بازدید 21343
چالش بزرگ برای رسانه ملی؛

چه گروهی جانشین دویست مدیر و کارشناس بازنشسته صداوسیما می‌شود؟

این تغییرات البته به سادگی رخ نخواهد داد و برخی ناظران با نگرانی به این تحولات می‌نگرند. این نگرانی نیز به واسطه گپ به وجود آمده در تربیت و به کارگیری نسل‌های مختلف در رده‌های مدیریتی است. به طور مشخص نسل مؤثر مدیران دستگاه‌های مختلف در دهه شصت جذب شده و رشد کردند و در این دستگاه‌ها تداوم حضور داشته‌اند.
کد خبر: ۸۴۴۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱ 21 October 2018

چه گروهی جانشین 200 مدیر و کارشناس بازنشسته صداوسیما می‌شود؟در فاصله کمتر از چهار هفته تا پایان مهلت اجرای قانون منع به کارگیری بازنشسته ها، شمار بالایی مدیران و کارشناسان بازنشسته صداوسیما که مشمول این اصلاحیه قانونی می‌شوند، تعیین تکلیف نشده‌اند و همین مسأله، این نگرانی را در پی داشته که اکنون قرار است به جای این سیل مدیران تصمیم‌‎گیر و عناصر تصمیم‌سازی که بازنشسته می‌شوند، چه گروهی جانشین شوند و چگونه به تمشیت امور رسانه ملی خواهند پرداخت؟

به گزارش «تابناک»؛ 24 آبان آخرین روزی است که بازنشستگان در مناصبی پایین‌تر از سطح وزیر می‌توانند به اشتغال در بخش دولتی و نهادهای وابسته به دولت نظیر مجموعه‌های غیردولتی تحت مدیریت یا تأمین مالیِ دولت بپردازند. تقویم را که نگاه می‌کنیم، زمان چندانی تا سررسید مهلت نمانده و مدیران ارشد برای پایان دادن به فعالیت بازنشستگان فعال در دستگاه‌های تحت نظرشان، کمتر از چهار هفته فرصت دارند؛ هفته‌هایی که با لابی‌های گسترده همراه خواهد بود.

شواهدی از چنین لابی‌هایی نیز وجود دارد و حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهور اخیراً در این زمینه تأکید کرده بود: «مراقب باشیم! نکند با هزار بدبختی بازنشستگان را از صندلی بلند کنیم ولی آنها نوچه هایشان را به جای خود بنشانند.» آشنا پیش از این گفته بود: «اجرای سخت گیرانه قانون منع به کارگیری بازنشستگان می تواند یک فرصت استثنایی برای جوانتر شدن سن مدیریت اداری در کشور باشد اما باید مراقب بود که جایگزین ها هم سختگیرانه انتخاب شوند تا در کنار کاهش سن، شاهد افزایش کارآمدی هم باشیم.»

چه گروهی جانشین 200 مدیر و کارشناس بازنشسته صداوسیما می‌شود؟

یکی از مجموعه‌هایی که دستخوش تغییر و تحولات اساسی می‌شود و شاید میزبان بیشتر تعداد بازنشسته باشد، سازمان صداوسیماست. محمدحسین صوفی، دبیر شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما درباره در این زمینه، آمار معناداری ارائه کرد و گفت: «حدود 200 نفر از همکاران ما در رده‌های مدیریتی و کارشناسی مشمول این قانون می شوند. از طرف ما نظارت بر اعمال این قانون در صداوسیما وجود دارد. با توجه به اطلاعاتی که دارم، صداوسیما کار را شروع کرده و ابلاغ‌ها صادر شده است و از 24 آبان اجرا خواهد شد.»

این تغییرات البته به سادگی رخ نخواهد داد و برخی ناظران با نگرانی به این تحولات می‌نگرند. این نگرانی نیز به واسطه گپ به وجود آمده در تربیت و به کارگیری نسل‌های مختلف در رده‌های مدیریتی است. به طور مشخص نسل مؤثر مدیران دستگاه‌های مختلف در دهه شصت جذب شده و رشد کردند و در این دستگاه‌ها تداوم حضور داشته‌اند. با رسیدن نسل دهه پنجاه به سن مدیریت، این گروه نیز پشت در ماندند و این گپ تزریق مدیران جدید به بدنه دستگاه‌های اجرایی بیش از پیش شد.

در این شرایط اکنون بخشی از دهه پنجاه نیز به سن بازنشستگی نزدیک شده‌اند و فرصت مدیریت در اختیار دهه شصتی‌هاست که بیشتر آنها نیز به شکل جدی در این سال‌ها به کار گرفته نشده‌اند. تجربه به کارگیری برخی از دهه شصتی‌ها در پست‌های کلیدی سازمان صداوسیما نظیر مدیریت شبکه و حواشی که برخی رفتارهای ناپخته برخی از آنها نظیر آنچه درباره فردوسی‌پور رقم خورد، در پی داشت، نگرانی‌ها را دامن زد. آیا می‌توان تمشیت امور این سازمان را به این گروه کم‌تجربه سپرد و آیا بابت چنین تغییراتِ یک‌باره، دستگاه‌هایی چون صداوسیما با تصمیمات پرهزینه‌ای مواجه نخواهد شد؟

در مقابلِ این گروه جوان و همچنین چهره‌هایی که احتمالاً از خارج از صداوسیما به این مجموعه برای تکمیل کادر بازنشسته افزوده می‌شوند، گروهی اعتقاد دارند، می‌توان از ظرفیت بدنه صداوسیما استفاده بیشتری کرد؛ بدنه‌ای که عملاً این رسانه را اداره می‌کنند و حالا شاید فرصتی باشد تا برای پست‌های حساس مدیریتی به کار گرفته شوند. در عین حال برخی نیم‌نگاهی به اهالی مطبوعات و خبرگزاری‌ها دارند و تصور می‌کنند باید از این ظرفیت برای بازسازی بدنه کارشناسی و مدیریتی رسانه ملی بهره جدی برد؛ هرچند بعید است شاهد چنین اتفاقی باشیم.

اینها پرسش‌هایی است که باعث شده برخی که حامی جوانگرایی هستند نیز نه درباره اصلِ جوانگرایی، بلکه درباره کیفیت تحقق آن در این مهلت نگران باشند. آنچه اکنون در حال وقوع است و می‌تواند منجر به بهبود وضعیت موجود یا بدتر شدنِ اوضاع شود، هزینه‌ای است که گروهی با عدم ترک کرسی‌هایشان پس از بازنشستگی و ندادنِ فرصت کسب تجربه به جانشینان جوان، برای کشور رقم زده‌اند. باید دید دستگاه‌های اجرایی و به ویژه صداوسیما به سلامت از این پیچ تند عبور می‌کنند؟ نیازی به زمان چندان برای دریافتِ پاسخ این پرسش‌ها نیست.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۳۱
خيلي جالبه خوده اقاي صرفي هم بازنشسته هستند
درباره خودش سوال نكرديد؟
در خصوص گروه صنعتي ايران خودرو هم تورا به خدا اقدام كنيد تازه در شركتهاي تابعه اين گروه حكمها از 60 سالگي به بعد شروع مي شود.
احتمالا جمعی از فرزندان خودیها و البته خودیهای در نوبت جانشین خواهند شد
جای نگرانی ندارد هر کس برود. پسرش یا دختر یا فامیل و... جای او را پر خواهد کرد البته اگر ایران باشد و خودش شرکت هایی بالاتر از صدا و سیما نداشته باشد!
آقا جان بهتر ! نیروی جوان استخدام کنید . مگه این آقایان از روز اول کار بلد بودن . یه فکری به حال جوونای بدبخت بکنید که از بیکاری و بلاتکلیفی نجات کنن و بیان سرکار . انشاا... بزودی بازنشسته های سراسر کشور جاشون رو بدن به نیروهای جوان و با انرژی . به امید آن روزها ..............
"گپ" به وجود آمده! بابا انگلیسی بلدها، بابا واژه انگلیسی به کار ببرها.
به هیچ وجه مشکل از بی تجربگی دهه شصتی ها نیست. فارغ از هر سن و سالی مهمترین فاکتور شایستگی است. دانش تخصصی و دانش مدیریتی و البته تجربه کافی. متاسفانه فضای بسته مدیریتی نسل کهنسال جامعه ما فرصت کافی را برای ورود دهه شصتی ها نداد ولی... باید از جایی شروع کرد و مطمئنا فردی که صلاحیت تخصصی و اخلاقی لازم را داشته باشد از تجارب افراد ذیصلاح هم بهره خواهد برد. بدون شک در میان دهه شصتی ها هم مدیران خوبی داریم. شک نکنید فقط اعتماد کنید
البته تصمیم و کاری که در مورد فردوسی پور انجام گرفت، نشان ناپختگی نبود. نشان پختگی و جسارت و تصمیم قاطعانه بود. اگه این کار رو یه مدیر جوان انجام داده باید بهش دست مریزاد گفت.
همین حضرت آقای صوفی خودش ازون دسته حضراتی هستش که چهاردست و پا میزش رو چسبیده و رها نمیکنه بعد ازش انتظار چه شق القمر رو دارید !
خخخخخ رییس بیشتر از هنرپیشه سریالهاست.......با رفتن اونها سیما دچار بحران رییس میشه البته زود جایگزیین میکنن با اقا زاده ها شون بازم خخخخ
با احتساب این دوستان فکر می کنم که ما یک میلیون نفر بازنشسته شاغل داشتیم که با رفتنشان 900 هزار نفر بیکار کشور را میتوانیم به سر کار ببریم و باید 100 هزار نفر نیرو نیز از افغانستان وارد کنیم
مشکل بزرگ مدیریتی کشور اینست که ظرفیت سازی برای تربیت مدیران جوان ولایق نشده و مدیران کنونی تصورشان ،مدیریت با عمرنوح بوده است درحالیکه کشور هر 5 تا ده سال بایستی ازبعد مدیریت اجرائی پالایش شودوشایسته سالاری جایگزین لابی کاری وخوشاوندسالاری وجناح بندی شود
اسامی این دویست نفر را با سمتشان منتشر کنید
بادرود:بااطمینان کامل میگویم باداشتن جوانان نخبه وبهادادن به این قشرمیتوانندبالاترین مناصب راراهبردی نمایند.
امام صادقی ها
جانشینها شامل ، آقازاده ها و حتی نوه زادگان و میشود گفت ، خواهر زاده و برادرزادگان و باجناق زادگان و سایر فامیلهای وابسته در مرحله بعدی هستند.
باید تاسف خورد که حالا این سازمان به این فکر اتفاده است که چکارباید بکند ونقش دانشکده صدا وسیما در این خصوص چیست وچرا این دانشکده نتوانسته است افرادی را تربیت کند که بتوانند جانشین افراد بازنشسته شوند. دانشگاها و دانشکده های دیگر که این همه افراد که مرتبط با این سازمان و روابط عمو می ها که دانش آموخته اند چه شده است کجای کار مشکل دارد که ما نتوانستیم مدیر لایق تربیت کنیم آیا پای لابی ها و افراد ذی نفوذی که به عنوان مدیر گردشی از سازمان و یا نهاد های دیگر، ماموریت به صدا وسیما پیدا کرده اند با عث این چنین تجربه تلخ شده است .
بنام خدا- قانون اول نیوتن: در جمهوری اسلامی مدیران از پستی به پست دیگر منتقل می شوند و بازنشست نمی شوند! .... به فرمان من همگی پیش به سوی شرکت های مثلا غیر دولتی.......چاله اش را همه وزارت خانه ها از قبل کنده اند
یا آقازاده اند یا از سازمان بسیج می روند.
معلومه ، پایداریچی ها و دار و ذسته رییسی و مصباح از جنس یامین پور
باسلام .بجای اینهمه شبکه .هزینه بر بیحاصل فقط مانند قبل یک شبکه داسته باشیم
فکر کردن نداره فارغ التحصیلان دانشگاهی که با یقه های سه سانتی درجلوی چشم همه میگن آب سربالا میره و هنگام تهیه فیلم از زندگی نورچشمیها به اطاقکی که یک موکت داره وتلویزیون چوبی خراب درآنجاست تشریف میبرند سوژه خودش میگوید اخبار را از تلویزیون میبینم ولی درهمان اطاق ریا میگوید این تلویزیون هم خراب است پس با کدام تلویزیون اخبار را میگیرید جل الخالق
هستند داداش ، نگران نباش ، برو بچه های موسسه اوج ، بالاخره باید پیشرفت کنن دگه .
همان گروههایی که در جبهه ها جنگیدند و مسئولیت سنگین پذیرفتند
این که مشخصه
بچه ها و نورچشمی های سفارشی همین افراد بازنشسته میشن جانشین این مسئولین
چیزی که زیاده ، " ژن خوب " .
ميدن تحويل بچه هاشون
نگران نباشيد از اين دست به اون دست ميشه
بریزید بیرون اینها رو که نتونستن بعد این همه مدت حتی یک نفر مدیر تربیت کنن که بشینه اونجا

چه گلی به سر این مملکت زدن که جانشینانشون نتونن بزنن..
به جای هر کدومشون با اون دریافتی بالا ، کلی جوون رو میشه برد سرکار
عجبا، مردم در انگلیس از گرسنگی نان نداشتن بخورند، ملکه گفت خب شیرینی بخورند، یعنی صدا و سیما بهدانداره 200 نفر ادم اضافه ندارد؟ که نیازی به جذب نباشد؟
خداییش یه تحقیقی بکنید ببینید سایر صدا و سیماها هم که دنیا را با خبرهای دیت چندم نشده، راست و دروغشان بهم میریزند انها هم 50 هزار نفر رسمی و غیر رسمی و ماموریتی دارند؟
این دیگه سوال داره؟؟
قبلا ابتدای انقلاب یک شبکه یک بود و یک شبکه دو بعداز کلی شبکه 3هم آمدساعت 4برنامه ها شروع ساعت 10تمام بود مردم سر وقت می خوابیدند و استراحت می کردن و از نظر روحی و فکری هم سلام تر بودند الان شده 24ساعته کلیه شبکه ها شب به اتفاق خانواده یا می خواهیم یک اخباری ببینیم یا یک سریال ببینیم بچه کوچیکه اجازه نمیده می خواهد شبکه نهال را ببینه بابا هرچیزی وقتی داره ما خودمون که کوچیک بودیم بعد از اذان مغرب یک چیزی می خوردیم و می خوابیدیم با این شبکه ها رفتار بچه ها هم تغییر کرده بر باس و بانیش لعنت.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر