بازدید 2069
۳

کاهش مصرف بنزین با استانداردسازی خودروها

خبر احیای مجدد کارت سوخت با ماهانه ۶۰ لیتر سهمیه‌بنزین بسیار قوت گرفته است، این در شرایطی است که افزایش بی‌رویه مصرف بنزین و رشد شدید قاچاق سوخت به ۱۵ میلیون لیتر در ماه، تیم اقتصادی دولت را به برنامه‌ریزی برای احیای کوپن، سهمیه‌بندی وهمچنین افزایش قیمت‌ها به‌منظور کنترل قاچاق و مدیریت مصرف سوخت واداشته است.
کد خبر: ۸۴۲۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰ 12 October 2018

در این بین دولت راه‌های بهینه‌سازی مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت را در شرایطی در دستور کار قرار داده که به نظر می‌رسد باید فکری هم برای خودروهای فاقد استاندارد که سهم مهمی در افزایش مصرف سوخت کشور دارند، نیز شود. به گفته کارشناسان با رعایت استانداردهای خودرویی و استفاده از فناوری‌های جدید می‌توان حدود ۳۰ درصد از مصرف بنزینکاست. بنابراین اگر دولت به راستی به‌دنبال صرفه‌جویی در مصرف سوخت است باید سهم خودروهای بی‌کیفیت داخلی را که افزایش سوختی خارج ازاستاندارد جهانی دارند را در برنامه‌ریزی‌های خود لحاظ کند.

در این زمینه وزیر صنعت دولت یازدهم طی طرحی که به تایید هیات دولت نیز رسید، خودروسازان داخلی را مقید کرده بود با تولید هر خودروی پرمصرف یک دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج کنند. در این مصوبه عنوان شده بود که تولیدکنندگان داخلی به ازای تولید هر خودرویی با مصرف هشت لیتر و بین هشت تا هشت و نیم و همچنین هشت و نیم به بالا باید یک خودروی فرسوده از ابتدای امسال از رده خارج کنند. اما شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم در اولین روز وزارت خود با ارسال نامه‌ای به جهانگیری خواستار لغو مصوبه دولت و لغو اسقاط خودرو توسط خودروسازان داخلی شد.

وی در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری اجرای این مصوبه را دارای تبعات منفی خواند و تاکید کرد که اجرای این مصوبه هیات وزیران منجر به افزایش قیمت خودرو خواهد شد. به این ترتیب مسیری را که دولت یازدهم برای توقف یا استانداردسازی خودروهای پرمصرف هموار کرده بود توسط شریعتمداری ناهموار  شد. در این زمینه اما روز گذشته «ایرنا» در گزارشی با اعلام آمار نگران‌کننده مصرف سوخت و بنزین در کشور و یارانه سنگین پرداختی برای تامین آن و هدر رفت انرژی گفت‌وگویی با ساسان کاظمی‌نژاد مدیر بهینه‌سازی انرژی در بخش حمل‌و‌نقل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت انجام داده است. این خبرگزاری اما در اول گزارش خود عنوان کرده که وضعیت ناگوار رعایت استانداردهای مصرف سوخت توسط خودروسازی کشور به حدی است که در مرحله جدید واگذاری برچسب‌های مصرف انرژی به خودروهای تولید داخلی که امسال اجرا شد هیچ خودرویی نتوانست در زمینه مصرف انرژیبرچسب A را دریافت کند، در واقع بالاترین امتیاز کسب شده توسط خودروهای داخلی برچسب B بود.

همچنین هشت محصول از ۶ کارخانه تولید‌کننده خودرو در کشور نتوانسته‌اند هیچ یک از استانداردهای مصرف سوخت (A تا G) را کسب کنند و به‌طور کلی فاقد استاندارد مصرف سوخت تشخیص داده شده‌اند. در ادامه این مقدمه آمده است که براساس بررسی‌های انجام شده، با توجه به شرایط کنونی اگر خودروسازان اقدامی برای بهبود کیفیت خودروهای خود در مصرف سوخت انجام ندهند در ۲ سال آینده که مرحله جدید ارزیابی استانداردهای مصرف سوخت و برچسب انرژی خودروها انجام می‌شود، حدود نیمی از خودروهای تولیدی کشور قادر به دریافت هیچ نوع از برچسب انرژی نخواهند بود. اما مدیر بهینه‌سازی انرژی در بخش حمل‌و‌نقل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز در این گفت‌وگو به آمار تردد خودروها در کشور اشاره و عنوان کرده که در سال گذشته ۲۲ میلیون و ۹۰ هزار دستگاه خودرو سواری در کشور تردد می‌کردند که شامل ۱۸ میلیون و ۶۴۰ هزار خودروی سواری و سه میلیون و ۴۵۰ هزار وانت بود.

ساسان کاظمی‌نژاد همچنین تاکید کرده که براساس آمار، شمار موتور سیکلت‌های فعال نیز ۱۱ میلیون و ۲۰۰ دستگاه بوده است. وی با یادآوری اینکه در سال گذشته ۸۷۰ هزار خودرو فرسوده در کشور تردد داشته‌اند، اضافه کرد: در بسیاری از کشورها، خودروهای بالای پنج سال فرسوده محسوب می‌شود، اما در ایران به دلایل مختلف خودروهای عمومی مانند تاکسی با عمر بیش از ۱۰ سال فرسوده است. مدیر بهینه‌سازی انرژی در بخش حمل‌و‌نقل اما با اشاره به میزان مصرف بنزین خودروها عنوان کرده که میزان مصرف بنزین در ۶ ماه نخست امسال به‌طور میانگین ۸۹ میلیون لیتر در روز بوده که در شهریورماه به ۹۶ میلیون لیتر رسیده است. کاظمی‌نژاد ادامه داد: هر خودرو به‌طور میانگین در ایران روزانه چهار لیتر و موتورسیکلت ۲ لیتر بنزین مصرف می‌کند. وی اضافه کرد: براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پایان سال ۹۸ یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو جدید به ناوگان خودروهای در حال تردد کشور افزوده و باعث جهش جدید در مصرف سوخت می‌شود. مدیر بهینه‌سازی انرژی در بخش حمل‌و‌نقل ادامه داد: یکی از روش‌های مهم برای کاهش مصرف سوخت، نوسازی ناوگان خودرویی و استفاده از فناوری‌های جدید در خودروسازی است.

وی اضافه کرد: باید از طریق توسعه دولت الکترونیک و تشویق مردم به استفاده از خودروهای همگانی زمینه را برای کاهش استفاده از خودروهای شخصی و کاهش مصرف بنزین فراهم کرد. کاظمی‌نژاد با مقایسه میانگین مصرف سوخت خودرو در ایران و جهانگفت: میانگین مصرف سوخت برای خودروهای کشور به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۵/ ۷ لیتر است؛ در‌حالی‌که در دنیا حدود ۵/ ۵ لیتر برآورد می‌شود که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به ۵/ ۴ لیتر نیز کاهش خواهد یافت.

منبع: دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
چیزی که براشون مهم نیست سلامت مردمه
بجای این سخنان بی ارزش خودرو ها را برقی کنید اگر مسئولیتی در دولت داشتم خودرو های برقی را رایگان به ملت قهرمان هدیه وهزینه انرا از فروش بنزین به کشورهای جهان سوم تامین میکردم
خودرویی که تکنولوژیش برای 40 سال پیشه را نمیشه بروزش کرد.حالا هر چقدر هم کاتالیست بزارن .اگر میشد که شرکتهای معتبر خودروسازی این کارها را میکردند و اینقدر هزینه طراحی خودرو و تکنولوژی موتور نمی کردند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل