بازدید 2431

علائم اضطراب و استرس در کودکان چیست؟

کد خبر: ۸۴۵۳۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸ 23 October 2018

یک روانشناس گفت: بسیاری از کودکان ممکن است اضطراب را زمانی احساس کنند که می‌خواهند در مدرسه بهتر عمل کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، سهیلا علیپور روانشناس و مشاور کودک اظهار کرد: تغییرات در رفتار یا خلق و خو اولین نشانه‌هایی است که نشان می‌دهد کودک شما ممکن است دچار اضطراب و استرس باشد.

وی با بیان اینکه علائم استرس در افراد متفاوت است، افزود: شکایت از دل درد یا سردرد، مشکلاتی در خواب یا تمرکز، تغییرات رفتاری مانند بی‌حوصلگی یا کم صبری یا اصطلاحاً گیر دادن، افزایش رفتار عصبی مانند ناخن جویدن، اجتناب از مدرسه رفتن یا به مشکل برخوردن در مدرسه از جمله علائمی است که در این شرایط بروز می‌کند.

علیپور تصریح کرد: تغییرات اساسی در خانواده و مشکلاتی مانند طلاق، مرگ یکی از اعضای خانواده، جابجایی یا حتی تولد فرزندی دیگر می‌تواند منجر به ایجاد استرس در کودکان شود. این تغییرات ممکن است جهان کودک شما را دچار تغییر کند، این تغییرات اساسی احتمال دارد که احساس امنیت کودک را دچار تزلزل کرده و به او حس گیجی و سردرگمی و اضطراب بدهد.

وی با بیان اینکه اگر کودک شما مرتباً از یک فعالیت به فعالیتی دیگر منتقل شود، ممکن است دچار استرس شود، عنوان کرد: در این شرایط ممکن است کودک نیاز به زمانی برای استراحت داشته باشد.

علیپور ادامه داد: بسیاری از کودکان ممکن است اضطراب را زمانی احساس کنند که می‌خواهند در مدرسه بهتر عمل کنند، آن‌ها احتمالاً می‌خواهند مانند کودکان دیگر باشند یا حتی شبیه آن‌ها رفتار کنند، این نوع فشار خودسرانه به خصوص در کودکانی رایج است که از اشتباه کردن و اینکه خوب نباشند، می‌ترسند.

وی با بیان اینکه داستان‌های علمی-تخیلی ممکن است در کودکان ایجاد اضطراب کند، تصریح کرد: کودکان عموماً تحت تأثیر ترس، خشونت، صحنه‌های دردناک فیلم یا داستان قرار می‌گیرند،این در حالی است که برخی کودکان احتمال دارد نسبت به بقیه حساس‌تر باشند.

علیپور گفت: محتوای رسانه‌های آسیب زا را تا حد امکان از دسترس کودکان دور نگهدارید و توصیه دیگر این است که فیلم‌ها، داستان‌ها و بازی‌های رایانه‌ای مناسب برای سن کودک را برگزینیم و بر محتوای آن‌ها نظارت داشته باشیم تا حاوی صحنه‌های وحشتناک و نامناسب برای کودکان نباشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار