بازدید 6721

سناتور آمریکایی: بن سلمان باید برود

کد خبر: ۸۴۴۹۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۳ 22 October 2018

عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، رژیم سعودی را مستبد دانست که اجازه نمی دهد افراد خودسرانه کاری انجام دهند و گفت: بن سلمان باید قتل خاشقچی را مدیریت کرده باشد و صراحتا می گویم او باید برود.

به گزارش ایرنا، رند پال شامگاه یکشنبه به وقت محلی در گفت و گو با شبکه خبری فاکس نیوز وابسته به مقامات کاخ سفید افزود: به هیچ عنوان ادعاهای سعودی در مورد قتل جمال خاشقچی را باور نمی کند و لازم است که آمریکا فروش اسلحه به ریاض را متوقف کند.

وی ادامه داد: توضیحات عربستان سعودی در مورد قتل خاشقچی توهین به هر کسی با هر مقداری از هوش است. نمی توان باور کرد که یک درگیری کوچک منجر به قطع شدن اعضای بدن یک فرد با اره استخوان شده باشد.

جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی در دهم مهرماه وارد کنسولگری سعودی در استانبول ترکیه شد و پس از 10 روز از نامعلوم بودن سرنوشت وی، مقامات سعودی اعلام کردند که او در این کنسولگری کشته شده است.

سعودی ها حامی افراط گرایی

سناتور جمهوری خواه ایالت کنتاکی اضافه کرد باید به این «حمله شرم آور» را در بستر دولت سعودی نگاه کرد که دهه ها است حامی اسلام افراط گرایانه بوده است.

پال تاکید کرد: دولت سعودی از هزاران مدرسه که نفرت از مسیحیان، یهودیان و هندوها را در دنیا آموزش می دهند، حمایت مالی می کند. بنابراین این اولین باری نیست که چنین اتفاقی می افتد بلکه این یکی دیگر از مواردی است که دولت سعودی در آن به جهان متمدن توهین می کند.

وی تصریح کرد: سخت است باور کنیم محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در این موضع دخالتی نداشته است. امکان ندارد که 15 نفر برای کشتن یک مخالف سیاسی به ترکیه بروند و ولیعهد سعودی این را تایید نکرده باشد. به همین دلیل است که من می گویم ما باید با شدت بیشتری عمل کنیم و تنها با تحریم کردن یکی دو نفر فکر نکنیم که کاری کرده ایم.

عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اظهار کرد: من معتقدم باید فروش اسلحه به آنها را متوقف کنیم و پس از آن مذاکره ای طولانی و جدی با آنها داشته باشیم تا ببینیم آنها واقعا می خواهند یک متحد باقی بمانند یا نه.

فروش سلاح به سعودی ها متوقف شود

پال در پاسخ به سوالی در مورد واکنش دونالد ترامپ به موضوع قتل خاشقچی هم گفت: دولت سعودی یک حکومت مستبد و از بالا به پایین است که اجازه نمی دهد افراد به صورت خودسر بروند و برای خود کاری بکنند. من فکر می کنم که ولیعهد سعودی در این موضوع مشارکت داشته و آن را مدیریت کرده است. به همین دلیل است که ما نمی توانیم با شخص او دیگر ارتباطی داشته باشیم. رک بگویم، او باید تعویض شود.

وی ادامه داد: تحریم ها کافی نیست و ما باید در مورد فروش اسلحه فکر کنیم. واکنش ما فقط مربوط به قتل این خبرنگار نیست بلکه در مورد یمن که ده ها هزار نفر در جنگ آن کشته شده اند و در مورد گسترش نفرت از مسیحیان، یهودیان و هندها در تمام دنیا نیز هست.

این سناتور آمریکایی تکرار کرد: سعودی هزاران مدرسه دارند که خشونت افراطی علیه غربی ها را آموزش می دهند. آنها با ما دوستانه رفتار نکرده اند و لازم است که رفتار خود را تغییر دهند.

پال درباره توقف فروش سلاح به سعودی ها هم گفت اگر در کنگره تحریم فروش اسلحه به سعودی به رای گذاشته شود، با اکثریت مطلق رای مثبت خواهد آورد.

وی توضیح داد مساله یمن جدی است. این کشور یکی از فقیرترین کشورهای دنیا است و مردم از گرسنگی در آن می میرند؛ دولت سعودی با استفاده از سلاح های ما در حال بمباران این کشور است.

عضو کمیته روابط خارجی آمریکا یادآور شد: آنها به طور مداوم غیرنظامیان را هدف قرار می دهند و اخیرا به یک اتوبوس حامل کودکان حمله کردند و همه را کشتند. این متضاد با امنیت ملی ما است و در حال کشاندن ما به جنگی درون یمن است که باید جلوی آن گرفته شود.

پال افزود: آمریکا با استاندارد دوگانه در مقابل سعودی ها رفتار کرده و لازم است با آنها دقیقا بر اساس آنچه هستند و آنچه انجام می دهند، رفتار کرد. من فکر نمی کنم آنها متحدی بوده اند که دوستانه عمل کرده باشد. آنها دهه ها است که نفرت از غرب را گسترش می دهند.

وی خاطرنشان کرد: دولت ممکن است بخواهد به فروش اسلحه به صورت خاموش ادامه دهد اما کنگره در این مورد جدی خواهد بود.

سناتور جمهوریخواه آمریکا تاکید کرد حامی قطع ارتباط با سعودی نیست و تجارت با آنها باید ادامه داشته باشد اما امریکا باید کمک به آنها در ادامه جنگ یمن را متوقف کند.

بودجه نظامی سعودی ها هشت برابر بودجه نظامی ایران است

پال در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا به سعودی ها برای مقابله با ایران و آوردن صلح بین اسرائیل و فلسطین و همچنین ثبات بازار نفت نیاز دارند یا خیر، گفت: بیش از هزار سال است که بین سنی و شیعه در این منطقه رقابت بوده و عربستان هم ضد ایران عمل می کند. اصلی ترین چیزی که ثبات خاورمیانه را بر هم زد جنگ عراق بود. تا قبل از این جنگ حدی از تعادل در خاورمیانه وجود داشت.

وی افزود: اگر الان به بودجه نظامی نگاهی کنید، سعودی و متحدانش در خلیج فارس هشت برابر ایران بودجه نظامی دارند و این نشان می دهد که یک رقابت تسلیحاتی در این منطقه وجود دارد.

عضو کمیته روابط خارجی آمریکا ادامه داد: وقتی ما به عربستان سعودی اسلحه می فروشیم ایران عکس العمل نشان می دهد. وقتی داریم از برنامه موشکی ایران شکایت می کنیم، باید بدانیم که آنها این کار را در واکنش به فروش اسلحه به سعودی انجام می دهند. این یک رقابت تسلیحاتی دوجانبه است که ادامه دارد.

عربستان به آمریکا نیاز دارد

پال ادامه داد: من فکر نمی کنم که ما به سعودی نیاز داریم، این آنها هستند که به ما نیاز دارند. تمامی نیروی هوایی آنها از هواپیماهای آمریکایی است و بدون حمایت ما در نگهداری و تامین قطعات، چند ماه بیشتر دوام نمی آورند. این ما هستیم که خلبان های آنها را آموزش می دهیم و آنها کاملا به ما وابسته هستند. لازم است که به آنها بگوییم درست رفتار کنید.

وی اضافه کرد: درست رفتار کردن شامل قطع کمک مالی به مدارسی است که نفرت علیه مسیحیان، یهودیان و هندوها را گسترش می دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل