بازدید 2331

آنچه اردوغان نگفت مهمتر از گفته‌هایش بود

"رئیس جمهوری ترکیه وعده داده بود که حقیقت عریان درباره جمال خاشقجی را در سخنرانی روز سه شنبه خود در پارلمان بگوید. اما خلف وعده کرد و به نظر می‌رسد که تمایلش در افشای آنچه واقعا برای این روزنامه‌نگار سعودی رخ داد کمتر از اهرم قرار دادن آن برای دستاوردهای سیاسی بوده باشد. این مساله تنها درخواست‌ها برای یک تحقیق بین‌المللی بی‌طرفانه را شدت می‌بخشد."
کد خبر: ۸۴۵۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸ 24 October 2018

"رئیس جمهوری ترکیه وعده داده بود که حقیقت عریان درباره جمال خاشقجی را در سخنرانی روز سه شنبه خود در پارلمان بگوید. اما خلف وعده کرد و به نظر می‌رسد که تمایلش در افشای آنچه واقعا برای این روزنامه‌نگار سعودی رخ داد کمتر از اهرم قرار دادن آن برای دستاوردهای سیاسی بوده باشد. این مساله تنها درخواست‌ها برای یک تحقیق بین‌المللی بی‌طرفانه را شدت می‌بخشد."

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله امروز خود می‌نویسد: «رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه داستان عربستان را درباره "مرگ تصادفی" جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف سعودی رد کرده و گفت که او قربانی قتلی وحشیانه و از پیش برنامه ریزی شده است. اما تنها چیزی که اردوغان مطرح کرد، روایت ترکیه از رویدادهای بود که در دو هفته اخیر توسط رسانه‌ها منتشر شده و او جزئیاتی درباره شواهد حمایتی از این رویدادها را ارائه نکرد. او اشاره‌ای به صداهای ضبط شده صحنه قتل نکرد که بازرسان ترکیه می‌گویند در اختیار دارند و برای سیا پخش شده است.

اردوغان گفت که ترکیه با مقصر شمردن یکسری اعضای امنیتی و اطلاعاتی که عربستان تلاشش را در این زمینه دارد، راضی نمی‌شود و خواستار تعیین هویت عاملان از عالی‌رتبه‌ترین تا پایین‌ترین آنها و مجازاتشان است اما او انگشت اتهام خود را سوی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نگرفت که حاکم دوفاکتو  و احتمالا بانی این عملیات باشد؛ به جایش راه را برای عربستان و متحدانش در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا باز گذاشت تا به هدف اصلی‌شان که گشودن سپر دفاعی برای ولیعهد جوان است، برسند.»

روزنامه واشنگتن پست در ادامه می‌آورد: «دونالد ترامپ با وجود برخی اظهارات متناقض، هنوز به نظر به دنبال دستیابی به آن هدف است. او در مصاحبه روز دوشنبه خود با یو.اس.ای تودی بار دیگر قتل خاشقجی را نقشه‌ای دانست که به راه خطا رفته و داستان ساختگی نامعقول ریاض را تکرار کرد. تحریم‌های اعلام شده روز سه شنبه از سوی مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا علیه عربستان شامل اعمال محدودیت صدور ویزا برای 21 مظنون سعودی است که به نظر قربانیانی برای سپر دفاعی گرداگرد عربستان هستند.

اظهارات ضد و نقیض و ارزیابی‌های سیاسی در این باره بیش از پیش بر ضرورت یک تحقیق مستقل تاکید دارد. اردوغان به شخصه خواستار چنین تحقیقاتی شده و حالا باید از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل برای اجرای آن درخواست کند. این چنین تحقیقی به ترکیه اجازه ارائه شواهد در اختیار را می‌دهد که شامل صدا یا تصویر ضبط شده است؛ به روشی که می‌تواند محاسبات و ملاحظات سیاسی را کنار بگذارد که در حال حاضر بازدارنده افشای کامل قضیه است.

هنوز سوالات زیادی بی پاسخ مانده که شامل پرسش‌های مطرح شده از سوی اردوغان نیز می‌شود.

سوالاتی که در روزهای اخیر مطرح شده، به قرار زیر است:

خاشقجی چگونه کشته شد؟ سعودی‌ها مدعی‌اند که پس از مشاجره‌ای که به درگیری کشید، او را خفه کردند، درحالیکه روایت افشا شده از سوی ترکیه به شکلی دیگر است؛ انگشتانش را قطع کرده‌اند، پیش از آنکه به او مواد تزریق کنند و یک کارشناس کالبد شکافی که با یک اره مخصوص به استانبول سفر کرده بود، جسدش را مثله کند. افشای نوارها و صوت‌های ضبط شده به تمامی این سوالات پاسخ می‌دهد.

جسد خاشقجی مرحوم کجاست؟ رئیس جمهوری ترکیه به این مساله اشاره دارد که سعودی‌ها مدعی‌اند جسد این روزنامه نگار را به یک همدست محلی تحویل داده‌اند. اگر چنین باشد، آنها باید چنین شخصی را شناسایی کنند.

پرسش آخر این است؛ اینکه می‌گویند شخص دیگری شبیه به خاشقجی از کنسولگری خارج شده، چه می‌شود؟ فردی شبیه به ستون‌نویس فقید واشنگتن پست با ریش ساختگی و لباس‌های او دیده شده که از ساختمان کنسولگری خارج شده است. اگر قصد، تنها سوال پرسیدن از روزنامه‌نگار کشته شده بوده باشد، چرا چنین فردی شبیه به خاشقجی باید در آنجا باشد؟

و مهمترین سوال این است: چه کسی دستور انجام چنین عملیاتی را داد؟

همانطورکه پیش از اینها هم بخش سرمقاله روزنامه واشنگتن پست نوشته، بیشتر شواهد در دسترس انگشت اتهام را به سوی محمد بن سلمان نشانه می‌گیرد.

در این صورت، مسئولیت اثبات اینکه او مقصر نیست، بر گردن سعودی‌هاست و تا به آن زمان، باید با ولیعهد جوان همچون شخصیتی منفور رفتار کرد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها