بازدید 18566
شوخی‌اش نیز خنده‌دار نیست؛

بازگشت بهروز افخمی و تیمش به برنامه هفت؟

ای کاش تصمیم‌گران درباره برنامه «هفت»، یک بار کار را به دست متخصصان بسپارند و نتیجه‌اش را ببینند. سینمای ایران مملو از کارشناسان و منتقدان موجه است که «تابناک» یک لیست بلند از این منتقدان عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران را منتشر کند؛ منتقدانی که لزوماً به قصد «زدن» گروهی از اشخاص موضع‌گیری نمی‌کنند.
کد خبر: ۸۴۵۰۴۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹ 22 October 2018

بازگشت بهروز افخمی و تیمش به برنامه هفت؟در حالی برخی منابع خبری از احتمال بازگشت بهروز افخمی به برنامه هفت، بدون حضور مسعود فراستی منتقد غیرمنصف این برنامه خبر داده‌اند که با توجه به عملکرد مخرب و پراشکال این گروه در دوره پیشین تصدی این برنامه پربیننده، ازسرگیریِ اجرای این برنامه حتی بدون حضور فراستی، برای بسیاری از ناظران قابل پذیرش نخواهد بود و این ذهنیت را متبادر می‌سازد که دست مدیران برای انتخاب مجری متخصص چنین برنامه‌ای تا چه حد خالی است.

به گزارش «تابناک»؛ «مدیران شبکه سوم سیما پس از ناکامی در جذب چهره های موجه سینمایی برای اجرای برنامه هفت مجددا بهروز افخمی را برای اجرای این برنامه انتخاب کرده اند. معاونت سیما هم که پیش از این مخالف حضور مجدد افخمی بود بناچار تن به انتخاب مدیران جدید شبکه سوم داد؛ اما نکته جالب در این بین، غیبت یار جنجالی افخمی در برنامه هفت است.» این بخش خبری است که امروز برخی رسانه‌های سینمایی منتشر کرده‌اند و تقویت شایعه‌ای است که در روزهای اخیر در فضای سینما مطرح بود.

با توجه به تداوم تعطیلیِ برنامه «هفت» و عدم جمع‌بندی برای انتخاب مجری و گرداننده این برنامه، دور از انتظار نیز نیست که شاهد چنین اتفاقی باشیم و بار دیگر افخمی را روی آنتن زنده شبکه سوم سیما ببینیم. با این حال حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که این یک گمانه زنی یا شایعه‌ای بیش نیست، طرحش در حد یک شوخی نیز خنده‌دار نیست. تجربه دوره پیشین اجرای بهروز افخمی با نقدهای بسیار گسترده‌ای همراه بود که از رسانه‌های جریان راست تا جریان چپ را شامل می‌شد و این برنامه به جز طیف خاصی که عقبه‌اش بودند، حامی جدی در افکارعمومی نداشت.

بازگشت بهروز افخمی و تیمش به برنامه هفت؟

رفتارها و ادبیات نامتعارف و همچنین برخی مهمانان مسأله‌داری که در دوره هفت با اجرای بهروز افخمی به این برنامه دعوت شدند، به همراه یک سلسله ماجراجویی‌های غیرقابل دفاع، این برنامه را به یک اثر مخرب و غیرقابل دفاع تبدیل نمود، تا جایی که مدیر وقت صداوسیما تصمیم گرفتند با افخمی ادامه ندهد. افخمی مقصر این وضعیت را نقدهای بخش فرهنگی «تابناک» تلقی کرد و در برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر، مستقیم به این بخش حمله کرد که امکان پاسخگویی از سوی مسئولین برنامه برای «تابناک» فراهم نشد.

اکنون نیز انتظار می‌رود، شایعه بازگشت افخمی به برنامه «هفت» از سوی مدیران رسانه ملی به کل رد و این برنامه به دست اشخاصی سپرده شود که در چهارچوب این برنامه به سینمای ایران و آثاری که در آن به نمایش درمی‌آیند کمک کنند. «هفت» نیاز به گردانندگانی دارد که تعادل را در این برنامه حفظ کنند و تغییرات در آن نیز نباید صرفاً به مجری تقلیل یابد، بلکه باید در پشت صحنه این برنامه که شماری از عناصرِ کلیدی آن، پس از افخمی نیز در این برنامه حضور داشتند، تغییر یابند و یک تفکر تازه در این برنامه مهم برقرار شود.

«هفت» با مدیریت و اجرای فریدون جیرانی به سرعت به یکی از مهم‌ترین برنامه‌های تلویزیون تبدیل شد و همین اهمیت، افزایش فشارها به جیرانی و تیمش را در پی داشت و در نهایت آنها کنار رفتند. در ادامه محمود گبرلو به عنوان مجری و اداره کننده برنامه هفت انتخاب شد که به باور بسیاری از ناظران، دوران افت برنامه هفت را با اجرای او شاهد بودیم. همراهی گبرلو و دعوت از برخی گروه‌ها منتهی به ماندگاری‌اش نشد و در نهایت عذر او نیز خواسته شد.

سپس نوبت به بهروز افخمی رسید تا در مقام گرداننده و مجری برنامه «هفت» بکوشد، جنجالی‌ترین سری این برنامه را بسازد. افخمی به سمت یک جریان خاص انعطاف نشان داد و تصور کرد، این جریان می‌تواند او را روی آنتن حفظ کند؛ اما به محض پایان قرارداد کاری‌اش، عذرش را خواستند و پس از افخمی این برنامه دیگر روی آنتن نرفت. در یک دوره طولانی، گزینه‌های متعددی برای اجرای هفت مطرح و در نهایت با مهدی کرم پور به عنوان گزینه توافق شد. قرار بود او پس از بازگشت از جشنواره ونیز، تولید این برنامه را پی بگیرد.

در شرایطی که کنداکتور تلویزیون در انتظار بازگشت هفت بود، یک‌باره مهدی کرم‌پور از این برنامه کنار گذاشته و مدتی بعد نام مهران مدیری به عنوان مجری هفت مطرح شد. زمان چندانی تا آغاز اجرای برنامه «هفت» برای جشنواره فیلم فجر باقی نمانده بود که منابع خبری نزدیک به مهران مدیری حضور او را در قامت مجری این برنامه رد کردند و در نهایت مدیری این برنامه را اجرا نکرد. با توجه به وضعیت به وجود آمده، رضا رشیدپور این مجموعه برنامه را اجرا کرده که با اعتراض شدید ابراهیم حاتمی‌کیا، اجرای او در هفت تداوم نیافت و این برنامه از بهمن سال 1396 تعطیل شد.

ای کاش تصمیم‌گران درباره برنامه «هفت»، یک بار کار را به دست متخصصان بسپارند و نتیجه‌اش را ببینند. سینمای ایران مملو از کارشناسان و منتقدان موجه است که «تابناک» می‌تواند یک لیست بلند از این منتقدان عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران را منتشر کند؛ منتقدانی که لزوماً به قصد «زدن» گروهی از اشخاص و هرآنچه آنها بسازند، موضع‌گیری نمی‌کنند. اگر نگرانی از حواشی وجود دارد، می‌توان کار را به این منتقدان کارکشته سپرده و برنامه را برای دوره‌ای به صورت ضبطی جلو برد اما در نهایت به نظر می‌رسد مسیر صحیح، همین باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۹
سلام.... لطفا تعریف خود را از کارشناس ارایه دهید تا منظور نویسنده از خبر مشخص باشد. همیشه جهت گیری خاص وجود داشته اما اگر فردی فضایی رو ایجاد کنه که افراد با نظرات مختلف دور یک میز جمع شوند قطعا آن فرد/گروه بودنشان بهتر از کنار گذاشتنشان است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
کارشناس یعنی کسی که با فکت نظر میده. اگر میگه فیلم خوب نیست، نمیگه در نیومده. میگه دست فیلمبردار لرزیده، صدا بد گرفته شده. فلان بازیگر نتوانسته خوب بازی کنه و نمونه خوب این نقش در فلان فیلم توسط فلانی هست و میتونید مقایسه کنید. کارشناسی صحبت کردن یعنی با استدلال متکی بر فکت ها حرف زدن
مزه هفت به فراستی است. والسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
آره ما عاشق آدم هایی هستیم که دیگران رو به لجن بکشند. نمونه اش احمدی نژاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
فراستی تنها کسیه که سینما رو از منظر کلاسیک و خواستگاهش میفهمه.
مافیای سینما خبرگزاری ها رو اجیر میکنن تا این برنامه رو نابود کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
برای شما که دنبال حاشیه و جنگ و جدالید فراستی عالیه.
همون افخمی خوب بود. جیرانی به همه نگاه از بالا به پایین داره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
افخمی که نگاه تحقیرآمیز داشت
"در حالی برخی منابع خبری از احتمال بازگشت بهروز افخمی به برنامه هفت، بدون حضور مسعود فراستی منتقد غیرمنصف این برنامه خبر داده‌اند که با توجه به عملکرد مخرب و پراشکال این گروه در دوره پیشین تصدی این برنامه پربیننده، از سرگیریِ اجرای این برنامه حتی بدون حضور فراستی، برای بسیاری از ناظران قابل پذیرش نخواهد بود..."

ببخشید این جملاتی که مرقوم فرمودید خبر هستند یا تحلیل
متنی که نوشتید خودش مصداق تخریب و اشکال است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
این تفسیر شما از این متنه. به نظرم من تابناک توصیف کرده. توصیف درستی هم هست. هر فیلمی داشت می فروخت، در هفت فراستی و افخمی می زدنش. این یعنی تخریب سینما توسط منتقد غیرمنصف
این منتقدان باسوادی که میفرمایید به درد آکادمی ها و دانشگاه ها میخورند.
نمونه اش رو در برنامه سینمایی شبکه خبر و شبکه 4 میتونید ببینید.
جذاب نیستند. و اصلا مگر گبرلو از اینها استفاده نمیکرد.
اون دوره افت برنامه هفت بود
مضحکه ای به نام تلویزیون ایران .... افخمی را چه به مجری گری!! آدم های تمام شده ای که هر بار برای دوباره دیده شده تقلا می کنند ..
از این همه هفت که برگزار شده من فقط هفت افخمی رو دیدم
منتظرید منقد چکار کنه با این فیلم های ابکی و هنرمندان بی هنر ایرانی
الکی گنده اشون کنه و به به و چه چه راه بندازن راضی میشین؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جالب است که در تمام خبرهایی که در مورد برنامه هفت در تابناک منتشر شده، همگی مغروضانه و تخریب گونه بوده است یعنی اصل خبرنگاری را زیر پا گذاشته است مگر این که نظرات شخصی باشه که باید نام شخص ذکر بشه!

به هر حال بهترین و جذاب ترین لحظات برنامه هفت، در زمان افخمی رقم خورده که یکی از کارگردانان خوب سینمای ما هستند ایشون. درسته که فیلم بد هم در کارنامه ایشون هست ولی پرفروشترین فیلم های (غیر کمدی!) ایران هم در کارنامه ایشان وجود دارد. همچنین مسعود فراستی یکی از منتقدان با سواد و فیلم خوب دیده (با تاکید) هستند. باید تفاوت بگذاریم بین تعریف سینما از دید یک فرد عادی و یک متخصص سینما.
همان طور که می دانید چند تا پرفروشترین فیلم های سال های اخیر سینمای ایران جزو بی ارزش ترین آثار سینمایی ایران به حساب می آیند (از نظر تکنیک سینما!).

البته این نظر شخصی من هست.
فراستی فروشنده نیست و احتیاجی هم به خریدار ندارد. هفت بدون فراستی نیم هم نیست.
متاسفم از غرض ورزی خای همیشگی تابناک نسبت به هفت، افخمی و فراستی. جذاب ترین و حرفه ای ترین هفت، هفت افخمی بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
خودشی یا اقوامش؟! جذاب ترین هفت توسط جیرانی بود و همه شون نان جیرانی را می خورند
افخمی با مواضع سیاسی اش نمیتواند نقش بیطرفی بازی کند و همکارش فراستی که نسبت به سینما گران موفق در عرصه بین الملل خصومت آشکار دارد پنهان هم نمیکند برنامه ایندو تماشاچی جلب میکند اما کمکی به فرهنگ سینمای ما نمیکند .
بهروز شعیبی بهترین گزینه هست به نظر من
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان