگذاری دارایی‌های دولت، تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی، بهبود شرایط تولید حقایق امروز اقتصاد کشور است. شرط اصلی موفق شدن وزیر پیشنهادی اقتصاد با چگونگی تدبیر سیاست داخلی و خارجی کشور عجین شده است.

وی تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد بودجه کشور وابسته به نفت و تمامی سیاستهای مالی، پولی و بانکی وابسته به این منبع درآمدی است بنابراین تمام هم و غم شما باید بر دیپلماسی اقتصادی متمرکز شود و برنامه شما باید خاص این دوران باشد. حضور فعال وزیر خزانه‌داری آمریکا در عملیاتی کردن تحریم‌ها با سفرهای متعدد به کشورهای مشتری نفت ایران انجام می‌شود اما متاسفانه نقش وزیر اسبق و وزیر پیشنهادی در این راه طبق برنامه اعلامی بسیار کم رنگ است. برنامه دژپسند در حوزه دیلماسی اقتصادی بسیار کم رنگ است و هیچ برنامه روشنی برای تقویت اقتصاد ملی و هدایت نقدینگی به سمت تولید ارائه نشده است و برنامه‌های اجرایی برای آن ارائه نشده است.

نماینده مردم اهواز در مجلس مدعی شد: به نظر می‌رسد برنامه اعلامی جنابعالی همان مقالاتی است که به صورت کتاب توسط جنابعالی چاپ شده است.

ساری ادعا کرد: خطر تهدید امنیت اقتصاد کشور بسیار بالاست. همه می‌دانیم و تحلیل‌های اقتصادی هم حکایت از در آستانه ورشکستگی بودن بانک‌هاست و برنامه و راه‌حلی برای برون رفت از این چالش بزرگ در برنامه پیشنهادی وزیر پیشنهادی اقتصاد دیده نمی‌شود. شرکت های دولتی بزرگ بدهکاران بانکی هستند اما هیچ برنامه‌ای برای بازپرداخت بدهی این شرکتها به نظام بانکی وجود ندارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس مدعی شد: ۱۱۰ هزار میلیارد تومان در اختیار هشت بزرگ بدهکار بانکی است، این پول چگونه از آنان دریافت خواهد شد؟

وی افزود: در مدتی که معاون اقتصادی و هماهنگی بودجه کشور بودید و در تدوین و تصویب سه بودجه کشور نقش مهمی داشتید، پاسخ دهید که هزینه جاری کشور چطور سه برابر شد؟ چقدر موفق شدید بودجه عملیاتی را اجرایی کنید؟

نماینده مردم اهواز در مجلس با مخاطب قرار دادن دژپسند، گفت: امیدوارم قبل از پرداختن به واحدهای اقتصاد کلان به شرکتهای زیرمجموعه وزارتخانه بپردازید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۲
اقتصادی هم دیگه باقی مونده؟
















متاسفم برای رایم.
پاسخ ها
فرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
دقیقا نقش وزیر اقتصاد همانند وزیر رفاه می مونه
وزیر رفاه داریم اما رفاه نه
وزیر اقتصاد داریم اما اقتصاد درست
ودرمون نه
فقط مربوط به این دوره نیستا
تو دوره قبلیم بود اگ یادتون باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
من رای ندادم
آقای رئیس جمهور امروز ادعا کرد در سال 96 نقدینگی کاهش یافته است. اما نگفت این کاهش چگونه رخ داد؟ بانک مرکزی در یک چشم بر هم زدنی عده زیادی از مردم را خاک بر سر کرده پولشان را در موسسات اعتباری تحت نظارت خود بلوکه کرد و بعد از 1 و نیم سال نیمی از پولشان را به آنها برگرداند و سودشان را تعدیل کرد و از مرداد 96 تا 97 هم ریالی سود به آنها پرداخت نکرد.
بگذریم از اینکه با توجه به کاهش ارزش پول ملی، همان مبلغی را هم که پس داد در واقع ارزش آن را به یک چهارم کاهش یافته است. اینگونه میزان نقدینگی را کاهش داد. به نظر شما این کار، شاهکار بوده؟
آقای روحانی از غیرشرعی بودن فرارهای مالیاتی سخن گفت. لطفا پاسخ دهد که به نظر شما این کار دولت، که عده زیادی را به خاک سیاه نشاند شرعی بوده؟
مردم در این زمینه چگونه فریاد خود را به گوش مسئولین برسانند که از این نحوه برخورد با پس اندازهایشان راضی نیستند؟
آبی از این نمایندگان محترم گرم نمیشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
تا وقتی شعار مرگ بر این و ان سر بدیم بزرگترین اقتصاددانهای جهان هم کاری نمیتوانند انجام بدن .
این اقتصاد تا یک ماه دیگه ونزولا هم پشت سر میگذاره ، شش ماه پبش تو همین سایت گوشزد کردم بترسید از روزی که تورم ۲۵۰ دزصدی گریبانگیر اقلام خوراکی رو بگیره ؟! حالا هم بترسید از روزی که صبر مردم تموم بشه....
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
متاسفانه نگرانی شما که نگرانی خیلی از مردمه، ممکنه به حقیقت بپیونده و این نظام برای آن برنامه ای نداره.
فقط اتفاقات می تونه به داد مردم برسه، مثلا یک دفعه دونالد ترامپ از برنامه هاش عقب نشینی کنه، یا مثلا ما نرمش قهرمانانه اساسی بکینم،، یا مثل کتاب قلعه حیوانات روی پاهامون راه بریم.
ای خداااا
جناب روحانی انکار ابرتورمی مثل انکار خوزشید در روز افتابی است ؟! ملت رو چی فرض کردید ؟!
وای خدای من
دژ پسند و شریعتمداری رو از ملت بگیر
اصلا مهم نیست چه کسی وزیر اقتصاد خواهد شد چون آنها اختیاری از خود نخواهند داشت و فقط بایست تابع اوامر رئیس جمهور باشند
پاسخ ها
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
تابع اوامر رئیس جمهور نه تابع اوامر اولی امر ..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
رییس جمهورم خودش باید تابع اینو اون باشه!!!
وزیر تمام اقتصاد ایران یا فقط سی درصد آن!!!
کلید گم کرده ام ، می جویم او را / به هر قفل می رسم ، می بویم او را .
کلید بنده را هرکسی دیده / به اینجانب بده ، آن نور دیده!
اقتصاد کشور ایران یک روش ساده سعی و خطاست
البته ای کاش این روش سعی و خطا یک بار امتحان بشه ولی متاسفا نه هر وزیر جدید همان سعی و خطا وزیر قبلی رو با تغییرات کاملا جزئی دوباره اجرا میکنه
آقای وزیر، برنامه عملیاتی تحقق اهدافش رو نگفت.
آقای روحانی هم همیشه میگه باید اینطور بشه یا اونطور بشه ولی هیچ برنامه عملیاتی برای تحقق ارائه نکرده .
دو صد گفته چون نیم کردار نیست.
من هم می تونم بر اساس کتب فیلیپ کاتلر و برایان تریسی و کتب فوق العاده دونالد ترامپ حرفهای شیک بزنم ولی برنامه عملیاتی مهمه
وای وای وای
من و همسرم هر دو حقوق بگیریم. غیر از خوراکی ان هم واجب چیزی نمی خریم.یعنی نشد بخریم. کل تابستون چند کیلو میوه بیشتر نخریدیم.
چون نصف بیشتر حقوق مون میره به قسط خونه
حالا ما دو نفریم.
وای بقیه مردم چی میکنند؟
اصلا وقتی میرم بازار از خرید میوه های رنگارنگ و وسایل غیر ضروری خونه ، حتی پلاستیکی منصرف میشم.
حالا خودمون هیچ، نگاههای پر درد هموطنانم تلخ کرده کاممون را
مگه کاری از یک نفر بر میاد نو این اوضاع ول بشو؟!
چرا یه دونه از اقتصاددانان دانشگاهای دولتی بدون سهمیه ای را به عرصه نمی آرید؟
تیتر بانک ها نباید گرفتار شرکت داری شوند و نقدینگی باید به تولید اید. باز هم شعار شعار شعار. شما که وزیری داری می گی باید اما در عمل؟ دولت نمی خواد یا نمی تونه این دو مشکل حل کنه چون این دو کار با ضربه به منافع یه عده از نزدیکان دولت می زنه. شیوه بازی رو هم عوض نمی کنه چون اقتصاد از پایه بیماره . با رفتن این و اون هم توفیری نمی شه چون از ریشه مشکل داریم و تا وقتی اقتصاد بیمار و کلان صنایع خودرو سازی و بانک ها درست نشه سایر بخش ها هم که زیر مجموعه هستن اصلاح نمی شن ودر نهایت با ادامه روند رشد نقدینگی دودش بیش از پیش به چشم مردم خواهد رفت.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار